Temperatuursensor koelventilator doorverbinden?
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Temperatuursensor koelventilator doorverbinden?
Goedendag.
Momenteel ben ik in italië met mijn camper, peugeot 2,5 TD 1994, en berg op in zwitserland kwam ik er achter dat bergop de koel vloeistof lamp aan ging.
Nou had ik dat al eerder gehad en toen heb ik een doorgebrande zekering gevonden en vervangen.
Dus meteen gekeken en ja hoor, hele zekering incl. Plastic steek zekering omhulsel gesmolten.
Die nieuwe zekering in gestoken en meteen ventilator draaien.
Zekering houder werd erg warm (ik heb mijn vingertoppen verband aan metaal van de zekering) dus goed schoon gemaakt en gezorgd voor goed contact.
Het viel me alleen op dat de ventilator continu draait, dat leek me niet goed, dus zekering er uit gehaald (met punttangetje door keer) en door gereden naar de camping in italië.
Net kwam ik er achter dat de sensor van de ene ventilator continu doorverbind en dat daarom de zekering zo warm word dat hij smelt. (niet doorbrand)
Dus amp stekker los gehaald en draadje doorverbonden met de sensor van de andere ventilator zodat nu meteen de 2 ventilatoren gaan draaien ipv slechts 1.
Mijn vraag is... Loop ik nu nog 1 of ander risico, of kan ik hier gewoon mee naar huis rijden volgende week?
Ik weet eigenlijk niet van welke temperatuur de kapotte sensor is. Het was de blauwe draad (zwart -, blauw en rose ) en het stuurde de linkse ventilator aan.
Momenteel ben ik in italië met mijn camper, peugeot 2,5 TD 1994, en berg op in zwitserland kwam ik er achter dat bergop de koel vloeistof lamp aan ging.
Nou had ik dat al eerder gehad en toen heb ik een doorgebrande zekering gevonden en vervangen.
Dus meteen gekeken en ja hoor, hele zekering incl. Plastic steek zekering omhulsel gesmolten.
Die nieuwe zekering in gestoken en meteen ventilator draaien.
Zekering houder werd erg warm (ik heb mijn vingertoppen verband aan metaal van de zekering) dus goed schoon gemaakt en gezorgd voor goed contact.
Het viel me alleen op dat de ventilator continu draait, dat leek me niet goed, dus zekering er uit gehaald (met punttangetje door keer) en door gereden naar de camping in italië.
Net kwam ik er achter dat de sensor van de ene ventilator continu doorverbind en dat daarom de zekering zo warm word dat hij smelt. (niet doorbrand)
Dus amp stekker los gehaald en draadje doorverbonden met de sensor van de andere ventilator zodat nu meteen de 2 ventilatoren gaan draaien ipv slechts 1.
Mijn vraag is... Loop ik nu nog 1 of ander risico, of kan ik hier gewoon mee naar huis rijden volgende week?
Ik weet eigenlijk niet van welke temperatuur de kapotte sensor is. Het was de blauwe draad (zwart -, blauw en rose ) en het stuurde de linkse ventilator aan.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Zo te zien heb je een Fiat Ducato 290.
Ik snap je uitleg over de sensor niet helemaal.
De koelventilatoren worden door 2 verschillende relais ingeschakeld via het thermocontact onderin de radiateur. Die heeft 2 temperatuurbereiken, zodat de ventilatoren verschillend worden ingeschakeld.
De ene is gezekerd via zekering 1 en de andere door zekering 12.
Als een koelventilator constant blijft draaien kan dat komen door een plakkend relais of door een kapotte sensor.
Ook een draad van dat thermocontact richting relais kan kapot geschuurd zijn en tegen het ijzer zitten zodat het een "valse" massa maakt.
634 en 635= ventilatoren
850=thermocontact in radiateur
772 en 774= relais
ls je een Ducato 230 hebt (zie chassisnummer op kenteken )dan klopt dit deel van het schema niet.
Ik snap je uitleg over de sensor niet helemaal.
De koelventilatoren worden door 2 verschillende relais ingeschakeld via het thermocontact onderin de radiateur. Die heeft 2 temperatuurbereiken, zodat de ventilatoren verschillend worden ingeschakeld.
De ene is gezekerd via zekering 1 en de andere door zekering 12.
Als een koelventilator constant blijft draaien kan dat komen door een plakkend relais of door een kapotte sensor.
Ook een draad van dat thermocontact richting relais kan kapot geschuurd zijn en tegen het ijzer zitten zodat het een "valse" massa maakt.
634 en 635= ventilatoren
850=thermocontact in radiateur
772 en 774= relais
ls je een Ducato 230 hebt (zie chassisnummer op kenteken )dan klopt dit deel van het schema niet.
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Inderdaad een 290 motor, maar wel een peugeot.
De losse sensor onderin de radiateur doorgemeten en tussen zwart en blauw is er contact bij koude motor.
Tussen zwart en roze niet.
De zwarte draad zit aan de min van het chassis, sensor is dus voor de helft kapot want als ik de blauwe draad van de sensor los maakt stopt de ventilator en als ik de roze draad op dat contact van de blauwe aansluit dan start de andere ventilator. Je hoort dan zelfs het relais inschakelen.
Nu heb ik beide ventilatoren op de werkende sensor aansluiting aangesloten. Beide uiteraard via hun eigen relais en zekering geschakeld.
Ik weet alleen niet welke temperatuur dit is..... Maar op de heenweg met slechts 1 ventilator bleef de temperatuur goed tot de sint bernardino pas op gingen. De 400 km gisteren van lago maggiore naar rimini ging met de ene ventilator ook goed.
En dat nog wel bij zo'n 38° buiten temperatuur.... ! Pffff... Volgende camper word er 1 met een airco....
De losse sensor onderin de radiateur doorgemeten en tussen zwart en blauw is er contact bij koude motor.
Tussen zwart en roze niet.
De zwarte draad zit aan de min van het chassis, sensor is dus voor de helft kapot want als ik de blauwe draad van de sensor los maakt stopt de ventilator en als ik de roze draad op dat contact van de blauwe aansluit dan start de andere ventilator. Je hoort dan zelfs het relais inschakelen.
Nu heb ik beide ventilatoren op de werkende sensor aansluiting aangesloten. Beide uiteraard via hun eigen relais en zekering geschakeld.
Ik weet alleen niet welke temperatuur dit is..... Maar op de heenweg met slechts 1 ventilator bleef de temperatuur goed tot de sint bernardino pas op gingen. De 400 km gisteren van lago maggiore naar rimini ging met de ene ventilator ook goed.
En dat nog wel bij zo'n 38° buiten temperatuur.... ! Pffff... Volgende camper word er 1 met een airco....
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
- technichien
- Berichten: 964
- Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
De betreffende ventilator draait niet te zwaar? -Lagertjes, koolborstels, vervuiling etc.- Kan ook een "hete" zekering opleveren.
My RV is my castle! Feelin' groovy.
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Volgens mij slaat de linker ventilator (gezien in de rijrichting) het eerst aan.
Als daar de blauwe draad van is en je hebt deze nu bij de rose aangesloten dan gaat de ventilator te laat aan. (De bedrading van een Fiat heeft een andere kleur)
Dat is dan de hoogste temperatuur van het thermocontact.
Dan kun je beter even een massadraad op die draad aansluiten waar je een schakelaar tussen zet. Dan kun je hem zelf aan en uit schakelen.
En wat "technichien" schrijft is zeker waar. Niet alleen een hete zekering, maar ook een gesmolten houder.
Als daar de blauwe draad van is en je hebt deze nu bij de rose aangesloten dan gaat de ventilator te laat aan. (De bedrading van een Fiat heeft een andere kleur)
Dat is dan de hoogste temperatuur van het thermocontact.
Dan kun je beter even een massadraad op die draad aansluiten waar je een schakelaar tussen zet. Dan kun je hem zelf aan en uit schakelen.
En wat "technichien" schrijft is zeker waar. Niet alleen een hete zekering, maar ook een gesmolten houder.
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Het beviel me toch niet om de 2 ventilatoren tegelijk te schakelen, dus ik heb in de hete italiaanse zon de moed opgevat een draad te trekken en een schakelaar te monteren om de ventilator handmatig te schakelen als de temperatuur te hoog oploopt.
Ook handig voor als de sensor straks vervangen is om handmatig extra te kunnen koelen.
Nee, het probleem van de te warm geworden zekering zat niet in de ventilator maar in licht gecorrodeerde zekering voetjes. Die zijn nu netjes schoon gemaakt en met wat wd40 ingespoten.
Waarschijnlijk afdoende maar ik hou het in de gaten.
Ook handig voor als de sensor straks vervangen is om handmatig extra te kunnen koelen.
Nee, het probleem van de te warm geworden zekering zat niet in de ventilator maar in licht gecorrodeerde zekering voetjes. Die zijn nu netjes schoon gemaakt en met wat wd40 ingespoten.
Waarschijnlijk afdoende maar ik hou het in de gaten.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Goeie beslissing
Nog beter is een nieuw thermocontact bij de garage halen en monteren.
Nog beter is een nieuw thermocontact bij de garage halen en monteren.
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Klopt, maar ik weet echt niet waar ik die sensor hier kan kopen en of ik tegen overwachte dingen aan loop tijdens het vervangen.
Hij zal bijvoorbeeld maar afbreken uit de radiator, dan kan je meteen geen kant meer op. Dat soort dingen doe ik liever thuis op de oprit.
Hij zal bijvoorbeeld maar afbreken uit de radiator, dan kan je meteen geen kant meer op. Dat soort dingen doe ik liever thuis op de oprit.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
-
- Berichten: 4559
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: temperatuur sensor koel ventilator doorverbinden?
Of even bij een Peugeot garage langs rijden?
Is een klein klusje om te doen en zal vast de wereld niet kosten.
Theo
Is een klein klusje om te doen en zal vast de wereld niet kosten.
Theo
Re: Temperatuursensor koelventilator doorverbinden?
Misschien heb je wat aan mijn huisvlijt.
door met een schakelaar punt 86 van relais 2 aan massa te verbinden
kun je zelf de ventilator sturen.
vergeet je dat, gaat hij ook automatisch aan zoals voorheen.
(schema Fiat Ducato 1990-1994)
door met een schakelaar punt 86 van relais 2 aan massa te verbinden
kun je zelf de ventilator sturen.
vergeet je dat, gaat hij ook automatisch aan zoals voorheen.
(schema Fiat Ducato 1990-1994)
"Je hoeft niet vingervlug te zijn om mondharmonica te spelen"
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Re: Temperatuursensor koelventilator doorverbinden?
Eigenlijk heb ik dat gedaan berrie, alleen met een wat langere draad aan de zijde van de temperatuur sensor.
De oplossing werkt in ieder geval prima voor nu, thuis kan ik op het gemak een nieuwe sensor monteren.
De oplossing werkt in ieder geval prima voor nu, thuis kan ik op het gemak een nieuwe sensor monteren.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
- Huibdebruijn
- Berichten: 376
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
- Locatie: Dordrecht
Re: Temperatuursensor koelventilator doorverbinden?
Tjonge jonge zeg... Van welke kluns heb ik deze camper gekocht....
Ik sta nu in de file voor de gotthard tunnel en het temp lampje ging, ondanks de schakelaar toch aan. Dus met de kachel aan naar boven gereden en dat ging net.
Nu in de file voor de tunnel zit ik eens een beetje na te denken over die sensor en ik denk ineens.... Die draden waren met losse amp schoentjes aan de sensor gezet, wat als nu de min op de verkeerde plaats aangesloten zit? Even getest door ze om te wisselen en ja hoor... De eerste ventilator gaat netjes aan bij 90°, de 2e ventilator laat ik maar even via de handmatige schakelaar staan voor de zekerheid.... Maar waarschijnlijk is de sensor dus helemaal niet kapot, alleen de min op 1 van de schakel contacten aangesloten en dus bleef de ene ventilator continu aan, want zat continu aan massa, en ging de andere niet aan.
Wat een stelletje amateurs heb je er toch bij zeg.
Zag wel meteen dat er een mooie nieuwe radiator geplaatst was.... Dat zal het probleem veroorzaakt hebben denk ik.
Straks als de tunnel weer open is komt de ultieme test.... Hopelijk ben ik niet degene die voor de volgende opstopping gaat zorgen. (moet wachten vanwege stilgevallen voertuig in de tunnel)
Ik sta nu in de file voor de gotthard tunnel en het temp lampje ging, ondanks de schakelaar toch aan. Dus met de kachel aan naar boven gereden en dat ging net.
Nu in de file voor de tunnel zit ik eens een beetje na te denken over die sensor en ik denk ineens.... Die draden waren met losse amp schoentjes aan de sensor gezet, wat als nu de min op de verkeerde plaats aangesloten zit? Even getest door ze om te wisselen en ja hoor... De eerste ventilator gaat netjes aan bij 90°, de 2e ventilator laat ik maar even via de handmatige schakelaar staan voor de zekerheid.... Maar waarschijnlijk is de sensor dus helemaal niet kapot, alleen de min op 1 van de schakel contacten aangesloten en dus bleef de ene ventilator continu aan, want zat continu aan massa, en ging de andere niet aan.
Wat een stelletje amateurs heb je er toch bij zeg.
Zag wel meteen dat er een mooie nieuwe radiator geplaatst was.... Dat zal het probleem veroorzaakt hebben denk ik.
Straks als de tunnel weer open is komt de ultieme test.... Hopelijk ben ik niet degene die voor de volgende opstopping gaat zorgen. (moet wachten vanwege stilgevallen voertuig in de tunnel)
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.