Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

Bij m'n T4 stel ik een eigenaardig fenomeen vast....

M'n T4 wilde de motor niet starten...
Ik heb relais-102 dat de voorgloeikaarsen aanschakelt, er proberen uittrekken maar dat lukte niet, er was iets heet geworden en plastik aan z'n socket was gesmolten... (ZE Einheit)
Uiteindelijk heb ik relais-102 eruit gekregen, en het was aan m'n dremel om z'n nut te bewijzen...

Ik heb de kontaktpunten in ZE unit van het relais 102 via den Dremel en een tandartsenfreesje opengemaakt...
Kontakten geplooid en alles zuiver gemaakt...
Relais-102 gaat vlot in en uit z'n socket, met de nodige klemming....

Nu dacht ik eraan om eens te meten of de benodigde stroom wel door die kontakten gaat..... Je weet maar nooit!

Ik heb me een testlamp gemaakt van een koplamp(55W) en daar 2 draden van 1m met krokodilleklem aangesoldeerd...
De ene kant van de testlamp verbind ik aan de gloeibougie, de andere kant aan de massa.
Als er gestart wordt met voorgloeien, moet de testlamp branden(55W) en na een tijdje (opwarmtijd gloeikaars) moet de testlamp en het gele ledje in dashboard uitgaan?

In het dashbord gaat de gele led uit, testlamp blijft nog een ganse tijd doorbranden(gloeibougies krijgen nog een ganse tijd 20 sec spanning), testlamp gaat uiteindelijk ook uit, ik draai kontaktsleutel verder door en start de T4.... Die draait goed!

MAAR zodra ik de kontaktsleutel doordraaide om te starten ging de testlamp weer aan, en blijft branden...
Dus al rijdend zouden de gloeibougies spanning krijgen??? Kan toch niet?

Eens gestart krijgen de gloeikaarsen toch geen spanning meer?

't Kan misschien als muggeziften overkomen dat ik hierop val?
Maar zonder die testlamp had ik dit niet geweten, en ik denk dat bij draaiende motor de gloeikaarsen spanningsloos staan.

Graag jullie mening hierover...
PADEKA
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 23:27
Locatie: Stadskanaal

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door PADEKA »

Dit is normaal,zgn nagloeitijd.Maar na een bepaalde tijd moet het relais afvallen.

Paulus
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

Ik vermoedde ook dat het voorgloeirelais zou afvallen na een bepaalde tijd...
Maar als ik doorstart, nadat de voorgloeiinrichting, afgevallen is, komt de voorgloeiinstall opnieuw onder spanning te staan...
Dát vind ik eigenaardig, en da zaakje slurpt 50Amp! En vloeit door de relaisinrichting, die dan warm komt....

Vlg een duitse vriend, die zegt dat VW wilde dat koude motoren soepel draaien, dat daarom de zaak verder gloeit...???
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door Kroppie »

zoals Padeka reeds vermelde ,zo werkt het of je er nu mee eens bent of niet .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door kleijntje »

herbybg schreef: Vlg een duitse vriend, die zegt dat VW wilde dat koude motoren soepel draaien, dat daarom de zaak verder gloeit...???
Dat is zo voor de moderne Dieselmotoren.
Ik denk dat dat niet het geval is bij deze 2.4.

Ik vermoed dat een of meer van de gloeibougies kapot is.
Dat kan je testen door de draad van ze allemaal los te maken, daarna de ene kant van de testlamp aan een gloeibougie en de andere kant aan de plus van de accu. De lamp moet dan gaan branden minder dan op volle sterkte.
Als de lamp niet brand is die bougie kapot, als hij op volle sterkte brand ook (Bij gebruik van een 55Watt lamp)

Succes Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door PE5JW »

Ik heb een 2.4d.
Als het gloeilampje op het dashbord een goede indicatie is voor het onderstroom staan van de gloeipluggen dan horen ze niet onder stroom te staan.
Bij mij startonderbreker > contact en gloeien > veiligheid gordel om en dan is de indicator uit > starten> rond kijken en weg rijden.
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door vwbusje »

Ik vond over het gloeien en nagloeien een stukje op een duitse site. Misschien dat dit duidelijkheid schept.:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Vorgl%C3%BChanlage

120 seconden nagloeien is gewoon

Leo
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

@PE5JW Ik dacht dat vroeger ook tot de testlamp me waarheid/klaarheid schafte...
10A per kaars worden getrokken, da's normaal.
Dat nagloeien kan ik begrijpen en akkoord mee zijn...
Maar dat de gloeikaarsen bij doorstarten en draaiende motor nog stroom blijven krijgen vind ik een 50A te veel!
Ik weet niet of je een motoronderbeschermingsplaat hebt?
Indien nee, gebruik ook eens een testlamp om je eigen kennis bij te schaven en nieuwsgierigheid te bevredigen?

@kleijntje: zodra één kaars kapot is zal je bij lage temperaturen meerdere startpogingen moeten doen bij de AAB motor.
Ik zie niet in waarom een kaars zou kapot zijn aan de hand van voorgaand beschreven symptonen.
Het is dat onder spanning BLIJVEN staan van de kaarsen dat me zorgen baart, eens de motor gestart is en enkele minuten draait moeten die kaarsen spanningsloos zijn toch?
Ik vind het hooguit gevaarlijk dat er 50A blijven lopen door die schakeling...
Als je dan ziet dat die relaisstiften 8mm breed en 1mm dik zijn en in de socket gevangen worden door 4 vingerkontakten, dan heb ik als electroniker er toch mijn bedenkingen over
Ik had er vroeger geen bedenkingen over, maar die test met die testlamp heeft me aan het denken gezet!
Dus wat niet weet niet deert... maar eens je 't weet denk je na...
Bovendien kon ik die 50A voor de woonbatterij gebruiken .....
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door Pieter409 »

Herbybg

Als ik je goed volg dan heb je de sleutel omgedraaid naar de gloeistand , daarna gewacht totdat het controlelampje uitging, en toen nog eens gewacht totdat jou testlamp uitging?

Normaal zou je starten als het controlelampje uitgaat en blijft de gloeiinstallatie doorgloeien tijdens het starten en even daarna.

Jij hebt echter zolang gewacht tot de gloei installatie uit ging en toen gestart waarmee je het gloeiproces weer in gang hebt gezet en dan duurt het veel langer totdat de gloeiinstallatie uiteindelijk uitgaat.

Bij zeer koud weer helpt het om dus even te wachten met starten na dat het controlelampje uitgaat, de gloeibougies worden dan nog even heter. Maar je moet niet zolang wachten totdat de gloei installatie zich uitschakelt. Dan wordt er ook niet gegloeid tijdens het starten en dat is nou net wel de bedoeling.
Bij herhaaldelijk achter elkaar gloeien belast je de relais teveel, die is berekend op een bepaalde tijd/belasting en niet continue belasting.
Hoe zwaar zijn trouwens de zekeringplaatjes voor de gloei installatie ?

met 20 seconden 50A worden je accu's nou ook niet direct echt geladen daarvoor is het verwaarloosbaar.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

Als ik je goed volg dan heb je de sleutel omgedraaid naar de gloeistand JA , daarna gewacht totdat het controlelampje uitging JA, en toen nog eens gewacht totdat jou testlamp uitging JA, zo'n 90sec?

Normaal zou je starten als het controlelampje uitgaat en blijft de gloeiinstallatie doorgloeien tijdens het starten en even daarna. Akkoord, maar dan weet je niks, zoals: schakelt de voorgloeiinstall wel af?

Jij hebt echter zolang gewacht tot de gloei installatie uit ging en toen gestart waarmee je het gloeiproces weer in gang hebt gezet en dan duurt het veel langer totdat de gloeiinstallatie uiteindelijk uitgaat.
De kontaktsleutel is niet terug naar gloeistand gezet, maar precies vanaf gloeistand na 2' pauze doorgedraaid naar starten, en dan aktiveer je de voorgloei niet.
Dus ik zit met vraagtekens, kunnen die kaarsen tegen een kontinue gloeien?


Bij zeer koud weer helpt het om dus even te wachten met starten na dat het controlelampje uitgaat, de gloeibougies worden dan nog even heter. Maar je moet niet zolang wachten totdat de gloei installatie zich uitschakelt. Dan wordt er ook niet gegloeid tijdens het starten en dat is nou net wel de bedoeling.
Bij herhaaldelijk achter elkaar gloeien belast je de relais teveel, die is berekend op een bepaalde tijd/belasting en niet continue belasting.
Hoe zwaar zijn trouwens de zekeringplaatjes voor de gloei installatie ? Per gloeikaars zuigt ie 10A; dus 50A
met 20 seconden 50A worden je accu's nou ook niet direct echt geladen daarvoor is het verwaarloosbaar.
Neeje maar als je rijdt en da kalut slurpt, ja zuigt aanhoudend dauerhaft 50A van m'n alternator van max 120A dan stel ik me vraagtekens en heb nog meer vraagtekens bij die blozende arme bloeikes van kontaktpunten in het relaisvoetje... Enne extra dieselverbruik!
Het zal je maar overkomen dat je continue 50A moet door je heen laten lopen!
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door Bakkertjes »

vertaald door google

wervelkamer dieselmotor zonder turbo (1x Zuig, AAB en AJA)

De Vorglühvorgang is het contactslot door het inschakelen van de ontsteking wordt gestart. De elektronica in de relais J52 (gloeibougies) berekend op basis van de motor temperatuur ( G27 donor (motor temperatuur) ) de vereiste voorverwarming periode. De werkelijke waarden zijn nog niet bekend. Zij moeten echter in de orde van 5 tot 45 seconden, waarbij alleen goed voorverwarmd tot motor temperaturen onder 30 ° C in de eerste plaats. Gloeien, het relais geeft de gloeibougies van stroom rechtstreeks van de accu ( klem 30 ). Na het starten van de motor, het relais blijft meestal voor ongeveer 120 seconden en aangescherpt levert de gloeibougies verder met spanning (afterglow). Het nagloeien fase wordt aangegeven door het signaal van de starter gestart (Kl.50).

Het lampje K29 in het instrumentenpaneel branden altijd op alleen wanneer de verwarming periode. Het nagloeien wordt niet weergegeven. Het is verbonden met de elektronica voor het besturen van de opwarmtijd.

Het is een gloeibougie geïnstalleerd per cilinder. Het stroomverbruik is bij de eerste bocht van de bestelling 15 tot 20 ampère, maar daalt vrij snel tot ongeveer 10 ampère. De hedge Glühkerzenstroms via een zogenaamde strip zekering (15 A per cilinder) gelegen in een zekeringkast in de motorruimte.
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

Ik heb 'm opnieuw gestart: voorgloeiled uit, motor gestart en nu loopt ie 180" en de lamp gaat uit. :thumbup: :clap:

Oef ik heb dus niet lang genoeg gewacht en dacht dat eens de motor gestart, de voorgloeiinstall ook moest afgeschakeld worden... :bang:

Dank voor meedenken! :shh: :wave:

Eens voorgegloeid en gewacht tot ie afviel en dan doorgestart duurde het 5' :thumbdown: 2'+3'
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door PE5JW »

Heb je nog gekeken of je op r102 kan zien of het na gloeieprocess ook afgelopen is ?
Misschien iets voor een extra lampje op het dashbord :)
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voorgloeien bij een T4 (AABmotor 2.4D)



Bericht door herbybg »

Aangezien het 50Amp relais ingebouwd zit in Relais-102 kan dit, door er een draad na het relais aan te solderen, en die via een serie weerstand naar buiten te brengen...
In dit relais zit een IC en wat elco's die graag lostrillen. Dit doosje zit meestal vol met brosse kontakten.
Maar het werkt nu, ik weet hoe en heb er mazzel aan als ik aan dat relais moet komen, omdat die kontaktvingers in de socket niet meer het van het zijn...
Eigenlijk zou een verklikker beter zijn spanning in de relaisvoet afnemen, dan weet je of de stroom er door loopt...
Pas op m'n bakske heeft er al 485.000km op zitten en is van '93!!! :thumbup: :clap:
Plaats reactie