Contactpunten
- Chicken_georgee
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 9:32
- Locatie: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Contactpunten
Hoi,
ik heb een vw lt28 1978 camper. nu loopt hij deze niet meer zo lekker. mijn vermoeden is dat de onsteking niet helemaal goed is. ik reed op de snelweg, en opeens liep hij rottig. en de snelheid kreeg ik niet meer hoger dan 80 km/h.
weet iemand misschien hoe ik het beste de ontsteking / contactpunten kan controleren en/of vervangen?
misschien zijn er foto's van.
alvast bedankt voor jullie moeite.
Chiel
ik heb een vw lt28 1978 camper. nu loopt hij deze niet meer zo lekker. mijn vermoeden is dat de onsteking niet helemaal goed is. ik reed op de snelweg, en opeens liep hij rottig. en de snelheid kreeg ik niet meer hoger dan 80 km/h.
weet iemand misschien hoe ik het beste de ontsteking / contactpunten kan controleren en/of vervangen?
misschien zijn er foto's van.
alvast bedankt voor jullie moeite.
Chiel
VW LT28 1978
Stel je vraag ook even op www.vwltclub.nl/forum Zijn ook oplossingen met een elektronische ontsteking.
Voordat je aan je ontsteking gaat rommelen is het misschien handig om eerst je bougies eens te controleren en eventueel te vervangen.
Controleer ook het slangetje van de vacuümvervroeger eens op lekkage.
Hoe oud zijn de bougiekabels al?
Of je ontsteking op tijd staat kun je controleren met een stroboscooplamp of met een 12V proeflampje wat je aansluit op de bobine.
Het lampje moet gaan branden op het moment dat de contactpunten openen Dat is wanneer de groef op de krukaspoelie tegenover het merkteken staat. Dus zo kun je dat controleren.
Als je controleert met het lampje moet je altijd de motor ronddraaien in de draairichting.
Controleer ook het slangetje van de vacuümvervroeger eens op lekkage.
Hoe oud zijn de bougiekabels al?
Of je ontsteking op tijd staat kun je controleren met een stroboscooplamp of met een 12V proeflampje wat je aansluit op de bobine.
Het lampje moet gaan branden op het moment dat de contactpunten openen Dat is wanneer de groef op de krukaspoelie tegenover het merkteken staat. Dus zo kun je dat controleren.
Als je controleert met het lampje moet je altijd de motor ronddraaien in de draairichting.
- Chicken_georgee
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 9:32
- Locatie: Egmond aan Zee
- Contacteer:
@ mcn: ik heb inderdaad al een keertje zon complete nieuwe electronische onsteking set gezien. maar wil eerst weten wat er gebeurt is, waardoor hij slechter is gaan lopen.
@ Javanes: ik heb de bougies bekeken en die leken mij wel in orde.
ik heb de camper nu 5 jaar, en heb zelf nog geen bougie kabels vervangen. misschien is dat wel een wijs idee. ook zal ik even naar het vacuum slangetje kijken.
bedankt.
Chiel
@ Javanes: ik heb de bougies bekeken en die leken mij wel in orde.
ik heb de camper nu 5 jaar, en heb zelf nog geen bougie kabels vervangen. misschien is dat wel een wijs idee. ook zal ik even naar het vacuum slangetje kijken.
bedankt.
Chiel
VW LT28 1978
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
heb je weleens de bougies vervangen???
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Liep hij opeens rottig?
Kijk dan vooral even naar de condensator, maar wat ook nog kan, meet even de weerstand in de rotor. van het middenpunt tot buitenzijde. Soms zit daar een weerstand ingegoten (meestal ~10 kOhm). Minder of 0 is niet erg bij oneindig wel. Gaat regelmatig defect.
Kijk dan vooral even naar de condensator, maar wat ook nog kan, meet even de weerstand in de rotor. van het middenpunt tot buitenzijde. Soms zit daar een weerstand ingegoten (meestal ~10 kOhm). Minder of 0 is niet erg bij oneindig wel. Gaat regelmatig defect.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Atlantis A5
- Berichten: 500
- Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
- Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)
Als die opeens rottig gaat lopen, zijn meestal de contactpuntjes ingebrand. Even opschuren en contactpunt afstand afstellen met een voelermaatje. Vaak is dan het probleem verholpen.
Je kan ook nieuwe contactpuntjes met nieuwe condensator erin zetten (vaak in één set), contactpuntafstand afstellen en het ontstekingstijdstip met proeflampje of beter met een stroboscooplamp afstellen. Met de laatste methode kun je ook de vervroeging controleren. Verder is het raadzaam de verdelerkap eens goed na te kijken en of de rotor nog goed is. Beetje opschuren wel vaak wel helpen maar in geval van twijfel vernieuwen. Bougies vervangen of schoonmaken, afhankelijk hoe lang ze er in zitten (>15 000 km?).
Toch weer heerlijk ouderwets zo'n ontstekingssysteem, waar je zelf nog wat aan kan doen.
Spreek uit ervaring ivm met hobby klassieke auto's.
Je kan ook nieuwe contactpuntjes met nieuwe condensator erin zetten (vaak in één set), contactpuntafstand afstellen en het ontstekingstijdstip met proeflampje of beter met een stroboscooplamp afstellen. Met de laatste methode kun je ook de vervroeging controleren. Verder is het raadzaam de verdelerkap eens goed na te kijken en of de rotor nog goed is. Beetje opschuren wel vaak wel helpen maar in geval van twijfel vernieuwen. Bougies vervangen of schoonmaken, afhankelijk hoe lang ze er in zitten (>15 000 km?).
Toch weer heerlijk ouderwets zo'n ontstekingssysteem, waar je zelf nog wat aan kan doen.
Spreek uit ervaring ivm met hobby klassieke auto's.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.
Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gerard.
Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
in deze tijd van het jaar wil er ook nog wel eens vocht bij komen waardoor de vonk al bij de bougiekabels of in de verdelerkap weg lekt.
dus alles eens goed droog maken , gelijk even een nagelvijltje tussen de contact puntjes door halen en even inspuiten met antievocht doet meestal het probleem verdwijnen.
persoonlijk zou ik na 5 jaar bougies en kabels ook vervangen.
je was me net voor Gerard
dus alles eens goed droog maken , gelijk even een nagelvijltje tussen de contact puntjes door halen en even inspuiten met antievocht doet meestal het probleem verdwijnen.
persoonlijk zou ik na 5 jaar bougies en kabels ook vervangen.
je was me net voor Gerard
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
- Chicken_georgee
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 9:32
- Locatie: Egmond aan Zee
- Contacteer:
ik heb zelf de bougies nog niet vervangen. ga ik zeker doen, en alle tips natuurlijk om te controleren.
de camper staat nu in een loods. voorlopig nog geen tijd om hem op te halen. maar zodra het kan....is ie aan de beurt. haha.
het is idd leuk en ouderwets om het voor mekaar te krijgen. ik mag (als ik tijd heb ) graag aan dit soort klassiekers hobbyen.
ik wil nog een sleep triangel maken voor mijn Lomax. dez kan ik dan achter de camper mee nemen.
Maar goed eerst moet het motortje nog even goed gaan lopen.
Chiel
de camper staat nu in een loods. voorlopig nog geen tijd om hem op te halen. maar zodra het kan....is ie aan de beurt. haha.
het is idd leuk en ouderwets om het voor mekaar te krijgen. ik mag (als ik tijd heb ) graag aan dit soort klassiekers hobbyen.
ik wil nog een sleep triangel maken voor mijn Lomax. dez kan ik dan achter de camper mee nemen.
Maar goed eerst moet het motortje nog even goed gaan lopen.
Chiel
VW LT28 1978
Ik heb zelf een stuk of 10 voertuigen die af fabriek contactpunten hebben.
Zeker 5 daarvan hebben ondertussen al een elektronische ontsteking.
Waarom ?
GEEN ! Omkijken meer naar.
Goedkoper (25 euro voor elektroische ontsteking is 2x contactpunten vervangen.
Vast ontstekingstijdstip.
Mogelijk betere vonk, en dus mogelijk zuiniger.
beter starten.
Ik gebruik ze van deze : http://myworld.ebay.co.uk/simonbbc/?_trksid=p4340.l2559
Heb er ook 1 met Petronix.
Die was heel erg duur en ik heb nog geen verschil ontdekt.
Wat betreft je vraag :
Stotteren ? aan/uit iets ?
Op minder cilinders lopen ?
Of gewoon inhouden ?
Zeker 5 daarvan hebben ondertussen al een elektronische ontsteking.
Waarom ?
GEEN ! Omkijken meer naar.
Goedkoper (25 euro voor elektroische ontsteking is 2x contactpunten vervangen.
Vast ontstekingstijdstip.
Mogelijk betere vonk, en dus mogelijk zuiniger.
beter starten.
Ik gebruik ze van deze : http://myworld.ebay.co.uk/simonbbc/?_trksid=p4340.l2559
Heb er ook 1 met Petronix.
Die was heel erg duur en ik heb nog geen verschil ontdekt.
Wat betreft je vraag :
Stotteren ? aan/uit iets ?
Op minder cilinders lopen ?
Of gewoon inhouden ?
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !