Hoeveel liter in een LPG-fles?
- stelnijmegen
- Berichten: 392
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:47
- Locatie: nijmegen
Hoeveel liter in een LPG-fles?
ik ga even lpg tanken
fles is leeg,,,
hoeveel liter kan ik hier in doen zonder problemen
dit is dus een grote fles
fles is leeg,,,
hoeveel liter kan ik hier in doen zonder problemen
dit is dus een grote fles
Re: hoeveel liter
22 liter
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.
Groeten,
Moeton.
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.
Groeten,
Moeton.
Re: hoeveel liter
Volgens deze site heb je ze van 12, 27, 36 en 42 liter.
Dat is dus iets anders dan het aantal kilo, (zie site)!
Ik zou het even navragen aan iemand die de fles kan zien of eventueel wegen. Lijkt me wel zo veilig. Vanaf een foto kun je niet zien hoe groot de fles is. Meestal staat het er ook op. Maar ook daarvoor moet je de fles zelf zien.
Dat is dus iets anders dan het aantal kilo, (zie site)!
Ik zou het even navragen aan iemand die de fles kan zien of eventueel wegen. Lijkt me wel zo veilig. Vanaf een foto kun je niet zien hoe groot de fles is. Meestal staat het er ook op. Maar ook daarvoor moet je de fles zelf zien.
Re: hoeveel liter
inderdaad zit een 80% vulbeveiliging op
en dan kom je uit op +/- 22 liter ( als ik de fles zo zie 80% van 27 liter )
er zit ook nog een inhoudsmeter op
en dan kom je uit op +/- 22 liter ( als ik de fles zo zie 80% van 27 liter )
er zit ook nog een inhoudsmeter op
- ducati 900
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: hoeveel liter
De inhoud staat er wel op en daar dan 80 % van.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: hoeveel liter
Die fles hoort bij 22 liter (80%) af te slaan/sluiten, maar mijn ervaring is dat dat vaak 3 tot 4 liter eerder gebeurt.
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
In twee nieuwe 27 liter aluminium dampgasflessen ging bij mij 21,34 en 21,24 liter LPG (bij twee verschillende tankstations). Dus beslist niet 3 of 4 liter minder dan 80% van 27 = 21,6 liter.
Met stalen dampgasflessen heb ik geen ervaring.
Met stalen dampgasflessen heb ik geen ervaring.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
Hallo,
Hoeveel er in de fles gaat is ook een beetje afhankelijk van de druk van de pomp maar dat maakt niet veel uit. Wat wel belangrijk is dat als je LPG tankt je de afnameafsluiter (richting drukreduceer) even dichtdraait want je zal niet de eerste zijn waarvan de reduceer opgeblazen wordt door de vuldruk van de pomp. De pompdruk kan zeker aan het einde van de vulling oplopen tot 10 bar!!!! Dus wees gewaarschuwd. Bij auto's die LPG tanken kan de pompdruk geen schade aanrichten omdat die nog een elektrische tussenafsluiter hebben. Eigenlijk is de LPG pomp dus niet goed afgesteld voor dampgasflessen zoals wij in de camper gebruiken.
Succes
Tekemel
Hoeveel er in de fles gaat is ook een beetje afhankelijk van de druk van de pomp maar dat maakt niet veel uit. Wat wel belangrijk is dat als je LPG tankt je de afnameafsluiter (richting drukreduceer) even dichtdraait want je zal niet de eerste zijn waarvan de reduceer opgeblazen wordt door de vuldruk van de pomp. De pompdruk kan zeker aan het einde van de vulling oplopen tot 10 bar!!!! Dus wees gewaarschuwd. Bij auto's die LPG tanken kan de pompdruk geen schade aanrichten omdat die nog een elektrische tussenafsluiter hebben. Eigenlijk is de LPG pomp dus niet goed afgesteld voor dampgasflessen zoals wij in de camper gebruiken.
Succes
Tekemel
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
Als die pomp druk aan het einde 10 bar is zou dat dus de druk zijn die in je tank blijft.
Dus of die druk nu tijdens het vullen op de reduceer staat of vlak daarna als je de kraan weer opendraait blijft om het even en de reduceer kan die druk makkelijk aan.
Dus of die druk nu tijdens het vullen op de reduceer staat of vlak daarna als je de kraan weer opendraait blijft om het even en de reduceer kan die druk makkelijk aan.
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
Cee Pee en anderen
De druk in een LPG fles ligt tussen de 3,5 en 5 bar omdat dan een evenwicht ontstaat tussen vloeistof en gas. Bij het vullen heeft de pomp een overdruk nodig om de fles/tank vol te krijgen en die kan oplopen tot 10 bar. Daarna zakt de druk in de fles meteen naar die "normale"druk. Het reduceer is ontworpen voor een primaire gasdruk van ca 5 bar (100% propaan) Zeker als het reduceer al een paar jaar oud is kan het membraam bij het tanken stuk gaan als het 10 bar voor zijn "kiezen" krijgt. Hierom draai ik altijd de afname even dicht bij het tanken. beter voorkomen dan.......
Succes
Tekemel
De druk in een LPG fles ligt tussen de 3,5 en 5 bar omdat dan een evenwicht ontstaat tussen vloeistof en gas. Bij het vullen heeft de pomp een overdruk nodig om de fles/tank vol te krijgen en die kan oplopen tot 10 bar. Daarna zakt de druk in de fles meteen naar die "normale"druk. Het reduceer is ontworpen voor een primaire gasdruk van ca 5 bar (100% propaan) Zeker als het reduceer al een paar jaar oud is kan het membraam bij het tanken stuk gaan als het 10 bar voor zijn "kiezen" krijgt. Hierom draai ik altijd de afname even dicht bij het tanken. beter voorkomen dan.......
Succes
Tekemel
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
Vreemd ik kom meestal een druk tegen bij propaan van 7.6 bar bij 20 graden en dat kan aardig oplopen.
http://www.hasmi.nl/handleidingen/drukregelaars/
Sent from my iPad using Tapatalk HD
http://www.hasmi.nl/handleidingen/drukregelaars/
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Hoeveel liter in een LPG-fles?
Helaas klopt van bovenstaand niets. Het is niet erg dat men het niet helemaal begrijpt. De dampspanning is altijd afhankelijk van de temperatuur van het gas in vloeibare vorm. Op het moment dat je een gas gaat comprimeren stijgt de temperatuur. Voel maar even onder aan de fietspomp. Hierdoor kan de druk in de fles oplopen. Om toch te kunnen zorgen dat er gevuld kan worden en dat de mensen niet een uur lang staan te tanken heeft men gemiddeld een pompdruk van ongeveer 10 bar. Dat daarna de flesdruk (dampspanning) iets af zou kunnen nemen komt door dat de fles en inhoud weer iets afkoelt. Zou je de fles een tijdje in de volle zon zetten dat stijgt de druk weer.tekemel schreef:Cee Pee en anderen
De druk in een LPG fles ligt tussen de 3,5 en 5 bar omdat dan een evenwicht ontstaat tussen vloeistof en gas. Bij het vullen heeft de pomp een overdruk nodig om de fles/tank vol te krijgen en die kan oplopen tot 10 bar. Daarna zakt de druk in de fles meteen naar die "normale"druk. Het reduceer is ontworpen voor een primaire gasdruk van ca 5 bar (100% propaan) Zeker als het reduceer al een paar jaar oud is kan het membraam bij het tanken stuk gaan als het 10 bar voor zijn "kiezen" krijgt. Hierom draai ik altijd de afname even dicht bij het tanken. beter voorkomen dan.......
Succes
Tekemel
Marinus heeft het begrepen en heeft er een keurig tabelletje over gemaakt in een ander topic. Ook heeft hij er nog een gedegen uitleg bij gedaan.
Laten we dus niet proberen om desinformatie te gaan posten. Daar is niemand bij gebaat en geeft alleen maar verwarring.
Een drukregelaar kan gewoon tegen hoge flesdrukken. Zelfs zonder problemen. Er zit wel een kern van waarheid in het verhaal over een plotselinge hoge druk op het reduceerventiel. Het is een gekende handeling om een kraan rustig open te draaien. Door plotselinge hoge druk zou een membraam misschien kunnen scheuren gaat het gerucht.
Maar lees even de sublieme bijdrage van Marinus. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 2#p1139052
Het topic gaat verder met een aantal opmerkingen. Sommige prima en een paar waar het niet goed begrepen is. Marinus heeft in zijn topic terecht geschreven
Zo lang de afname binnen redelijke proporties blijft, zal de (volle) fles met een 70/30 vulling ook nog dezelfde verhouding hebben als hij bijna leeg is.Het enige wat je niet kunt aflezen is de verdampingssnelheid.
Dit alles natuurlijk bij temperaturen boven het kookpunt van het minst edele, het butaan dus. Met andere woorden. Wordt er meer gas afgenomen dan het aandeel butaan kan verdampen, dan zal dat ten koste gaan van de verhouding.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.