Generator aarden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Generator aarden?



Bericht door Cee Pee »

@ Aloys, Van die aardpen dat snapte ik wel dat die goed aarde moest maken, het ging mij meer om al die technische uiteenzettingen van zwevende netten en gevaar bij meerdere toestellen. :)
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Generator aarden?



Bericht door Vodnik »

GEMETEN!

De uitgang van de generator die ik hier heb (een denqbar 1000VA) is niet zwevend! (had ik niet verwacht :sick: )

Uiteraard staat op de uitgang 230 volt maar tussen aarde en uitgangsdraden staat 115 Volt, blijkbaar een sterschakeling.
Aarden heeft dus zin icm een differentiaal / aardlek schakelaar!

Aarden wil zeggen, de aardaansluiting van de generator verbinden en met aardpinnen op de wandcontactdozen in de camper. Dat kan door de aardaansluiting die op de generator zit te verbinden met chasis van de camper, als het goed is zijn nl. de aardpinnen van de wandcontactdozen in de camper óók met chasis verbonden. Overigens krijg je ook een aardverbinding tussen generator en camper boordnet via de CEE steker die in de camper gaat en de steker die in de generator gaat, maar als er een foutje in die kabel ontstaat kan je aardverbinding verliezen (de kans daarop is wel kein.

Wat nu in ieder geval wel duidelijk is, is dat een eventueel aanwezige diffeerentiaal / aardlek schakelaar werkt. (maar die zitten niet in alle campers, in ieder geval zat die niet in mijn Capron/carado bj 2008)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Generator aarden?



Bericht door Vertrokken3 »

Wacht even....

De meetresultaten die jij aangeeft wijzen toch niet op een geaard net.
Je hebt geen enkele (goede) verbinding met de fysische aarde en daarom is het een zwevend net.

Uiteraard moet je de randaarde van de generator doorverbinden met het toestel/boordnet, anders werkt natuurlijk een isolatiewachter ook niet. Maar daardoor maak je van je net nog geen geaard net.

Gezien je een zwevende generator hebt, kan bij u er geen stroom lekken naar de fysische aarde en kan dus de verliesstroomschakelaar niet werken.

Er is juist een verbinding fysische aarde/behuizing generator nodig om een verliesstroomschakelaar te laten werken.

Het is misschien wat verwarrend, ik wil er later op terug komen maar moet nu even dringend weg.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Generator aarden?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik lees dit topic met grote belangstelling, maar ik vraag me inmiddels wel af of we nu een interessante theoretische discussie hier voeren of dat het wel degelijk een item is?

Hele volksstammen rijden toch met zo'n ding rond en ik kan me niet voorstellen dat die allemaal een grondboor bij zich hebben om de generator te aarden? Of pakken die de dichtsbijzijnde lantaarnpaal?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Generator aarden?



Bericht door Vertrokken4 »

Beide Gobert :shh:

Niemand gaat in de praktijk z'n generator aarden. Alles gaat goed tot op het moment waarop een kans van 1 op 10000000 bestaat dat het fout gaat. Een generator wordt recreatief vaak alleen gebruikt voor het tijdelijke gebruik van een zwaarder apparaat als een boormachine oid of om de accu's weer op te laden via de lader. Zelden zullen er meerdere toestellen gelijktijdig in werking zijn en als dat al zo is dan is de kans dat ze beide ondeugdelijk zijn vandaag de dag wel heel erg klein.

Groetjes,

Jeroen
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Generator aarden?



Bericht door Vertrokken3 »

Theorie of praktijk?
Bij nader inzien, (als ik goed gekeken heb) ook een wettelijke verplichting.
Doen of niet doen, ik heb zelf al aangeven dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Kwestie van weten waar men mee bezig is.
Als alles in perfecte toestand is kan er weinig misgaan, zelfs minder dan thuis want er is een tweede fout nodig om gevaarlijk te zijn.
Als je het zoals "jervig" voorstelt en slechts een toestel tegelijkertijd gaat gebruiken, kan er weinig fout gaan.
Maar meer en meer zie ik schema's en toestanden waarmee men manueel of met omschakelautomaten omvormers/generatoren het ganse boordnet gaat bevoorraden.

Ik heb in mijn leven al veel slechte installaties meegemaakt waar er wel iets fout ging, wat normaal ook niet mocht gebeuren.
Immers als iets technisch in orde is kan er nooit iets fout gaan, terwijl het helaas wel af en toe gebeurd.
Maar iedereen denkt waarschijnlijk "het overkomt altijd een ander want mijn installatie is toch veilig".

Ik lees hier ook verhalen en beschrijvingen van toestanden, waar men "het" veilig beschouwd want "ik weet hoe ik er moet mee omgaan. Toestanden waar ik en ook andere wel de nodige bedenkingen bij hebben geuit.
Of het knutselen aan vaatwasmachines enz, op zich niets mis mee, maar wel opletten wat men doet.

Ik heb ook nooit de bedoeling gehad om iemand angst aan te jagen of zo.

Ik wil er enkel op wijzen dat omvormers en generatoren in feite IT-netten zijn, zwevende netten en dat die op zich wel veilig zijn maar uiterst moeilijk te beveiligen zijn met de klassieke beveiligingen indien er dan toch iets fout gaat.

Dus de raad die ik geef is dat men erop moet letten, zeker bij deze toestanden, dat de installatie vakkundig uitgevoerd wordt en men erop moet toezien dat ze prefect in orde blijft, dan kan er weinig misgaan.

Ik heb ook niet de bedoeling dat men massaal overgaat op gebruik van isolatiewachters, voor een goeie zit je al snel aan de 500€ en het enigste is dat die de toestand van de installatie in het oog houdt. Met wat kennis en gezond verstand kan men dat zelf ook.

@Vodnik; Om terug te komen op uw verhaal;
Men moet onderscheid maken tussen een aarding en een beschermingsgeleider.
De randaarde van de generator en de verbindingen naar het boordnet is een beschermingsgeleider, geen aarding.

Bij geaarde netten gaat men de beschermingsgeleider aan de aarde leggen, vandaar dat men ipv het vaak verkeerdelijk heeft over een over een aarding terwijl men het heeft over een beschermingsgeleider. (ik ook hoor)

Maar dat is dus bij u niet het geval, dus een verliesstroomschakelaar zal nooit beveiligen tegen een lek naar de aarde.
Er kan natuurlijk geen lek naar de aarde zijn, en dat maakt het juist gevaarlijk.
Of een verliesstroomschakelaar zal beveiligen tegen een lek naar de beschermingsgeleider is maar de vraag.
Op het eerste gezicht zou men denken van wel, maar zekerheid is er niet.
Je meet wel 127V tussen beschermingsgeleider en fase, maar dat kan het gevolg zijn van een impedantie (of zelf een capaciteit).
Het zou dus kunnen dat de lekstroom gewoon te klein is.
Je zou bij stilstaande generator eens kunnen meten hoeveel ohm er tussen de beschermingsgeleider en de fazen zit.
Is dat vrij laag dan zou een verliesstroomschakelaar kunnen beveiligen bij lekken naar de beschermingsgeleider toe.
(of natuurlijk een uitproberen met een verliesstroomschakelaar)
Wat natuurlijk een groot deel van de mogelijke fouten zou beveiligen maar niet allemaal.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Generator aarden?



Bericht door Marinus »

Mogelijk dat de plaatjes wat duidelijkheid bieden.

Afbeelding
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Generator aarden?



Bericht door Vertrokken3 »

Prachtig gevonden, of doe ik u nu tekort? :sick:

Heeeel klein foutje :mrgreen: , "aardleiding" in de onderste tekening is in feite geen aardleiding maar een beschermingsgeleider, vandaar waarschijnlijk de haakjes.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Generator aarden?



Bericht door isoplus »

Goed en duidelijk uitgelegd, het is prima te begrijpen. Er zijn toch veel mogelijkheden waarbij je met een generator zomaar twee of zelfs meer apparaten bedient.
Denk maar aan voeden via de walaansluiting, je voedt dan de acculader en de 220 volt contactdozen in de camper. In die contactdozen kan zomaar een scheerapparaat opgeladen worden met gelijktijdig een kacheltje op de spaarstand in gebruik. Veel apparaten zijn dubbel geïsoleerd, maar toch! Reden om een generator anders te gaan bekijken :wink:
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Generator aarden?



Bericht door Marinus »

In de volksmond spreekt men meestal van aardleiding en/of aardedraad.

In een zwevend net wordt dezelfde kleur draad gebruikt voor de beschermingsgeleider.

Echter, om het eenvoudig te houden heb ik hier woord het aardleiding gebruikt, maar dan tussen aanhalingstekens gezet.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Generator aarden?



Bericht door KTManiac »

Interessant en leerzaam topic geworden. :thumbup:
Had me nog nooit zo verdiept in 't generatorgebeuren, maar dit is goed leesvoer.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Generator aarden?



Bericht door Trebor953 »

Grappig dat één plaatje meer zegt dan duizend woorden!
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Generator aarden?



Bericht door Grumble »

Toch wel goed dat er ook woorden bij de plaatjes staan :roll:
Geertbaars
Berichten: 73
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 10:19
Locatie: Daarlerveen

Re: Generator aarden?



Bericht door Geertbaars »

Als je plaatje 3 bekijkt en dan de in de camper standaard aanwezige zekering erin hebt zitten zal het ook zonder isolatie bewaker goed gaan. Omdat de 2 apparaten allebij aan de "aarding" hangen zal er een kortsluiting via deze aarde ontstaan tussen de 2 fase en zal de zekering eruit klappen.
Plaats reactie