Reserve waterpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

Beste mensen,

Met veel plezier rijden we met onze rolstoel aangepaste camper door Europa. Door omstandigheden (die ik nu even niet zal noemen) zijn we afhankelijk van de waterpomp in de camper. Geen probleem met de waterpomp tot nu toe, maar als 'ie het een keer begeeft tijdens vakantie is het gelijk einde vakantie. Voor andere zaken kun je bij een garage oid terecht, lukt allemaal wel, die waterpomp zal wat lastiger zijn.

Nu leek het me wel een idee er gewoon 1 als reserve mee te nemen. Er zit nu een Fiamma SF126Pro in, maar die vind ik nergens te koop terug, het zal een oud type zijn.

Mijn vraag, kan ik 'm zo voor een willekeurige andere pomp vervangen, of zitten hier nog haken en ogen aan? Wat zou een vervangende pomp kunnen zijn, heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken.
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Gebruikersavatar
gvas
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 20:44
Locatie: /dev/null

Re: Reserve waterpomp



Bericht door gvas »

Op Marktplaats staat er eentje..... Ziet er niet best uit maar is misschien een idee?

Ge
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

gvas schreef:Op Marktplaats staat er eentje..... Ziet er niet best uit maar is misschien een idee?

Ge
Zoek eigenlijk een nieuwe, maar bedankt voor je tip!
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Opgezegd »

Mail even naar fiamma, misschien kunnen die je er aan een helpen
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Reserve waterpomp



Bericht door camperjan »

rij even naar een watersportwinkel of de wit schijndel vraag gewoon welke je moet hebben, dan kun je hem binnen een kwartier vervangen, voor ong 69,00 heb je al een nieuwe fiamma
of nog beter zet gelijk de nieuwe erin en hou je oude als reserve kun je weer 10 jaar vooruit!
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Jvdberg

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Jvdberg »

Ik zal wel te simpel denken, hoor.

Maar kun je niet een nieuw type pomp krijt?
Volgens mij heb je er de stroom die je nodig hebt er zitten, en de aan en afvoerwaterleiding ook.
In mijn simpele gedachte kun je dus de stroom die er zit gebruiken en de waterleidingen ook, je moet ws alleen even naar de druk en hoeveelheid water kijken.
Zo maar een idee.
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

Jvdberg schreef:Ik zal wel te simpel denken, hoor.

Maar kun je niet een nieuw type pomp krijt?
Volgens mij heb je er de stroom die je nodig hebt er zitten, en de aan en afvoerwaterleiding ook.
In mijn simpele gedachte kun je dus de stroom die er zit gebruiken en de waterleidingen ook, je moet ws alleen even naar de druk en hoeveelheid water kijken.
Zo maar een idee.
Precies wat ik bedoel, vraag is even welke pomp ik als vervanger kan gebruiken.
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

Martin schreef:Mail even naar fiamma, misschien kunnen die je er aan een helpen
Natuurlijk, dat ik daar zelf niet op kom. Zojuist een mail gestuurd, dank!
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Jvdberg

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Jvdberg »

ik gok even op de aqua 8 van fiamma.
Maar dan moet je even op je oude pomp naar de specificaties kijken en naar die van de aqua 8
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

camperjan schreef:rij even naar een watersportwinkel of de wit schijndel vraag gewoon welke je moet hebben, dan kun je hem binnen een kwartier vervangen, voor ong 69,00 heb je al een nieuwe fiamma
of nog beter zet gelijk de nieuwe erin en hou je oude als reserve kun je weer 10 jaar vooruit!
Ik wacht even de reactie van Fiamma af, houdt dit in gedachten.
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Reserve waterpomp



Bericht door familie Woefkes »

Je kan je Fiamma pomp door gelijk welke andere pomp vervangen. Alleen kan de plaats van de 4 boutjes waarop ze aan de tank vastzit wel wat verschillen.
Zelf heb ik de Fiamma toen die het niet meer deed vervangen door een Surflo (veel robuuster en geeft hogere druk). Wel niet goedkoop
Leo
Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Reserve waterpomp



Bericht door myway »

Misschien deze
http://www.de-wit.nl/nl/trail-king-waterpomp

Als je een douche gebruikt dan voor de 10 liter p/min bij gebruik van een boiler van Truma kan dat met de 2,8 bar heb je een Webasto dualtop dan moet dat een 2,1bar zijn.
Geen douche dan kun je voor de 7 liter p/min gaan maar het maakt in prijs niet zoveel uit.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

We gebruiken inderdaad een Truma boiler, dat zou dan 2.8 bar zijn. Ik zou het nog even na kunnen kijken, maar heb de camper in de stalling staan, niet bij huis.
De douche gebruiken we wel, dat zou dan 10 liter p/min zijn. Alhoewel dit ook geen noodzaak is, uitgebreid badderen is het toch niet, het is meer inzepen en afspoelen. Puur voor het gemak, met de rolstoel.
Zou een goed alternatief kunnen zijn, deze pomp. Hij hoeft ook niet helemaal hetzelfde te zijn, hij zit op de bodem geschroefd naast de watertank (zit binnen bij ons) en ik kan daar wel bij, iets andere vorm kan geen probleem zijn. En het is inderdaad zo'n membraam type: kraan open, druk valt weg in de leiding, membraampomp schakelt in.
Onze schoonwatertank is 150 liter, en daar doen we 3-4 dagen mee voor er weer gevuld moet worden.
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Barry20011
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 16:17

Re: Reserve waterpomp



Bericht door Barry20011 »

Vanmorgen al bericht gehad van Fiamma, de vervanger is inderdaad de Aqua 8. Deze is er in 7 en 10 liter/m uitvoering, heb de 10 liter uitvoering besteld. Opgelost!

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken, kunnen een stukje geruster op pad nu!
Peugeot Boxer - Mabo opbouw - Rolstoel aangepast
Plaats reactie