Turbo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Turbo



Bericht door Hoofdnoorman »

PaulBng schreef:Moet ik eerst weten of het nodig is...
Wat is een normale druk in de turbo bij stevug gasgeven?

Paul
Niet alleen bij stevig gasgeven maar dan een bepaald toerental.
Ja, ongeveer 0,9 bar overdruk. Komt dus wel overeen met wat Marius zegt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Turbo



Bericht door PaulBng »

Misschien is de uitlezing wat verziekt door het skippen van 2 tandjes.
Maar het gaat me niet om de juiste druk maar om te zien wanneer de turbo inkickt en dus het brandstof verbruik omhoog gaat.
Niet dat ik me daar druk om maak. Maar gewoon omdat het kan.

Paul
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Turbo



Bericht door Marius »

Je motor loopt juist zuiniger bij een bepaalde turbo stuk omdat dan het rendement hoger is.
Dus blijven rijden op een gaspedaalstand waarbij de turbo geen druk geeft zou je werk eens een hoger verbruik kunnen op leveren.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Turbo



Bericht door @3 »

Nou het doet het toch echt beter wanneer de turbo niet stuk is hoor. :wink:
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Turbo



Bericht door PaulBng »


Ik ben benieuwd wat het ding morgen onderweg doet.
Stay tuned......

Paul
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Turbo



Bericht door Marius »

@3 schreef:Nou het doet het toch echt beter wanneer de turbo niet stuk is hoor. :wink:
Ja sorry, stomme tablet en zijn woord aanvulling/verbetering... :bang:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbo



Bericht door Kroppie »

kun je dat niet uitzetten dan .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo



Bericht door isoplus »

Apparaten zij nooit stom..., het schort vaak aan de bediening :cheers: ;;-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Turbo



Bericht door Bob Diesel »

Dikke dansende beren vingers :wink:
Op kleine touch buttons
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Turbo



Bericht door PaulBng »

Bij rustig 90kmh 0.3 bij 100kmh 0.45.
Bij vol optrekken net 1.0 bar overdruk.
Lijkt dus in orde

Paul
Gebruikersavatar
sjon_r
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 20:40
Locatie: Dr88
Contacteer:

Re: Turbo



Bericht door sjon_r »

Waar kan je het slangetje het beste aftakken bij een 2.8 idtd? Heb al eens gekeken maar zie het zo even niet.
Met vriendelijke groet,

Sjon, Sylvie, Björn en Lauren
cgb

Re: Turbo



Bericht door cgb »

Lees dit topic met veel belangstelling. ¨Meten is weten¨ schrijft een van de geachte forumleden vaak, en daar ben ik het van harte mee eens.
Maar -misschien heb ik wat over het hoofd gezien- wat is precies de meerwaarde van de informatie over de turbodruk?
Mijns inziens weet je niet zeker, wanneer je bijvoorbeeld 1 bar afleest, dat er inderdaad navenant extra brandstof ingespoten wordt. Er zou iets mis kunnen zijn waarom dat niet gebeurt, kapotte sensor of membraan, iets mis met de elektronica of wat dan ook. Met andere woorden, was het probleem van de TS eerder opgelost indien hij een drukmeter had gehad?
En als je de maximale turbodruk hebt, geef je behoorlijk veel gas. Dus dat je dan niet op je zuinigst rijdt, weet je zonder meter ook wel...
Het lijkt mij best prettig zo´n meter te hebben, maar dat het veel voordelen heeft, daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

Carel
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Turbo



Bericht door @3 »

Klopt je hebt dus geen fluit aan het gegeven turbodruk. Je kan daar toch niets aan veranderen. Een toerenteller is waardevoller.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Turbo



Bericht door Hoofdnoorman »

De turbodrukmeter heeft twee belangrijke functies.
1. Je kunt zien of hij werkt
2. Je kunt kijken of de wastegate het doet.

Daarbuiten is een turbodruk meter bijna hetzelfde als een vacuüm meter in een benzineauto. Als je, d.m.v. optrekken, de meter zo laag mogelijk kan houden, verspil je minder brandstof. Soms is dat planken namelijk helemaal niet nodig.
Bij 15000 km per jaar is het verschil tussen 1;9 of 1;10 ongeveer € 210,- En dat is toch mooi meegenomen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie