Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door mmdem »

Ik zie het, is dus niet de douchevloer maar de WC vloer.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Face »

mmdem schreef:Ik zie het, is dus niet de douchevloer maar de WC vloer.
klopt foutje van mijn kant en heb het veranderd :cheers:
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Face schreef:.............Een prima product om mee te werken,mits je de juiste mengverhoudingen aanhoudt.............
Leuk, dat mijn voorbeeld navolgers krijgt. Het lijkt me handig als hier dan ook gebruikerservaringen vermeld worden. Wat ging goed? Wat niet? Tips. Etc. Dat is weer gemakkelijk voor anderen die hun vloertje zelf willen herstellen.

Vwb die mengverhoudingen. Daar kan niets mee misgaan. Je hebt een gote pot kunsthars en een klein potje met harder en die twee gooi je bij elkaar in een mengbeker. Je hoeft dus niets af te wegen.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Face »

Dat klopt mijn bedoeling was er om mee te zeggen dat je er niet wat minder harder bij mengt,dus gewoon die 2 potten mengen. :thumbup: :thumbup: :cheers:
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 18 apr 2017, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord (links) gebruiken aub.
Ben Andringa
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 jun 2014, 15:25
Locatie: Sneek

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Ben Andringa »

Roma je hebt de douchevloer hersteld met die 2 componenten mix, maar is er ook kans dat er lekkage tussen de nieuwe vloer en de oude vloer kan optreden? Als dit gebeurt heb je volgens mij flinke kans op houtrot op de bodemplaat onder de douche of vergis ik mij hierin? Bij onze camper moet voor vervanging van de douchebak het complete badkamerinterieur worden gedemonteerd, vandaar dat de methode die jij aandraagt één is om te overwegen. Alleen de kans op houtrot houd me nu nog tegen onder het motto goedkoop is misschien uiteindelijk duurkoop.
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Ben Andringa schreef:........ maar is er ook kans dat er lekkage tussen de nieuwe vloer en de oude vloer kan optreden? .......
Uitgesloten! De nieuwe vloer is 1 geheel geworden met de oude. Daar kan niets tussenkomen. De nieuwe vloer is sterker dan de oorspronkelijke. Laat je bij twijfel informeren door een bedrijf als Polyservice.

Enne, je bent van Sneek? Informeer bij de jachtbouw of bij de jachtreparatie.

(M'n laatste "project" met kunststof: een gecraqueleerd dakluik van 90 x 60 cm gerepareerd met polyester en glasmatjes en afgewerkt met zgn topcoat. Kosten: rond de €50 en geen honderden Euro's voor een nieuw dakluik.)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Vertrokken2 »

Zit die topcoat er strak op? Of zie je oneffenheden?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Dat vloertje was een werkje van niks, maar dat dakluik een klus. De verwerkingstijd is kort, het ging om een groot oppervlak, de glasvezel werd stroperig en daardoor ontstond een vrij ruw oppervlak. Wel keihard en met een vijl (!!) een stuk gladder gevijld. Die topcoat trekt wel strak, maar door die ruwe ondergrond toch een hobbelig resultaat. Voor het dakluik, dat goed lichtdoorlatend is gebleven vind ik het geen probleem. Voor een zijruit wel.

Veel info over het werken met kunststoffen is te vinden op het zeilersforum.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Going »

Al 15 jaar geleden zag ik in Marokko doen wat u beschrijft. Zonder mondmaskers gingen ze het gelijk schuren met slijptol en daarna waterproof schuurpapier. Resultaat een perfect glad gesloten oppervlak.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Going schreef:Al 15 jaar geleden zag ik in Marokko doen wat u beschrijft. Zonder mondmaskers gingen ze het gelijk schuren met slijptol en daarna waterproof schuurpapier. Resultaat een perfect glad gesloten oppervlak.
Ik weet nu ook dat ik een superglad oppervlak had kunnen krijgen, maar voor een dakluik stoort het mij niet. Het luik is versterkt en daar ging het mij om.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Going »

Sorry, zo niet bedoeld
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door roma »

Nee hoor, je hebt niets miszegd. Ik had gewoon niet genoeg ervaring met het werken met dat spul. Nadat ik klaar was zag ik bij anderen schitterende resultaten van het werken met glasvezel en topcoat. Zoals jij het in Marokko had gezien. Ik weet nu ook dat het vrij simpel is om van een slecht dakluik een contramal te maken en daarmee een nieuw dakluik te maken. Vooral handig als een dakluik niet meer leverbaar is.
Het kunststof van dat vloertje trok vanzelf spiegelglad en eigenlijk dacht ik dat dat met 2-componentenpolyester en glasmatjes ook het geval zou zijn. Door deze denkfout heb ik mezelf op het verkeerde been gezet.
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door McLouis-078 »

Knappe oplossing! Bij ons was er eerder ook scheurvorming en dit indertijd opgelost met een coating. Nu echter is 1 van de doucheputjes ingescheurd en verzakt. Douchebak is soort van zwevend en beweegt dus als we erin staan (1 voor 1 uiteraard 8-) ). De douchebak krijg ik er niet uit, het thetford toilet zit erop gemonteerd. Iemand enig idee hoe ik dit verzakte putje weer omhoog kan brengen? Het betreft een Knaus Traveller 685.
makkelijk is moeilijk zat
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gebarsten douchebak zelf repareren? Ja!



Bericht door Going »

De Thetford is toch los te krijgen. Die is het laatste ingebouwd. Met mijne vorige camper had ik zelfde situatie. Bleek onder een klodder lijm en afgekit. Dat gesneden en ik lifte het zo op.
Daarna misschien dat de hele bak er uit kan. Anders put rooster er af. Dan met handschoenen aan een dik ingesmeerd stukje glasvezel door het gat goed aandrukken. Vinger door het gat. Heel vlak zonder ribbels aandrukken. Wanneer droog en hard. Dikke krimpfolie uit moeders lade op de put sifon leggen. Dan op de rand waar het onder de put aansluit dikke rand polymax aanbrengen dus op de krimpfolie. Over gat nu ook krimpfolie leggen dan rooster er op en sifon aanschroeven. Volgende dag los maken en folie verwijderen. Heb je weer een goed waterdicht afsluitend sifon bij nieuw vastschroeven. Nu put opvullen met stopverf of zo. Langs het randje goed vetvrij maken en je kan gewoon resin opsmeren. Wil je de hele bak verstevigen dan een hele laag glasvezel opzetten. Met een rubber roller goed vlakdrukken in de resin. Volgende dag het ruwe weg schuren. Desnoods 2 componenten plamuur gebruiken. Een andere laag resin over en na weer goed schuren Poly Service lak aflakken. Bak is weer als nieuw.
Succes
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie