Scooter aanhanger

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Smiley
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:13

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Smiley »

De Space extender van Sawiko, mijn buurman heeft er een , zit er nu mee in marokko.
Bevalt hem erg goed.
http://www.spaceextender.com/Home/home.html
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Scooter aanhanger



Bericht door bikerwally »

De Space Extender wordt gebouwd bij SMV Metal, niet bij Sawiko.
Wij hebben er zo één, stevige afgeveerde draaiwielen en je merkt niet eens dat je met een aanhanger op stap bent.
Afbeelding
MissNikita
Berichten: 1
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 0:13

Re: Scooter aanhanger



Bericht door MissNikita »

Het is me niet helemaal duidelijk welke regels gelden voor een bromscooter.

De motorversie met trekhaak, en werkende knipperlichten of de fietskar variant mat reflectoren en fietsbevestiging.

Snap dat ik maar de helft van mijn gewicht mag trekken incl inhoud van de bak, maar in geval van motorversie is het te duur voor een bromscooter om het leuk te houden.

Alleen de trekhaak kost al 500 mijn scooter tweedehands 1000 :shock: en dan de bak nog.

Hoor graag welke het nu is.
Toedeledoki

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Toedeledoki »

Volgens mij haalt dit wel gelijk je max snelheid naar beneden omdat het feitelijk een aanhanger is...

Ook denk ik dat de kleine bandjes het behoorlijk zwaar gaan krijgen.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Meine »

Voor de prijs van die space extender koop je 4 stuks geremde 1 tons motortrailers, wat wel een echte stabiele en betrouwbare oplossing biedt met name in bochten en helling af. Zelfs de onderdelen zoals reserveband en spangordels zijn qua prijs vier keer de prijs elders.

Doordat de space extender zwenkwielen heeft en dus geen eigen koersstabiliteit in bochten heeft komt de wegligging van het spulletje achter de camper met alle gewicht dat er op zit voor rekening van de achterbanden van de camper. Dit maakt de combinatie in grenssituaties extreem overstuurd. Omdat het apparaat enige meters achter de achteras zit is er sprake van een hefboomeffect, de achteras wordt met nog meer kracht naar de buitenbocht geduwd. Het lijkt me eng om er mee te rijden.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Scooter aanhanger



Bericht door wingman01 »

bekijk het filmpje eens goed, ik zie niet waar het gewicht op de achteras van de camper drukt.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Meine »

Jammer dat er soms geantwoord wordt zonder dat eerst mijn verhaal gelezen wordt. Het probleem van de constructie is juist dat de lading van dat ding NIET op de achteras drukt maar op die zwenkwieltjes zonder welke vorm van rechtuit stabiliteit dan ook.

Dat betekent dus, dat de achteras voor de stabiliteit moet zorgen voor het gewicht dat op de zwenkwieltjes staat. Omdat er ook nog een flinke achteroverbouw is zullen de centrifugale krachten in bochten nog eens versterkt worden. Deze naar de buitenbocht gericht krachten op de achteras zullen dus veel groter zijn dan bij een camper zonder zo'n karretje.

Om het begrijpelijk te houden even de link naar vrachtwagens, vroeger waren er 6x2 trucks met een enkellucht sleepas, waar de wielen ook als zwenkwielen functioneerden, welliswaar wel met een spoorstang ertussen, iets wat op dit ding overigens ook ontbreekt. Die sleepas gaf dus ook geen enkele stabiliteit en eiste dus ook een rustige rijstijl in bochten. Dit ding heeft dezelfde eigenschappen, maar dan erger. (geen spoorstang, lange achteroverbouw met hefboom effect)
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Ruud Sint »

Meine schreef:Jammer dat er soms geantwoord wordt zonder dat eerst mijn verhaal gelezen wordt. Het probleem van de constructie is juist dat de lading van dat ding NIET op de achteras drukt maar op die zwenkwieltjes zonder welke vorm van rechtuit stabiliteit dan ook.
Ik probeer me daar een voorstelling van te geven en zie in mijn verbeelding een spelletje wat we vroeger wel deden op de schaats. Een lint met rijders, je ken dat wel en dan schaatst de voorste ineens een andere richting uit. De achterste schaatser ondervond een kracht die het hem onmogelijk maakte zich vast te houden en als hij zich wel vast kon houden waren de krachten op de andere schaatsers zeer groot. In mijn beleving hebben we dan te maken met de middelpuntvliegendekracht en de middelpuntzoekende versnelling.

Zit ik een beetje goed ??
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Meine »

Ja, dat kun je en beetje vergelijken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Cee Pee »

Alleen is het niet vliegende maar vliedende. :wink:

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Scooter aanhanger



Bericht door wingman01 »

die middelpuntvliegende krachten heb je ook bij een drager waar een scooter op staat, verschil is wel dat bij een drager er WEL extra druk op de achteras komt.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Meine »

En door die extra druk hebben de achterbanden dus ook de daarbij behorende extra grip, bij dit ding dus niet.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Scooter aanhanger



Bericht door wingman01 »

wacht ff.......die extra druk achter wil je niet hebben.
da,s hier al zo dikwijls uitgelegd !!!!!!!!!!!!!
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Scooter aanhanger



Bericht door Meine »

Helemaal mee eens, daarom is een aanhangertje een goede oplossing. Het probleem van dit aanhangertje is echter, dat hij door de zwenkwieltjes geen eigen zijdelingse stabiliteit heeft. Een gewoon aanhangertje heeft dat wel.

Een simpel voorbeeldje:

Stel de WB van de camper is 4 meter en het hart van het karretje zit 4 meter achter de achteras (i.v.m. achteroverbouw van de camper en eigen lengte van het ding.) Dan betekent het dat de naar buiten gerichte krachten in de bochten door het hefboomeffect verdubbelen bij de achteras. Zo kunnen er in bochten grote zijwaartse krachten ontstaan die de camper uiteindelijk bij de achteras laat uitbreken en laat rondtollen. Voorzichtigheid in de bochten is bij dit systeem vereist, mij lijkt het een beangstigende rijeigenschap van dit systeem.
Plaats reactie