Sludge in SecuMotion

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Cee Pee

Sludge in SecuMotion

Bericht door Cee Pee » vr 03 aug 2012, 20:33

Hallo.

Na al jaren op lpg te stoken waarbij ik nooit problemen had een andere camper aangeschaft en daar in zit een Duo Control met een secuMotion.

Na twee weken stopte de boiler er mee en de oorzaak was de secumotion waar, nadat hij er tussen uit was gehaald, de sludge uitdroop.

Van de camperleverancier een nieuwe toegestuurd gekregen en alles functioneerde weer goed.

Na zes weken begon het weer ik kon geen drie kookpitten meer tegelijk gebruiken en ja hoor weer de SecuMotion vol sludge, gelukkig had ik een huis tuin en keuken reduceer bij me en ook en verloopnippel om deze op de Duo Control aan te sluiten ( voorgevoel denk ik ) en de rest van de trip helemaal geen probleem meer gehad.

Nu heb ik van de Camperleverancier weer een nieuwe SecuMotion gekregen maar gaan we nu weer hetzelfde krijgen of zou het een toevalligheid kunnen zijn?

En dan nog een laatste vraag, Kan je een SecuMotion ook inwendig schoonmaken?

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingWegens corona nú even niet onderweg, met onze Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD

Marius HRL

Re: Sludge in SecuMotion.

Bericht door Marius HRL » za 04 aug 2012, 8:40

Dag Cor,

Regelmatig hebben we hier berichtendraden over de (on)zin van montage van een LPG-filter.
De gebruikers van zo'n filter melden zonder uitzondering dat die filters schoon blijven.

De afgelopen tijd zijn er meerdere meldingen geweest van problemen met een SecuMotion.
Jij meldt grootschalige vervuiling in die SecuMotion, die je aanduidt met sludge.

Ik heb een paar vragen:
1. Zat er in de hogedrukslang tussen LPGdampgastank(fles) en SecuMotion óók vervuiling?
2. Staat het vast dat de dampgastank(fles) daarvoor af-fabriek ingericht was of zou het een later omgebouwde fles kunnen zijn?

Groeten,
Marius HRL
Globecar Familyscout L (2006)

myway

Sludge in SecuMotion.

Bericht door myway » za 04 aug 2012, 8:45

Om met de laatste vraag te beginnen, dat gaat niet.
De dealer had zeker nog een aantal secumotions liggen en dacht die raak ik toch niet meer kwijt, deze zijn zeer storing gevoelig.
Men is over gegaan op de duo/ mono controle cs en die hebben dit probleem (bijna) niet.
Ik zeg bijna, want vorige week had ik er toch een waar de olie uitliep.
Tja dan komt er iets in de regelaar wat er niet in thuis hoort, garantie???

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » za 04 aug 2012, 10:47

Hallo Marius HRL

In mijn vorige camper bleef het filter ook brandschoon, en ik heb dezelfde lpg dampgasfles overgezet naar de nieuwe camper.
wat mij wel opviel dat ik meer kon tanken als zou moeten kunnen en heb daarom nu ook een nieuwe 80% vulklep geplaatst.
Dus mischien is de fles te vol geweest en kwam er wat gas in vloeibare vorm mee.
Ik had de sludge ook aangetroffen in de slangbreukbeveiliging en de hogedruk slang.
En ja het is een orginele dampgasfles dus niks geen omgebouwd spul of zo.

@ myway

De dealer heeft de Secumotions appart moeten bestellen dus geen oude plankvoorraad waar hij mooi vanaf kon komen.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingWegens corona nú even niet onderweg, met onze Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD

Marinus

Bericht door Marinus » za 04 aug 2012, 10:53

Volgens mij maakt het voor de "olievervuiling" niet veel uit of je een Secumotion, Mono-, of DuoControl hebt.
Het belangrijkste is dat de aanvoerslang horizontaal op het toestel zit aangesloten en niet vertikaal van boven af.

Onderzoek in Engeland heeft uitgewezen dat deze "olie vervuiling" bestaat uit kunststofmoleculen.
De meest aannemelijke verklaring hiervoor is dat de binnenkant van de aanvoerslang is aangetast door de vloeibare geurstof uit het gas. (Ethylmercaptaan)

In vloeibare toestand is deze stof zeer agressief, er is vrijwel geen enkel materiaal tegen bestand, ook kunststoffen lossen er in op.
Echter opgelost in damp levert deze geurstof nagenoeg geen problemen op.
(tussen haakjes: zelfs de binnenkant van stalen flessen worden aangetast door de geurstof waardoor deze geurstof zelfs gedeeltelijk verdwijnt. Dit verdwijnen noemt men Odor Fading)
(en bij aardgas wordt een andere geurstof toegevoegd die niet aggressief is voor de stalen leidingen)

Wat is nu het vermoeden?
Als de slang vertikaal van boven af op het toestel zit aangesloten kan er zich vloeibaar gas verzamelen in deze slang.
Deze vloeistof kan dan niet meer terugstromen naar de fles.

Deze vloeistof kan er op een paar manieren inkomen.
Enerzijds door klotsen bij een (nagenoeg) volle fles, maar anderzijds ook door drukschommelingen.

Stel dat door afkoeling ('s nachts) de druk in de fles afneemt, dan zal er meeteen een beetje gas gaan verdampen totdat de druk weer gelijk is.
Als de fles de volgende dag weer opwarmt zal de druk in de fles toenemen. Meteen zal er een klein beetje gas gaan condenseren totdat de druk weer gelijk is.
Dit verdampen en condenseren gebeurt bij elke temperatuursschommeling en gaat continu door, dag en nacht.

Bij de verticale slangaansluiting is nu het probleem, dat het gecondenseerde gas in dit stukje slang niet meer terug kan stromen in de tank maar zich zal ophopen in de slang en het toestel.
Vervolgens wordt dit stukje slang aangetast en stromen deze resten als "olievervuiling" in het aangesloten drukreduceertoestel.

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » za 04 aug 2012, 11:42

Hallo Marinus

Ik wist van dit probleem en daarom zit de hogedruk slang ook in een vloeiende lijn naar de reduceer waarbij de kraan met slangbreukbeveiliging lager zit als de reduceer.

Cor
Met Texelse Groet,

myway

Sludge in SecuMotion.

Bericht door myway » za 04 aug 2012, 12:16

Hallo Marinus
Ik denk idd. ook dat de hogedrukslang een rol speelt.
Ik heb mijn zonnepaneel aangesloten met een neopreen kabel, die loopt met een bocht omhoog naar de regelaar en zelfs daar zie ik soms een druppel vettige substantie aan hangen??
Ik begrijp ook niet dat iemand die met een monocontrole werk er een neemt met zo'n slang er tussen, dan kun je er beter een nemen die direct op de fles/tank zit aangesloten.

Overigens zit er in een liggende damptank op de afnamepijp een hoedje die moet voorkomen dat er vloeibaar gas in de leiding komt bij klotsen.
Afbeelding

1a op de foto

Als ik tijd heb wil ik eens kijken om de flex te zetten in een staande fles om te zien of dat daar ook zoiets inzit.
Feit is wel dat bij de mono/duo controle cs dit probleem zich haast niet voordoet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » za 04 aug 2012, 12:54

Hallo myway.

In mijn vorige posting schreef ik al dat er in de slang geen bocht zit waar zich sludge kan ophopen.
Ook heb ik geen Mono Control maar een Duo Control met SecuMotion waar bij één aansluiting komt van een liggende 85 liter dampgastank onder de camper en één van af een staande 27 liter dampgasfles in de gaskast.
De sludge heb ik alleen aangetroffen in Secumotion en de slangbreukbeveiliging vanaf de staande fles.

Cor
Met Texelse Groet,

Marius HRL

Bericht door Marius HRL » za 04 aug 2012, 22:31

@ Cor,
Een slecht werkende vulbegrenzer kan inderdaad veroorzaken dat er vloeibare LPG (met vervuilingen) in zo'n hogedrukslang komt. Dat gebeurt soms ook bij eigenbouw dampgastanks.
Montage van een speciaal LPG-filter voor het hogedrukcircuit tussen dampgastank(fles) en hogedrukslang, zou die vervuiling kunnen beperken.
Ik ben zelf nog steeds tevreden met de combinatie van een drukregelaar met een GOK-automatische slangbreukbeveiliging.

@ Marinus,
Dank voor deze aanvullende informatie over de inwerking van die thiolen/mercaptanen. Dit zou ook kunnen verklaren waarom er problemen ontstonden met kunststofwisselreservoirs voor heftrucks. Heb je een link naar die informatie???

Groeten,
Marius HRL

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » zo 05 aug 2012, 10:52

Er zit nu weer een nieuwe SecuMotion in en met de nieuwe 80% vulbegrenzer kijken we wel of het nu goed gaat.

De oude vulbegrenzer is er uit en bij controle bleek dat als je de vlotter in de hoogste stand hield je er nog steeds doorheen kon blazen, dus ik heb goede hoop dat het niveau in de fles nu goed is en dat het probleem tot het verleden behoort.

Cor
Met Texelse Groet,

Marius HRL

Bericht door Marius HRL » zo 05 aug 2012, 11:21

Goed dat je zo oplettend was en dank voor je melding van deze mogelijkheid!
Een dampgastank(fles) met een niet werkende vulbegrenzer is een onveilig ding!

Groeten,
Marius HRL

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » zo 05 aug 2012, 11:39

Ja het viel mij op dat na de inbouw van een nieuwe 85 liter tank, en ook de fles was zo goed als leeg, dat ik zo'n 95 liter kon tanken terwijl in de tank 85x80% = 68 liter gaat en daar deze nieuw was zou ik de oorzaak daar niet zoeken.
Dus moest de oorzaak wel in de fles zitten en daar kwam ook de sludge vandaan.
De fles moet gewoon nokkie vol hebben gezeten.
Nu is alles weer goed dus een ieder kan weer veilig naast me staan :wink: :wink:

Cor
Met Texelse Groet,

Marinus

Bericht door Marinus » zo 05 aug 2012, 12:23

@ Marius, ik heb even moeten zoeken maar HIER staat de info over de plasticisers in de sludge.
HIER staat ook nog wat beschreven over het oplossen van de rubber slang door LPG

Met de betreking tot de kunststof wisselflessen voor heftrucks.
Ik heb eens de resultaten gelezen, van een uitgebreid onderzoek in Engeland, waarbij allerlei LPG tanks van verschillende materialen en verschillende fabrikanten, gevuld met gassen van verschillende leveranciers waren onderzocht op het "sludge" probleem.
Uit dit onderzoek bleek niet dat kunststof wisseltanks voor heftrucks werden aangetast.
Uit dit onderzoek bleek wel dat de zwaardere fracties (C5H12) in vloeibare LPG, als het vloeibare gas op hogere temparatuur komen, bijvoorbeeld in leidingen in de motorruimte, deze mogelijk wel sludge problemen veroorzaken in de verdamper.
Helaas kan ik dit rapport niet meer vinden op internet.

Marius HRL

Bericht door Marius HRL » zo 05 aug 2012, 13:42

Dag Marinus,

Dank voor de leerzame verwijzingen. Er lijkt een interactie te zijn tussen de verontreinigingen in de LPG en de aantasting van de slangen. Curieus is dat er zowel effecten van vervuiling gemeld worden in dampgasinstallaties, als in installaties die werken met vloeibaar gas. Ftalaten zijn namelijk niet gasvormig.

Dit zijn de eerdere publicaties:
http://www.logistiek.cluster32.e-active ... lucht.html
http://www.logistiek.nl/Warehousing/hef ... OS100523W/

Groeten,
Marius HRL

Plaats reactie