distributiesnaar probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Hoofdnoorman »

Nog vaker komt het voor dat een bout van de spanner breekt,
Nog nooit in pakweg 7500 wisselingen meegemaakt!!!!

Wel een vastgelopen lager, afgebroken tanden door te zwaar lopend nokkenas, lekkage door een keerring, een niet goed vastgezette spanner, maar nog nooit een afgebroken bout van de spanner.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Joske »

hathi schreef:Meestal een montage fout,door het niet goed volgen v.d. Montage voorschriften. met het Juiste gereedschap ,zoals het tegen de klok monteren,eindigen bij de spanrol, en de motor eerst 2x rond te draaien,zodat de riem overspannen word,dan pas spanrol afstellen ,met dubbel check.
Hans,
Deze motor heeft na de vervanging distr.riem 5000 km (naar ik aanneem, probleemloos) gelopen.
Dus een montagefout???????
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51303
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Kroppie »

een bout breekt of loopt los als hij niet juist is vastgezet en dat loslopen of breken gebeurt niet direkt na de reparatie ,en een riem hoort +_100.000km mee te gaan bij juiste montage geen 5000.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Marius »

Bij mijn camper brak de kop van en bout af na meer dan 4,5 jaar.
De bout in kwestie was van de steun van de bovenste geleide rol van de distributie riem.
Die riem heb ik bij aanschaf van de camper 4,5 jaar geleden vervangen inclusief de spanrol en geleiderol.
De steun in kwestie is niet los geweest omdat je de geleiderol met de centrale moer los kunt halen.
De bout die dus gebroken was is dus door mij niet aangeraakt en zat dus al minimaal die 4,5 jaar op zijn plek.

Toch brak ineens de kop van de bout los en viel deze tussen de riem.
Gevolg riem midden door en 2 kleppen krom en 2 stoters kapot (bij de 2.5tdi zitten tussen de kleppen en de nokkenas stoter"kommetjes" met daarin de klep stel plaatjes).
Kop heb ik laten reviseren, 8 nieuwe kleppen, 2 stoters en kop gevlakt.
Afbeelding
We hebben in die 4,5 jaar bijna 40 duizend kilometer met de camper gereden.... en ineens....
Het kan dus tegen zitten. :bang:

Camper is trouwens verkocht, niet hierom, reparatie is goed uitgevoerd en het ding was gewoon in orde maar we wilde gewoon wat anders.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door hathi »

Joske schreef:
hathi schreef:Meestal een montage fout,door het niet goed volgen v.d. Montage voorschriften. met het Juiste gereedschap ,zoals het tegen de klok monteren,eindigen bij de spanrol, en de motor eerst 2x rond te draaien,zodat de riem overspannen word,dan pas spanrol afstellen ,met dubbel check.
Hans,
Deze motor heeft na de vervanging distr.riem 5000 km (naar ik aanneem, probleemloos) gelopen.
Dus een montagefout???????
Ja dat kan best als je rustig rijd met een te slap gespannen riem,meestal verspringt deze bij het optrekken b.v. Aan de stoplichten,en de riem komt eerder slapper dan strakker te staan ,na 5000km
Hans
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Joske »

@Hans,

Ik denk nu ook dat je gelijk hebt.
Maar in 1 keer 3 tanden versprongen?
Of........ is het tandje voor tandje versprongen; en pas na overspringen na het 3e tandje is er een beschadiging opgetreden.
De motor heeft dan natuurlijk voorheen niet goed gelopen: roken, slecht starten, weinig vermogen, maar of dat gemerkt is?????????
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door freddorr »

Hij rookte niet, startte uitstekend en ik heb geen vermogensvermindering gemerkt.
Gelukkig heeft de garage de gehele reparatie voor hun rekening genomen en is alles in der minne geschikt.
Ook zij weten niet wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn want er waren geen sporen van beschadiging te zien op rollen en riem.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door Stef »

Prima opgelost vd garage.
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: distributiesnaar probleem



Bericht door efsix »

Hoofdnoorman schreef:
Nog vaker komt het voor dat een bout van de spanner breekt,
Nog nooit in pakweg 7500 wisselingen meegemaakt!!!!

Wel een vastgelopen lager, afgebroken tanden door te zwaar lopend nokkenas, lekkage door een keerring, een niet goed vastgezette spanner, maar nog nooit een afgebroken bout van de spanner.
Komt toch echt vaker voor.
Ik weet dat bij de VW 2,0 TDI tijdens distributie wisseling een modificatie wordt toegepast. Komt een maat grotere bout in.
Plaats reactie