Motor stuk van Bedford

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
corienepien
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 jul 2012, 15:59

Motor stuk van Bedford



Bericht door corienepien »

Hoi,
Ik ben een blije eigenaar van een Bedford 97560-TU . Tijdens mijn eerste testrit heeft de motor het begeven. De koppakking was blijkbaar al een tijdje stuk. Jammer genoeg is de motor nu onherstelbaar beschadigd. Ik ben nu aan het bekijken wat de beste oplossing is. Kan ik het beste een originele (oude) motor kopen, of is het slim om op zoek te gaan naar een nieuwe motor en deze om te bouwen? Het gaat om een 2liter benzine motor, en naar wat ik zo kan vinden op Internet is het mogelijk om een Opel motor om te bouwen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Groet, corien

Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door durisotti »

Ik zou hier eens gaan kijken:

http://www.bedfordgarage.com/

Over het algemeen is het verstandig om een dieselmotor in te laten bouwen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door PE1OPQ Theo »

Is reviseren geen optie meer?

Theo
Gebruikersavatar
Hein123
Berichten: 1068
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 20:28
Locatie: Deventer

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door Hein123 »

Met vriendelijke groet,
Hein en José


Hymer B 524 SL

You don't like my tattoos? At least I can cover them up. Your face on the other hand...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik doe ook een duit in het zakje.

http://www.bedfordgarage.com/verkoop

Hier een andere motor voor € 500,-
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door de Jonckheer »

Wat is er dan zo onherstelbaar beschadigd? De ervaring leert dat dat meestal nogal meevalt en het vaak kreten zijn van "deskundigen" die geen brood zien in zo'n oud monster. Als ie vastgelopen is wordt het een ander plaatje uiteraard. Laat eerst even weten wat er precies met die motor aan de hand is, op deze manier is het giswerk en daar heeft niemand iets aan.
Gebruikersavatar
hanss650
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 18:40

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door hanss650 »

Gezien de reputatie van deze motoren lijkt het me het verstandigst om je eigen of een donormotor te reviseren. Je start dan met een frisse krachtbron die toch weer wat km's aankan. Let vooral op met de dieselmotoren want je zult niet de eerste zijn die al z'n 3e gebruikte motor inbouwd. Ik heb ook al eens gehoord van gevallen waar ze een ander merk motor hebben ingebouwd maar dat zal het eea aan technische vaardigheden en kennis met zich meebrengen en ik weet niet of je daarover beschikt.
Hymer S650 MB 412
corienepien
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 jul 2012, 15:59

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door corienepien »

de Jonckheer schreef:Wat is er dan zo onherstelbaar beschadigd? De ervaring leert dat dat meestal nogal meevalt en het vaak kreten zijn van "deskundigen" die geen brood zien in zo'n oud monster. Als ie vastgelopen is wordt het een ander plaatje uiteraard. Laat eerst even weten wat er precies met die motor aan de hand is, op deze manier is het giswerk en daar heeft niemand iets aan.
Het probleem met mijn motor nu is dat hij volledig is vastgelopen. Hij is jammer genoeg wel echt kapot. Ik heb begrepen dat reviseren waarschijnlijk nog duurder is dan een tweedehands motor kopen.
Ik heb een paar originele passende motoren gevonden. Deze kosten rond de 1000 euro, en ze zijn uit de jaren '70. Behoorlijk veel geld dus, en dan is ie ook nog niet ingebouwd. Een nieuwere opel benzine motor aanpassen heeft dan ook mijn voorkeur, als dit tenminste te doen is, en als ik een garage kan vinden die dat wil en kan doen.
Mijn hoop is nu dus gevestigd op het vinden van een goed om te bouwen tweedehandse betaalbare motor en een hulpvaardige garage. Tips?
Groet,
Corien
Gebruikersavatar
hanss650
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 18:40

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door hanss650 »

Een vastgelopen motor hoeft niet perse total loss te zijn. Ter illustratie: Mijn eerste campertje (een ducato1.9D) liep ook vast door een defecte oliepomp. Een drijfstanglager puilde zelfs uit en ik dacht ook: einde verhaal. Een goede kennis van mij die al 20 jaar fiat ervaring had bekeek de zaak voor mij. De kruktap was lichtjes beschadigd en vertoonde dus groefjes die met een vingernagel voelbaar waren. Zijn advies: lichtjes opschuren met fijn schuurlinnen (met wat olie) en nieuwe lagerschalen erop: Dat heb ik maar gedaan want ik had niet meer te verliezen als een setje lagerschalen van toen 30 gulden en een gebruikte oliepomp van een tempra. Het motorke liep daarna weer als een zonnetje en ik heb er nog jaren mee gereden en reken maar erop dat hij moest werken want zo'n 1.9D is niet vooruit te branden en krijgt dus meestal plankgas. Het wil natuurlijk niet zeggen dat mijn ervaring voor jou ook zal werken maar laat je niet direkt uit het veld slaan. Nogmaals: met een gebruikte motor moet je afwachten of het een goede is, een gereviseerde motor geeft toch meer zekerheid en hoeft niet altijd duurder te zijn. Hier op het forum lezende hebben veel mensen zeer goede ervaringen met "kareltje Cola". Neem eens contact met hem op!
Hymer S650 MB 412
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door de Jonckheer »

Wat een geld durven ze voor die ouwe meuk te vragen, niet normaal! Ik zou het advies van hans650 opvolgen en de motor eerst uit elkaar halen en dan zien of hij te redden is. Jammer dat je het niet zelf kan. Dit is nu typisch zo'n geval waarom ik mensen zonder verstand van auto's altijd het advies geef om niet aan een oldtimer te beginnen of je moet bulken van het geld want het is een schip van bijleggen omdat er altijd wel iets aan de hand is met zo'n oud orgel. Nieuw waren het al zorgenkindjes, die Engelse krentenbroden, laat staan nu, 30 of 40 jaar later.

Wat je zou kunnen doen is op zoek gaan naar een gepensioneerde automonteur die dit varkentje wil wassen. Ten eerste is zo iemand veel vakkundiger dan de meeste huidige onderdelenvervangers en ten tweede stukken goedkoper. Lukt het met de huidige motor niet kan er een jongere Opel motor in maar niet té jong want dan krijg je te maken met injectie, computers, etc. Mechanische injectie kan uiteraard wel, dat heeft ook een tijdlang bestaan. Je moet dus een 2 liter motor uit een Record of Ascona hebben. De achterwielaandrijvers dus. Die zijn oerbetrouwbaar, geen distributieriem maar een ketting dus dat gelul heb je ook niet. Her en der te koop voor €200. Een diesel kan maar dan moet er ook een andere achteras onder omdat een diesel minder toeren draait dan een benzine motor en dus de eindoverbrenging dan niet meer klopt. Bovendien denk ik dat je met een benzinemotor beter af bent dan met zo'n oude trage zelfaanzuigende diesel.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door camilo »

Zou je nu eigenlijk wel goed geld achter kwaad geld aangooien? Wat zou de camper waard zijn met een "goede" (en dat is nog maar afwachten) motor? 2000 euro, misschien 4000? Ik zou er zelfs voor niets met een grote boog omheen lopen. Het blijft een Bedford en daar heb ik er twee van gehad. Betrouwbaar spul was het niet. De carrosserie is zo te zien ook niet meer in beste staat (op je foto zag ik de bekende gaten bij de deur). Maar als je toch bereid bent (verhoudingsgewijs veel) geld uit te geven: misschien niet de motor vervangen, maar de complete chassis-cabine. Ik weet alleen niet wat er (netjes) nog meer onder de opbouw zou passen.

Die Bedford-garage koopt ook in, misschien krijg je dáár nog wel de beste prijs en kun je omkijken naar een wat meer gangbare camper. Zo aan het einde van het seizoen zal er best wel wat leuks te koop zijn.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door Ecleo »

corienepien schreef:Hoi,
Ik ben een blije eigenaar van een Bedford 97560-TU
Tja, je zult er maar last van hebben ... :twisted:
Jammer dat bij de eerste rit er al zo'n grote schade om de hoek gekomen is.

Als eerste op zoek gaan naar een betrouwbare garage/hobbyist, probeer wat meer forums.
Goedkoper zal het waarschijnlijker zijn een hele personenauto te kopen.
Dan weet je meteen of de motor goed loopt en evt. met Nap.
Je hebt dan ook meteen alles.
Autootjes met dat soort motoren heb je ook voor een appel en een ei.
Overweeg een diesel.

Vraag bij meerdere personen raad en vertrouw ze niet te snel.
Ik heb wel eens een beuntje hier en daar meegemaakt die auto's repareerde.
Raar genoeg gingen al die wagens binnen een maand weer stuk ...

Succes
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door Hoofdnoorman »

corienepien schreef:
de Jonckheer schreef:Wat is er dan zo onherstelbaar beschadigd? De ervaring leert dat dat meestal nogal meevalt en het vaak kreten zijn van "deskundigen" die geen brood zien in zo'n oud monster. Als ie vastgelopen is wordt het een ander plaatje uiteraard. Laat eerst even weten wat er precies met die motor aan de hand is, op deze manier is het giswerk en daar heeft niemand iets aan.
Het probleem met mijn motor nu is dat hij volledig is vastgelopen. Hij is jammer genoeg wel echt kapot. Ik heb begrepen dat reviseren waarschijnlijk nog duurder is dan een tweedehands motor kopen.
Ik heb een paar originele passende motoren gevonden. Deze kosten rond de 1000 euro, en ze zijn uit de jaren '70. Behoorlijk veel geld dus, en dan is ie ook nog niet ingebouwd. Een nieuwere opel benzine motor aanpassen heeft dan ook mijn voorkeur, als dit tenminste te doen is, en als ik een garage kan vinden die dat wil en kan doen.
Mijn hoop is nu dus gevestigd op het vinden van een goed om te bouwen tweedehandse betaalbare motor en een hulpvaardige garage. Tips?Groet,
Corien
Tjsa, als je dan de aangegeven links niet bekijkt, heeft het weinig nut nog meer tips te vragen. :?


Sorry Durisotti, ik had jouw link toevallig ook niet gezien. Staat er dus NB twee maal. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Motor Stuk van Bedford



Bericht door durisotti »

Als je zelf niet handig bent en je een beperkt budget hebt dan is een Bedford niet de handigste keuze...
Plaats reactie