Misschien is de uitlezing wat verziekt door het skippen van 2 tandjes.
Maar het gaat me niet om de juiste druk maar om te zien wanneer de turbo inkickt en dus het brandstof verbruik omhoog gaat.
Niet dat ik me daar druk om maak. Maar gewoon omdat het kan.
Je motor loopt juist zuiniger bij een bepaalde turbo stuk omdat dan het rendement hoger is.
Dus blijven rijden op een gaspedaalstand waarbij de turbo geen druk geeft zou je werk eens een hoger verbruik kunnen op leveren.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Lees dit topic met veel belangstelling. ¨Meten is weten¨ schrijft een van de geachte forumleden vaak, en daar ben ik het van harte mee eens.
Maar -misschien heb ik wat over het hoofd gezien- wat is precies de meerwaarde van de informatie over de turbodruk?
Mijns inziens weet je niet zeker, wanneer je bijvoorbeeld 1 bar afleest, dat er inderdaad navenant extra brandstof ingespoten wordt. Er zou iets mis kunnen zijn waarom dat niet gebeurt, kapotte sensor of membraan, iets mis met de elektronica of wat dan ook. Met andere woorden, was het probleem van de TS eerder opgelost indien hij een drukmeter had gehad?
En als je de maximale turbodruk hebt, geef je behoorlijk veel gas. Dus dat je dan niet op je zuinigst rijdt, weet je zonder meter ook wel...
Het lijkt mij best prettig zo´n meter te hebben, maar dat het veel voordelen heeft, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.
De turbodrukmeter heeft twee belangrijke functies.
1. Je kunt zien of hij werkt
2. Je kunt kijken of de wastegate het doet.
Daarbuiten is een turbodruk meter bijna hetzelfde als een vacuüm meter in een benzineauto. Als je, d.m.v. optrekken, de meter zo laag mogelijk kan houden, verspil je minder brandstof. Soms is dat planken namelijk helemaal niet nodig.
Bij 15000 km per jaar is het verschil tussen 1;9 of 1;10 ongeveer € 210,- En dat is toch mooi meegenomen.