interval ruitenwisser

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
olafd88
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 17:33

interval ruitenwisser



Bericht door olafd88 »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de interval van mijn ruitenwisser.
Als ik de ''hendel'' naar interval zet, hoor ik het relais klikken maar een reactie van de ruitenwisser blijft uit.
Wel werken de andere standen gewoon van de ruitenwisser, echter deze gaan niet terug naar de ''nul'' positie..
Het betreft een fiat onderstel 2.5TDI uit 1996.
Wie zou mij hiermee kunnen helpen?

BVD

Olaf
Laatst gewijzigd door olafd88 op za 13 aug 2011, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: interval ruitenwisser



Bericht door Moeton »

Hallo Olaf,

Dit is een bekend fiat probleem.
Ik weet zo 123 de oplossing niet meer, maar gebruik even de zoek fuctie, het is nl. al meerdere keren behandeld.
Succes :)
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: interval ruitenwisser



Bericht door rongreven »

Even opgezocht, misschien heb je hier wat aan.

Zo vandaag weer de camper uitgepakt en kon het toch niet laten om de ruitenwissermotor eraf te slopen, opdat ik toch een nieuwe moet kopen. Heb hem daarom opengemaakt en wat schertste mijn verbazing? Er zitten drie sleepkontaken op de motor, 1 voor interval en 2 voor de snelheden. Die van de interval was lichtjes ingebrand en daardoor enigszins verbogen, waardoor hij geen kontakt kon maken. Ik heb het puntje opnieuw gepolijst en de oneffenheden op de grondplaat ook weer glad gekregen. Opnieuw de punten in positie gebracht, zodat deze weer goed kontakt maken en ja hoor, alles doet het weer goed en komt weer in o-stand terug, wat hij eerst niet deed, zodat de wissers de hele tijd in je gezichtveld stonden. Scheelt toch weer een uitgave van een wissermotor. Ik ben weer een blij mens. :D :cheers: John.

Met dank aan John.
Suc6, Ron
Groet, Ron Greven
olafd88
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 17:33

Re: interval ruitenwisser



Bericht door olafd88 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de moeite die jullie allemaal doen,
Heb net de andere topics gelezen en de foto's gezien van de reparatie van het relais.
Tot mijn verbazing zie ik dat op die foto 2 relais zijn, 1grijze en 1 zwarte.
Bij mijn camper zit er echter maar 1 (de grijze) de zwarte ontbreekt terwijl wel het ''aansluitblokje'' er zit.
Zouden jullie misschien eens willen kijken of dit bij jullie ook het geval is?
Als ik de pook naar interval verplaats hoor ik wel het grijze relais schakelen, ik weet dus niet of er eentje ontbreekt en of het normaal is..


Bedankt voor jullie hulp!

Mvg Olaf
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: interval ruitenwisser



Bericht door Hoofdnoorman »

rongreven schreef:Even opgezocht, misschien heb je hier wat aan.

Zo vandaag weer de camper uitgepakt en kon het toch niet laten om de ruitenwissermotor eraf te slopen, opdat ik toch een nieuwe moet kopen. Heb hem daarom opengemaakt en wat schertste mijn verbazing? Er zitten drie sleepkontaken op de motor, 1 voor interval en 2 voor de snelheden. Die van de interval was lichtjes ingebrand en daardoor enigszins verbogen, waardoor hij geen kontakt kon maken. Ik heb het puntje opnieuw gepolijst en de oneffenheden op de grondplaat ook weer glad gekregen. Opnieuw de punten in positie gebracht, zodat deze weer goed kontakt maken en ja hoor, alles doet het weer goed en komt weer in o-stand terug, wat hij eerst niet deed, zodat de wissers de hele tijd in je gezichtveld stonden. Scheelt toch weer een uitgave van een wissermotor. Ik ben weer een blij mens. :D :cheers: John.

Met dank aan John.
Suc6, Ron
Hier dus idd het antwoord. Eerst dit even nakijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
olafd88
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 17:33

Re: interval ruitenwisser



Bericht door olafd88 »

Hallo Rudy,

De kontakten zijn bij mij in orde..

Mvg olaf
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: interval ruitenwisser



Bericht door Hoofdnoorman »

Olaf, in dat geval dus toch maar even het intervalrelais open peuteren.

Ik weet niet precies waar hij zit, in mijn geval Ducato 2,5 TD '93 zit hij in ieder geval niet bij de zekeringen. Wellicht wel onder het handschoenenkastje. Kan daar niet komen omdat ik daar een grote houten plaat heb zitten waar de hond op ligt.

Vooropgesteld dat het in de loop der jaren niet veranderd is, is het relais een zwart plastic kastje. Afmetingen ongeveer 8 cm lang, 3 cm breed en 4 cm hoog. Er komen (meen ik) 4 draden uit.
Geen garantie dat ik het juist heb, maar als je dat kastje vind, heb je het relais.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
olafd88
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 17:33

Re: interval ruitenwisser



Bericht door olafd88 »

Hallo Rudy,

Ik heb het interval relais gevonden zoals het beschreven staat in een ander topic.
het zit onder de motorkap in het midden.
Alleen zijn op de foto's van het andere topic te zien dat er twee relais zitten.. 1 grijze en 1 zwarte.
volgens deze zou het zwarte relais zijn voor de interval, echter deze ontbreekt bij mij hier zit helemaal geen relais in( het aansluit blokje zit er wel)
ik heb de camper pas.. dus weet niet of dit normaal is en kan het ook nergens in de handleiding van de fiat vinden.
wel hoor ik het grijze relais klikken als ik de hendel omzet naar interval.
De andere standen werken wel gewoon naar behoren.

Mvg Olaf
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: interval ruitenwisser



Bericht door Hoofdnoorman »

Kan het niet zeggen Olaf,
Ik zit in Frankrijk en heb wel de autodatabase bij mij, maar van alle ducato's uit jouw serie staat er geen "Wiring diagram" in. Zodoende weet ik het dus niet.
Sorry ik dacht dat je een oudere ducoto had.

Als dat grijze relais tikt als je hem op interval zet, dan zal die het wel wezen.

Tikt hij één keer? Of met regelmaat als hij op interval staat.
Wanneer hij met regelmaat tikt, moet één van de uitgaande draden af en toe een spanning geven. Testlampje. Geeft hij nergens een spanning dan zijn zeker de kontakten binnenin vuil en dan schoonmaken. Geeft hij wel een spanning, dan zit het toch echt in de wissermotor.
Wanneer hij één keer tikt, dan moet het relais open en het veertje erin iets strakker.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
olafd88
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 17:33

Re: interval ruitenwisser



Bericht door olafd88 »

Hey rudy,

Bedankt voor de reactie hij tikt inderdaad maar 1x,
Ik zal hem eens gaan proberen open te maken.
Bedankt voor de moeite.. en nog een prettige vakantie.

Mvg Olaf
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: interval ruitenwisser



Bericht door Hoofdnoorman »

Dankje en succes.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: interval ruitenwisser



Bericht door javanes »

olafd88 schreef: Tot mijn verbazing zie ik dat op die foto 2 relais zijn, 1grijze en 1 zwarte.
Bij mijn camper zit er echter maar 1 (de grijze) de zwarte ontbreekt terwijl wel het ''aansluitblokje'' er zit.
Laat ik de verwarring dan nog maar groter maken.
Bij mij zitter 3 naast elkaar.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie