Omnistor opstap

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Omnistor opstap



Bericht door ruttentuttels2 »

Hoi Klaas,

en toch zou ik adviseren om een stapje verder te gaan met het onderhoud.

Als je de armen los maakt van het trapje zelf, kun je het hele motor gedeelte los maken door
de 4 parkers die boven in het deksel zitten.

Hierna zie je het langwerpige tandwiel dat op de as uit het zwarte gedeelte komt, dus het tandwiel dat
een van de tandwielen waaraan de arm zit gemonteerd aandrijft. Snap je het nog?

Dat langwerpige tandwiel zit in principe los. Hij wordt mee genomen door een kunststof soort koppeling
dat onderdeel is van het vertragingskastje. Bij ons was dat tandwiel nauwelijks meer van de as te krijgen
door het water en vuil inclusief roest. Dat zorgde voor een enorme weerstand waarmee het motortje had
te kampen en er voor zorgde dat het trappetje nauwelijks naar buiten/binnen ging.

De as even goed schoonmaken, wat nieuw vet erop, het tandwiel weer op zijn plaats en met het afdichten
van de bovenkant, ben ik overtuigd dat het nog een tijd meegaat.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Omnistor opstap



Bericht door Transitje »

Mocht ik hem nogmaals demonteren zal ik daar ook naar kijken, nu had ik er niet zo'n behoefte aan omdat alles nu echt soepel loopt.
En hij gaat nu echt als een speer.
Maar, bedankt voor de opmerking.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Predikant
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:49
Locatie: De Rijp

Re: Omnistor opstap



Bericht door Predikant »

Transitje schreef:Mocht ik hem nogmaals demonteren zal ik daar ook naar kijken, nu had ik er niet zo'n behoefte aan omdat alles nu echt soepel loopt.
En hij gaat nu echt als een speer.
Maar, bedankt voor de opmerking.

Uitboren en dan ook weer opnieuw poppen. Ik vind het nu al ingewikkeld worden, maar ik ga er van het weekend eens naar kijken.
Hoop dat ik verder kom dan alleen kijken ::S
Adria Twin 600 SLT, 2017
Hobby-ist
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 20:52

Re: Omnistor opstap



Bericht door Hobby-ist »

Na een dagje met de camper uit wilde ook bij mij het opstapje niet meer in of uit.
Dus gingen mijn vrouw en ik op zoek naar informatie, dus ook op dit forum.
Op een probleem bijt ik me altijd vast en rust niet eerder dan dat de oplossing is bereikt.
Alles uit elkaar gehaald en de nodige onderhoud zoals schroeven aandraaien die losgewerkt waren en smeren.
De eindschakelaar in de opstapkast nagezien. Alle zekeringen doorgemeten. De zekeringen in de regelkast/lader onder de stoel.
En de veld+ van de dynamo gemeten. Deze geeft een stuurspanning door naar het relais naast het regelkastje onder de stoel.
Die doet het. Het relais schakelt de D+spanning door naar de koelkast zodat de koelkast op 12 volt gaat als de motor draait.
Die stuurspanning moet ook het trappetje naar binnen trekken en uitschakelen voor gebruik tijdens het rijden.
Maar daar is logisch een extra relais voor nodig. Maar waar zit die dan??? Mijn conclusie was dat het in de buurt van de koelkast en de schakelaar van het trappetje moet zijn. Na veel gezoek gevonden tussen de koelkast en het paneel waar ook de trapbediening zit.
Hangend aan de aansluitdraden. Een heel gepeuter, maar uit elkaar gehaald en de contacten opgezuiverd met heel fijn waterproof schuurpapier. Kosten niks maar wel de hele zondagmiddag. Ik heb het trappetje wel 20x getest, zo lekker gaat hij weer.

Hobby-ist
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Omnistor opstap



Bericht door Transitje »

Predikant schreef: Uitboren en dan ook weer opnieuw poppen. Ik vind het nu al ingewikkeld worden, maar ik ga er van het weekend eens naar kijken.
Hoop dat ik verder kom dan alleen kijken ::S
Het uitboren en opnieuw vooezien van popnagels was geheel overbodig, pas toen ik de rubberstukken weghaalde zag ik dat daar een paar schroeven zaten. Als je die losdraait kun je de plaats die vastgepopnageld zit gewoon laten zitten.
Groeten

Klaas
HendrikV
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 13:01

Re: Omnistor opstap



Bericht door HendrikV »

Ik heb hetzelfde probleem als gemeld door Rick op 16 mei 2014. De Omnistep kan alleen nog met vreselijk gepiep bewegen. Ik heb de beschrijving van Rick gevolgd en na veel puzzelen het lange tandwiel (lantaarnwiel) van zijn verroeste asje afgekregen. Ik plaats wat foto's, om de beschrijving van Rick te illustreren. Eerst de voorbereidende demontage:
1) de Omnistep van de camper losschroeven en op de grond leggen;
2) de 2 ophangplaten + frontje losschroeven en verwijderen;
3) de 2 plastic afdekplaten er uit schuiven;
4) aan de onderzijde de 4 stekkertjes van motor en schakelaar losmaken;
5) het aandrijfmechanisme met 4 schroeven losmaken, laten zakken en onder de ijzeren plaat naar voren trekken;
6) nu zijn de 2 zwenktandwielen en het lantaarnwiel zichtbaar (foto 1);
7) probeer met een punttang + bescherming! het lantaarwiel omhoog los te wrikken. Niet draaien om het wormwiel te ontzien;
8 als dit niet lukt: schroef de tandwielkast met 3 schroeven los van de vertragingsbak (foto 2). Probeer opnieuw het lantaarnwiel los te trekken.
9) als dit niet lukt: met 2 schroeven de motorkast eraf halen en het anker + worm al draaiend uit de vertragingkast halen (foto 3). Probeer opnieuw het lantaarnwiel los te trekken, maar nu mag het ook met draaiende beweging. Pas hier is het mij gelukt.
Op deze foto is het verroeste asje te zien; dit asje zit vast gemonteerd in de vertragingsbak. Schoongemaakt. Er is ook een achtkantige kunststof ster rond het asje te zien; deze zit gemonteerd op het wormwiel. Het lantaarnwiel moet, over het asje schuivend, in de achtkant grijpen. Vervolgens moet het lantaarnwiel soepel draaien, het wormwiel in de vertragingskast meenemend.
Bijlagen
foto 1.jpg
foto 1.jpg (79.2 KiB) 433 keer bekeken
foto 2.jpg
foto 2.jpg (74.77 KiB) 433 keer bekeken
foto 3.jpg
foto 3.jpg (48.27 KiB) 433 keer bekeken
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Omnistor opstap



Bericht door Transitje »

Hartelijk voor het uitgebreide bericht met foto's We zijn nu in Frankrijk en net voorbij we
vertrokkEn heb ik de boel nog weer losgehaald en schoongemaakt, het loopt uiterst soepel. De volgende keer ga ik hem ook eens helemaal demonteren. Met de foto's erbij moet het lukken
Groeten

Klaas
Plaats reactie