Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
baaike1951
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 14:43

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door baaike1951 »

camperdik schreef:
di 06 feb 2018, 14:02
Ik heb mijn gebarsten wc vloertje, van een buscamper Fiat Ducato Posslinbouw, laten repareren bij Wagner Kunstofftechnik in Emmerich. Ze hadden de mal al, dus 1 middagje daar voor plaatsing. Van te voren bellen voor gegevens, ze spreken ook nederlands.
Het ziet er netjes en stevig uit en kost inmiddels € 350. Zie foto's.
Wij zijn naar aanleiding van jouw verhaal daar ook geweest. Helaas bij ons is het resultaat bedroevend.
Zei een passende mal te hebben. We konden aan het eind van de middag de camper weer meenemen.
Dus met vol vertrouwen zijn we om de dag door te komen gaan fietsen. En zouden daarna meteen op vakantie gaan. Bij terugkomst bleek de ingelijmde douchebak veel te klein te zijn , een andere kleur te hebben en afgewerkt met een ongelijke kitrand van wel 2 cm . Hier werden wij helemaal niet vrolijk van.
Achteraf gezien hadden we het beter zelf kunnen repareren met vezelmatjes, etc.
Hadden we ons ook nog eens veel geld uitgespaard.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door seth_space »

Inmiddels mijn douchebak ook gerepareerd met epoxy en glasmatten.
Vooraf douchebak goed waterpas zetten ( dat hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als de camper blijkt ;)
stappen: eerst rondom gaten geboord om dichte cel Pur ( waterbestendig) in te kunnen spuiten om de bestaande bak beter te ondersteunen.
Daarna schuren en als voorbehandeling ontvetten met Aceton.
Daarna, epoxy aangemaak en met kwast en roller opgebracht. In de eerse laag epoxy een op voorhand op maat geknipte gevlochten glasmat gerold.
Daarna afgewerkt met nieuwe laag epoxy. De zaak laten harden voor een dag en dezelfde stappen herhaald.
Aan de zijkanten staat de mat ca 4 CM omhoog om zo een volledige bak te verkrijgen.
Hoewel ik de expoxy had kunnen mengen met een RAL kleur (3 a 5% vloeistof toevoegen) heb ik gekozen voor afwerking met Acryl lak. Daarmee zijn ook de gaten die nog zichtbaar zijn door de heldere epoxy ook gecamoufleerd.
Totale kosten zijn ca 110 euro.
douchebak gaten.jpg
douchebak gaten.jpg (50 KiB) 2071 keer bekeken
De bijlage douchebakpur.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage douchebak1.jpg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
douchebakpur.jpg
douchebakpur.jpg (54.98 KiB) 2071 keer bekeken
douchebak1.jpg
douchebak1.jpg (110.38 KiB) 2071 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door seth_space »

douchegereed.jpg
douchegereed.jpg (58.29 KiB) 2063 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Sandor Gora »

Mooi werk geleverd!
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
michelz
Berichten: 19
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 16:29

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door michelz »

roma schreef:
do 07 mei 2015, 0:34
En dan word je zelf geconfronteerd met zo'n gebarsten vloertje. Je voert wat "reparaties" uit: gaten boren en de vering opheffen/verminderen met purschuim, tot het vloertje na verloop verder barst.

Afbeelding

Je zoekt op het forum, komt het volgende tegen:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... +reparatie

Je informeert eens bij dat bedrijf in Emmerich, kost rond de 300 Euro, komt de rit van 300 km vv nog bij. Bedrijf laat weten dat ze van mijn vloertje geen mal kunnen maken (iets opgebold vanwege het purschuim) en dat ze een Possl-vloertje niet hebben.
Hee, iemand heeft het zelf gedaan via het bedrijf Polyservice. En die hebben naast een winkel in Amsterdam een nevenvestiging in Nieuwerkerk ad IJssel en dat is voor mij slechts 4 km. Ik krijg er uitstekende informatie en ga naar huis met 3 potten compound (+ bijbehorende harder) en mengmaatbekers. Totaal 58 Euro.

Afbeelding

Wat een simpel werkje is dat. Eerst de vloer goed schuren en vetvrij maken. Het afvoerputje prop ik dicht met wc-papier (kan het niet vollopen, je weet maar nooit) en ik dicht het af met met de dop van een ouwe spuitfles. Vastgezet met een drolletje pek. Hechthars op de ondergrond is niet nodig; dat gebruik je op hout of beton.
De camper waterpas gezet zonder waterpas: laagje water op dat vloertje gezet en wat voor- en achteruit rijden op de blokken!
Pot compound in maatbeker, harder er bij, roeren en op vloer leeg gieten. Het vloeit uit als vla.

Afbeelding

Ik heb iets van 40 minuten verwerkingstijd, dus tijd genoeg om die 2 andere potten te mengen en leeg te gieten. Met een spatel of breed plamuurmes de hars een heel klein beetje verspreid. Het vloeit fantastisch, dus eigenlijk onnodig.

Afbeelding

Die dop moet dus stevig op het afvoerputje zitten, anders gaat die drijven. Ik had nog ergens van die gekke zwarte pek van een dakluik. Om het lossen te vergemakkelijken om die dop dik vaseline gesmeerd met een kwastje, want hij moet wel kunnen lossen.

Afbeelding

Ik laat het vloertje enkele dagen uitharden. Op de foto is te zien hoe het afvoerputje er uit ziet. Het vloertje toont ruw, het is namelijk geschuurd met korrel 240 om het op te ruwen voor betere hechting van de verf. Een DDlak, eveneens van Polyservice (2-componentenlak). 1 pot met harder, 3 maatbekertjes, verdunning 1 deel harder op 2 delen verf. Ik lak drie keer met een dag ertussen, vandaar de 3 maatbekertjes.
Verfbakje, kwast en een smalle roller. Per keer verven gebruik ik de eerste keer 50 cc verf en 25 cc harder. De volgende keren neem ik 40 en 20cc.

Afbeelding

Ik kies voor de kleur wit, omdat ik dat fris vind en ik vind het passen bij de witte wc-pot en het wastafeltje. Wellicht had ik lichtgrijs kunnen nemen, maar ieder zijn smaak.
Totale kosten: compound €58 en verf €34.
Ik heb nog verf over en ik kan de vloer stroever maken door aan de menging een korrel toe te voegen.
Ik wist niet dat het zo simpel was. Het meeste werk had ik aan het afplakband waar door het rollen verf onder gekomen was. Om die verfrafels te verwijderen was "a hell of a job". Ik had er niet bij stil gestaan dat het oorspronkelijke vloertje een lichte structuur had.

Mooie oplossing, bij welk bedrijf in Amsterdam heb je de materialen gekocht?
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2330
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door rbisdom »

Je hebt de naam van het bedrijf zelf mee gekopieerd: Poly Service

https://www.polyservice.nl/
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door richbran »

Hier nog enkele reacties van mijn reparatie. (foto's zijn van ná het DD lakken...)
Mooi dat dit draadje me al vast in de goede richting zette. Ik ben bij Polyestershoppen.nl terecht gekomen en dat was prima, 2 X nog gebeld voor advies (ivm kleuren van DD lak) en steeds erg goed en snel advies gekregen.

Goed, alles met een waterpas uitgemeten, aan de bovenkant van de bak, maar die bleek toch niet helemaal gelijk met de bodem, zodat na het gieten van de epoxy er later aan één kant nog wat noppen zichtbaar waren. Neem ik op de koop toe, het is zo al 10 X beter in vergelijking met hoe het eerst was. Geen zin om nogmaals een dunnere laag na te gieten want ik had alles al opgebruikt.
Geschuurd met korrel 80.
Als "stop" in de afvoer nam ik een 40mm stuk afvoerpijp en die opgedikt met duct tape totdat hij er lekker strak in zat. De epoxy hechtte er niet aan dus makkelijk te verwijderen.

Afbeelding

De metalen ring van de afvoer past natuurlijk niet mooi meer dan, en met mijn ervaring als draaier van 0,01 heb ik een houten schuurding gemaakt wat zowel precies in het gat past als geleiding, én een verdikking had ter grootte van de ring, en ook wat schuin aflopend. Daar heb ik met een rondsnijmes eerst uit een vel schuurpapier korrel 80 een ring gesneden en die er op geplakt als schuuroppervlak. Vervolgens in de schuurmachine en na een paar keer aanzetten had ik de correcte diepte zodat hij perfect past. Fluitje.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Stiekum gehoopt dat het in één keer goed ging maar de verticale delen waren toch niet mooi geworden, de epoxy was er ahw afgegleden, toch niet zorgvuldig genoeg geschuurd.... dus na een week of twee alles nog eens extra goed nageschuurd en afgewerkt met een nabestelde DD lak set.
Is met het mengen wat lastig inschatten hoeveel je nodig hebt.
Vreemd is ook (dus gebruiks aanwijzing GOED lezen!), dat je ná het mengen het mengsel (dus van de DD lak) éérst een half uur moet laten staan! Bij veel epoxies heb je dan al een warme pot met harde epoxy!
Echt heel lang heb je niet na het aanbrengen om zoals bij gewone verf nog hier en daar wat bij te verven, het gaat na enkele minuten al plakkerig worden. Dus snel doorwerken.

Nu alleen nog een nieuwe RVS bout maken voor de ring die er dus prachtig in valt, want de originele haalt het niet meer tot de afvoer pijp die er onder hangt.

Afbeelding

De vloer glimt wel, na een gesprek met Polyestershoppen er toch maar van afgezien om er korrels of wat dan ook tussen te mengen. Ik ga zien hoe het werkt in de praktijk, erg ver uitglijden kun je toch niet echt in zo'n cabine ;) !
Bij elkaar toch weer leuk wat bijgeleerd!

En hier ben ik mee begonnen... viewtopic.php?p=1623091#p1623091

Richard
Vrgr,

Richard
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door tdj »

Ik lees het geheel met interesse, voor komende winter heb ik ook zoiets op het programma staan. Om een of ander reden zie ik echter niet je foto's, hebben anderen daar ook last van?
Laatst gewijzigd door tdj op zo 08 aug 2021, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Kroppie »

geen last, ik zie foto,s

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door richbran »

Ik heb ze op Google foto's gezet, kan dat er iets mee te maken hebben?
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Kroppie »

geen idee, ik zie ze .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door tdj »

Ik gebruik als browser Chrome (Windows), maar bij bij Edge zie ik ook geen foto's en op iPad ook niet. (wel bij eerdere berichten)
Dus Jos de vraag, welke browser etc. gebruik jij waarbij het dus wel werkt? (en wel of geen Google account aangemeld etc.?)
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door richbran »

Ter info, ik gebruik natuurlijk Chrome (vandaar Google foto's) Het online parkeren van foto's is ooit begonnen als Panoramio/Picasa, daar heb ik vele jaren mijn foto's kwijt gekunnen, Google heeft dat overgenomen en ze staan nu bij Google foto's, ook de oudere.
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Zwerfsteen »

Helaas, hier zijn (met Chrome als browser) ook geen foto's te zien.
Nog even met Firefox op de laptop geprobeerd maar dan ook niet.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie