storingscode P0638 Fiat Ducato x250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Hallo Jappie,
Nog even gekeken op jou site,maar wat een joekel
van een Daf bus, gelijk heb je om hem te verkopen
met deze huidige brandstofprijzen is het niet leuk
meer om bij elk benzine station te stoppen.

Met vriendelijke groet Bob.
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door kimsamsara »

Ik heb afgelopen zomer hetzelfde probleem voorgehad.
Foutcode : P0638.

Plots ging het management-controle lampje aan en bleef branden bij onze Fiat Ducato X250 bj. 2008.
Volgens de monteur was het de "gasklephuis "die vervangen moest worden, maar kon er wel mee rijden.
Toen een kleine helling in de Ardèche voldoende was om maar tegen 20 km/u deze op te kunnen rijden, nam de schrik me toch wel even toe.
Volgens mij geen turbo meer en blijkbaar had ik juist gegokt want even aan de kant gaan staan, motor effe uitgezet, en daarna reed ie weer nouja, vlot. Waarschijnlijk was de overdrukbeveiliging in noodloop gegaan...
In België mee naar de Fiatdealer gereden en weer laten uitlezen met hetzelfde resultaat.
Toen toch besloten om de gasklephuis te laten vervangen. Kosten 594,35 euro.
Ik heb toen een commerciële tussenkomst gevraagd omdat veel eigenaars dit probleem hebben met deze wagen. Het antwoord was negatief. Jammer want andere eigenaars hebben WEL een compensatie gekregen (zelfs wanneer de auto uit garantie was).
Al bij al een niet zo fraaie reactie van Fiat op de door hun eigen ingenieurs ontworpen gasklep.
Bij de nieuwe zit de elektrische aansluiting onderaan zodat deze geen waterinsijpeling te verduren krijgt.
Er zou ook een "kit" bestaan om het water dat op de motor e.d. loopt op te vangen en om te leiden.
Als Fiat zichzelf een serieus bedrijf noemt voorziet ze ELKE auto die met deze problemen te maken hebben van de juiste gemodificeerde gasklep en wateropvangkit !
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
hj
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 16 nov 2009, 22:21
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door hj »

de meeste lichtere fiat ducato moteren, krijgen hier last van, de klep is in de afgelopen 2 a 3 jaren al 2 of 3 x gemodificeert, je ziet dus meerdere modellen die licht van elkaar afwijken.
de meeste die ik heb gezien zijn gerepareerd met een coulance voorstel. x:)
Rijdt een Dethleffs esprit a6970.
Gebruikersavatar
jend
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 26 jun 2011, 8:29

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door jend »

Ook wij hebben vorig jaar problemen met de gas klep van onze Fiat Ducato x 250 [2007] 45000km . Het controle lampje ging steeds branden nadat we de camper uit de winterstalling hadden gehaald.
De Turbo viel steeds weg.
De monteur van Fiat, Iveco vertelde dat het probleem wel eens een enkele keer voorkwam.Hij vermoede een braamje aan de binnenzijde , en adviseerde de klep te vervangen door een ruil gas klep.De oude gas klep moest wel bij hun ingeleverd worden en werd naar Italie gestuurd .Nu lees op dit forum dat het probleem toch waarschijnlijk iets anders is dan men mij verteld heeft, en sommige zelf na een brief aan Fiat een gedeelte van de gemaakte kosten terug hebben gekregen.
Nu vraag ik mij af of de Fiat dealers die de gas kleppen vervangen dit probleem aan Fiat doorgeven ,want het lijkt me toch veelvuldig voor te komen.
We gaan dit in ieder geval bij Furness Trucks aankaarten, misschien valt er nog iets van Fiat terug te halen van onze kosten 499,-

Met vriendelijke groet,
Jan
Adriatik 660SL 2007
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Jappie »

misschien valt er nog iets van Fiat terug te halen van onze kosten 499,-
Hopelijk horen we er dan nog van.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door kimsamsara »

Ik heb vorige week ook een email gestuurd naar de importeur in België.
Na een tweemaal "NEEN" bij mijn vorige vragen voor een tussenkomst via de dealer, probeer ik het nu rechtstreeks zonder dealer.
Heb reeds antwoord gehad op deze mail :

Hartelijk dank voor het sturen van uw e-mail. Wat betreft uw vraag over uw Ducato, het volgende.
Allereerst willen wij benadrukken dat wij het betreuren dat u met beschreven situatie geconfronteerd wordt. Indien er zich defecten voordoen die na de garantietermijn geconstateerd worden, kunnen wij in sommige gevallen onze klanten uit coulanceoverwegingen nog tegemoet komen. Of dit gebeurt hangt onder meer af van de aard van het defect, de kilometerstand en de leeftijd van de auto.
Om uw verzoek in behandeling te nemen zouden wij graag van uw vernemen bij welke Fiat garage uw Camper gerepareerd is.

U nogmaals dankend om de tijd te hebben genomen ons te contacteren, verblijven wij intussen, geachte Heer,
met de meeste hoogachting.

Fiat Group Automobiles Belgium N.V.
Fiat Professional klantendienst


Heb hen de gegevens door gemaild, nu nog wachten op dat antwoord.
Zal het uiteraard hier laten weten.
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
whb
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 10:55

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door whb »

Ik had hetzelfde met mijn Ducato van 2009. Bleek een vacuumslang los te zitten waardoor valse lucht werd aangezogen naar de gasklep. Kosten 25 euro. Was een goede garage (Bosch) in Deventer. Camper starte slecht, veel witte rook en in de "noodloop" :thumbup: Probleem dus opgelost.
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door kimsamsara »

kimsamsara schreef:Ik heb vorige week ook een email gestuurd naar de importeur in België.
Na een tweemaal "NEEN" bij mijn vorige vragen voor een tussenkomst via de dealer, probeer ik het nu rechtstreeks zonder dealer.
Heb reeds antwoord gehad op deze mail :

Hartelijk dank voor het sturen van uw e-mail. Wat betreft uw vraag over uw Ducato, het volgende.
Allereerst willen wij benadrukken dat wij het betreuren dat u met beschreven situatie geconfronteerd wordt. Indien er zich defecten voordoen die na de garantietermijn geconstateerd worden, kunnen wij in sommige gevallen onze klanten uit coulanceoverwegingen nog tegemoet komen. Of dit gebeurt hangt onder meer af van de aard van het defect, de kilometerstand en de leeftijd van de auto.
Om uw verzoek in behandeling te nemen zouden wij graag van uw vernemen bij welke Fiat garage uw Camper gerepareerd is.

U nogmaals dankend om de tijd te hebben genomen ons te contacteren, verblijven wij intussen, geachte Heer,
met de meeste hoogachting.

Fiat Group Automobiles Belgium N.V.
Fiat Professional klantendienst


Heb hen de gegevens door gemaild, nu nog wachten op dat antwoord.
Zal het uiteraard hier laten weten.
Ik heb intussen antwoord gekregen en ze hebben het voor de derde keer geweigerd van enige tussenkomst te bieden.
2 keer heeft de dealer geprobeerd en 1 keer heb ik Fiat rechtstreeks aangeschreven. Heeft beide niks uitgehaald. Kosten van 596 euro zelf te betalen voor een slecht ontworpen (door hun ingenieurs) en geplaatst onderdeel.
Shame on you Fiat ! :thumbdown:
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
biemold1
Berichten: 1
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 19:42

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door biemold1 »

Gasklep huis zelf demonteren 6 bouten.
Daarna de 2 torx boutjes verwijderen zodat je de servo motor kan verwijderen.
Je zou zien dat daar roest zit hierdoor blijft klep hangen.
roesteverwijderen of wegschuren.
Daarna rondom servo motor vloeibare pakking doen (voor het monteren )(kun je halen bij brommer shop) moet wel hitte bestendig zijn.

Klep opnieuw monteren.

foutcode's verwijderen of laten verwijderen.
Nils49
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 9:12

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Nils49 »

Zojuist via het internet het het nieuwe model gasklephuis besteld;
MAGNETI MARELLI 802009814008
ter vervanging van de Wahler die van binnen verroest was.
Alleen nu heb ik het verloopkabeltje nog nodig...

Weet iemand het bestelnummer en een site waar ik deze kan bestellen?
aalstgj
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 okt 2006, 21:03

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door aalstgj »

Wij hadden hetzelfde probleem, foutcode P0638 (throttle actuator control range/performance). Fiat Ducato multijet 120 uit 2008.
Volgens de garage had het niets te maken met een fout ontwerp (het bekende vochtprobleem) van Fiat maar lag het aan de mileuvoorziening in de motor. Een deel van de uitlaatgassen worden "opnieuw" verbrand om lagere emissie te krijgen.
Oplossing vervanging gasklephuis, omdat deze zwaar vervuild zou zijn.

Ik heb daarop zelf de luchttoevoerslang losgehaald. Met je vingers kun je dan de gasklep net voelen in het het gasklephuis.
De klep zat vast, ik heb deze voorzichtig losgewrikt en heen en weer bewogen tot hij weer soepel ging.
Daarop de motor gestart. Motortmanagementlampje brandde nog steeds.
Daarna gereset (gaat heel eenvoudig met een in China bestelde plug met blue tooth en een programmatje op mijn tablet).

Probleem verholpen. Nu even afwachten of het wegblijft natuurlijk.
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Albertjan »

Beste mensen,
Wij hebben net een nieuwe Karmann Davis 540 aangeschaft.
Ik heb geprobeerd alle item's over de EGR klep met bijbehorende commentaren gelezen, maar één opmerking heb ik niet gevonden.

Ik heb de dealer van onze auto ook gevraagd over deze klep en bijbehorende trammelant.
Hij vertelde dat dit inderdaad geregeld voor kwam en adviseerde om er een filter voor te zetten, dan was het hele probleem opgelost en kon ik mijn auto niet weer terug. :-B
'tja..... nu ben ik van natuur nogal argwanend, dus gooi ik dit probleem maar eens in de groep voor ik zo'n ding er voor 160 euro in laat zetten.

Het digitaal uit het systeem te halen was een langdurige en kostbare zaak . Hij had met het plaatsen van dat filter hele goede ervaringen mee.

Nu is mijn vraag...... wie heeft hier ervaring mee ?
Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Albertjan op wo 29 okt 2014, 9:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3330
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door cjoosten »

Digitaal de egr uitschakelen is geen enkel probleem. Tuning bedrijven doen dit vaker.

Wat doet dat filter eigenlijk en kan het niet verstopt raken ?
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Gebruikersavatar
Albertjan
Berichten: 259
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 8:12
Locatie: Meppel

Re: storingscode P0638 Fiat Ducato x250



Bericht door Albertjan »

Ik ben nog eens verder gaan zoeken en heb iets gevonden.
Het is geen filter.

Ik bedoel dit ding:
http://www.tuning-gids.nl/cyclone.htm


Misschien dat iemand hier al wat meer over weet??
Alvast dank.
Met vriendelijke groet,
Albert. (PA3GXD)
VW California T6.1 Ocean
Plaats reactie