velgen vraag

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
johanv78
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 23:56
Locatie: Meppel

velgen vraag



Bericht door johanv78 »

Hallo,

Wij hebben nu standaard 14 inch velgen onder onze dethleffs i532 1.9 td.
Aangezien we binnenkort nieuwe banden moeten leek het ons het uitgelezen moment om grotere wielen te plaatsen.
Eigenlijk alleen omdat we dat mooier vinden dan die "kleine"14 inch.
De vraag is kunnen we straffeloos 15 of 16 inch monteren als we de afrolomtrek gelijk kunnen houden?
Ik heb iets gelezen over een versnellingsbak voor 14 inch wielen maar snap niet wat de versnellingsbak hiermee te maken heeft.

ik ben erg benieuwd of er verder ook voor of nadelen zijn aan grotere wielen.

groeten Johan
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: velgen vraag



Bericht door vanHooltje »

Als je de wiel omtrek het zelfde houd is er niets aan de hand, ga je deze vergroten ga je inleveren op je traxi (kracht) van je motor. Je gaat dan wel wat harder maar verliest veel kracht en zeker met een 1900TD wat toch al geen krachtpatser is.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
kloosterman

Re: velgen vraag



Bericht door kloosterman »

je was mij net voor :-B
johanv78
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 23:56
Locatie: Meppel

Re: velgen vraag



Bericht door johanv78 »

Bedankt voor de snelle reacties,
Nu op zoek naar een paar knappe velgen. :-B
kloosterman

Re: velgen vraag



Bericht door kloosterman »

denk je niet dat je het beter zo kunt laten dan
johanv78
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 23:56
Locatie: Meppel

Re: velgen vraag



Bericht door johanv78 »

ja misschien wel. Hangt een beetje van de prijs van een paar nette velgen af.
We missen ook een wieldop van dethleffs maar die zijn ook niet meer te vinden. Zodoende dachten we we doen alles in een keer
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: velgen vraag



Bericht door ben19 »

en 16inch zal zeker niet passen want dan moet je veel meer veranderen wielnaven en remmen
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: velgen vraag



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik wil je even een hele goede raad geven. :!:

Natuurlijk kun je grotere velgen monteren en daarop een lagere band zetten. Maar,,, de lagere banden zullen moeilijk of misschien helemaal niet verkrijgbaar zijn met de Load-index die jij nodig zult hebben. Mochten ze wel verkrijgbaar zijn, dan zal de prijs beslist erg hoog zijn.
Ik lees geen merk maar neem aan dat je een ducato hebt? 1.9 TD. Niet de allergrootste trekker maar iets grotere afrolmaat zou nog kunnen.

Gezien de kosten van alles zou ik er nog eens even flink over nadenken en zeker de belasting goed, van te voren, te overwegen en uit te rekenen.
Het kan soms zelfs goedkoper voor je uitpakken om in je camper een andere eindreductie/versnellingsbak te monteren die op 16" wielen zijn berekend.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
johanv78
Berichten: 59
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 23:56
Locatie: Meppel

Re: velgen vraag



Bericht door johanv78 »

oh dat is nou ook were niet de bedoeling.
Wat zou de reden kunnen zijn dat dethleffs voor 14 inch heeft gekozen? terwijl ik van de week bij een hobby heb gekeken van het zelfde bouwjaar ook 1.9td en die had 195 75 16 en volgens mij standaard
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: velgen vraag



Bericht door Hoofdnoorman »

Nu ik nog even lees dat je een wieldop kwijt bent, ik heb ergens afgelopen jaar een set "bedrogvelgen" gezien.
Dat waren wieldoppen die een paar inch groter waren als de velg en afsloot op de bandwang met een rubber flapje. Hierdoor krijg je dus de "look" van grote lichtmetalen velgen.
Waar, en wat ze kosten weet ik niet, maar ik zal even proberen te gaan zoeken vannavond.

Enne, je ziet het echt niet op twee meter afstand.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: velgen vraag



Bericht door Hoofdnoorman »

johanv78 schreef:oh dat is nou ook were niet de bedoeling.
Wat zou de reden kunnen zijn dat dethleffs voor 14 inch heeft gekozen? terwijl ik van de week bij een hobby heb gekeken van het zelfde bouwjaar ook 1.9td en die had 195 75 16 en volgens mij standaard
Die vraag heb ik mijzelf al een aantal jaren geleden gesteld.
Ik kan, helaas, niets anders verzinnen dan dat het desbetreffende onderstel wellicht meer in de stad gebruikt zou moeten maken ipv grote weg. Alleen al met instaphoogte, band en velg scheelt het zo'n beetje 5 à 6 cm. Dus dat is véél ervan uit gaande als er vaak in en uitgestapt zal gaan worden. Ook is daarom de versnellingsbak en de redukties aangepast.

Wie een beter antwoordt heeft wordt hierbij uitgenodigt. :bow:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: velgen vraag



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk kun je kiezen voor grotere wielen en lage banden maar bedenk dat de banden deel uitmaken van het comfort van een auto. Mogelijk wordt het een stuiterbak omdat lage banden een stuk minder inveren dan hoge. Ik ben eens meegereden met een Chevrolet Blazer waarvan de eigenaar zich gek had laten praten en grote wielen met lage banden had laten monteren. Van een comfortabele wagen was het een kreng geworden waar je zowat wandelende nieren in kreeg. Nee, ik zou die gekkigheid maar overlaten aan branies met Golfjes!
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: velgen vraag



Bericht door Meine »

Zo'n 1.9 TD is geen echte krachtpatser, zorg er voor dat de afrol omtrek van je wielen niet te veel toeneemt.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: velgen vraag



Bericht door @3 »

Hoofdnoorman schreef:Wie een beter antwoordt heeft wordt hierbij uitgenodigt. :bow:
Niet zelden wordt de grotere ruimte benut om de remmen ook wat groter uit te voeren.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie