luchtvering lek?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
theothomas
Berichten: 375
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 10:57
Locatie: Hank

Re: luchtvering lek??



Bericht door theothomas »

De luchtvering van 'DieVanOns' loopt ook heel langzaam leeg. En hoe kouder het is hoe sneller deze leegloopt. Snel wil zeggen: van 4bar naar 0bar in 3 dagen.
Het is geen gescheiden systeem en werkt met een normaal ventiel. Kan er dus gewoon de fietspomp opzetten :-)

Ik heb al eens met een sopje gezocht naar het lek(je) maar nog niets gevonden. Ik vermoed dat er ergens een koppelstukje zit wat lekt. Het lek repareren lijkt me eenvoudig maar het lek vinden...

Gr,
Theo Thomas
'DieVanOns': Hymer B564, Peugeot J5 L280 2.5D, 1991
Kijk ook eens op: http://dievanons.wordpress.com
kraayke

Re: luchtvering lek??



Bericht door kraayke »

Het is geen antwoord, maar ook geen wedervraag dus misschien mag ik deze opmerking dan wel geven:

De luchtvering van mijn camper loopt heel langzaam leeg (1-2uur) van 2 bar naar 0

Dit is in mijn ogen niet langzaam leeg lopen, maar snel.

Verder vind ik uw opmerking ( ik wil eigenlijk geen vragen terug maar antwoorden met oplossingen zoals Eef b.v.) gewoon lomp. Dus van mij hoef je verder geen antwoord te verwachten.

Het komt meerdere malen voor dat door vragen en antwoorden er oplossingen komen. Maar dit wordt door u dus niet op prijs gesteld.
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: luchtvering lek??



Bericht door wim h »

sorry Kraayke dat ik U met mijn opmerking heb ontgrieft.

Ik zie geen verschil in leeglopen van de luchtvering en tijdens het rijden of tijdens stilstand.Bij mijn camper dus in beide gevallen.
Temeer omdat ik vooraf in dit draadje had gemeld dat het oppompen en aflaten niet automatisch gebeurd.
Dus het maakt het voor mij niet uit of de camper rijdt of stilstaat het lekken blijft gelijk, langzaam dus x:) of snel zoals jij het benoemd.
Verschil van mening over langzaam en snel zal altijd blijven bestaan.Onze agentjes vinden 140 op snelweg veel te snel.
En een Duitser in een Porsche of dikke Mercedes maakt je met lichtsignalen duidelijk dat je niets te zoeken hebt op de linkerrijstrook van de Autobahn als je daar maar 160 rijdt in je personenauto. ( als je dat in je camper doet steekt hij zijn duim omhoog)

Eef beste kerel nogmaals een goede tip in je laatste bericht,bedankt. Ik moet volgende week toch naar de bandenboer,
dan zal meteen even je suggestie betreft autoventiel in de praktijk brengen.

gr Wim

Kraayke nogmaals sorry. Ik zie maar al teveel draadjes hier op het forum met antwoorden en of vragen waaruit blijkt dat de
plaatser alleen het eerste bericht en laatste leest en niet de tussenliggende berichten.
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4187
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: luchtvering lek??



Bericht door beatrix18 »

Verder vind ik uw opmerking ( ik wil eigenlijk geen vragen terug maar antwoorden met oplossingen zoals Eef b.v.) gewoon lomp. Dus van mij hoef je verder geen antwoord te verwachten.
:thumbup: :thumbup:

Dokter ik voel me niet goed....Vervelend meneer maar .........??
Ik wil eigenlijk geen vragen terug, dokter! :bow: :bow: :bow:
Onze agentjes.....
:eh: Vertel....
En een Duitser in een Porsche of dikke Mercedes maakt je met lichtsignalen duidelijk dat je niets te zoeken hebt op de linkerrijstrook van de Autobahn als je daar maar 160 rijdt in je personenauto. ( als je dat in je camper doet steekt hij zijn duim omhoog)
:yawn: Vertel......

Maar nu weer On Topic: pffff........ :lol3:

Groeten van Peter die ook import luchtvering heeft. :silent:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: luchtvering lek??



Bericht door wim h »

@ beatrix

Ik hoop van harte majesteit dat Uw luchtvering niet gaat lekken.
groet wim
p.s. ik dacht dat U al wat ouder was dan 18 x:D
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: luchtvering lek??



Bericht door javanes »

De leidingen van je systeem zijn waarschijnlijk uitgevoerd met steekverbindingen.
Loop al die verbindingen na en kijk of de slangen ver genoeg in die verbindingen zitten en kijk ook naar die verbindingen van de balgen.

Hier wat voorbeelden. Het extra ventiel is niet altijd opgenomen in een systeem.

Afbeelding

Koop eventueel een een eindstop of een verbinding met een keerklep en een stukje leiding.
Dan kun je in het systeem alle verbindingen één voor één losmaken en afstoppen.
Zo kun je kijken waar je drukverlies hebt.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: luchtvering lek??



Bericht door VAN-tastique »

Artikelnummer 856648-89, bij Conrad.
Voor 40 euro heb je een mooie robuuste kompressor!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
E350
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 10:00
Locatie: lelystad

Re: luchtvering lek??



Bericht door E350 »

Kan wel verschillen bij rijden word de druk in de balgen en leidingen veranderd dus dan kunnen kleine gaatje die je bij stilstaand geen of bijna geen lekkage vertonen dan wel lekken
Maar ja was gewoon meedenken
Gr. Dennis
usa campers het mooiste wat er is
berrie
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 16:51
Locatie: deventer

Re: luchtvering lek??



Bericht door berrie »

Ik heb bij mijn systeem ook nog manometers en afblaasventielen in het dashboard.
en twee goedkope compressortjes onder de stoel.
Ik heb alles al tig keer nagekeken en afgesopt en toch loopt het langzaam leeg.

Komt, denk ik, ook omdat er nergens slangklemmetjes zijn gebruikt.

Ik heb er geen probleem meer mee om het systeem even op druk te brengen voor dat ik start.
We moeten toch wachten op het gloeien.
Dus mijn simpel advies, wen er maar aan.
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: luchtvering lek??



Bericht door @3 »

wim h schreef:Ik zie geen verschil in leeglopen van de luchtvering en tijdens het rijden of tijdens stilstand.
Een ander denkt wellicht volgens een geheel andere logica en komt daarmee tot geheel andere conclusie.
De meeste vragen ontstaan doordat men in de eigen logica vastloopt en niet tot een oplossing van het probleem komt.
Door de denkwijze van anderen geheel uit te sluiten door wedervragen niet te willen beantwoorden kom je dus niet van je probleem af.
Bovendien komt het erg lomp over en nodigt daardoor niet uit tot verder meedenken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
JAN/DODGE
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 13:13

Re: luchtvering lek??



Bericht door JAN/DODGE »

Bij het leeglopen in stilstaan,moet het lek te vinden zijn.
Het leeglopen bij het rijden,loopt de druk op bij het indrukken van de vering,bv stilstand 3atm en bij het rijden varieert de druk tussen de 1 en de 10 atm,is nu de druk hoger dan 3atm en er zit een zwakke plek in de afdichting ,waardoor er lucht ontsnapt,dan valt het niet te zien,dit heb ik meegemaakt en heb dit kunnen oplossen door de wagen op een schokbrekertestbank tezetten en dan met SNOOPY,een lekkagevloeistof het lek op te sporen,

gr Jandodge
Groeten Jandodge
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: luchtvering lek??



Bericht door javanes »

Kun je mij (en waarschijnlijk ook anderen) dan eens uitleggen waarom de druk in het onderstaande hulpluchtvering systeem gaat variëren van 1-10 bar tijdens het rijden als daar een druk op staat van 3bar.
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4187
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: luchtvering lek??



Bericht door beatrix18 »

en waarschijnlijk ook anderen
Mij niet hoor.
Als ik over een hobbel ga zie ik de metertjes mooi mee omhoog gaan. :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: luchtvering lek??



Bericht door Hoofdnoorman »

Jaques,

dat is niet zo moeilijk hoor. Er was al een soort van discussie over eerder vorig jaar. Toen ging het over de drukverhoging van de banden van een aanhanger.
Maar tijdens inveren verkelint het volume en daardoor stijgt de druk. Dit is nu juist het hele principe van de luchtvering.
Bij het uitveren daalt de druk natuurlijk.

Mensen die een extra metertje hebben zien dan ook op een hobbelige weg deze naald omhoog en omlaag gaan. Wel lijkt mij tien bar wat hoog.

Voor de liefhebbers hier nog even een leuke uitleg van de desbetreffende Wet van Boyle.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Boyle
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie