mercedes 609 OM364 motorswap OM364la

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Bakker Gerard »

Ik begrijp werkelijk niet waar je de kennis vandaan haalt dat de OM 364 veel olie verbuikt en dat het matige motoren zijn. Het zijn juist ongelooflijk sterke motoren. Wij hebben een MB 711 en olie bijvullen heb ik de laatste 5 jaar niet hoeven doen tussen het normale onderhoud door. Lees eens op campertechniek.eu wie er problemen heeft met deze motoren. Ben je gauw klaar met lezen..
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Marcel1962 »

Bakker Gerard schreef:Ik begrijp werkelijk niet waar je de kennis vandaan haalt dat de OM 364 veel olie verbuikt en dat het matige motoren zijn. Het zijn juist ongelooflijk sterke motoren. Wij hebben een MB 711 en olie bijvullen heb ik de laatste 5 jaar niet hoeven doen tussen het normale onderhoud door. Lees eens op campertechniek.eu wie er problemen heeft met deze motoren. Ben je gauw klaar met lezen..
Helemaal mee eens, het olieverbruik van onze 609 is ook te verwaarlozen.
Groet Marcel, DK1NL.
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Bancras »

ducati 900 schreef:Opmerkelijk, deze motoren staan er om bekend dat ze grote olieverbruikers zijn, 1 op 1000 is normall.
Ben.


Zo,n 15.000 km geleden heb ik de olie ververst van mijn 609 met de OM 364 motor. Volgens ducati zou ik nu dus al 15 liter olie bijgevuld moeten hebben. Ik heb echter nog niets hoeven bij te vullen; het olieverbruik is te verwaarlozen.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door ducati 900 »

Bakker ik heb geschreven:
ducati 900 schreef:Op zich zijn deze motoren wel goed hoor maar er moet goed mee om gegaan worden, rustig warm draaien en het oliepeil in de gaten houden, dan houden ze het best wel lang uit.
Vergeet niet dat veel van deze auto´s al een heel leven achter de rug hebben, het zijn tenslotte bedrijfsauto´s.
En op maandagochtend is niet iedereen even voorzichtig.

Ben.
Deze kennis heb ik door jarenlang aan deze bussen te sleutelen.
Ik heb dus niet geschreven dat het matige motoren zijn en dat er problemen mee zijn.
Het enige dat ik met deze motoren tegen kom is, dat ze kapot lopen door olietekort domweg omdat er te weinig
gepeild wordt.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door hathi »

ducati 900 schreef:Opmerkelijk, deze motoren staan er om bekend dat ze grote olieverbruikers zijn, 1 op 1000 is normall.

Ben.
Dit is mij alleen bekent met meer dan 1miljoen kilometers,wat ze normaal ook lopen zonder noemenswaardig olie verbruik
Hans
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Bakker Gerard »

ducati 900 schreef:Bakker ik heb geschreven:
ducati 900 schreef:Op zich zijn deze motoren wel goed hoor maar er moet goed mee om gegaan worden, rustig warm draaien en het oliepeil in de gaten houden, dan houden ze het best wel lang uit.
Vergeet niet dat veel van deze auto´s al een heel leven achter de rug hebben, het zijn tenslotte bedrijfsauto´s.
En op maandagochtend is niet iedereen even voorzichtig.

Ben.
Deze kennis heb ik door jarenlang aan deze bussen te sleutelen.
Ik heb dus niet geschreven dat het matige motoren zijn en dat er problemen mee zijn.
Het enige dat ik met deze motoren tegen kom is, dat ze kapot lopen door olietekort domweg omdat er te weinig
gepeild wordt.

Ben
Iedere motor waar te weinig olie in zit loopt kapot...dat ligt niet aan de motor, maar aan de gebruiker.
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door ducati 900 »

Bakker dat zal ik ook niet ontkennen ik heb dan ook niet geschreven dat deze motoren slecht zijn, je moet wel goed lezen.
Wel een paar keer mee gemaakt dat een nieuwe eigenaar met zo'n bus erop uit ging en dan na
een paar duizend kilmeter zonder olie stond.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Tedje
Berichten: 72
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 6:36

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Tedje »

Als je dat typt motor behandeld als je eigen vrouw gaat die je hele leven mee.
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Bakker Gerard »

Tedje schreef:Als je dat typt motor behandeld als je eigen vrouw gaat die je hele leven mee.
moet je ook willen... :bang:
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Vertrokken2 »

Mijn vrouw is wat zachter onder de lakens dan zo'n motorblok.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
happytje
Berichten: 8
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 20:35
Locatie: belgie

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door happytje »

de turboloze motor gebruikte zo goed als geen olie en deze met turbo dus ook niet,wel hou ik het in de gaten en doe smorgens als we op reis zijn alle 2 dagen een oliepeiling,heb ook altijd 2 liter bij :wink:
deze winter zijn we er corsica mee doorgetrokken en ook zware hellingen mee beklommen zonder problemen,volgens mij zijn dit zeer betrouwbare bussen
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door AadenAnke »

Ik zelf heb ook wat ervaring met deze motoren in de Optare streekbussen. Als er ergens motoren worden mishandeld is het wel in het OV. Onze werkgevers meten alles in seconden en ronden dat dan af in minuten. stel de opstaptijd is 4 minuten en 29 seconden dan wordt het 4 minuten. 's morgens krijg je te horen welke bus je mee moet nemen. Je kan er niet eerder uit omdat er een ander voor je staat. Dus op het laatste moment er in starten en vol gas naar de eerste halte. bij aankomst gelijk motor uit en het koffie hok in en uit maar nu met koffie en starten en weer weg wezen. Maar zelfs met dit soort mishandelingen gaan de motoren erg lang mee. Ik heb ze gezien met ruim 5 ton en minimaal olie verbruik. Dat is trouwens meestal zweten en lekken. Dat laatste vaak op de vliegwiel keerring. Dus als de motor gezond klinkt zou ik het wel aandurven. Jezelf wel afvragen of de kosten en de waarde in verhouding zijn.
Als de motor uit een OV busje komt wel rekening houden met het mishandeling verhaal.
Gebruikersavatar
Mrtnski
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: mercedes 609 om364 motorswap om364la



Bericht door Mrtnski »

Hoi Happytje
Ik heb het zelfde aan het doen!
Ik heb een vraag
Ik heb een 3e stekker uit Mn nieuwe blok komen, die niet overeen komt met de stekker in Mn motor ruimte.
Ken jij dit probleem?
Ik hoor graag van je!

Groeten,
Martijn.
Plaats reactie