Schuddebuiken
Schuddebuiken
Mijn Duc begint te schuddebuiken bij het optrekken, ik kan er niet om lachen.
Ik vermoed (als het geen ophangrubber is) dat het een of beide tripoïd- koppelingen in de aandrijfassen is/zijn die de geest heeft te geven.
Zit ik er ver naast of zou dat zo maar kunnen bij 120.000 km ?
Gerard
Ik vermoed (als het geen ophangrubber is) dat het een of beide tripoïd- koppelingen in de aandrijfassen is/zijn die de geest heeft te geven.
Zit ik er ver naast of zou dat zo maar kunnen bij 120.000 km ?
Gerard
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 12:40
- Locatie: Overijssel
Even een zijstraatje.....
of een slechte plek op de drukgroep of vliegwiel waardoor bij het aangrijpen van de koppelingplaat een trillend of soms stuiterend effect ontstaat.
Aandrijfassen geven vaak lawaai/trilling bij accelereren en contstante snelheden en vaak bij het in en uit veren tijdens het rijden.
Ook bij het maken van een scherpe bocht naar l of r kan de buitenste homokineet lawaai geven bij het belasten.
Deze problemen kunnen bij elke kmstand ontstaan, scheelt wel hoe hij wordt gebruikt.
vrgr
of een slechte plek op de drukgroep of vliegwiel waardoor bij het aangrijpen van de koppelingplaat een trillend of soms stuiterend effect ontstaat.
Aandrijfassen geven vaak lawaai/trilling bij accelereren en contstante snelheden en vaak bij het in en uit veren tijdens het rijden.
Ook bij het maken van een scherpe bocht naar l of r kan de buitenste homokineet lawaai geven bij het belasten.
Deze problemen kunnen bij elke kmstand ontstaan, scheelt wel hoe hij wordt gebruikt.
vrgr
Fiat 625N3 Camper zelfbouw 1971 (aanschaf 2010)
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
Koppeling/drukgroep lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Dan zou het probleem
moeten verdwijnen zodra je de voet van de koppeling haalt.
Als tijdens het optrekken de motor gaat/blijft schudden dan staan in de
eerste plaats de aandrijfassen onder verdenking.
Maar begin eerst eens met controleren of de motorophanging bij alle steunen
solide vast zit.
moeten verdwijnen zodra je de voet van de koppeling haalt.
Als tijdens het optrekken de motor gaat/blijft schudden dan staan in de
eerste plaats de aandrijfassen onder verdenking.
Maar begin eerst eens met controleren of de motorophanging bij alle steunen
solide vast zit.
Deed die van mij ook,bleek dus de ophangrubber te zijn van de versnellingsbak,die is eenvoudig te vervangen.
Ter controle even de camper op een brug-kelder of er onder kruipen en de bak omhoog aandrukken met de hand,gaat dit heel gemakkelijk rubber vervangen,ik druk hem nu niet meer in met de hand na vervanging.
Evt. ook de motor rubbers controleren.
Gr.Bert
Ter controle even de camper op een brug-kelder of er onder kruipen en de bak omhoog aandrukken met de hand,gaat dit heel gemakkelijk rubber vervangen,ik druk hem nu niet meer in met de hand na vervanging.
Evt. ook de motor rubbers controleren.
Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
festina lente (haast je langzaam)
Bedankt zover voor de reacties, eerst maar eens op de brug zetten en controle op de ophanging doorvoeren.
Voor mijn gevoel is het de linker (korte) aandrijfas die in principe het meest op z`n kop krijgt. Bij het optrekken schud het spul en zo gauw ik het gas terugneem/koppeling intrap is het over om weer op nieuw te beginnen als ik gas bijgeef. Ook voel ik een lichte trilling bij weinig of geen trekkracht uitoefenen.
Gerard
Voor mijn gevoel is het de linker (korte) aandrijfas die in principe het meest op z`n kop krijgt. Bij het optrekken schud het spul en zo gauw ik het gas terugneem/koppeling intrap is het over om weer op nieuw te beginnen als ik gas bijgeef. Ook voel ik een lichte trilling bij weinig of geen trekkracht uitoefenen.
Gerard
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Is er iemand op de hoogte of er een as onder zit met vaste homokineet of een met losse, in dat geval is een nieuwe koppeling voldoende en goedkoper.
Het is een Ducato 15 van 06-2003 2.8 JTD
Gerard
Het is een Ducato 15 van 06-2003 2.8 JTD
Gerard
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Even inbreken in dit topic, bij mijn transit heb ik ook dergelijke problemen met het wegrijden vanuit stilstand.
Vanmorgen heb ik even de versnellingsbak ophanging bekeken. Aan de achterzijde, dus de kant van de uitgaande as, is de bak bevestigd met een ophangrubber, of liever hij steunt er op, dit rubber lijkt me vrij zacht te zijn.
Ik kan gemakkelijk de bak zo'n centimeter of vier bewegen in verticale en horizontale richting.
Zou dit inderdaad problemen kunnen geven met optrekken?
Ik heb al wel een nieuwe besteld die ik er volgende week in wil zetten, dat moet volgens mij best zelf te doen zijn.
Vanmorgen heb ik even de versnellingsbak ophanging bekeken. Aan de achterzijde, dus de kant van de uitgaande as, is de bak bevestigd met een ophangrubber, of liever hij steunt er op, dit rubber lijkt me vrij zacht te zijn.
Ik kan gemakkelijk de bak zo'n centimeter of vier bewegen in verticale en horizontale richting.
Zou dit inderdaad problemen kunnen geven met optrekken?
Ik heb al wel een nieuwe besteld die ik er volgende week in wil zetten, dat moet volgens mij best zelf te doen zijn.
Groeten
Klaas
Klaas
Dat kan zeker de oorzaak zijn.
Kijk goed uit bij Ducato naar het type. Er zijn diverse steunen voor de versnellingsbak die op het oog identiek lijken maar centimeters in maat schelen.
Let op motortype en jaartal.
Het is juist het rubber wat tussen de twee ringen in zit wat slkap wordt door inwerking van olie. Ook motorsteunen links en rechts goed bekijken!
Niet mee wachten.
Kijk goed uit bij Ducato naar het type. Er zijn diverse steunen voor de versnellingsbak die op het oog identiek lijken maar centimeters in maat schelen.
Let op motortype en jaartal.
Het is juist het rubber wat tussen de twee ringen in zit wat slkap wordt door inwerking van olie. Ook motorsteunen links en rechts goed bekijken!
Niet mee wachten.
Re: Schuddebuiken
Even een terugkoppeling naar het probleem van het schudden.
Door omstandigheden niet eerder aan het probleem kunnen werken, weekje geleden camper bij vriend op de brug gezet en met een paar bandenafnemers gewrikt aan de onderste homokineten links en rechts en de rechtse had echt speling, je hoorde het knakken.
Twee dagen terug de homokineet vervangen. Die zit met een ring geborgd op de as en is met een tik met een (koperen)hamer zo los te schrikken. Wel goed oppassen dat de as niet uit de versnellingsbak getrokken wordt dus ff met z`n tweeën werken.
Ducje loopt weer zonder te schuddebuiken.
Door omstandigheden niet eerder aan het probleem kunnen werken, weekje geleden camper bij vriend op de brug gezet en met een paar bandenafnemers gewrikt aan de onderste homokineten links en rechts en de rechtse had echt speling, je hoorde het knakken.
Twee dagen terug de homokineet vervangen. Die zit met een ring geborgd op de as en is met een tik met een (koperen)hamer zo los te schrikken. Wel goed oppassen dat de as niet uit de versnellingsbak getrokken wordt dus ff met z`n tweeën werken.
Ducje loopt weer zonder te schuddebuiken.
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Re: Schuddebuiken
Ducje liep een dag zonder schudden dus vandaag weer op de brug en zoeken naar het probleem. Eerst de voorkant op twee bokken en de motor laten lopen in de derde versnelling, beide zijden qua band en velg liepen kaarsrecht, ook geen trilling door onbalans het liep gewoon perfect. Ongeveer alles gecontroleerd en nagekeken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn. Daarbij ook aan de ophanging van motor/versnellingsbak gewrikt en daarbij viel op dat er best veel zijdelingse beweging was. Om alles los te schroeven om goed bij de ophangblokken te kunnen komen voor controle was het een beetje laat geworden dus hebben we een kuststof wig gestoken in het blok van de motorophanging zodat de zijdelingse beweging van het motor/versnellingsblok gedempt werd.Gewi schreef:Even een terugkoppeling naar het probleem van het schudden.
Door omstandigheden niet eerder aan het probleem kunnen werken, weekje geleden camper bij vriend op de brug gezet en met een paar bandenafnemers gewrikt aan de onderste homokineten links en rechts en de rechtse had echt speling, je hoorde het knakken.
Twee dagen terug de homokineet vervangen. Die zit met een ring geborgd op de as en is met een tik met een (koperen)hamer zo los te schrikken. Wel goed oppassen dat de as niet uit de versnellingsbak getrokken wordt dus ff met z`n tweeën werken.
Ducje loopt weer zonder te schuddebuiken.
En zie!! het schudden is verleden tijd, niet te geloven.
Zouden de rubbers van de ophanging versleten/te zacht geworden zijn na 120.000 km ? Ga in ieder geval kijken voor nieuwe. Btw, de homokineet die vervangen is was redelijk versleten met inloopbaantjes en putjes dus niet voor niks vernieuwd.
We houden U op de hoogte.
Gerard
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
d`r is keus genoeg .....
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie