Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?(Update)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?(Update)



Bericht door hans51 »

Mijn verhaal,
In 2012 een fiat ducato 2.3 120pk van het bwj 2008 gekocht met 13000 km op de teller,deze heb ik laten chiptunen bij gerenommeerd bedrijf X .
Het loopt als een trein en is ook nog zuiniger (dit was ook de opzet) na 14 dagen staan we ergens in duitsland op een camperplek ,als we ’s avonds terug komen van een wandeling is er op de startaccu geen stroom meer we krijgen zelfs de deur niet meer open met de afstandsbediening, helemaal leeg dus .wij de ADAC laten komen deze meet de accu door en komt tot de zelfde conclusie Leeg dus ,overgestart en zo’n 15 min laten lopen uitgezet en ja hoor we kunnen weer starten hierna een meting verricht en de wagen blijkt een onverklaarbare hoge stroom te trekken .we laten de motor nog een uurtje doorlopen en koppelen de accu af zodat we de dag erna toch weg kunnen.
Na het weekeind de bus naar de dealer gebracht deze heeft alles doorgemeten en uitgelezen en er is NIKS te vinden en de accu blijft stroom houden wel verteld dat er chiptuning heeft plaatsgevonden en ja hoor dan moet dat de oorzaak zijn.
Op vakantie geweest zo’n 7500km gereden en nergens meer last van gehad ,hierna de bus weggebracht voor vernieuwing van het gasklephuis (na diverse storingsmeldingen) en nog een nieuwe distributieriem erop laten leggen (5 jaar oud dus vervangen) 14 dagen erna het volgende probleem de dynamolamp gaat aan effe erna gaan de lampjes van het remsysteem en de ABS aan dus de feestverlichting is compleet ,de anwb laten komen deze meet zo’n 16 tot 18 volt op de accu met draaiende motor Conclusie spanningsregelaar defect.
Bus weer naar de dealer gebracht de dynamo wordt uitgebouwd en op de testbank gezet GEEN fout te meten maar toch voor de voorzichtigheid een nieuwe regelaar er in gezet .
De bus weer opgehaald en weer rijden na 1 week weer hetzelfde euvel ,weer de dealer gebeld deze komt de dag erna met de autoambulance de bus ophalen ik geef hem de sleutel om de bus op de ambulance te zetten en ja hoor de accu weer helemaal leeg nu zal de fout toch wel gevonden worden ,alles is weer doorgemeten en uitgelezen en weer GEEN fout te vinden en na het laden van de accu blijft deze weer gewoon stroom houden.
Ik heb met de dealer afgesproken om de chiptuning er van af te laten halen en er weer de originele fiat software erop te laten zetten dus het tuningsbedrijf gebeld en alles uitgelegd , ik kon langs komen om de originele software terug te plaatsen maar volgens hem kan de fout er nooit door chiptuning in gekomen zijn .
Hierna naar de fiatdealer voor een software update voor de laatste nieuwe software volgens hun zouden de fouten kunnen zijn ontstaan omdat er nog de eerste software 2007 op stond .

Voor mijn eigen idee is de fout 1: of een accu die bij tijd en wijlen een inwendige kortsluiting krijgt(dit komt wel eens voor) .2 Er een relais van de deurvergrendeling blijft hangen met als gevolg een hoog stroomverbruik en hierdoor een lege accu, door de chiptuning kan het naar mijn idee niet komen want er wordt alleen maar een aanpassing op het motormanagement gedaan en de rest van de boordcomputer is voor hen niet van belang .
Het domme van de hele zaak is dat de dealer de schuld geeft aan de tunig en de tuner zegt dat dit onmogelijk door tunig kan komen
??????? Wie heeft er vergelijkbare fouten gehad en wat was de oplossing want al met al is er niks aantoonbaars gevonden en kan het zo weer gebeuren en daar wordt je niet blij van .

Groet hans51.
Laatst gewijzigd door hans51 op zo 14 jul 2013, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
Mulier
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 10:42
Locatie: klein dorpje in Friesland
Contacteer:



Bericht door Mulier »

Wij willen ook laten chiptunen, we gaan deze topic met grote belangstelling volgen!

Ike
===================================================
'The best cure for seasickness is to sit under a tree'

sent on Tapatalk
Tjep en Ike Mulier / Hymer B644 G - 2003
Vehiculum Mulieris
-------------------------------------------------
“We cannot do great things on this Earth, only small things with great love.” Mother Teresa
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning



Bericht door isoplus »

Ik ben niet zo'n voorstander van tuning, maar geloof niet dat de tuner met de accu's en de spanningsregelaar bezig is geweest.
Zelf zou ik eerst eens goed de accu laten testen en vervolgens eens kijken waar die hoge stromen gebruikt worden.
Nieuwsgierig hoe dit verder gaat.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning



Bericht door Navigator »

Ik zie ook niet direct de overeenkomst: bij chiptuning speelt de accu en-/of dynamo geen enkele rol. Het vreemde is dat ook een dealer een 'Fiat-legale' tuning mag en kan doen. Hij weet als het goed is welke handelingen er dan worden verricht.
Forum verlaten.
wollem
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 6:28

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door wollem »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door wollem op ma 22 jul 2013, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door jurgenc »

Chiptuning kan daar toch echt niets mee te maken hebben. Zelfde relatie met de batterij als banden harder of minder hard oppompen of nieuwe banden laten leggen (geen).
Fout zal toch elders moeten worden gezocht.
Indien je de oorspronkelijke software laat terugplaatsen op advies van de FIATdealer, vraag dan ook dat indien dit het probleem niet oplost, wat de fiatdealer dan zal doen.
H20
Gebruikersavatar
MRO
Berichten: 44
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 15:18
Locatie: Betuwe

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door MRO »

Er is een kleine relatie. Bij auto's van deze jonge leeftijd werkt het een en ander wat anders. Zo bestaat er geen draad meer van contactslot naar alle computers (waaronder die van de motor) maar in plaats daarvan stuurt het contactslot een berichtje op de CAN bus en dan worden de computers wakker. Hetzelfde bij het uitzetten; het contactslot stuurty een bericht en dan begint de computer met uitschakelen. Na 5 a 10 minuten zou alles dan zichzelf moeten hebben uitgezet. Als er met de FIAT software niets aan de hand is (afsluiten gaat gewoon goed) en met de tuned software gaat het wel fout (computers schakelen soms niet uit en trekken daarmee de accu leeg) dan lijkt me dat de chiptuner per ongeluk ergens iets verkeerd heeft gedaan. Omdat de chiptuner ook maar probeert uit te vogelen hoe zo'n computer werkt en hoe hij deze moet hacken weet de chiptuner misschien niet eens dat er iets verkeerd gaat en kan hij ook niet zo makkelijk vinden waar.

Denk trouwens niet dat het wel meevalt met het stroomverbruik als de computers niet goed uitschakelen. BMW heeft er 8 of 9 jaar geleden op de 7-serie al grote problemen mee gehad met een terugroep actie tot gevolg.

Een andere relatie die er kan bestaan is als je een "inteligente" dynamo hebt. Ik weet zo niet of dat ook gebruikt wordt. Die dynamo wordt via een LIN bus (soort van CAN bus) bestuurt door de motorcomputer en gaat juist opladen als je op de motor remt en minder opladen als je volgas optrekt. Allemaal bedoeld om het wat efficienter te maken. Ook hier kan er iets per ongeluk mee verandert zijn door de chiptuner wat effect kan hebben.
2000 SAAB 9-3 TiD
1997 Alfa Romeo 164 TS - restauratie
1979 VW LT35D CP buscamper
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door Arie55 »

Ik heb niet de beschreven ervaring. Breek me de bek niet open over dealers. Het gaat welliswaar over een auto; ik ga met de auto naar de dealer voor de eerste beurt. De auto was intussen al een jaar gechipt. Ik had e.e.a. verteld wat ik ondervonden had, dus ook wat rammeltjes... hier... en daar... en hierzo... Krijg de auto terug met het verhaal dat ze niks konden horen. Ik rij weg en ik ben nog geen 300 meter van de garage en hoor het eerste rammeltje. Nee meneer, wij konden niks horen. Wat later merk ik dat de auto rotter is geworden voordat ik hem wegbracht. Ohw, wat was ik link. In afgelopen februari is de auto voor de tweede beurt geweest. En nu net een week geleden moest die alweer terug voor een akkefiekje van bijna 300 euro. Met andere woorden, van dealers hoef je niks te verwachten. Dat zijn (simpele zielen) figuren die alleen geleerd hebben het auto management uit te lezen. Aanwijzingen van de klant luisteren ze niet naar of ze kunnen er niks mee. Tsja, een vertaalslag maken van klacht naar oplossing is moeilijk, he! Mijn ervaring is dat een algemene garagist meer in huis heeft dan een dealer.

Ik ga ervan uit dat je met een gerenommeerd bedrijf x, ook echt nagegaan bent of die dat ook zijn. Want er is heel! veel kaf onder het koren. Iedere malloot die om kan gaan met een computer kan de tuning uitvoeren. Maar ze weten niet WAT ze veranderen. Geen malloot die even een chippie uitruilt. Dus ordentelijk gechipt; check!

Of de tuning iets te maken heeft met jou omschreven klacht? Nu komt er een vage beschrijving; ja, dat kan. Maar! dan moet het motormanagement wel heeel complex zijn. Dit ding houdt zich merendeel bezig met het verbrandingsproces. Daar hoort electra niet bij. Als de motor eenmaal loopt, loopt die goed zover ik begreep. Een diesel heeft geen hulp nodig van electra om aan de gang te blijven. En tuning heeft alleen plaats gevonden bij wat kentallen die de 'aansturing' van de turbo betreffen. Een zekere Leo op een ander forum heeft een keer geschreven dat het storing zoeken iets is van het uitsluiten wat het NIET is.

Je kan je eigen ideeen nagaan door een van de polen op de accu los te koppelen en daar dan een ampere meter tussen te plaatsen. (niet starten met de ampere meter ertussen!) Dan ga je een voor een de boel na. Meten van de deurvergrendeling is een tijdelijk iets. En zo ga je de denkbare verbruikers na.

Ohw enne, als je niks gezegd had over de tuning, had de dealer never nooit niet kunnen achterhalen of de motor gechipt is. Ook ZIJ hebben daar (vaak) de gereedschappen er niet voor. Het is n.l. te specialistisch en kost te veel tijd om uit te zoeken OF er iets gewijzigd is aan een aantal kentallen (van de duizend en duizend andere)

Een tip kan zijn om zelf een obd lezertje aan te schaffen. Iets verkloten kan je er niet mee. Die kentallen veranderen vereist wat meer dan zo'n 'goedkoop' lezertje. ja je kan wat meer instellen dan dat je op je dashboard kan. Hoera, bravo. Je kan dan zelf al wat onderzoek starten.

Sterkte
Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door hans51 »

Bedankt voor het meedenken
de dealer waar ik mijn camperbus heb gekocht is een sub dealer van Fiat en kan dus ook alleen maar fouten uitlezen die in de computer staan opgeslagen .De software update heb ik bij een fiatdealer laten doen ,ook hier konden ze verder geen fouten vinden .
Zelf ben ik ook technisch genoeg om fouten op te sporen maar aangezien het hier om een RARE fout gaat loop ik hier ook op vast net zo als de profi's uit de garage's.
Ik weet ook dat het lastig na te gaan is of een auto gechiptuned is maar ik had in het zekeringkastje bij de OBD stekker een briefje zitten dat er geen software mocht worden geupdate omdat anders de tuning overschreven zo worden zodoene kwam de garage er achter maar ze mochten dit ook weten.
Ik heb ook alle medewerking gekregen zowel de garage als de tuner zijn beide voor 100% van goede wil hiervoor ook alle lof.
Indien er iemand is met vergelijkbare fouten en eventueele oplossingen hiervan :bow: ik hoor het graag.
In de fouten zit ook geen enkele logica dat is ook de moeilijkheid ervan.

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door hathi »

Hans ik heb heb,n Massa schakelaar op de plus v.d.Startaccu helpt tegen Diefstal Nooit geen lege Startaccu meer! kosten6,- euro enige nadeel klokje loopt niet bij stallen Volgens mij de enige zinnige oplossing ,het schaadt niet en die eventuele storing komt wel bovendrijven zo schakel je Alle lekstromen Uit
Hans
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door Arie55 »

"briefje zitten dat er geen software mocht worden geupdate omdat anders de tuning overschreven zo worden"

Dit vind ik een beetje vreemd verhaal. Vergelijk het met de bios in je computer. Tunen is het uitlezen van de bios een paar specifieke kentallen wijzigen en weer terug schrijven, die met een biosupdate niet gedaan wordt. Een gehele bios update overschrijft ook je tuning. Alleen dan. Maar het verhaal gaat verder. Net als op je computer kan je in de bios veranderingen/instellingen doen. Je weet wel, bij de opstart van de computer op een bepaalde knop leunen. Een dealer komt niet verder dan die bios instellingen. TENZIJ, zij een lees/schrijf apparaat hebben, dan weer wel. Echter het komt zo weinig voor dat de fabriek een update uitbrengt, dat alleen hele speciale bedrijven/dealers met specifiek opgeleide mensen dat hebben.
Hetgeen in de handleiding staat en waar de gebruiker bij kan, is een soort desktop programma om wat kleinigheden te wijzigen.

Krijg toch een beetje het gevoel dat de tuner naar de dealer verwijst en de dealer naar de tuner. En jij zit er tussenin.

En als je terug gaat naar de tuner en vraagt of die tijdelijk de tuning terug draait. Dan heeft de dealer niks te zeiken. Nadat het probleem opgelost is kan je weer terug naar de tuner gaan. Misschien valt er wat te regelen met de tuner.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
MRO
Berichten: 44
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 15:18
Locatie: Betuwe

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door MRO »

Dat ben ik niet helemaal met je eens Arie. Omdat alles met Flash geheugens werkt is het eenvoudig updates te draaien. Tegenwoordig werkt het zelfs zo dat de dealer verbinding maakt met de auto en dan wordt er automatisch contact gemaakt met de database van de fabriek. Als er nieuwe software is (meestal kengetallen maar soms zelfs de software functies) zal er een update worden gedaan. Is bij de meeste merken 1x per jaar wel het geval. De dealer kan echter niets kiezen of beinvloeden in dit proces. Daarnaast zijn er een handvol instellingen die de dealer wel kan doen; bv stationair toerental binnen een range van 100rpm aanpassen.

Vandaar het briefje van de tuner; anders wordt bij elke onderhoudsbeurt de aanpassing van de tuner overschreven.
2000 SAAB 9-3 TiD
1997 Alfa Romeo 164 TS - restauratie
1979 VW LT35D CP buscamper
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door de Jonckheer »

Mij ontgaat waarom je de een of andere nitwit aan de computer van de auto laat knoeien. Geloof je nou werkelijk dat zo'n nerd meer verstand van auto's heeft dat Fiat? Fiat, die notabene een fabriekje heeft staan wat Ferrari heet waar naast buitengewone sportwagens ook F1 auto's worden gebouwd waar ene Fernando Alonso furore mee maakt. En die hebben er dan zo weinig verstand van dat zo'n bedrijfje in NL het wel eventjes zal verbeteren met als resultaat meer vermogen en minder verbruik! Ja hoor, Sinterklaas en de Kerstman bestaan allebei :crazy: :lol: . Het lijkt mij dat als het allemaal zo makkelijk was Fiat dat zelf wel zo zou programmeren, denk je ook niet? Of zou het zo zijn dat al die ongein ten koste gaat van de levensduur? Eén ding weet ík wel; nimmer zou ik een auto kopen die "getuned" is!
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: Wie heeft er ervaring met fouten na chiptuning?



Bericht door wim h »

@ de Jonckheer


Jazeker Fiat (en andere fabrieken) bouwen veiligheidsmarges in, in hun afstelling van de chip. Ze willen een langere levensduur.

Maar wat is er mis mee om wat extra PK's en koppel te hebben bij een inhaal manoeuvre en in de bergen?
En het iets lagere verbruik na tunen is mooi meegenomen.

Je gaat toch niet racen met een Camper en continu 170 rijden?(gevolg: misschien een roodgloeiende turbo en extra slijtage aan je aandrijflijn).
Je bent immers op vakantie met je camper toch?

Dus met je verhaal over Sinterklaas en Kerstman ben ik het niet eens.
Wim
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Plaats reactie