isoplus schreef:Helemaal correct is dat natuurlijk niet, de meeste lichte vrachtwagens hangen iets voorover en door te beladen wordt dat gecompenseerd.
Wij hangen boven de cabine een zwaar hef-bed of een kastjesbende, dat hebben de meeste lichte vrachtwagens niet.
Neemt niet weg dat de camperbouwers er te weinig aandacht aan besteden, het is natuurlijk volkomen absurd dat je bij een splinternieuwe camper de vering moet aanpassen om enigszins comfortabel te rijden
Wij deden dat anders, onze camper hebben we wat vering betreft niet gewijzigd, wel zorgen wij er voor dat de meeste lading op de achteras komt en dat gaat goed.
Beste,
Mijn camper (maatwerk) is niet extra belast aan de voorzijde, alles is ingebouwd in het midden en achteraan, zelfs het zwaarste gedeelte is ingebouwd boven en achter de achteras daar dit een L4 is (langste type) Dus geen hefbed of dergelijke toestanden, het is een wagen voor slechts 2 personen.
Ook de achtervering hangt behoorlijk laag, dit met een belasting van om en bij de 1700 kg, daar waar een maximale aslast is toegestaan van 2400 kg. De hoge bufferblokken (die een gedeelte van de vering uit maken) hangen bijna tegen de achteras, maar hier werkt de vering behoorlijk. Het bedgedeelte en opbergkasten zijn gebouwd boven de achteras, bagageruimte, batterij en watertank 100L ook.
Fietsen, boiler, gasflessen en reservewiel hangen achter de achteras.
Bad en toiletruimte, keukenblok en zitplaats zijn in het midden gebouwd.
Ik heb wel een originele 125 L dieseltank en de 3.0 motor die een dikke 50 kg meer weegt dan de 2.3 motor en dat is zo al bepaald bij bestelling. Hier had de constructeur rekening mee moeten houden en een zwaarder type van veren steken, maar dat hebben ze dat niet gedaan!
Ik lig daar nu niet wakker van want het probleem is al een paar jaar opgelost op eigen kosten en kan nu
veilig rijden zonder kans op grote onderstel schade, en met minder kans op vast rijden daar de wagen iets hoger staat bij de trekkende wielen.
Ik ben er nu blij mee.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen