Hagelschade: wat nu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Hagelschade: wat nu?



Bericht door Vodnik »

Het weer is hier (=Jirikov / Tsjechië) vorige week behoorlijk tekeer gegaan, veel overstromingen en hagelstenen zo groot als kippe-eieren waarvan de afdrukken nu goed op mijn camperdak te zien zijn.

Morgen ga ik naar de importeur om te horen wat de schade is, maar wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om dit dak weer mooi te maken?
Het betreft hier een semi-integraal van 7 meter met aluminium dak.

Nieuwe alu-beplating, vervangen of nieuwe (extra) plaat er op lijmen ?

Wie heeft dit ook meegemaakt en kan me adviseren?
(ben ook benieuwd wat de kosten zouden kunnen in NL zijn, dit om te vergelijken met de kosten in Tsjechië waar reparaties soms goedkoper zijn maar ook soms vele malen duurder dan in NL of Dld)

Pieter
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door vmax »

Abe heeft bij zijn camper het dak van een nieuwe laag voorzien, was een bedrijf ik meen in lemmer, heeft hier op het camper forum gestaan.
ff voor je opgezocht http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ig#p704818
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door camperjan »

Dekt de verzekering de schade?

een link met leesvoer:
http://www.wellcoll.nl/caravan-camper-s ... agelschade
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Marinus »

Begin dit jaar, na een hagelschade in augustus vorig jaar, door een autoschadebedrijf een nieuw polyester dak laten plaatsen.
"Hagelbestendig" dak speciaal voor campers.
Half integraal, 6,20 meter lang, kosten € 2700,=
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door de Jonckheer »

Wat ik mij afvraag: als je in zo'n hagelbui terecht komt, wat doet dat met je zonnepanelen? Kunnen die daar tegen?
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Hymerferry »

Heb net zaterdag de camper terug gehaald uit Hoek van Holland waar de daar gevestigde camperbouwer diverse werkzaamheden heeft gedaan.Daarbij zat ook het plaatsen van 4 nieuwe dakluiken en een GFK plaat over het aluminium dak inclusief het vervangen van de rubberafdichtingen en kit randen. Het eindresultaat is echt ongekend, ik heb een superstrak dak terug gekregen, de oude hagel schade is met een speciale epoxyvulling strak gemaakt en was echt (positief!) verbaasd hoe het eindresultaat was, wetende hoe het ervoor eruit zag. Ik heb minder betaald dan Marinus, het ligt er vooral ook aan wat erop/eraf moet, en hoe makkelijk dat gaat want daar gaat erg veel tijd inzitten. Maar vaklui als deze zijn de eventuele meerkosten echt waard, het eindresultaat is erg goed.

succes, Ferry
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Vodnik »

Ik kom net bij de carado dealer vandaan, nieuw alu dak kost ca 150.000 czk (= 6.000 Euro!)
Er komt dan wel een dak op dat met GFK versterkt is, dus voor de toekomst "hagel-safe"

De verzekering schijnt slechts 20% uit te keren als je niet laat repareren. (dit ga ik uitzoeken met de verzekering)
Volgens de dealer zal de schade de inruilprijs niet veel beinvloeden (die 20%, dus 1200 euro??) Dat lijkt mij stug want mijn ervaring is dat elk deukje / krasje meetelt om een inruil prijs te drukken.

Wat betreft zonnepanelen: die had ik een week ervoor verwijderd om de nieuwe te plaatsen maar die zaten er gelukkig nog niet op.

P.
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Lommelaar
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 15:55
Locatie: Lommel

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Lommelaar »

ik denk niet dat je schrik moet hebben voor je zonnepanelen

het bedrijf waar ik gewerkt heb maakt nu glas voor zonnepanelen, dit glas wordt getest met een gewicht van 1 kilo 1 meter hoog er op te laten vallen

geen enkel probleem

men maakt op dit moment nieuw glas voor zonnepanelen dat maar 2 millimeter dik is, kan zelfs gebogen worden , laat eens zoveel licht door als het glas dat nu gebruikt wordt voor zonnepanelen ,dus veel meer opbrengst
groetjes
lommelaar
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Vodnik »

1 kg vanaf 1 meter hoogte zegt nog niets over de sterkte van dat glas, daar zal je dan ook het oppervlakte bij moeten aangeven.
1 kg op 1 mm2 is wel even anders dan 1 kg op 100cm2
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Newbee
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 21:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Newbee »

Misschien wel simpel gedacht, maar eh...waarom is iedereen, behalve dat het ontsierend is aan een wellicht kostbare/nieuwe camper, zo bang voor hagelschade? Gaat het bij hagelschade om meer dan esthetiek?

Vorig jaar ook wat hagelschade opgelopen, maar zie er niet zo'n probleem in (het is een oude en economisch afgeschreven camper)... Zie ik iets over het hoofd dat tot problemen kan leiden?
Ons speeltje: Rimor Kivi uit 1994, op een Ford Transit 120 S 2,5 diesel
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Vodnik »

newbee,daar ben ik het wel mee eens, echter mijn camper is 5 jaar oud dus nog een "jonkie". Waar ik mij 'zorgen' over maak is de reactie van koper bij inruil, die zijn maar al te graag op elk gebrekje waarmee de inruil prijs gedrukt kan worden.

Vervangen van het dak (verzekering dekt schade) is dan de veilige weg,echter ik vraag me af hoe goed een nieuw dak afgedicht kan worden, mn op de randen naar de zijkanten. De (duitse) dealer waar ik geweest ben gaf aan dat het dak verwijderd wordt en er een nieuw voor in de plaats komt. Een plaat erover plaatsen is slecht omdat dat bij de butsen lucht ingesloten wordt die uit kan zetten waardoor je bobbels op het dak kan krijgen.

Als de verzekering een fatsoenlijk bedrag uitkeert voor waardevermindering, dan is het voor mij duidelijk, geen vervanging van het dak. Bij inruil loop ik dan ook geen financieel risico.
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Marinus »

Vodnik schreef:De (duitse) dealer waar ik geweest ben gaf aan dat het dak verwijderd wordt en er een nieuw voor in de plaats komt.
Het herstelbedrijf dat mijn camper heeft gerepareerd heeft eerst alle afdek- en hoeklijsten verwijderd.
Vervolgens is de buitenste dakplaat (aluminium) verwijderd.
Daarna is de polyester dakplaat gemonteerd (in de kit gelegd), zijn alle lijsten opnieuw in de kit gelegd en weer vastgeschroefd.

Wijze van afdichten is gelijk aan de oorspronkelijke constructie.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Hagelschade, wat nu?



Bericht door Vodnik »

Marinus schreef:.......................
Half integraal, 6,20 meter lang, kosten € 2700,=
Dat is 70 cm korter dan de mijne, je dak zal dan ongeveer 15 % langer zijn dan mijn dak. Dan is de 6000 euro die aan mij opgegeven is wel erg hoog. In vergelijking met jouw camper zou het dan ca 3000 euro mogen kosten.

De manier waarop ze je dak vervangen hebt klinkt mij goed, zou je me (eventueel via pb) kunnen vertellen wie het voor je gedaan heeft, ga ik die is bellen.

Pieter
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Hagelschade: wat nu?



Bericht door Hymerferry »

Bij een aantal camperbouwers is de sandwich-verlijming dusdanig dat de aluminium dakplaat er niet zonder veel schade af te krijgen is. Dan is de keuze of het hele dak eraf en een geheel nieuwe sandwichplaat (dus met binnenhemel) erop of de hagel deuken goed vullen, dak strak maken en dan een nieuwe polyester of aluminium dakplaat daarover heen. Voor de eerste versie (hele dak eraf, plaatjes van een dergelijke ingreep staan oa bij Chamail Design op de site) was de prijsopgave voor mijn dak van net 5 meter lengte zo'n 3250 euro, de andere optie was ongeveer de helft daarvan. Het werd het laatste en zoals gezegd, ben er erg tevreden over. Het hele dak was na verwijdering van alle luiken, aluplaat etc, en met de hagelschade een prototype poffertjesplaat, maar dat is heel zorgvuldig uitgevlakt en met een gietvloer-achtige epoxy als laatste helemaal strak getrokken. Daarover heen de nieuwe GFK plaat en uiteraard zijn ook de zijlijsten en onderliggende rubbers allemaal eraf geweest. Het dak is nu weer gemonteerd als toen het 24 jaar geleden de fabriek verliet, dus de dakplaat loopt tot onder de lijsten en rubbers.

succes met de keuze, Ferry
Plaats reactie