Motorolie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35



Bericht door verkerk »

Wim, Kirsten en Binck schreef:
Synapsis schreef: Inderdaad....bij grotere diesels blijft de olie er vele duizenden uren in
Het ljjkt mij u verstandig om bij dit soort discussie's het te hebben over motoren met daarbij het de jaartal en soort motor te noemen, immers bij de huidige generatie motoren ( met roetfilter en kleine carterinhoud) moet men tijdig olie verversen. Te laat is verversen is funest. Ook het niet gebruiken van de juiste specificaties kan tot problemen leiden.
en dat is wat ik bedoel en ben het dus met u eens.
VRIJHEID
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

De norm is er niet voor niets.

De olie=olie.
Dit betekend dat dezelfde olie 10x zoveel kan kosten, waarom, nu wel, omdat die gene rijk wil worden.
Benzine idem dito, benzine=benzine.

Het komt immers allemaal uit dezelfde bulk tank, het enige verschil kan de leeftijd zijn, waardoor de norm soms net niet meer gehaald kan worden.

In mijn auto's gaat gewoon de Action olie, de beste die er is.
Maar!!! De Action verkoopt niet alle kwaliteiten.

Sommige motoren barsten van de interne foutjes, immers je kunt ook gewoon een goede motor bouwen.
In plaats daarvan gaat men kijken of die foutjes gecompenseerd kunnen worden door een belachelijk dure olie.
Immers worden de kosten dan betaald door de consument en blijft er meer geld over voor de directie@co(rnuiten).


Dus heb je een motor zonder constructie fouten, kan er gewoon olie van de Action in ...
Wordt je motor wat ouder (20-25+) en begint wat te ratelen, dan kun je er wat Molycote aan toevoegen.

8)
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ghia schreef: Het komt immers allemaal uit dezelfde bulk tank, het enige verschil kan de leeftijd zijn, waardoor de norm soms net niet meer gehaald kan worden.
Wat een onzin verhaal.
Ghia schreef: Sommige motoren barsten van de interne foutjes, immers je kunt ook gewoon een goede motor bouwen.
Fabrikant zijn genoodzaakt om door de strengere milieueisen de motor aan te passen.
Kleinere carterpan, EGR, roetfilter, vraagt nu eenmaal een andere olie.
Verkeerde olie kan al betekenen dat de auto niet meer start.

Ik heb dagelijks te maken met stuk gelopen motoren, turbo's ed , door gebruik van olie met de verkeerde specificaties of te laat verversing termijn.

Laat we het in iedere geval over een ding eens zijn, gebruik olie met de juiste specificaties.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
dizzem
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 11:58
Locatie: noord nederland



Bericht door dizzem »

Ik ben een beetje dom, maar niet vragen is nog dommer is me geleerd. Dus Synapsis, wat zijn dopes eigenlijk?
hoffelijkheid kost niets: klein gebaar, groot plezier
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

nu we het toch over olie hebben en verversen:
Als je de dop losdraait aan de onderzijde, en er zit geen magneetje,
Kan het handig zijn deze alsnog om te ruilen voor een dop met magneetje.

Het is wel verstandig de olie regelmatig even te controleren op kleur en zuurgraad. Een campermotor wordt tenslotte wel enorm belast met al dat gewicht wat ie moet meezeulen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Wim, Kirsten en Binck schreef:
Laat we het in iedere geval over een ding eens zijn, gebruik olie met de juiste specificaties.
dat word al vanaf het begin geroepen.....

Grappig dat er telkens word geroepen dat de boel vastloop door te laat verversen enz....keiharde bewijzen zie je vrijwel noot als het daarom gaat: er gaat iets stuk, en dan is het makkelijk om te roepen dat het aan de olie ligt. Laat de olie van zo een vastgelopen motor eens goed analyzeren en je zal verbaats zijn dat er vrijwel zeker niets met de olie mis is.....vastlopers hebben vaak een heel andere reden bijv oververhiting door problemen met de koeling bijv, koelkanalen die dicht zitten doordat men er gewoon leiding water inkiepert of zo

Of men denkt slim te zijn door er demi water in te doen zonder extra toevoegingen waardoor de boel sneller oxideert en de boel dicht gaat zitten...
Synapsis



Bericht door Synapsis »

dizzem schreef:Ik ben een beetje dom, maar niet vragen is nog dommer is me geleerd. Dus Synapsis, wat zijn dopes eigenlijk?
Dopes zijn toevoegingen aan de olie om bijvoorbeeld het schuimen van de olie tegen te gaan...of ze dienen om vervuiling in te kapselen waardoor er minder sludge word gevormd.

Ook kan een dope dienen om verzuring van de olie tegen te gaan, dat is een tijdje minder actueel geweest omdat het zwavel gehalte omlaag is gegaan, maar men denkt tegenwoordig weer meer na over verzurende stoffen in de brandstof bij diesels.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Bi de VW LT van 1990 had ik de koppeling kapot, dus moest de versnellingsbak er onderuit. Omdat ik toch bezig was meteen verse olie in de bak. De olie kwam van een automaterialenhandel en was van het eigen merk en voldeed aan de specificatie van VW.
Daarna ging het schakelen van 1 naar 2 alleen met gekraak. Op advies van het LT Forum de olie vervangen door Castrol olie met dezelfde specificatie. Probleem opgelost. Het is dus niet zo dat alle olie met dezelfde specificatie het zelfde is.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Synapsis



Bericht door Synapsis »

kleijntje schreef:Bi de VW LT van 1990 had ik de koppeling kapot, dus moest de versnellingsbak er onderuit. Omdat ik toch bezig was meteen verse olie in de bak. De olie kwam van een automaterialenhandel en was van het eigen merk en voldeed aan de specificatie van VW.
Daarna ging het schakelen van 1 naar 2 alleen met gekraak. Op advies van het LT Forum de olie vervangen door Castrol olie met dezelfde specificatie. Probleem opgelost. Het is dus niet zo dat alle olie met dezelfde specificatie het zelfde is.

Wim
Het gaat hier om MOTORolie......

Uiteraard kan een andere olie die aan de specs voldoet beter zijn dan een ander. Het gaat bij olie specs om bepaalde zaken die vereist zijn, elke andere toevoeging doet dus niks af aan de (vereiste) specs.

Daarom haalde ik al eerder aan met de API norm als voorbeeld dat nieuwere olie ALLE eigenschappen van de oudere olie ook heeft, maar wel degelijk betere / andere eigenschappen kan hebben
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

ik zou me kunnen voorstellen dat een motor vastloopt als er olie in zit die er al jaren inzit waar ook nog eens water bij gekomen is, dus olie die door een te lange tijd niet gebruikt te zijn te dik is geworden.

maar zelfs dat is discutabel.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Olie waar water bij komt vormt sludge, ofwel mayonnaise.
In elke motor komt (condens)water in de olie. Het is de mate van motorgebruik die voor problemen kan zorgen. Wordt de motor niet of zelden warm gereden dan zal het water voor meer problemen kunnen zorgen.
Het indikken wordt veelal bij diesels veroorzaakt door roetdelen die in de olie terechtkomen.
Lange tijd de olie niet gebruiken zorgt voor oxidatie en veroudering van verschillende dopes waardoor de kwaliteit terug loopt. De viscositeit heeft daar niet zo onder te lijden.
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

olie



Bericht door verkerk »

olie heeft meer taken als smeren.
1 smeren
2 koelen
3 vuilafvoeren
4 afdichten
een olie analyse laten wij doen in hasselt.
olie dikt niet in door water maar het veroorzaakt de zg koude sludge.
echter olie met koelvloeistof zorgt wel voor indikken.
dan is er van smeren geen sprake meer.
wij hebben wel carter pannen losgehaald waar de olie als pudding in zat.
de olie is dan een gevolg en geen oorzaak.
gooi bv eens een 15w 50 in een c 5 2 liter benzine motor dan praten we nog eens en vraag het anders eens bij een dealer wat de gevolgen zijn.
doe ook in een vw pompverstuiver eens een gewone olie.
de juiste olie is nogmaals van levens belang.
VRIJHEID
Synapsis

Re: olie



Bericht door Synapsis »

verkerk schreef:olie heeft meer taken als smeren.
1 smeren
2 koelen
3 vuilafvoeren
4 afdichten
een olie analyse laten wij doen in hasselt.
olie dikt niet in door water maar het veroorzaakt de zg koude sludge.
echter olie met koelvloeistof zorgt wel voor indikken.
dan is er van smeren geen sprake meer.
wij hebben wel carter pannen losgehaald waar de olie als pudding in zat.
de olie is dan een gevolg en geen oorzaak.
gooi bv eens een 15w 50 in een c 5 2 liter benzine motor dan praten we nog eens en vraag het anders eens bij een dealer wat de gevolgen zijn.
doe ook in een vw pompverstuiver eens een gewone olie.
de juiste olie is nogmaals van levens belang.
Nou wat gebeurt er dan bij die C5?? Hoe vaak heb je het gezien en aangetoond dat het door de olie kwam ?? 1 keer ??

Zoals al eerder gemeld ligt de oorzaak van schade veelal niet aan de olie maar aan bijv het water, want zoals je zelf zegt koelvloeistof komt niet zomaar in de olie nietwaar

Pompverstuivers hebben NIKS te maken met smering, die worden inwendig gesmeerd door de diesel zelf.....wel eens een pompverstuiver gezien ??
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: olie



Bericht door verkerk »

Synapsis schreef:
verkerk schreef:olie heeft meer taken als smeren.
1 smeren
2 koelen
3 vuilafvoeren
4 afdichten
een olie analyse laten wij doen in hasselt.
olie dikt niet in door water maar het veroorzaakt de zg koude sludge.
echter olie met koelvloeistof zorgt wel voor indikken.
dan is er van smeren geen sprake meer.
wij hebben wel carter pannen losgehaald waar de olie als pudding in zat.
de olie is dan een gevolg en geen oorzaak.
gooi bv eens een 15w 50 in een c 5 2 liter benzine motor dan praten we nog eens en vraag het anders eens bij een dealer wat de gevolgen zijn.
doe ook in een vw pompverstuiver eens een gewone olie.
de juiste olie is nogmaals van levens belang.
Nou wat gebeurt er dan bij die C5?? Hoe vaak heb je het gezien en aangetoond dat het door de olie kwam ?? 1 keer ??

Zoals al eerder gemeld ligt de oorzaak van schade veelal niet aan de olie maar aan bijv het water, want zoals je zelf zegt koelvloeistof komt niet zomaar in de olie nietwaar

Pompverstuivers hebben NIKS te maken met smering, die worden inwendig gesmeerd door de diesel zelf.....wel eens een pompverstuiver gezien ??
wat er dan gebeurd is dat de klepstoters oppompen en dus open blijven staan.
dan loopt hij als hij aanslaat echt niet lekker en het word nog leuker op lpg.
dat gebeurde zovaak dat er div van nieuwe klepstoters zijn voor zien en dan op een 0 w30 worden gezet .
als de stoters nog niet terziele waren dan spoelen en ook op 0w30 en vaak geen probleem.
de oudere nissan primere 2 liter kende dat p[robleem ook maar wel minder vaak .
bij citroen is er ook nog een service bulletin over geweest.
en bij de vw pomp verstuivers waar een ton of 8 op de zuiger komt te staan onder volle belasting geven bij verkeerde olie de piston pen lagers de geest
de motor belastingen nemen toe .
en de eisen aan de olie dus ook.
tegen woordig is het een aardigheid als de mensen met een roetfilter geen lowsaps olie gebruiken het brengt ons leuk geld op.
en auto's met een adbl of andere toevoeging om te regenereren zoals peugeot geven dan ook veel problemen vooral als het proces nooit afgemaakt word
VRIJHEID
Plaats reactie