Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2,5 TD 1993



Bericht door de Jonckheer »

Spuit je meer in is dat rijker, minder is armer. Of zit ik er nou al die jaren naast?
En we weten toch allemaal dat Lucas (Engels) stukken slechter is dan Bosch (Duits), geen nieuws vertel ik daarmee dacht ik zo.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2,5 TD 1993



Bericht door Meine »

Het eerste klopt niet, dat wil zeggen er is altijd een overmaat lucht. Pas bij roken is er te veel ingespoten, dan zou je met wat goede wil "rijk" lopen kunnen noemen.

Het tweede statement klopt helemaal.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2,5 TD 1993



Bericht door bas_noord »

Lucas/CAV/Delphi....pompen zijn net zo goed als wat je er zelf van maakt. Gelukkig zijn we niet blijven hangen bij alleen Bosch pompen, veel verbeteringen op Bosch zaken waren eerder te vinden op andere pompen. Zelfs de oer plunjer pomp van Bosch werd al heel snel verbeterd door ene meneer Bryce....een engelsman :mrgreen: (die bedacht een variabel begin van de inspuiting, iets wat bij de oer Bosch pomp veeal roet produceerde in deel belastingen

Of Bosch nou wel of niet beter is boeit me niet zo, maar om Lucas (als voorbeeld) troep te noemen lijkt me enigszins over de top...

Maar goed we dwalen af....laten we eerst maar eens hopen dat er een foto komt......dan zien we wel verder
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding

Het is inderdaad die met lak geborgde afstelling.
Voor zover ik er verstand van heb is het de brandstofverrijking. Zodra er meer druk komt van de turbo, zo veel meer diesel er zou komen naar de verstuivers?
Ik heb hem een kwartslag linksom gedraaid. Omdat het rechtse draad is dus uitgedraaid. Mag ik nu aannemen dat ik hem armer heb gezet? Het lijkt er wel op. Op het traject Luxemburg naar Moulins (binnendoor) heb ik ergens halverwege dit gedaan. Het lijkt alsof hij zuiniger is geworden terwijl de motor véél meer trekkracht heeft en een stuk soepeler loopt. Ook het rillen van de koppeling (de eerste meters) is geheel weg. Ik sta nu op een idyllisch plekje in Riviera sur Tarn en ga morgen naar mijn duikcollega's in Estartit. Dus morgen voor het wegrijden tanken in Millau bij Geant. Deze rit over de passen (A75) van Moulins naar Millau gebruikt mijn camper normaal 1: 7,9. Tenminste de laatste 2 jaar. Morgenvroeg weet ik wat nu het resultaat is.
Ik heb getracht te zoeken naar de topics. Alleen had ik erg slecht internet. Nu gaat het iets beter met Europasim. Vanaf morgen zit ik een paar dagen op de EU flat van de Duitse Aldi. Dus dan ook geen grote verhalen.

Oh ja, ik ga in gedachten even terug naar de schoolbanken. Kan het zo zijn dat de regeling ervoor zorgt dat er meer brandstof opgepompt wordt en daardoor de verstuivers eerder lichten?
De dieseltechniek heeft helaas een beetje teveel geheimen voor mij. Ik heb mij er nooit in verdiept. Maar daar gaat verandering in komen.


Edit:
Na nogmaals alle topics te hebben doorgelezen, denk ik toch echt dat Bas-Noord het bij het rechte eind heeft. Dus mijn vraag aan Bas:
Hoe zou het nu mogelijk zijn dat een verzegelde (en dat was hij) stelschroef uitgedraaid moet worden om een betere loop te krijgen. Duidt dit op slijtage in de pomp af heeft hij nooit goed afgeregeld gestaan?
De motor heeft nu 180K gedraaid.
Zoals ik al eerder schreef, lijkt het dat het max toerental iets lager is geworden. Ik heb echter geen meetapparatuur voorhanden. Maar het is een juweeltje geworden om mee te rijden en ik vond hem al goed draaien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door bas_noord »

Ten eerste: diesels kun je niet verrijken of verarmen.....

Ten tweede...het zou best kunnen dat de regeling door slijtage achteruut gaat....bij de Lucas pomp op de J5 gaat het membraantje wat de turbodruk overbrengt op de pomp wel eens stuk. En dat merk je aan het vermogen...bij dit type pomp zal het niet veel anders zijn, misschien is je membraan lek. Door het uitdraaien verlaag je de aanslag van het membraan waardoor deze een kortere slag maakt ondanks een lek(je) je veranderd dus de max hoeveelheid brandstof bij hogere turbodruk..ik zou het membraan zelf maar eens controleren. Besef wel dat ik dit baseer op wat ik op die foto zie...ik zou eigenlijk het juiste type pomp moeten weten om exact te kunnen uitleggen wat je hebt gedaan....
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Saviemeke »

Ik zal vanavond of morgen eens kijken of ik wat gegevens op de pomp kan vinden, wat ik mij nog wel afvraag of het verstellen invloed heeft op het stationair draaien (schudden) van de motor. Wat ik er al gedaan heb is het kleppen stellen, laten reviseren van de verstuivers, nieuwe motor rubbers en het iets verhogen van het stationair toerental (gaskabel).
Anders toch maar eens naar een diesel specialist..
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Kroppie »

Rudy
geef mij per pb even je adres dan stuur ik je een kopie van de doorsnedetekening en van de korte beschrijving van de werking van de ladedruck abhangige vollast regelung van de bosch roterende inspuitpomp ,is wel in het duits.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door bas_noord »

Ben nog even de boeken ingedoken....waarschijnlijk is het een VE pomp van Bosch.......daar word de maximale inspuiting met een andere schroef afgesteld.....met het schroefje bovenop de druk doos stel je zoals ik reeds eerdere meldde de minimaal aanslag van het membraan vastgelegd (bij sommige uitvoeringen, andere hebben geen stelschroef). De max schroef zit ergens onder het membraan huis....niet zichtbaar op de foto....

Er vanuitgaand dat het een VE pomp is he !!!
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Marinus »

In jouw Ducato zit, als het goed is onderstaande pomp.
De stelschroef bovenop is de basisafstelling voor de LDA, LadeDruckAnreicherung.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Marinus »

Werking Bosch VE/F inspuitpomp.
VE/F staat voor V = Verdeler-inspuitpomp; E = Axiaal zuiger; F = Mechanische regelaar (Fliehkraft)

De tekening hieronder is voor de inspuitpomp van een turbo dieselmotor.
Bij een turbomotor is de pomp uitgevoerd met een LDA = Lade Druck Abhängig.
Bij een zelfaanzuigde dieselmotor is deze voorziening niet aanwezig.

Afbeelding

Werking:
Door de aanzuigpomp wordt de brandstof uit de tank aangezogen en in het huis van de pomp geperst.
Via een overloopaansluiting, vlak boven de vollaststelschroef, wordt het teveel aan brandstof weer teruggevoerd naar de tank.
In deze aansluiting zit een vernauwing die ervoor zorgt dat er altijd een kleine overdruk aanwezig is in het pomphuis.

In het pomphuis stroom de brandstof via het geopende elektrische afschakelventiel naar de verdeel-/inspuitplunjer (perszuiger).
Vanuit hier word het in de cilinderaansluiting geperst.
In de tekening is slechts één cilinderaansluiting getekend, in werkelijkheid is er voor elke cilinder een aparte aansluiting.
Deze aansluitingen zitten verdeeld over de omtrek van de hogedrukpomp.

Als de motor loopt, wordt met een tandriem of tandwielen vanuit de krukas, de aandrijfas aangedreven.
In deze overbrenging zit een vertraging van 1:2 waardoor de inspuitpomp met de helft van de snelheid van de krukas draait.

De aandrijfas drijft op zijn beurt de aanzuigpomp aan, waarmee dus de brandstof uit de tank wordt gezogen en in het pomphuis wordt geperst.
Vervolgens drijft deze as ook de persplaat/nokkenschijf aan. De persplaat/nokkenschijf vormt één geheel met de verdeel/inspuitplunjer.

Deze persplaat/nokkenschijf wordt met veren tegen een stilstaande rollenkooi gedrukt.
Hierdoor gaat deze verdeel/inspuitplunjer niet alleen rond, maar beweegt ook heen en weer.

Tijdens het heen en weer gaan wordt de brandstof uit het pomphuis aangezogen en via kanaaltjes in de verdeel/inspuitplunjer in de cilinderaansluiting geperst.
Omdat er (bij een 4-cilinder motor) 4 nokken op de nokkenschijf zitten, wordt de verdeel/inspuitplunjer tijdens elke omwenteling 4 keer heen en weer bewogen.
De heen en weer gaande beweging maakt een vaste slag, dus er wordt bij elke persslag evenveel brandstof verpompt.

Omdat bij elk toerental / vermogen een andere hoeveelheid brandstof moet worden ingespoten, zit er een regelschuif om de verdeel/inspuitplunjer heen.
Deze regelschuif dekt een dwarsboring af die in de verdeel/inspuitplunjer zit.
De regelschuif wordt via de regelarm in een bepaalde stand gedrukt.
Deze stand is afhankelijk van een aantal factoren zoals stand van gaspedaal – turbodruk – toerental van de motor.

Hoe wordt nu de hoeveelheid ingespoten brandstof bepaald?
Zoals gezegd, door de vaste slag van de verdeel/inspuitplunjer wordt bij elke heen- en weergaande beweging steeds evenveel brandstof verpompt.
Echter bij het naar rechts bewegen, tijdens de persslag van deze verdeel/inspuitplunjer, komt de dwarsboring op een gegeven moment onder de regelschuif uit.
Door deze ontstane opening stroomt dan het teveel aan persvolume terug in het pomphuis.

Dus door de stand van de regelschuif te veranderen kan er meer of minder brandstof worden ingespoten.
Regelschuif naar rechts geeft meer inspuiting, de dwarsboring komt pas later vrij.
Regelschuif naar links geeft minder inspuiting omdat de dwarsboring eerder vrij komt.



Hieronder staat een plaatje van de verschillende stadia tijdens één inspuitcyclus.
Bij de getekende 4-cilinder is dat dus een kwart omwenteling van verdeel/inspuitplunjer, hieronder perszuiger genoemd. (nummer 7)

Afbeelding

In het bovenste plaatje staat de perszuiger op het begin van de persslag, aanvang persen.
Tijdens het naar rechts drukken van de perszuiger verdraait deze ook een beetje (plaatje 2) en komt de verdeelboring (nr. 1) tegenover een cilinderaansluiting. Hierdoor wordt de brandstof in de cilinder geperst.
In plaatje 3 is de perszuiger in de eindstand. Tijdens de beweging naar deze eindstand is de dwarsboring onder de regelschuif uit gekomen en wordt het teveel aan brandstof niet ingespoten maar terug in het pomphuis geperst.
In het vierde plaatje is de perszuiger weer verder gedraaid waardoor de cilinderaansluiting is afgesloten en de aanzuigopening is geopend.
Via de aanzuiggleufjes wordt er, tijdens de teruggaande slag nieuwe brandstof in de perskamer gezogen.

In de twee rechtse plaatjes kun je zien dat door het verplaatsen van de regelschuif, meer of minder brandstof kan worden ingespoten.
Als de regelschuif meer naar links staat komt de dwarsboring eerder vrij en wordt er minder brandstof ingespoten.


Hoe wordt nu de stand van de regelschuif bepaald?

Kijken we weer naar het eerste plaatje.
Door middel van het gaspedaal, gekoppeld aan de bedieningshefboom, wordt door een veerconstructie de regelarm naar links getrokken.
De regelarm scharniert om punt M1 (zwart/witte asje).
Hierdoor gaat de regelschuif naar rechts, komt de dwarsboring later vrij en wordt er dus meer brandstof ingespoten.

Vervolgens worden, door het toenemende motortoerental, de gewichten van de centrifugaalregelaar naar buiten gedrukt.
Hierbij wordt het stangetje in het centrum van de centrifugaalregelaar naar rechts gedrukt.
Dit stangetje drukt de regelarm weer terug naar rechts, zover dat het motortoerental overeenkomt de stand van het gaspedaal.

Dus het gaspedaal trekt de regelarm naar links = regelschuif naar rechts = meer brandstof.
De centrifugaalregelaar drukt de regelarm naar rechts = regelschuif naar links = minder brandstof.



Hoe werkt de LDA, de turbodrukregeling?
In het plaatje hieronder staat de LDA afgebeeld.

Afbeelding

Op aansluiting 1 zit de slang naar de turbo.
Als de turbo meer druk geeft (er wordt meer vermogen gevraagd) moet er ook meer brandstof worden ingespoten.
Echter door het gaspedaal wordt de regelarm slechts een bepaalde stand naar links getrokken.
De weg verder naar links wordt geblokkeerd door de groene arm van de LDA.
Verder naar links (meer brandstof) is dus niet mogelijk.

Als nu de turbodruk toeneemt zal het diafragma (nr.2) omlaag gedrukt worden, tegen een veerduk (nr.3) in.
Vervolgens gaat de as (nr.5) met regelconus (nr.6) ook omlaag.
Hierdoor kan regelstift (nr.9) naar rechts schuiven en de groene arm verder rechtsom draaien.

De regelarm kan nu verder naar links en er wordt meer brandstof ingespoten.
Door een toenemend motortoerental zal, door middel van de centrifugaalregelaar, de regelarm uiteindelijk helemaal naar rechts gedrukt worden, tegen vollastregelschroef nr.7 aan.
Het maximale vermogen is bereikt.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door bas_noord »

Inderdaad...zoals ik ook al aanhaalde is het een VE pomp...nr 7 op het onderste plaatje is de maximaal begrenzer schroef....
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Saviemeke »

Duidelijk verhaal Marinus, dank je wel.

Ik vraag me alleen nog even af wat er gebeurt wanneer de stelschroef boven op de LDA verdraaid wordt. In eerste instantie dacht ik dat de hoogte van het membraam of diafragma hiermee ingesteld wordt, maar op de tekening ligt deze al tegen de aanslag erboven aan. Nu ik de tekening goed bekeken heb denk ik dat de stift 5 met regelconus 6 gedraaid wordt, en omdat de regelconus excentrisch is tov het hart van stift 5, de positie van de regelstift gewijzigd wordt bij het verdraaien van de stelschroef. Als dit zo is zou je met een halve slag draaien het hele regelgebied bestrijken.

Wat gebeurt er dus bij het verdraaien van de stelschroef ??
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Meine »

Als je de stelschroef boven op verdraait, zal de maximale pompopbrengst zonder turbodruk versteld worden. Uitdraaien is minder pompopbrengst (de oranje stift 9 wordt verder naar buiten gedrukt). Was dat niet wat Rudy gedaan heeft?
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Brandstofverrijking afstelling Fiat 2.5TD (1993)



Bericht door Saviemeke »

Het lijkt mij dat de uitspraak of je meer of minder brandstof toevoegt door afhangt van de uitgangs positie van het conische deel.
Wanneer het conische deel volledig links staat, zoals op de tekening, zal het stiftje naar rechts versteld worden, staat hij 180 graden gedraaid dan wordt bij verdraaien het stiftje naar links verplaatst.

Me and my FairPhone
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie