Zware fietsen: hoe til je deze?
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Zonder accu , met de juiste greep,kan ik ze noch wel heffen,maar voor de eventuele toekomst heb ik maar meteen een oprijgoot aangeschaft,maar vooreerst laat ik deze nog thuis,die nieuwe frame accu’s zijn 500/650 Watt en vrij zwaar,het word tijd dat de Lfp4 ook hier algemeen goed word,maar de grote jongens doen liever de prijs omhoog,,met minder accessoires,.....een jasbeschermer of fatsoenlijke snelbinder,zit er tegenwoordig meestal niet meer op,ik schat de Accu op 3 kg dus weegt de fiets zonder 22 kg,gewoon gratis sportschool.blijf je fit van
,
,
Hans
- knutselaartje
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
- Locatie: Ravenswoud
- Contacteer:
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
marchugo, in het midden kunnen beide delen in elkaar worden geschoven. Eerst heb ik een scharnier geprobeerd, maar mislukte jammerlijk. misschien maakt de afbeelding duidelijk wat ik heb verzonnen. Later heb ik aan de binnen en buitenkant aan de uiteinden nog een alu-strip dwars op gelijmd met epoxylijm.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
We raken off-topic, maar ik wil hier toch nog even op ingaan. In mijn bericht waar ik een verende zadelpen het eerst noem, noem ik de verende zadelpen en voorvork in mijn ogen onnodige gewichtverhogende flauwekul.
In relatie met dit draadje komt het accent daarbij op het gewicht. Dat is inderdaad voor de zadelpen een gering verschil. Dat het voor mij flauwekul is, is dat het in mijn ogen niets toevoegt. Sterker nog. Ik vind het afbreuk doen aan het comfort. De keren dat ik er op gefietst heb, vond ik de speling en het algehele gedrag helemaal niks, maar dat zal persoonlijk zijn.
Overigens hier een test van de Fietsersbond.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test ... delpennen/
Waar het in dit draadje omgaat is het gewicht. Dat is altijd een optelsom van de onderdelen.
TS heeft zware fietsen en vraagt om ervaringen in het tillen daarvan. Dat was in 2015. Inmiddels is er een vervolg opgekomen met een vraag over een hoog fietsenrek.
Hoe je het ook wendt of keert. Het probleem begint met het gewicht van de fiets. Vervolgens wordt het probleem alleen maar groter als de hoogte die overwonnen moet worden een relatief grote hindernis is.
De minste problemen heb je met een lichte fiets en een drager op de trekhaak.
Wie al gekozen heeft en relatief zware fietsen heeft en een hoog aangebrachte drager, zal zich daarmee moeten redden.
Wie nog moet kiezen, heeft wellicht iets aan mijn advies.
Een verende zadelpen maakt hierop inderdaad niet veel verschil, maar is uiteindelijk wel een deel van de optelsom.
Ik ben blij met de lichte e-bikes op een trekhaakdrager. Ik heb er zelfs een gootje bij, maar die gebruik ik (nog) niet.
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Wij hebben ook fietsen die omgebouwd zijn naar grote tevredenheid.
De eerste e-bike's waren ( zware ) Batavus fietsen die omgebouwd waren met een 005 set ( voorwielmotor )van R.A.T. Holland. Hier hebben we 8 jaar probleemloos mee gefietst. Afgelopen winter ging echter 1 accu kapot. De damesfiets doet het nog steeds goed.
Nu hebben we in Mei 2 z.g.a.n. Gazelle ( lichte ) fietsen op Marktplaats gekocht. Deze hebben we laten ombouwen door Efos.nl met een 13 Amp. accu en achterwiel motor. Zo ben je voor 1000 euro per fiets klaar !
Als we deze nu ook een aantal jaren probleemloos kunnen gebruiken blijven we ook weer tevreden.
We hebben wél een plateaudrager om de fietsen te vervoeren. Dat scheelt een heel stuk met tillen.
De eerste e-bike's waren ( zware ) Batavus fietsen die omgebouwd waren met een 005 set ( voorwielmotor )van R.A.T. Holland. Hier hebben we 8 jaar probleemloos mee gefietst. Afgelopen winter ging echter 1 accu kapot. De damesfiets doet het nog steeds goed.
Nu hebben we in Mei 2 z.g.a.n. Gazelle ( lichte ) fietsen op Marktplaats gekocht. Deze hebben we laten ombouwen door Efos.nl met een 13 Amp. accu en achterwiel motor. Zo ben je voor 1000 euro per fiets klaar !
Als we deze nu ook een aantal jaren probleemloos kunnen gebruiken blijven we ook weer tevreden.
We hebben wél een plateaudrager om de fietsen te vervoeren. Dat scheelt een heel stuk met tillen.
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Zware fietsen: hoe til je deze?
Fietsen gekocht die in de garage van de camper passen.
(Bij de aanschaf van de camper was een voldoende hoge garage dus ook een eis).
Voor de garage zijn systemen te koop die je zo erin kan schuiven.
Zonder die systemen is het ook niet zo heel zwaar.
Je hoeft immers maar de helft van het gewicht te tillen
Toch vind ik de e-bikes te lomp en zwaar om te hanteren.
(Ondanks dat ze prima en soepel rijden).
Echtgenote neemt dan een e-bike mee en ikzelf een lichte mountainbike van ongeveer 13,5kg.
Zonder verende zadelpen maar wel met verende voorvork
Kwaliteit en een laag gewicht heeft zijn prijs en dat ga ik niet achter op de camper meeslepen.
(Bij de aanschaf van de camper was een voldoende hoge garage dus ook een eis).
Voor de garage zijn systemen te koop die je zo erin kan schuiven.
Zonder die systemen is het ook niet zo heel zwaar.
Je hoeft immers maar de helft van het gewicht te tillen
Toch vind ik de e-bikes te lomp en zwaar om te hanteren.
(Ondanks dat ze prima en soepel rijden).
Echtgenote neemt dan een e-bike mee en ikzelf een lichte mountainbike van ongeveer 13,5kg.
Zonder verende zadelpen maar wel met verende voorvork
Kwaliteit en een laag gewicht heeft zijn prijs en dat ga ik niet achter op de camper meeslepen.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 12 jul 2020, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Zware fietsen: hoe til je deze?
Degene die dit topic na 5 jaar van inactiviteit heeft voortgezet vraagt overigens naar ervaringen met DIT systeem
https://www.biketrans.nl/webshop/fietsd ... ietslift-1
Misschien handiger om er een eigen onderwerp van te maken omdat het over een specifiek systeem gaat?
https://www.biketrans.nl/webshop/fietsd ... ietslift-1
Misschien handiger om er een eigen onderwerp van te maken omdat het over een specifiek systeem gaat?
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Wij hebben camper die van wielrenploeg is geweest.
Daar stond voor 20k aan fietsen in de garage.
Door brede en hoge deur alles makkelijk erin.
Kan dus wel, maar Adria en Hymer zijn nog niet wakker.
Daar stond voor 20k aan fietsen in de garage.
Door brede en hoge deur alles makkelijk erin.
Kan dus wel, maar Adria en Hymer zijn nog niet wakker.
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
En de werking heeft hij zelf,op het filmpje kunnen zien( bedankt overigens,ik had het nog niet gezienMarco Polo schreef: ↑zo 12 jul 2020, 11:58Degene die dit topic na 5 jaar van inactiviteit heeft voortgezet vraagt overigens naar ervaringen met DIT systeem
https://www.biketrans.nl/webshop/fietsd ... ietslift-1
Misschien handiger om er een eigen onderwerp van te maken omdat het over een specifiek systeem gaat?
Hans
- Karelkaywa
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Zoals gebruikelijk gaan we weer alle kanten op. Behalve een regelrecht antwoord op de vraag. Op onze vorige buscamper hadden we de Biketrans laten monteren. In een woord "geweldig". Systeem wordt aan het chassis gemonteerd en dus geen problemen met de achterwand. Toch hebben we op onze nieuwe buscamper gekozen voor de Busbiker. Net als de Biketrans niet goedkoop maar wel kwaliteit. Ondanks dat we zéér tevreden waren over het gebruik van de Biketrans, hebben we daar niet voor gekozen. Dat kwam omdat dit systeem achter een buscamper erg massaal overkomt.Burstner620 schreef:Goedendag!
Net nieuw in dit forum, en meteen al een vraag: sinds drie weken zijn wij in het rijke bezit van een Bürstner Travel Van T620G Edition 30 van 2019.Heeft er iemand ervaring met het Biketrans fietsenrek op deze camper?
Onze schouders protesteren nu al tegen de hoog gemonteerde Fiamma ...
Bij voorbaat dank voor de reactie(s)!
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Zware fietsen: hoe til je deze?
Een 5 jaar oud topic “kapen” is niet echt gebruikelijk hoor
(Geeft verder niet, als nieuwkomer zijnde )
Dit is een beetje hetzelfde als te weinig info geven in een openingsbericht.
Alleen dit keer een hele duidelijke vraag maar verstopt in een oud topic.
Vandaar dat ik eerder al opmerkte dat het misschien handig is om er zelf een topic over te starten
(Geeft verder niet, als nieuwkomer zijnde )
Dit is een beetje hetzelfde als te weinig info geven in een openingsbericht.
Alleen dit keer een hele duidelijke vraag maar verstopt in een oud topic.
Vandaar dat ik eerder al opmerkte dat het misschien handig is om er zelf een topic over te starten
Re: Zware fietsen: hoe til je deze?
Alles mag maar normaal is het niet....
Goede planning ?
Het echte advies is nog niet gegeven voor de camper koper in spé.
Als je weet dat je vaak of altijd fietsen gaat meenemen dan hoor je een camper te kopen met een hoge garage waar de fietsen kunnen binnen staan.
Al het andere is verhelpen, zwaar, minder goed of heel duur.
Goede planning ?
Het echte advies is nog niet gegeven voor de camper koper in spé.
Als je weet dat je vaak of altijd fietsen gaat meenemen dan hoor je een camper te kopen met een hoge garage waar de fietsen kunnen binnen staan.
Al het andere is verhelpen, zwaar, minder goed of heel duur.
Groeten Kampo