schommelende cabine

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bob44
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 16:35

schommelende cabine



Bericht door bob44 »

mijn Burstner T600 met 2,8 JTD motor en Alko chassis, heeft een markwaardige afwijking. de cabine schommelt heen en weer met een frequentie van 3-4 Hz. dat doet ie bij een snelheid van ca 40-55 km in versnelling 3 en 4. tot ca 3000 toeren en alleen als je stevig optrekt. Ik heb de motorrubbers laten vervangen , maar dat loste niets op. Via de NKC technische dient krijg ik drie mogelijke oorzaken. 1. linker of rechter homokineet is versleten. 2.de linker of rechter aandrijfas met de kogelkoppeling (vermoedelijk hetzelfde als 1?) 3. triangelrubber voor of fusee>
Heeft iemand ervaring hiermee en wat is er aan gedaan? En dan de hamvraag, wat kost dat wel allemaal, want om zo maar assen te gaan vervangen lijkt me een kostbare grap.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: schommelende cabine



Bericht door isoplus »

Ik denk dat je ook even de gereden kilometers zou moeten aangeven.
Waarom trek je op tot 3000 omw/min, bij 2500 overschakelen is geen probleem en beter voor de aandrijving.
Ik weet het niet precies meer ik heb nu een zesbak, maar je kan even in het boekje kijken bij welk toerental je het hoogste koppel hebt, zodra je dat bereikt hebt schakel je over.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: schommelende cabine



Bericht door Cee Pee »

2.8 JTD heeft in de standaard uitvoering een max koppel bij 1.800 tpm.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
peterbroos
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 12:47
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: schommelende cabine



Bericht door peterbroos »

Een bekende klacht, binnenste homokineet koppeling, links of rechts defekt, is al veel over geschreven op het forum.
bob44
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 16:35

Re: schommelende cabine



Bericht door bob44 »

bedankt voor de suggesties. dat toerental is me bekend, ik geef dat alleen aan ter illustratie. heb afgelopen seizoen natuurlijk voortdurend zitten testen wanneer het wel gebeurde en wanneer niet. nu nog uitvissen aan welke kant het is. de garage was hier nog niet opgekomen overigens. de auto heeft net 100.000 km gelopen. ik ben ook benieuwd naar de kosten, iemand een idee?
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: schommelende cabine



Bericht door volvop31 »

Wij hebben het al 2 maal voorgehad, de laatste maal op 80000km. Telkens de rechtse aandrijfas moeten vervangen . De eerste keer gebruikten wij een tweedehandse die het niet lang heeft uitgehouden. Mogelijke oorzaak is het (te) veel gas geven in de bochten...Komt vooral voor bij campers (gewicht) en minder bij bestelwagens. Kosten: weet ik niet meer.
2.8JTD, Ducato14, MTM:3,4T, 2002
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: schommelende cabine



Bericht door Toon »

Als ik het mij goed herinner had het toch ook te maken met het draaien van het stuur
Bij max uitslag (je hoort dan een krassend geluid) schijnt het vlugger te gebeuren als bij minder indraaien
Ook met het bij stilstand draaien aan het stuur
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: schommelende cabine



Bericht door Transitje »

En een band die niet helemaal rond is?
Groeten

Klaas
peterbroos
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 12:47
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: schommelende cabine



Bericht door peterbroos »

Is gewoonweg een binnen homokineet , dus tegen de versnellingsbak aan, hoeft niet de hele aandrijfas vevangen te worden.
Alleen de binnenste koppeling.
De linker of rechter, dat is weleens moeilijk, want je ziet of voelt er weinig aan.
WSelderbeek
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 dec 2012, 21:03

Re: schommelende cabine



Bericht door WSelderbeek »

Heb het 3x gehad met 2.8 idTD motor uit 2002 2x alle assen vervangen (kort en lang)1x lange as en lager vervangen ,gereden totaal 40000 km .
Ik rij altijd rustig ,weet oorzaak niet( misschien fout in aansluiting op versnellingsbak) heb daarna een andere camper gekocht was het zat om de 2 jaar weer sleutelen.
Wens je sterkte.

groeten Wim :crazy: :cry:
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: schommelende cabine



Bericht door volvop31 »

Correctie: de laatste maal was op 100000km en beide assen vervangen. De eerste keer ook beide assen vervangen door tweedehandse (op 75000km). Nu 125000km en geen probleem.
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
bob44
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 16:35

Re: schommelende cabine



Bericht door bob44 »

klinkt allemaal nogal dramatisch. het zegt ook wel wat over de kwaliteit van de Ducato. niet zo best dus. Het is natuurlijk wel zo dat een camper altijd vol belast is en dat geeft extra slijtage. enfin het betekent dat ik de camper binnenkort uit de stalling ga halen voor een bezoek aan de garage, dan is ie voor het seizoen weer in orde.
peterbroos
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 okt 2005, 12:47
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: schommelende cabine



Bericht door peterbroos »

Je kan geen betere auto hebben dan de Ducato ( is mijn mening) Zorgeloze auto onder de camper.
met iedere auto is wel eens wat, maar de ducato is een zeer bedrijfszekere auto.
Ben afgelopen zomer met een vrij nieuwe Rapido, met als onderstel een Mecedes Sprinter op stap geweest, wat een zwabberend geheel, voor mij de slechtse kampeerauto waar ik ooit met gereden heb. Motorisch perfect, maar onderstel pffffffff, veel te slap afgeveerd.
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg

Re: schommelende cabine



Bericht door Gewi »

Blokkeer de motorsteun onder het luchtfilter eens met een of andere keg zodat het blok niet meer heen en weer kan schudden. Bij deze steun kun je redelijk goed bijkomen na demonteren luchtfilterhuis.
Bij mij zijn het de motorsteunen voor, de rubbers zijn gescheurd. Hier kwam ik achter na op een brug de voorkant van de camper vrij te zetten op een paar grote bokken en de homokineten met een o.a bandenafnemers heen en weer te wrikken maar er was geen beweging in te krijgen, daarna de truck met het kegje en het schudden was over tijdens het rijden. Ik heb de steunen samen met een compleet set filters besteld bij http://www.axel-augustin.de voor zo`n €150,00 incl. verzendkosten. Nu nog het spul er onder bastellen en het schudden zou over moeten zijn. Ik reed er al een jaar mee rond en alle weters hielden het bij homokineten.

Gerard
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Plaats reactie