Is het veilig een koelkast op gas, tijdens het rijden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Is het veilig een koelkast op gas, tijdens het rijden?



Bericht door WiSpi »

Wij hebben een standaard koelkast (domestic) die op basis van gas, 12v en 230v kan. Kun je op gas veilig rijden, op gas? Komt mij wat onveilig over, een vlam.
De gebruiksaanwijzing stelt hier niets over.

Groet, Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Is het veiligeen koelkast op gas aan, tijdes het rijden?



Bericht door wingman01 »

daar is al veel over geschreven , de zoekfunctie zal een hoop leesvoer opleveren .
ikzelf heb ,m de hele vakantie op gas, rijden , stilstaan, op de camping, altijd dus, de reden ?????? koelt het beste op gas.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is het veiligeen koelkast op gas aan, tijdes het rijden?



Bericht door de Jonckheer »

Vroeger met de caravan altijd de koelkast op gas gehad. Is ongevaarlijk, het vlammetje zit binnenin en de gastoevoer is beveiligd. Ik moest wel een soort van spoilertje aan de buitenkant bij het schoorsteentje maken tegen uitwaaien.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Is het veiligeen koelkast op gas aan, tijdes het rijden?



Bericht door Dafluc »

Afbeelding
jacky1
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door jacky1 »

Wat ik ga vertellen klinkt en is tegen strijdig ( gehoord onderweg ) het rijden met de koelkast op gas is geen probleem, maaaar je mag niet met een open gasfles rijden ( aanrijding slang knap er af gas ontsnap en je hebt een bom ).
Zo gaat het ook met de nieuwe systemen je staat op gas of 230 volt en je gaat rijden en deze springt automatisch op 12 volt.

Willem
PADEKA
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 23:27
Locatie: Stadskanaal

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door PADEKA »

Hoe wou je met 20 graden onder nul je camper warm houden als je gas fles niet open mag?
Kijk maar op de zoekfunctie.
jacky1
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door jacky1 »

Padenka, een standkachel op diesel.

Willem
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door 't Busje »

Als je op LPG rijdt, staat de gasfles ook voortdurend open. Ook dan kan er iets kapot gaan, waardoor er gas ontsnapt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door hans51 »

BRON = NKC -advies
Lees dit goed door en dan zijn direct al jou vragen beantwoord


De SecuMotion
De DuoConrol CS
De MonoControl
Crash Protection
Oude Truma LPG-installatie
Inleiding
Bij flinke kou is de verwarming van de basisauto niet in staat de woonruimte van de kampeerauto tijdens het rijden goed te verwarmen. Het is dan handig bij te kunnen verwarmen met de kachel die in de woonruimte staat.

Om de kachel tijdens het rijden veilig te kunnen laten branden moet de gasinstallatie wel geschikt zijn. De kampeerauto's die vanaf 01-2007 een goedkeuring hebben gekregen, hebben de mogelijkheid tijdens het rijden met de woonkachel bij te verwarmen. Deze kampeerauto's voldoen aan de voorschriften van de EG-richtlijn 2001/56/EG met de aanvullingen van de richtlijnen 2004/78/EG en 2006/119/EG.

Volgens deze Europese richtlijnen is een veiligheidsinrichting nodig die bij het afbreken van een gasleiding, als gevolg van een ongeval, verhindert dat ongewild gas kan wegstromen.

Kampeerauto's die zijn uitgerust met:

een Duo- of MonoControl CS met crashsensor, of
de SecuMotion, allen van Truma of
de Crash Protection van Top Tron
voldoen aan de norm, onder voorwaarde van vakkundige installatie. Het is dan mogelijk dat de gasinstallatie in heel Europa tijdens het rijden mag worden gebruikt. Voor voertuigen van vóór bouwjaar 01-2007 bestaan er geen beperkingen voor de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden.

Let op: in Frankrijk is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden alleen toegestaan in voertuigen met een typekeuring die voor het eerst geregistreerd zijn vanaf 01-01-2007. Bij oudere voertuigen is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden ook in combinatie met een veiligheidsafsluitinrichting in Frankrijk niet toegestaan.

Naar boven

Uitstroombeveiliging
Voor het veilig gebruik van gas in uw kampeerauto bouwen fabrikanten van kampeerauto’s veilige gasinstallaties in die aan de geldende normen voldoen. Vanaf 01-2007 rusten fabrikanten hun kampeerauto’s uit met een verwarmingssysteem op gas, dat tijdens het rijden kan worden gebruikt.

De toegepaste systemen moeten aan veiligheidsvoorschriften voldoen, die in Europese richtlijnen staan. Zo schrijft de richtlijn voor dat de gastoevoer automatisch moet afsluiten wanneer de gasleiding door bijvoorbeeld een aanrijding lekt.

De Europese richtlijn eist passende maatregelen om te voorkomen dat er in een situatie van een ongeval ongecontroleerd gas kan ontsnappen.

De firma Truma heeft de SecuMotion ontwikkeld die vanaf 01-2007 in nieuwe kampeerauto’s wordt toegepast. Daarnaast heeft Truma de Duo- en de MonoControl CS ontwikkeld. De Duo- en MonoControl zijn geschikt voor achteraf inbouw in kampeerauto's van voor 01-2007.

De SecuMotion is niet zozeer geschikt voor achteraf inbouw. Dit vanwege het feit dat het oude leidingensysteem niet is afgestemd op de correcte en veilige werking van de SecuMotion. Zo zullen de oude leidingen moeten worden vervangen en de nieuwe leidingen op basis van de voorschriften van de SecuMotion worden aangelegd. De Crash Protection van Top Tron is geschikt voor achteraf inbouw.



De SecuMotion De Duocontrol CS De MonoControl De Crash Protection

Hierna volgt in het kort de principewerking van de verschillende systemen.

De SecuMotion

Deze veiligheidsinstallatie zorgt voor een gelijkmatige uitgangsdruk van 30 mbar bij een ingangsdruk van 0,3 – 16 bar. Het regelt en bewaakt het verbruik van het gas.

De werking
Wanneer het nominale verbruik wordt overschreden of wanneer de druk bij de uitgang van de SecuMotion daalt beneden 27 mbar, bijvoorbeeld door een breuk van een gasleiding, dan schakelt de gasstromingsbewaking de gasstroom uit.

Na vervanging van de lekke gasslang kunt u de SecuMotion weer in bedrijf stellen door enkele resethandelingen uit te v

De DuoControl CS

Dit is een veiligheidsgasdrukregelinstallatie met automatische omschakeling voor de aansluiting aan twee gasflessen.

De gasdrukregelinstallatie heeft een gelijkmatige uitgangsdruk van 30 mbar of 50 mbar, afhankelijk van de uitvoering. De ingangsdruk ligt tussen de 0,6 – 16 bar.



De werking
Bij een ongeval met een direct op het ontkoppelingselement inwerkende vertraging van 3,5 g ± 0,5 g onderbreekt de crashsensor van de DuoControl de gasstroom. De vertraging komt bij een gemiddeld voertuiggewicht overeen met een botssnelheid van ca. 15 – 20 km/u op een vaste hindernis.


Doorsnede DuControl CS
De blauwe kogel ligt bij normaal gebruik op zijn ligplaats. Deze ligplaats heeft een hellingshoek die er voor zorgt dat de kogel bij normaal gebruik keurig op zijn plaats blijft liggen. De geel gekleurde klep rust met de onderste pin op de kogel. In deze toestand is er een onbelemmerde gastoevoer naar de verbruikers (A).

Wanneer door de aanrijdingskracht een vertraging van de 3,5 g ± 0,5 g optreedt, rolt de kogel, tegen de weerstand van de hellingshoek in, van zijn ligplaats tegen de binnenzijde van de behuizing. Bij deze verplaatsing van de kogel zakt de gele pin met afdichtingsklep, onder invloed van een veer, direct naar beneden, waardoor de gastoevoer naar de verbruikers wordt afgesloten. De gele pin houdt de kogel opgesloten tegen de binnenzijde van de behuizing. (B).

Met de groene resetknop wordt de gele afdichtingsklep naar boven geduwd en de kogel rolt via de helling weer terug in zijn uitgangspositie. De pin van de gele klep rust nu op de kogel waardoor de onbelemmerde gastoevoer naar de verbruikers weer is hersteld.



De MonoControl CS

Dit is een veiligheidsinstallatie die een gelijkmatige uitgangsdruk heeft van 30 mbar of 50 mbar, afhankelijk van de uitvoering. De toelaatbare ingangsdruk is 0,3 – 16 bar. De MonoControl is geschikt voor één gasfles.

Er is ook een MonoControl voor de gastank die direct op de afnamekraan van de tank wordt aangesloten. Zie de afbeelding hieronder. Het is dan ook mogelijk de kampeerauto's die een dampgastank hebben uit te rusten met een veiligheidssysteem dat bij een breuk van een gasleiding voorkomt dat er gas kan uitstromen.




De werking
Bij een ongeval met een direct op het ontkoppelingselement inwerkende vertraging van 3,5 g ± 0,5 g onderbreekt de crashsensor van de DuoControl de gasstroom. De vertraging komt bij een gemiddeld voertuiggewicht overeen met een botssnelheid van ca. 15 – 20 km/u op een vaste hindernis.

Hier de uitleg over de principewerking.



Crash Protection

Ook dit apparaat sluit de gastoevoer in noodsituaties automatisch af. De Crash Protection bestaat uit een magneetventiel, een elektronische stuureenheid en een bedieningspaneel. Het magneetventiel is in de leiding opgenomen en sluit deze mechanisch af wanneer de spanning op de spoel wegvalt en opent deze weer wanneer de spoel weer onder spanning staat.

Deze elektronische stuureenheid heeft twee sensoren. Eén reageert bij een harde klap als gevolg van een botsing en de andere reageert bij het overhellen van de kampeerauto boven een hellingshoek van 57°.

Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van een botsing. Ook bij een ongewenste helling van de kampeerauto, bijvoorbeeld op een dijkweggetje moeten uitwijken en vervolgens via de helling van de dijk stijl naar beneden “rijden”. Voordat de onderkant van de dijk is bereikt is de gastoevoer al afgesloten en brand het verwarmingssysteem op gas niet meer.

Opmerking. De SecuMotion en de DuoControl sluiten bij een sterk overhellende kampeerauto niet af.

Het systeem werkt op 12 Volt en de stroomafname tijdens het openen van het magneetventiel bedraagt 1 A en tijdens het verdere bedrijf 30 mA. Op het bedieningspaneel kan worden afgelezen wanneer de gastoevoer is afgesloten en welke sensor dat heeft veroorzaakt en geeft een indicatie van de mogelijke storingen.

Voor de inbouw gelden inbouweisen en deze zijn strikt noodzakelijk voor een goed en trefzeker functioneren van het systeem. Vandaar ook dat een vakman aan de hand van de installatievoorschriften van de fabrikant de Crash Protection behoort te installeren.

De Crash Protection kan ook achteraf in bestaande kampeerauto's worden ingebouwd. Het systeem is dan ook een zinvolle aanvulling op het veilig gebruik van de kachel tijdens het rijden.

Oude Truma gasinstallatie
Bepaalde oudere kampeerauto’s die zijn uitgerust met een verwarmingssysteem van Truma kunnen ook tijdens het rijden de kachel gebruiken. De voorwaarde is wel dat Truma die mogelijkheid aangeeft. Zie daarvoor de gebruikershandleiding van de kampeerauto. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale opzetstukken nodig voor de schoorsteen.

De gasinstallatie is mogelijk niet beveiligd tegen het wegstromen van gas bij een breuk van een gasslang of -leiding. Met de toepassing van de achteraf ingebouwde Duocontrol CS van Truma of de Crash Protection van Top Tron wordt de gastoevoer bij breuk van een gasslang of -leiding wel afgesloten.
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door jurgenc »

Met open gasfles rijden mag, mits er een systeem opstaat dat bij een ongeval de gastoevoer sluit (bv. Truma secumotion, monocontrol CS, duocontrol CS).Voor oudere campers heb ik geen idee hoe het daar is geregeld.
H20
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door Saviemeke »

De lpg fles is ook beveiligd, onlangs heb ik buiten de gaskraan open gedraaid, zonder reduceer, als ik hem voorzichtig open draai komt er gas maar draai ik hem in een keer open dat slaat de toevoer dicht.
Net als een slangbreuk beveiliging bij een was machine.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door johan1950 »

Mijn camper is van 2003 en was 10 jaar geleden helemaal veilig om tijdens het rijden de hele gasinstallatie in bedrijf te hebben. Ik heb dus altijd alle afsluiters open staan en als we 's winters op stap gaan staat ook gewoon alles in bedrijf.
De aanvullende eisen die later bedacht zijn en zijn vastgelegd in de Europese richtlijnen zijn allemaal gebaseerd op storingen cq ongelukken na de reduceer en bestaan allemaal uit componenten waarvan je je moet afvragen of die wel zo crashbestendig zijn. Ongelukken waarbij je complete reduceer of afsluiter van je fles klapt, worden door al deze systemen niet gecovered.
M.i. creëren al deze systemen een hoop kosten en geven alleen schijnveiligheid.
Uiteraard neem je een risico als je alles in bedrijf laat, maar wil je dit risico niet nemen moet je geen gasflessen meenemen.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is het veilig een koelkast op gas aan, tijdes het rijden



Bericht door Kroppie »

het gaat er niet om welk risico u wilt nemen ,maar wat er met anderen gebeurt als er wat fout gaat.
de rest is eigen schuld dikke bult .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Is het veilig een koelkast op gas, tijdens het rijden?



Bericht door freddorr »

Hoe zit het dan tijdens het innemen van motorbrandstof bij een benzinestation.
Er kan toch een vlammetje branden bij/in de koelkast. Menig plezierchip is geexplodeerd door die vlammtjes tijdens het tanken.


Groeten
Fred
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Plaats reactie