Schakelaar zonnepaneel
Schakelaar zonnepaneel
Eindelijk onze camper uit de stalling gehaald en de gasflessen en huishoud accu weer geplaatst onder de bank nu zit er een soort hooft schakelaar buiten de bank, en ik heb altijd gedacht dat je daar de huishoud accu mee kon uitschakelen.
Nu blijkt dat de accu altijd stroom geeft hoe de schakelaar ook staat zag toen dat op het display van het zonnepaneel er ook een groenlampje ging branden dat de accu bijna vol is.
Dus de schakelaar is om het opladen van het zonnepaneel uit te schakelen .
Mijn vraag is wat heeft dat voor zin.
Wij hebben deze camper pas een half jaar en heeft de hele winter in de staling gestaan, de camper kochten wij van een familie waar de vader van was overleden en dat was de techneut van de familie die ons dus weinig over de camper kon vertellen.
Klaas
Nu blijkt dat de accu altijd stroom geeft hoe de schakelaar ook staat zag toen dat op het display van het zonnepaneel er ook een groenlampje ging branden dat de accu bijna vol is.
Dus de schakelaar is om het opladen van het zonnepaneel uit te schakelen .
Mijn vraag is wat heeft dat voor zin.
Wij hebben deze camper pas een half jaar en heeft de hele winter in de staling gestaan, de camper kochten wij van een familie waar de vader van was overleden en dat was de techneut van de familie die ons dus weinig over de camper kon vertellen.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Re: Schakelaar zonnepaneel
Als je de accu regelmatig afkoppelt kan dat handig zijn, immers bij aansluiten van de regelaar eerst de regelaar op de accu dan het paneel aansluiten en bij los koppelen van de accu anders om.
Met die schakelaar hoef je het paneel niet los te koppelen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Met die schakelaar hoef je het paneel niet los te koppelen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Schakelaar zonnepaneel
Ik heb er ook een schakelaar tussen zitten om twee redenen.
1. Meestal is de solarlader direct op de accu aangesloten. Zodra het zonnepaneel stroom gaat leveren staat er dus spanning op je systeem. Wil je bijvoorbeeld een lampje verwisselen en even geen stroom dan zul je zowel de accu moeten afkoppelen doormiddel van de hoofdschakelaar of het verwijderen van de betreffende zekering , maar ook het zonnepaneel. Zoals myway al aangeeft hoef je met een schakelaar dan niet de bedrading van het paneel los te koppelen.
2. Iedere dag zal de solarlader met een nieuwe laadcyclus beginnen. Als de accu al vol is en er verder geen verbruik is, is dit zinloos. Zo gebruik ik mijn bus het gehele jaar. Bij niet recreatief gebruik heb ik het paneel daarom uitgeschakeld.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
1. Meestal is de solarlader direct op de accu aangesloten. Zodra het zonnepaneel stroom gaat leveren staat er dus spanning op je systeem. Wil je bijvoorbeeld een lampje verwisselen en even geen stroom dan zul je zowel de accu moeten afkoppelen doormiddel van de hoofdschakelaar of het verwijderen van de betreffende zekering , maar ook het zonnepaneel. Zoals myway al aangeeft hoef je met een schakelaar dan niet de bedrading van het paneel los te koppelen.
2. Iedere dag zal de solarlader met een nieuwe laadcyclus beginnen. Als de accu al vol is en er verder geen verbruik is, is dit zinloos. Zo gebruik ik mijn bus het gehele jaar. Bij niet recreatief gebruik heb ik het paneel daarom uitgeschakeld.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
Re: Schakelaar zonnepaneel
Bedankt het is duidelijk .
Nu blijkt dat ik vorig najaar de panelen gewoon uit had staan , je moet het maar weten.
Nu blijkt dat ik vorig najaar de panelen gewoon uit had staan , je moet het maar weten.
geniet van elk vrij uurtje
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Schakelaar zonnepaneel
en je kon vorig najaar dagen vrij staan natuurlijk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Schakelaar zonnepaneel
....Michael,ik dacht dat dit los koppelen niet ongestraft ging,er moet toch ook altijd een accu aan de panelen,staan,om de opgewekte spanning ergens te laten,met schakelaar uit is dat toch niet,of zit ik verkeerd vertel ?Mickel Moen schreef:Ik heb er ook een schakelaar tussen zitten om twee redenen.
1. Meestal is de solarlader direct op de accu aangesloten. Zodra het zonnepaneel stroom gaat leveren staat er dus spanning op je systeem. Wil je bijvoorbeeld een lampje verwisselen en even geen stroom dan zul je zowel de accu moeten afkoppelen doormiddel van de hoofdschakelaar of het verwijderen van de betreffende zekering , maar ook het zonnepaneel. Zoals myway al aangeeft hoef je met een schakelaar dan niet de bedrading van het paneel los te koppelen.
2. Iedere dag zal de solarlader met een nieuwe laadcyclus beginnen. Als de accu al vol is en er verder geen verbruik is, is dit zinloos. Zo gebruik ik mijn bus het gehele jaar. Bij niet recreatief gebruik heb ik het paneel daarom uitgeschakeld.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
Hans
Re: Schakelaar zonnepaneel
een los gekoppeld paneel geeft mits de draden geisoleerd zijn geen enkel probleeem ,stroom/spaning hoeft nergens heen .
wel een probleem kan zijn een losgekoppelde accu van de regelaar met het paneel nog wel aangesloten op de regelaar .
jos
wel een probleem kan zijn een losgekoppelde accu van de regelaar met het paneel nog wel aangesloten op de regelaar .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27
Re: Schakelaar zonnepaneel
Reden 1 vindt ik een beetje dubieusMickel Moen schreef:Ik heb er ook een schakelaar tussen zitten om twee redenen.
1. Meestal is de solarlader direct op de accu aangesloten. Zodra het zonnepaneel stroom gaat leveren staat er dus spanning op je systeem. Wil je bijvoorbeeld een lampje verwisselen en even geen stroom dan zul je zowel de accu moeten afkoppelen doormiddel van de hoofdschakelaar of het verwijderen van de betreffende zekering , maar ook het zonnepaneel. Zoals myway al aangeeft hoef je met een schakelaar dan niet de bedrading van het paneel los te koppelen.
2. Iedere dag zal de solarlader met een nieuwe laadcyclus beginnen. Als de accu al vol is en er verder geen verbruik is, is dit zinloos. Zo gebruik ik mijn bus het gehele jaar. Bij niet recreatief gebruik heb ik het paneel daarom uitgeschakeld.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html
In principe zou het zo moeten zijn dat wanneer de hoofdschakelaar af gaat alle stroomleveranciers automatisch buitenspel zijn.
Wat prefect kan natuurlijk, het is maar een kwestie hoe je ze aansluit, voor of na de hoofdschakelaar.
In feite krijg je nu een onveilige situatie, men denkt dat door de hoofdschakelaar af te zetten alles veilig is, terwijl dat niet zo is.
Zelf heb je waarschijnlijk wel de discipline om de twee zaken uit te schakelen maar een vergetelheid is snel gekomen.
Maar zit je bv in de situatie van de TS, dan weet je het niet, net zoals hij nu niet wist dat ze afstonden.
Natuurlijk, elke goede elektricien meet ook even de spanning of ie er af is of niet, maar ik ken een behoorlijk aantal dia dat wel eens durven vergeten.
Re: Schakelaar zonnepaneel
Inderdaad, een niet aangesloten paneel geeft geen probleem. Een paneel compleet met regelaar die niet is aangesloten wel.
Ik heb net als Mickel Moen ook een schakelaar tussen paneel en regelaar zitten. Naast het spanningvrij kunnen maken van de aansluiting is het ook handig om het laadproces uit te kunnen zetten. Sta ik 'aan de paal', dan vind ik het niet prettig dat beide regelaars gaan concurreren om de accu te laden (en eventueel beide denken dat hij al vol genoeg is). Dan zet ik dus het paneel handmatig uit.
Ik heb net als Mickel Moen ook een schakelaar tussen paneel en regelaar zitten. Naast het spanningvrij kunnen maken van de aansluiting is het ook handig om het laadproces uit te kunnen zetten. Sta ik 'aan de paal', dan vind ik het niet prettig dat beide regelaars gaan concurreren om de accu te laden (en eventueel beide denken dat hij al vol genoeg is). Dan zet ik dus het paneel handmatig uit.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
- LMC591A28JTD
- Berichten: 939
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: Schakelaar zonnepaneel
In mijn vorige binnenstalling had de eigenaar de eis dat de accu's in de camper mochten blijven, mits ze maar afgekoppeld waren. Dus heb ik twee hoofdschakelaars (massaschakelaars, 1 voor de auto-accu en 1 voor de beide huishoudaccu's)) gemonteerd. Later heb ik de zonnepanelen en met een Votronic 300 gemonteerd.
Nu de camper buiten staat laat ik de accu's altijd aangesloten, ook als ik aan de paal sta. De Votronic laadt immers de beide AGM huishoudaccu;s tot 14,7V, wat de camperlader niet kan, die schakelt al bij 14.3 uit. Ik kan dat proces heel mooi waarnemen op de Nasa battery monitor.
Is het verstandig om het laden in de stalling uit te zetten en slechts 1x per maand of zo weer aan te zetten? Ik dacht dat (in ieder geval mijn Votronic) een lader een druppelladerfunctie heeft en dat is toch alleen maar goed voor een accu. Of niet?
Nu de camper buiten staat laat ik de accu's altijd aangesloten, ook als ik aan de paal sta. De Votronic laadt immers de beide AGM huishoudaccu;s tot 14,7V, wat de camperlader niet kan, die schakelt al bij 14.3 uit. Ik kan dat proces heel mooi waarnemen op de Nasa battery monitor.
Is het verstandig om het laden in de stalling uit te zetten en slechts 1x per maand of zo weer aan te zetten? Ik dacht dat (in ieder geval mijn Votronic) een lader een druppelladerfunctie heeft en dat is toch alleen maar goed voor een accu. Of niet?
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Schakelaar zonnepaneel
De volgorde van aansluiten is eerst accu aan solarlader en vervolgens de panelen aansluiten.hathi schreef:....Michael,ik dacht dat dit los koppelen niet ongestraft ging,er moet toch ook altijd een accu aan de panelen,staan,om de opgewekte spanning ergens te laten,met schakelaar uit is dat toch niet,of zit ik verkeerd vertel ?
Ontkoppelen gaat in omgekeerde volgorde.
De accu wordt nooit rechtstreeks op het paneel aangesloten. Daartussen zit de solarlader. Deze moet eerst stroom van de accu hebben om goed te functioneren.
Een schakelaar tussen het paneel en de solarlader doet niets anders dan de stroomkring van het paneel onderbreken. Er kan geen stroom meer lopen en het paneel wekt geen stroom meer op.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 14 mei 2015, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Schakelaar zonnepaneel
Klopt.Noorderkempen schreef: Reden 1 vindt ik een beetje dubieus
In principe zou het zo moeten zijn dat wanneer de hoofdschakelaar af gaat alle stroomleveranciers automatisch buitenspel zijn.
Wat prefect kan natuurlijk, het is maar een kwestie hoe je ze aansluit, voor of na de hoofdschakelaar.
In feite krijg je nu een onveilige situatie, men denkt dat door de hoofdschakelaar af te zetten alles veilig is, terwijl dat niet zo is.
Zelf heb je waarschijnlijk wel de discipline om de twee zaken uit te schakelen maar een vergetelheid is snel gekomen.
Maar zit je bv in de situatie van de TS, dan weet je het niet, net zoals hij nu niet wist dat ze afstonden.
Natuurlijk, elke goede elektricien meet ook even de spanning of ie er af is of niet, maar ik ken een behoorlijk aantal dia dat wel eens durven vergeten.
Heb je de solarlader direct op de accu aangesloten en dus voor de hoofdschakelaar dan kun je de verbinding tussen de lader en de accu niet middels een schakelaar verbreken. Zolang de kabels aangesloten zijn, staat daar dus altijd spanning op. Voordeel is natuurlijk wel, dat er zo geen enkele stroom meer kan lopen naar de verbruikers na de hoofdschakelaar.
Heb je de solarlader na de hoofdschakelaar aangesloten, dan kun je dus het gehele systeem, alle verbruikers en het solarsysteem, in een keer van de accu loskoppelen. Het zonnepaneel kan dan echter nog wel stroom leveren aan alle verbruikers die ook na de hoofdschakelaar aangesloten zijn. Mijn Victron solarlader blijft dan gewoon stroom doorgeven van het paneel. Met de schakelaar tussen paneel en solarlader ontkoppel je deze stroomleverancier. Ik heb voor deze oplossing gekozen. Er is hier inderdaad een risico van vergeten. Het paneel zal echter nooit meer stroom leveren, dan wat op dat moment opgewekt kan worden. In mijn geval hoogstens zo'n 5A. Het beste is, om hoofdschakelaar en zonnepaneelschakelaar dicht bij elkaar te plaatsen.
De volgorde is dan altijd eerst de zonnepaneelschakelaar uit en vervolgens de hoofdschakelaar. Inschakelen in omgekeerde volgorde.
Ik heb dit ook vermeld op het afdekplaatje van de accuruimte, waar de hoofdschakelaar zich bevind.
Nu heeft mijn zonnepaneelschakelaar een ledje welke dus gevoed wordt door het zonnepaneel. Ik kan dus altijd zien of het paneel stroom levert.
Beide aansluitmogelijkheden vragen de nodige aandacht.
Hier is het gele lichtje de led van de zonnepaneelschakelaar. De hoofdschakelaar is hier niet zicht baar, maar zit hier recht onder, net buiten het beeld van de foto.
Re: Schakelaar zonnepaneel
Kun je dan niet beter(makkelijker) b.v. In de stalling...met de hoofd schakelaar de min v.d.accu ontkoppelen,en een extra min kabel van de paneelregelaar naar de min v.d accu maken,je hebt dan geen stille verbruikers ,accu is immers af gekoppeld,en word door de panelen toch nog een beetje geladen
Hans
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Schakelaar zonnepaneel
Misschien wel.
Ik denk niet dat er standaardoplossingen zijn, of het moet het systeem zijn, dat de camperbouwer levert en waar je niets meer aan verandert. In principe maakt het niets uit, of je een hoofdschakelaar nu in de min of de plus zet. Doel is, dat je met een schakelaar de stroomkring van iedere verbruiker en eventueel lader onderbreekt.
Ik heb om de redenen die ik aangegeven heb, dit opgelost met twee schakelaars. Een schakelaar tussen het paneel en de solarlader en een hoofdschakelaar voor de rest. Eigenlijk heb ik drie schakelaars, want ook het Cyrix relais heb ik manueel schakelbaar gemaakt.
Dat wil niet zeggen, dat mijn oplossing de beste oplossing is. Het is mijn keus. Meer niet. Het al dan niet ingeschakeld zijn is afhankelijk van het actuele gebruik. Bij niet recreatief gebruik heb ik de cyrix en het zonnepaneel afgeschakeld.
Campers zijn verschillend. Campergedrag is ook verschillend.
Die van mij wordt het hele jaar gebruikt. Is ook onze enig auto. Ziet dus nooit een stalling.
Ik denk niet dat er standaardoplossingen zijn, of het moet het systeem zijn, dat de camperbouwer levert en waar je niets meer aan verandert. In principe maakt het niets uit, of je een hoofdschakelaar nu in de min of de plus zet. Doel is, dat je met een schakelaar de stroomkring van iedere verbruiker en eventueel lader onderbreekt.
Ik heb om de redenen die ik aangegeven heb, dit opgelost met twee schakelaars. Een schakelaar tussen het paneel en de solarlader en een hoofdschakelaar voor de rest. Eigenlijk heb ik drie schakelaars, want ook het Cyrix relais heb ik manueel schakelbaar gemaakt.
Dat wil niet zeggen, dat mijn oplossing de beste oplossing is. Het is mijn keus. Meer niet. Het al dan niet ingeschakeld zijn is afhankelijk van het actuele gebruik. Bij niet recreatief gebruik heb ik de cyrix en het zonnepaneel afgeschakeld.
Campers zijn verschillend. Campergedrag is ook verschillend.
Die van mij wordt het hele jaar gebruikt. Is ook onze enig auto. Ziet dus nooit een stalling.