Alde verwarming slaat aan en uit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
technichien
Berichten: 964
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door technichien »

Wij hebben er een kleine centimeter dik handboek bij. Daar staat zeer uitgbreid in wat je kunt verwachten, waar de componenten zich bevinden, schema's, storingen verhelpen. Instellingen etc. etc. Ook in het engels.

Worden ALLE convectoren even warm? Nee..................... dan is er een circulatieprobleem. Diverse oorzaken mogelijk.
My RV is my castle! Feelin' groovy.
Marcel13
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 9:39
Locatie: loosdrecht(utreg)

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Marcel13 »

Goededag allemaal,

Ik heb de knaus met alde 3000 verwarming van de week weg gebracht om naar de verwarming te kijken en gevraag of ze naar de verwarming willen kijken, het normaal is dat na opwarming van de kachel de kachel 2 min aan en uit gaat en zo 24 uur door het bedrijf maar konden het niet vinden(of ze er uberhaupt naar gekeken hebben weet ik natuurlijk niet het kosten in inde geval niets er moet een expert bij komen die verstand van alde verwarming heeft.

Ik heb de camper opgehaald omdat wel er mee weg willen.

Langs deze weg willen jullie vragen of iemand nog een idee heeft wat het kan zijn of is het toch normaal en dat de kachel zo hoort te werken mssch weet iemand met deze zelfde kachel en knaus iets.

bedankt en enjoy.
Marcel13
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 9:39
Locatie: loosdrecht(utreg)

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Marcel13 »

Goededag allemaal, Nog steeds hetzelfde probleem, heeft iemand nog een idee pomp werkt goed, vloeistof draaid goed rond kachel word overal warm.

Ik heb de knaus met alde 3000 verwarming van de week weg gebracht om naar de verwarming te kijken en gevraag of ze naar de verwarming willen kijken, het normaal is dat na opwarming van de kachel de kachel 2 min aan en uit gaat en zo 24 uur door, het bedrijf maar konden het niet vinden(of ze er uberhaupt naar gekeken hebben weet ik natuurlijk niet het kosten in inde geval niets er moet een expert bij komen die verstand van alde verwarming heeft.


Langs deze weg willen jullie vragen of iemand nog een idee heeft wat het kan zijn of is het toch normaal en dat de kachel zo hoort te werken mssch weet iemand met deze zelfde kachel en knaus iets.

bedankt en enjoy.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door faalhaas »

Wij hebben een 2450, die brandt ca 12 minuten en is daarna vaak bijna een half uur uit.
Ik begrijp in dit topic (http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8443887) dat je via de boiler hebt gevuld. Een betere werkwijze -ook daar beschreven- is om te vullen door de aftap.
Een Alde heeft geen druk systeem, zoals een cv thuis. Als er in een opgaande buis/radiator een (samendrukbare) bel lucht zit dan zal de beperkte druk gaan zitten in het samendrukken van die luchtbel. Er is dan geen doorstroming en de kookbeveiliging pikt in.
Dan heb je geluk met een 3000 model, de eerdere series zijn niet zelf-resettend bij koken.
Succes!
Marcel13
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 9:39
Locatie: loosdrecht(utreg)

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Marcel13 »

beste faalhaas,

ik begrijp de het, ik heb zo beetje 1 maand onder de camper gelegen op zoek naar een aftap kraan deze heb ik niet kunnen vinden ik heb toen via de instap de slang los gehaald en leeg laten lopen, koel vloeistof via de boiler erin gedaan het heeft ongveer 1 week geduurd voordat de kachel het weer deed heb ongeveer op 5 plaatsen ontlucht ook op heuvels

dus ik weet het niet meer.

heeft nog een idee of een monteur betaalbaar.

gr marcel en bedankt
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Going »

Wij hebben de 3100.
Hadden het zelfde probleem.
Gebruiken LPG.
In Griekenland 80% Butaan, 20% propaan.
Het is koud. Propaan is gauw op als de flessen onder 5 graden komt.
Butaan verdampt net, maar koelt dan de fles af en dan gaat de kachel uit, krijgt nl niet genoeg gas om vol te branden. een paar minuten later fles net genoeg opgewarmt om butaan te verdampen. Kachel gaat aan, maar fles door de verdamping koelt weer af, dus te weinig verdamping en de brander niet genoeg vlam om de brander sensor warm te houden. Brander gaat uit en het verhaal begint van voor af aan.
Wij hadden op het laatst lege flessen op de fles indicatie en toch maar konden we 12 liter bij vullen van totaal 57 liter de flessen houden.
Dus als het koud is zorg dat propaan in de flessen is, anders geheid een probleem.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door faalhaas »

Marcel,

Vergewis je ervan dat dat aftappunt inderdaad het laagste punt is, en zet er dan een aftapplug tussen.

http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4646.html
of
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4628.html

(wel even klemmen enzo meebestellen).

Dan heb je meteen (voor in de toekomst) een plek waar je kan aftappen en ontluchten. Verder, zoek zoveel mogelijk uit hoe het systeem loopt. Alle kussens uit van de banken (op het bovenbed of in huis). Alle luiken en zoeken hoe de leidingen gaan. Iedere hobbel in het leidingwerk kan een barrière zijn.

Zoek ieder hoogste punt dat je vinden kan, lijstje maken, eventueel een markerend plakbandje er om. Ik heb in mijn systeem 7 ontluchtingspunten en een aftappunt (en ik kan omdat ik aan een dijk woon ook nog eens de camper heel makkelijk voor-of achterover zetten). Ieder hoogste punt, en iedere hoek van de camper, voorzien van een ontluchtingsplug.
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4639.html
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4639.html
(en vele anderen).

Dan het systeem van onder naar boven (via de uitloop) vullen met alle ontluchtingen open. Met zijn tweeën doen, eentje vullen en een binnen kijken. Zodra een ontluchting overloopt dicht zetten, net zo lang tot ze allemaal dicht zijn. Dan bijven vullen tot het expansietankje vol is tot de bovenste lijn.

Er zijn bedrijven die vulpompen hebben die met kracht kunnen volpompen, omdat we hier geen namen mogen noemen zal ik je een bedrijf dat ik ken die -naar ik weet- over zo'n pomp beschikt pb-en.

Aangaande het bericht dat Going heeft gepost, dat kan inderdaad een oorzaak zijn. (ook) wij hebben een LPG tank aan boord maar hebben nooit (ook niet bij vorst) dat soort problemen ondervonden. Afgelopen winter heb ik wat aanpassingen gemaakt in het verwarmingssysteem (ik heb een inlaatbox gemaakt waar buitenlucht wordt verwarmd en dan via een convectiekanaal naar binnen stroomt) tijdens de werkzaamheden heb ik (bij matige vorst) heerlijk in de camper kunnen werken. Ook heeft de CV meerdere nachten (na schilderwerk) de camper binnen op 16grd gehouden zonder issues. Puur uit interesse heb ik de manometer op de gasleiding in de gaten gehouden en gezien dat de gasdruk niet onder de werkdruk is gedaald (en een 2450 heeft een 1/2 bar ipv de 30 of 50 mbar van een 3000).

Succes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Kroppie »

Faalhaas
de naam van zo,n bedrijf mag best genoemd worden ,heeft een ander er ook wat aan ,alleen een oordeel positief of negatief over zo,n bedrijf geven ,dat mag niet ,bovendie noem je ook al 4x de link naar een bedrijf ,dan zou dat ook reclame zijn
zeggen die levert dit of dat is geen reclame hier.b.v.zeggen dat shell diesel verkoopt is ook geen reclame

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marcel13
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 9:39
Locatie: loosdrecht(utreg)

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Marcel13 »

beste faalhaas en alle andere

bedankt voor het meedenken zoals jullie antwoorden,
moet probleem in de door stroom zitten dan begrijp ik nog steeds niet warom de verwarming overal warm wordt en dan 24 uur alleen maar 2 min aan en 2 min uit gaat


groet marcel ps. zit in de alde zelf ook een pomp..
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Jan Adriaan »

Wij hebben ook een Alde verwarming met boiler.
Als je de thermostaat variatie op minder dan een graad zet doet hij dit bij lage temperaturen buiten.
Wij zetten hem 1gr boven en 1gr beneden de ingestelde thermostaat temperatuur.
Gr Jan
Marcel13
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 9:39
Locatie: loosdrecht(utreg)

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door Marcel13 »

Beste jan,

Ik begrijp het verhaal niet zo. van 1 graad

gr. Marcel
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Alde verwarming slaat aan en uit



Bericht door faalhaas »

@Kroppie,

Dank voor de reactie. De links zijn geen waarde oordeel, hooguit de webshop die zich het beste in Google heeft weten te plaatsen. Ik heb via pb http://www.scandiccaravans.nl/ aangeraden. Omdat het naar mijn ervaring een kundig bedrijf is, al heb ik er hooguit onderdelen besteld en nooit een reparatie laten uitvoeren.
Plaats reactie