Schakelaar zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door hathi »

O.K ik leg het hem voor,kan hij zelf beslissen,welk risico hij wil lopen,allemaal bedankt
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Analogie naar boten...
Volgens keuringseisen mag in onze boten de hoofdschakelaar maximaal 50cm kabellengte van de accu zitten. Dus als je die schakelaar uitzet kan er niet veel gebeuren.
Desondanks moeten wij in 1 van de 2 winterstallingen de plus pool van beide accu's loshalen omdat de verzekering van de stallinghouder dat eist.

Staat los van zonnepanelen natuurlijk maar daar verdiept de verzekeringsmaatschappij zich waarschijnlijk niet in.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Je komt dat wel vaker tegen, dat er bepaalde eisen zijn en dat je al door redenerend je afvraagt hoe groot het risico is. Maar dat zijn zinloze vragen, als de eis is loskoppelen. De mate van risico doet dan niet meer terzake. Er is een standaardeis en daar zal je het mee moeten doen.
Een paneel aan een accu gekoppeld middels een lader is een gekoppelde accu en zal dus niet toegestaan zijn.

Nu weet ik niet, of in de stalling alleen ontkoppeling middels het loshalen van bekabeling geldt, of dat ook ontkoppeling middels een schakelaar toegestaan is.

Als ontkoppeling middels een schakelaar toegestaan is, lijkt het mij het meest logisch, dat de solarlader na de hoofdschakelaar aangesloten is. Dat van die maximaal 50 cm vanaf de accu lijkt mij een goede regel. Die van mij zit denk ik op ± 30cm.

Om eerst het paneel te ontkoppelen is een schakelaar tussen paneel en solarlader dan zeer handig. Immers eerst paneel ontkoppelen van lader en daarna lader van accu. Je kunt natuurlijk ook de bekabeling loshalen, maar een schakelaar is wel zo handig.

En zo zijn we terug bij het begin van dit draadje.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 16 mei 2015, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door johan1950 »

Ben ik even blij dat ik niets met een stalling te maken heb.
Ik schakel alleen gedurende de winter mijn 12v voor de camper uit omdat ik tijdens de vorstperiode als de camper afgetapt is alle kranen open heb staan en de waterpomp uitgeschakeld moet zijn.
Verder blijft alles incl. het zonnepaneel aangesloten. Onder de carport levert het zonnepaneel niet veel maar kan bijna het hele jaar alle accu's op peil houden.
Als het niet meer vriest en de watertank ook weer gevuld is blijft de 12v ingeschakeld en deze situatie blijft zo tot we in het najaar weer moeten aftappen.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door hathi »

[quote="johan1950"]Ben ik even blij dat ik niets met een stalling te maken heb...ikzelf ook niet,maar er zijn anderen die de luxe niet hebben
Ik schakel alleen gedurende de winter mijn 12v voor de camper uit omdat ik tijdens de vorstperiode als de camper afgetapt is alle kranen open heb staan en de waterpomp uitgeschakeld moet zijn.?........waarom moet die uitgeschakeld zijn als er toch geen 12v is ?
Verder blijft alles incl. het zonnepaneel aangesloten. Onder de carport levert het zonnepaneel niet veel maar kan bijna het hele jaar alle accu's op peil houden.? .............................
Waarom geen uitleg hoe? Dan kan ik er Mss nog iets mee,of bedoel je ,dat de schakelaar op het controle paneel uit gezet word?
Hans
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door Jan Adriaan »

Waarom niet een schakelaar in de massa pool. Hiermee stop je alle laad acties. Is ook veilig geen spanning.
Gr Jan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

in principe maakt het niets uit, waar je de schakelaar zet, in de min of de plus.

Echter, vaak komt het voor, dat er op meerdere plaatsen een massa-aansluiting (min) gemaakt is. Bijvoorbeeld op het chassis.

Door de hoofdschakelaar in de plus op te nemen VOOR iedere verbruiker en lader, weet je zeker, dat er geen stroom meer kan lopen vanaf de accu.

Bij een solarpaneel kan er dan nog wel een stroom vanaf het paneel lopen. Door tussen het paneel en de solarlader ook een schakelaar te zetten, onderbreek je deze stroom ook.

Je kunt zoals Noorderkempen aangeeft ook de solarlader voor de hoofdschakelaar aansluiten. Dan kan er geen stroom van het paneel meer naar de verbruikers, echter is de accu dan nog wel gekoppeld aan het solarsysteem. De solarlader is dan nog steeds aangesloten en het paneel zal stroom kunnen leveren aan de accu. Met een schakelaar in het solarsysteem kun je dan het paneel afkoppelen, maar de lader blijft dan nog steeds aangesloten en gaat in de standbystand.

Mijn voorkeur dus: Hoofdschakelaar direct na de accu in de plus. Na de hoofdschakelaar verbruikers en laders aansluiten en het zonnepaneel afzonderlijk schakelbaar maken.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 16 mei 2015, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door johan1950 »

@Hans

Ik schakel op het controlepaneel de 12v uit. Op mijn EBL99 wordt dan het grootste deel van mijn 12v gebruikers, o.a. de waterpomp uitgeschakeld.
Als ik mijn camper aftap, zet ik alle kranen en de leiding aftappen open. Aangezien mijn pomp schakelt via de micro-switches in de kranen kan dit alleen als de 12v voor de pomp uitgeschakeld is.

@Jan
Waarom zou ik alle laadacties moeten stoppen? Mijn 12 V installatie is vlgs. de normen beveiligd en hoef ik m.i. niet spanningsvrij te maken.
Ik gebruik de camper meestal 9 maanden per jaar en zou dus 3 maanden per jaar de spanning eraf moeten halen voor de veiligheid ? Zou ik dus 9 maanden per jaar jaar een onveilige situatie hebben ?
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Schakelaar zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Je moet niks.

Het gaat hier o.a. om de eisen van de stallingeigenaar. De verzekering van de stallingeigenaar heb je niets mee te maken. Het is dus maar net, wat de eisen van de stallingeigenaar zijn. Of jouw installatie volgens de normen is aangelegd, wil nog niet zeggen dat de stallingeigenaar daarmee akkoord moet gaan en voor jou een uitzondering maakt.

Nu heb ik mijn bus nooit in een stalling, dus ik heb hier ook geen ervaring mee. Heeft iemand toevallig de regels van zo'n stalling bij de hand.

Als je je bus nooit in een stalling hebt, heb je ook geen probleem en is het aan jou om te beoordelen hoe veilig jouw installatie is en of je een solarinstallatie continu actief wilt hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie