Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Julio
Berichten: 9
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 11:55

Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door Julio »

Hallo,
We zijn in het bezit van een Hymer 614 B-SL van 2008 op een Fiat-ducato met Alko-chassis. Deze integrale camper heeft ook een te zware voorbouw met het gekende gevolg, onprettig rijgevoel want de voorveren zijn te licht !
Nu hadden we daar graag luchtvering op laten plaatsen, maar hier bij ons in België, word dat niet toegestaan door de Technische Controle :bang:
Nu zou ik graag eens rijden met een camper van dezelfde orde waarvan de voorveren reeds versterkt zijn. Ik weet dat er iemand in Nederland rijd met hetzelfde type van camper waarvan deze reeds versterkt zijn door Zizo-campertechniek te Dordrecht, maar daar kunnen ze mij niet verder helpen, daarom probeer ik het langs deze weg.

We hebben deze persoon in het zuiden van Frankrijk ontmoet in de zomer van 2010
maar hebben spijtig genoeg geen enkele coördinaat.

Ieder verdere raad is altijd welkom!
Jvdberg

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door Jvdberg »

Ik weet dat de Guust, op zijn hymer, welk type weet ik niet, ook zwaardere voorveren heeft laten plaatsen, bij carsupport in Krimpen aan de Ijsel en hij is er erg tevreden over.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door Inferno »

Misschien Jan en Simonne, zij hebben een vergelijkbare hymer dacht ik of het is een 514...
En ze hebben verlengde en versterkte voorveren van Carsupport
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door vmax »

heb ze ook vervangen type camper kijk onderschrift met alko en er staan ook foto's hier op de site kun je het verschil zien
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door vmax »

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Urbain1
Berichten: 64
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 22:55
Locatie: Papendrecht

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door Urbain1 »

Julio,

Wij hebben ook een B614 SL uit 2008 en wij hebben ook de voorvering vervangen door andere. Ik kan je vertellen dat het een wereld van verschil is. De camper "veert" weer zoals het hoort. De camper komt ook enkele cm's hoger te staan aan de voorkant wat ook prettig is als je stil staat. Ik heb het laten doen bij Carsupport in Krimpen aan de Ijssel omdat ik daar goede vervaring had met mijn vorige Hymer type E610. De vering van de 614 sl is zo slecht dat hij constant op zijn eind nokken staat. Bij mij was ook al de rechter schokbreker stuk en hebben we vervangen toen de andere veren onder gingen. Ik had dit zelf nog niet gemerkt maar toe hij er onderuitkwam was het duidelijk. Mijn advies echt doen je zult er geen spijt van hebben.

Groet, Urbain
Wij rijden in een Hymer B 614 SL!
rob7
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 20:21
Locatie: noord nederland

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door rob7 »

altijd doen, ik heb zelf versterkte voorvering, schroefveren, geplaatst, 2 uurtjes werk. een wereld van verschil in positieve zin.
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door de Guust »

wij kregen een andere auto terug!!

onze hymer is dan een oudje, maar het is echt een wereld van verschil!!
Klik hier effe voor het hele verhaal, voor en achtervering daar laten doen.
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door de Jonckheer »

Urbain1 schreef:Julio,

Bij mij was ook al de rechter schokbreker stuk en hebben we vervangen toen de andere veren onder gingen.
Groet, Urbain
Eén schokdemper vervangen? Nee toch? Altijd een set van 2 dus op dezelfde as vervangen. Je kunt er op wachten dat de andere kant stuk gaat als je er 1 vervangt.
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door tpas »

Urbain1 schreef:Julio,

Wij hebben ook een B614 SL uit 2008 en wij hebben ook de voorvering vervangen door andere. Ik kan je vertellen dat het een wereld van verschil is. De camper "veert" weer zoals het hoort. De camper komt ook enkele cm's hoger te staan aan de voorkant wat ook prettig is als je stil staat. Ik heb het laten doen bij Carsupport in Krimpen aan de Ijssel omdat ik daar goede vervaring had met mijn vorige Hymer type E610. De vering van de 614 sl is zo slecht dat hij constant op zijn eind nokken staat. Bij mij was ook al de rechter schokbreker stuk en hebben we vervangen toen de andere veren onder gingen. Ik had dit zelf nog niet gemerkt maar toe hij er onderuitkwam was het duidelijk. Mijn advies echt doen je zult er geen spijt van hebben.

Groet, Urbain
Hallo Urbain,

Wij rijden ook een b614sl uit 2007. Ik overweeg ook om de voorveren te vervangen, vanwege de "klappen", maar ik vind de grondspeling ook te laag. Ik begrijd dat de camper voor 4-5 cm omhoog komt, maar hoeveel neemt de grondspeling bij de uitlaat toe? Bij elk kort drempeltje in onze woonwijk raken we nu de grond.....

Ton
Urbain1
Berichten: 64
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 22:55
Locatie: Papendrecht

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door Urbain1 »

Hoi Ton,

Ik begrijp wat je bedoeld met de uitlaat en de grondspelling. Ik heb niet gemeten hoeveel de camper bij de uitlaat omhoog gekomen is maar de grondspeling is zeker toegenomen. Bij Carsupport meten ze de hoogte voor en na de aanpassing op en geven advies van hoe hoog je wilt. Ik zal dan ook zeker je uitlaat probleem melden dan kijken ze daar naar.

Groet,

Urbain
Wij rijden in een Hymer B 614 SL!
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door tpas »

Bedankt!

Ik heb inmiddels een afspraak bij Carsupport. We gaan de voorveren vervangen, en als dat niet genoeg is, op een later moment ook achter veren bijplaatsen.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door DHM »

Bij het vervangen/verzwaren van de voorveren kun je de camper ook recht laten zetten.
Dus bij normale vakantie belading de linker of de rechter veer iets sterker laten monteren.
Informeer vooraf maar even, dus niet met een lege camper zonder bagage e.d. meten!

gr. Diederik
Gebruikersavatar
tpas
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 19:33

Re: Versterkte voorvering op Hymer 614 B-SL



Bericht door tpas »

Dank voor de tip!

Ik had al ruime tijd met Carsupport aan de lijn gezeten, en zij hebben me hier ook al op gewezen.
Plaats reactie