Demonteren dashboard Fiat Ducato 230 (1997)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
nelis68
Berichten: 234
Lid geworden op: do 10 jun 2010, 5:03

Demonteren dashboard Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door nelis68 »

Weet iemand hoe je een dashboard van een Fiat Ducato 230 1997 moet demonteren, of heeft daar een handleiding van ?
Groeten Harry
I`m not always right, but I`m never wrong .....
Burstner Junior a535 (1997) op een Ducato 2.8 iTD
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: demonteren Dasboard Ducato 230 1997



Bericht door Marcel174 »

Wil je echt het hele dasboard er uit halen of slecht een bepaald onderdeel van het dashboard?

Als het om lampjes vervangen gaat in de middencosole heb ik wel een beschrijving voor je.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: demonteren Dasboard Ducato 230 1997



Bericht door javanes »

Als de onderkant er af moet is het heel makkelijk.

Aan de bijrijderskant:
Handschoenenkastje open doen. Dan zie je net boven de klep 2 schroeven zitten di je los moet draaien. Als je de deur opendoet zie je aan de zijkant ook een schroef zitten die los moet.
Dan even flink op de knieën, want onderaan zitten ook nog schroeven. En de laatste zit ik het bakje naast de asbak.
Dan kun je dat deel er uit trekken.
Er kan achter de radio eventueel ook nog een schroef zitten. Dat was bij mij niet geval, maar die is na een eerdere demontage misschien niet meer teruggeplaatst.

De linkerkant onder het stuur is nog makkelijker.
Ook wee 2 schroeven aan de onderkant en eentje aan de onderkant. De bovenkant zit alleen met 2 nokken vastgeklemd. Die nog even lostrekken en dan is dat ook los.

Het vervangen van de lampjes voor de verlichtingsknoppen is wat lastiger, maar is ook te doen.
Maar daar heeft het bovenstaande forumlid een beschrijving van, dus hoef ik die niet meer te maken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nelis68
Berichten: 234
Lid geworden op: do 10 jun 2010, 5:03

demonteren Dasboard Ducato 230 1997



Bericht door nelis68 »

Mannen bedankt voor de heldere uitleg,maar het is gelukkig niet meer nodig.
Had al twee jaar een rammel naar ik dacht uit het dashboard ,maar na uitgebreid rondjes rijden met m'n zwager kwamen we er achter dat het onder de bestuurdersstoel vandaan kwam :)
De rammel is opgelost en dus kan dit topic dicht.
Groeten Harry


Sent from my iPad using Tapatalk HD
I`m not always right, but I`m never wrong .....
Burstner Junior a535 (1997) op een Ducato 2.8 iTD
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Bob Diesel »

Nu heb ik al meer als een jaar een paar nieuwe lampjes voor de instrumenten verlichting liggen
heb het instrument paneeltje ook al eens los gehad
Maar kan het er niet uitkrijgen/lossen om de lampje,s te verwisselen
iemand nog een tip voor dit kleine :crazy: probleem
anders blijf ik het met 1 werkend lampje doen
rijd toch weinig in het donker :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door javanes »

Bob,

Bedoel je de lampjes van de verlichting van de knoppen van de verwarming enz....
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Marcel174 »

Bob, Als je hier eens in de buurt staat wil ik wel even kijken. Heb onlangs bij mijzelf de lampjes vervangen van de kachelknoppen. Ook ik kreeg het er niet helemaal uit maar ik heb kleine handjes dus kon mijn vingers er tussendoor wurmen om er bij te komen.

Bond het wel een lasting klusje maar nu ik weet hoe het werkt is het zo gedaan.

Gr Marcel
Lmcdriver
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:16

Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Lmcdriver »

Marcel174 schreef:Wil je echt het hele dasboard er uit halen of slecht een bepaald onderdeel van het dashboard?

Als het om lampjes vervangen gaat in de middencosole heb ik wel een beschrijving voor je.

Gr Marcel


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Lmcdriver
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:16

Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Lmcdriver »

Marcel174 schreef:Wil je echt het hele dasboard er uit halen of slecht een bepaald onderdeel van het dashboard?

Als het om lampjes vervangen gaat in de middencosole heb ik wel een beschrijving voor je.

Gr Marcel
Kan ik die beschrijving van je krijgen Marcel.


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Marcel174 »

Bij deze voor iedereen de beschrijving.

Boven de draaiknoppen zit nog een vakje waar de schakelaar van de alarmlichten ook in zit. Deze zit vast met 2 imbusschroefjes. 1 links en 1 rechts. Deze draai je los en vervolgens haal je deze eruit. Koppel de stekker van de alarmlichten af en de eventuele overige stekkers zodat je deze helemaal kan verwijderen. Vervolgens haal je de asbak eruit. Daarin zitten ook 2 hele kleine schroefjes. Deze er ook uitdraaien.

Dan haal je voorzichting met een schroevendraaier de draaiknoppen eraf en ook dat plastic kapje van het schuifje eronder. Je kan dan voorzichtig met een beetje druk de complete unit (voorpaneel) naar voren schuiven. Je ziet dan de witte regelunit. Daaruit haal je even de witte plastic lichtgeleiders die bij de lampjes zitten. Aansluitend kan je dan bij de lampjes (2stuks). Die kan je dan uit de fitting trekken. Bij mij zaten ze best wel vast dus het kan eventjes wat wringwerk zijn. Dan nieuwe lampjes erin en alles weer in omgekeerde volgorde terugzetten. Als je het een keertje hebt gedaan kan je het in 20-30minuten doen.
Dit is de manier hoe het mij is gelukt. Onder de regelunit zit nog de radio. Die kreeg ik er zo niet uit maar ik denk dat daar misschien ook nog wel wat zit waaroor, als je de radio er uithaalt, het wellicht nog makkerlijker is.

Als je denkt dat het digitale klokje (wat er bij mij in zit) het niet meer doet. Daar zit ook een lampje in. Was bij mij ook stuk. Even vervangen en hij doet het weer mooi.

Hopenlijk heb ik het zo duielijk uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben kan je ze altijd even vragen.

Groetjes Marcel
Lmcdriver
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:16

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Lmcdriver »

bedankt Marcel
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door vanHooltje »

Bob Diesel schreef:Nu heb ik al meer als een jaar een paar nieuwe lampjes voor de instrumenten verlichting liggen
heb het instrument paneeltje ook al eens los gehad
Maar kan het er niet uitkrijgen/lossen om de lampje,s te verwisselen
iemand nog een tip voor dit kleine :crazy: probleem
anders blijf ik het met 1 werkend lampje doen
rijd toch weinig in het donker :wink:
Linker onderkant los halen, hand onder het dashboard en de km teller kabel los halen (halve slag draaien). Daarna kan je het instrumenten paneel naar je toe halen om de lampjes te vervangen. :-B
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door Bob Diesel »

Marcel174 schreef:
ma 02 sep 2013, 10:30
Bij deze voor iedereen de beschrijving.

Boven de draaiknoppen zit nog een vakje waar de schakelaar van de alarmlichten ook in zit. Deze zit vast met 2 imbusschroefjes. 1 links en 1 rechts. Deze draai je los en vervolgens haal je deze eruit. Koppel de stekker van de alarmlichten af en de eventuele overige stekkers zodat je deze helemaal kan verwijderen. Vervolgens haal je de asbak eruit. Daarin zitten ook 2 hele kleine schroefjes. Deze er ook uitdraaien.

Dan haal je voorzichting met een schroevendraaier de draaiknoppen eraf en ook dat plastic kapje van het schuifje eronder. Je kan dan voorzichtig met een beetje druk de complete unit (voorpaneel) naar voren schuiven. Je ziet dan de witte regelunit. Daaruit haal je even de witte plastic lichtgeleiders die bij de lampjes zitten. Aansluitend kan je dan bij de lampjes (2stuks). Die kan je dan uit de fitting trekken. Bij mij zaten ze best wel vast dus het kan eventjes wat wringwerk zijn. Dan nieuwe lampjes erin en alles weer in omgekeerde volgorde terugzetten. Als je het een keertje hebt gedaan kan je het in 20-30minuten doen.
Dit is de manier hoe het mij is gelukt. Onder de regelunit zit nog de radio. Die kreeg ik er zo niet uit maar ik denk dat daar misschien ook nog wel wat zit waaroor, als je de radio er uithaalt, het wellicht nog makkerlijker is.

Als je denkt dat het digitale klokje (wat er bij mij in zit) het niet meer doet. Daar zit ook een lampje in. Was bij mij ook stuk. Even vervangen en hij doet het weer mooi.

Hopenlijk heb ik het zo duielijk uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben kan je ze altijd even vragen.

Groetjes Marcel
bij deze ff vermelden ,de steek lampjes
Type , in dit geval van carpoint
p154974_552_376.jpg
T5 lampje 12v ,1,2W
p154974_552_376.jpg (5.57 KiB) 3058 keer bekeken

W1,2w T5 €2,25 de 2

zo juist weer vervangen :sick:

BTW, het gehele daschboard uitbouwen
staat in de kennisbank vermeld ,met you tube filmpje x;-)
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Demonteren Dashboard Ducato 230 (1997)



Bericht door 309T16 »

Zelf ook onlangs gedaan. Sommige lampjes als led uitgevoerd. De laadstroom kan duidelijk niet als led uitgevoerd worden. Dan krijg je geen dynamo bekrachtiging :D

Zou wel kunnen met een weerstandje parallel.
Plaats reactie