Motorolie
- Rotec 590
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
- Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
- Contacteer:
Re: motor olie
er is zeker kwaliteits verschil, maar ik denk dat je voor de naam ook wat betaald.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
olie
het is olie dom om tegedenken dat er geen verschil zit in de diversen olie soorten en merken.
de viscisiteits index is alleen al van levens belang.
daarbij moet men de donuts niet vergeten.
en lees de eisen van een autofabrikant eens die lopen ook mijlen uiteen.
wij hebben liever ook maar eensoort olie in voorraad.
het zijn er 7.
als u technische info wilt over de verschillen of produkt bladen dan lees ik dat wel
mvr camper groeten
de viscisiteits index is alleen al van levens belang.
daarbij moet men de donuts niet vergeten.
en lees de eisen van een autofabrikant eens die lopen ook mijlen uiteen.
wij hebben liever ook maar eensoort olie in voorraad.
het zijn er 7.
als u technische info wilt over de verschillen of produkt bladen dan lees ik dat wel
mvr camper groeten
VRIJHEID
Re: olie
Als de SPECS van de olie hetzelfde zijn zit er GEEN verschil tussen olie...verkerk schreef:het is olie dom om tegedenken dat er geen verschil zit in de diversen olie soorten en merken.
de viscisiteits index is alleen al van levens belang.
daarbij moet men de donuts niet vergeten.
en lees de eisen van een autofabrikant eens die lopen ook mijlen uiteen.
wij hebben liever ook maar eensoort olie in voorraad.
het zijn er 7.
als u technische info wilt over de verschillen of produkt bladen dan lees ik dat wel
mvr camper groeten
10W50 van merk A is gelijk aan 10W50 van merk B zolang je binnen de specs valt
Heel veel "deskundigen" kletsen maar wat aan als het om olie gaat, bijv over het feirt dat je olie moet voldoen aan de API H norm je dat er ook echt in moet gooien om problemen te voor komen, terwijl de "echte deskundige" weet dat API met een hogere letter dezelfde eigenschappen heeft als die met een lagere letter, maar alleen een verbetering heeft ondergaan.
Net zoals er vaak word geroepen dat je beter synthetische olie kunt nemen ....... synthetische olie bestaat domweg niet, het is gewoon minerale olie die bewerkt is en is samengesteld uit componenten waarvan men exact weet wat de eigenschappen zijn, zodat de olie beter werkt in het gebeid waar die voor gemaakt is
Ook de bekende kreet "viscositeits index" is een veel gebezigde kreet....maar in onze omgeving maat het vrijwel niks uit of je 10W40 of 20W 50 in de motor gooit omdat je in deze omstreken nooit de extremen bereikt waar bijv een 5W30 word toegepast....(das meer olie voor koudere streken waarbij de olie in koude staat dunner is...maar pas effect heeft in bijv Zweden in de winter
En zal ik eens een geheimpje verklappen: de Lidl smeerolie je weet wel de W5 olie van 15 euro voor 4 liter synthetische olie komt uit excat dezelfde fabriek als bij die ene met dat schelpje in het logo...sterker de jerrycans worden op dezelfde vullijn en uit dezelfde tank gevuld, alleen verschillen de jerrycans en de stickers....
Dopes zijn helemaal een leuk verhaal: merken Mobil, Total, Shell en nog een handje vol merken betrekken sommige dopes bij bedrijven die zelf geen smeerolie maken...word gehaald of gebracht in neutrale tankwagens...
Gewoon goed op de juiste codes letten API SL/CF. VW norm enz en desnoods vergelijkings tabellen raadplegen, en je kan vrijwel ieder merk olie gebruiken zonder enig risico.
Productbladen zijn goed te vinden op Internet......
zomaar ergens van internet geplukt
even zoeken op "ex directeur castrol" en je kunt alles erover lezen.De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering. Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling ?n een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
Inderdaad....bij grotere diesels blijft de olie er vele duizenden uren in, en wordt er om pakweg iederen 1000 draaiuren een monster geanalyseerd waarbij men kijkt naar onder andere de aan of afwezigheid van bepaalde stoffen....cobes schreef:zomaar ergens van internet geplukt
even zoeken op "ex directeur castrol" en je kunt alles erover lezen.De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering. Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling ?n een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
Een schip stopt ook niet iedere 10000 km om even olie te ververzen.....
Ik heb zelf met diesels gewerkt waar de olie rustig 50000 draaiuren in de motor bleef...heb welgeteld één keer een volledige olie wissel meegemaakt omdat we met brandstof gingen draaien die minder zwavel bevatte, en de olie een lager TBN nummer kon hebben (de kenners weten wel wat dit is), en er andere dopes in de nieuwe olie zaten om lakvorming in ondermeer de brandstof pompen tegen te gaan. Inderdaad de brandstofpompen hadden eigen smering.
Laatst gewijzigd door Synapsis op wo 02 mar 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Dit doet mij denken aan een discussie begin jaren negentig. Ging over het aandeel van de super/bouwmarktketens in de olie verkoop.cobes schreef:zomaar ergens van internet geplukt
even zoeken op "ex directeur castrol" en je kunt alles erover lezen.De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering. Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling ?n een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
1994 ? . Verkocht 9 miljoen liter motorolie. Ingeleverd bij de milieucentra 4 miljoen liter. Waar zijn die andere, pakweg, 3,5 miljoen liter gebleven?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Dit is een gevoelig onderwerp. Is al vaker aan de orde geweest, en leidt tot emotionele reacties, ruzies
etc. Zie ook: www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8419704
Andersdenkenden worden nu al "oliedom" genoemd...
Behandel elkaar met respect, dan blijft het een aardig en informatief topic!
etc. Zie ook: www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8419704
Andersdenkenden worden nu al "oliedom" genoemd...
Behandel elkaar met respect, dan blijft het een aardig en informatief topic!
Ingeleverd op andere punten??Hoofdnoorman schreef:Dit doet mij denken aan een discussie begin jaren negentig. Ging over het aandeel van de super/bouwmarktketens in de olie verkoop.
1994 ? . Verkocht 9 miljoen liter motorolie. Ingeleverd bij de milieucentra 4 miljoen liter. Waar zijn die andere, pakweg, 3,5 miljoen liter gebleven?
die zitten vast nog steeds in de motoren van de mensen die nooit verversen .
of zijn opgebruikt in versleten motoren.
jos
of zijn opgebruikt in versleten motoren.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel
Het ljjkt mij u verstandig om bij dit soort discussie's het te hebben over motoren met daarbij het de jaartal en soort motor te noemen, immers bij de huidige generatie motoren ( met roetfilter en kleine carterinhoud) moet men tijdig olie verversen. Te laat is verversen is funest. Ook het niet gebruiken van de juiste specificaties kan tot problemen leiden.Synapsis schreef: Inderdaad....bij grotere diesels blijft de olie er vele duizenden uren in
Met vriendelijke campergroet, Wim
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Het gaat over smeerolie in het algemeen......en dat is bij kleine motoren niet anders dan bij grote...Wim, Kirsten en Binck schreef:Het ljjkt mij u verstandig om bij dit soort discussie's het te hebben over motoren met daarbij de jaartallen en soort motoren te noemen, immers bij de huidige generatie motoren ( met roetfilter en kleine carterinhoud) moet men tijdig olie verversen. Te laat is verversen is funest. Ook het niet gebruiken van de juiste specificaties kan tot problemen leiden.Synapsis schreef: Inderdaad....bij grotere diesels blijft de olie er vele duizenden uren in
Er is op dit moment maar EEN probleem met smeerolie in gebruiksdiesels zoals personen auto's en campers wat aandacht nodig heeft, maar daar hoor je niemand over. En om die reden alleen houdt ik me op dit moment aan de voorgeschreven verversingstermijn...maar dat heeft niks met de olie opzich te maken maar met een externe faktor die men heeft onderschat
En inderdaad gaat het om de specs....en is er ook al gezegd dat bij GELIJKE specificaties er geen enkel probleem is bij welke smeerolie je ook gebruikt
Overigens rijdt het gros van de oudere campers zonder roetfilter of wat dan ook....
Laatst gewijzigd door Synapsis op wo 02 mar 2011, 22:20, 3 keer totaal gewijzigd.