Motorolie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Als klepstoters "oppompen" zoals jij dat noemt ligt dat aan slechte stoters niet aan de olie. Dunnere olie toepassen is een lapmiddel, wat gelijk aan geeft waar het werkelijk probleem ligt...aan de stoters dus, want dunne olie lekt gewoon weg ...

Wat heeft de druk op de pistonpen nou te maken met een pompverstuiver?? Pomp verstuivers werken net als gewoon verstuivers als het op de druk aankomt....maar net als met gewone verstuivers veroorzaken slechte inspuitbeelden neven schade, maar dat heeft weer niks met de smering te maken te maken

8 ton op een zuiger van een VW diesel?? dat betekend dat er verbrandingsdrukken voor komen van meer dan 100 bar.....zelfs race diesels halen dat bij lange na niet.....wat voor een koppel moet die motor dan wel niet hebben :)
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: olie



Bericht door @3 »

verkerk schreef:wat er dan gebeurd is dat de klepstoters oppompen en dus open blijven staan.
dan loopt hij als hij aanslaat echt niet lekker en het word nog leuker op lpg.
dat gebeurde zovaak dat er div van nieuwe klepstoters zijn voor zien en dan op een 0 w30 worden gezet .
als de stoters nog niet terziele waren dan spoelen en ook op 0w30 en vaak geen probleem.
de oudere nissan primere 2 liter kende dat p[robleem ook maar wel minder vaak .
bij citroen is er ook nog een service bulletin over geweest.
en bij de vw pomp verstuivers waar een ton of 8 op de zuiger komt te staan onder volle belasting geven bij verkeerde olie de piston pen lagers de geest
de motor belastingen nemen toe .
en de eisen aan de olie dus ook.
tegen woordig is het een aardigheid als de mensen met een roetfilter geen lowsaps olie gebruiken het brengt ons leuk geld op.
en auto's met een adbl of andere toevoeging om te regenereren zoals peugeot geven dan ook veel problemen vooral als het proces nooit afgemaakt word
Buiten dit willen mensen dan ook koste wat het kost die 30.000km volmaken met dezelfde olie.
Dat kan wel, maar onder de meest ideale omstandigheden en dat is niet altijd het geval namelijk.
Veelal zal er dus veel eerder van olie gewisseld moeten worden en al helemaal als er een bouwcenterolie wordt ingemikt onder het mom 'olie is olie’.
Doe je dat niet dan kom je geheid met de gebakken peren te zitten.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

't Is al wel laat, maar laat mij maar eens wat olie op het vuur gooien.

Motorolie kan wellicht wel een autoleven mee.
Echter.... de antischuimdope niet. Olie gaat dan,op den duur, schuimen dus luchtbelletjes in de kanaaltjes. Hoofdlagers en drijfstanglagers krijgen meer ruimte door voortijdige slijtage de pomp moet nog meer olie opbrengen etc etc,

Of.... we rijden vrolijk door en het oliefilter slibt langzamerhand dicht. En omdat we destijds ook het oliefilter bij de bouwmarkt hebben gekocht, omdat hij daar zo voordelig was, hadden we niet in de gaten dat juist voor onze auto een oliefilter met overdrukklep nodig was. Gevolg geen oliecirculatie meer.

Of.... we rijden zo weinig dat die olie jaren kan blijven zitten. Af en toe starten we hem even omdat anders de accu het opgeeft. Maar eindelijk na twee jaar heeft zoonlief z'n rijbewijs en mag de auto meenemen.
Ondertussen zat er zoveel water (condens) in de olie dat de motor in de soep liep. En de jongen, die kon hier echt niets aan doen.

Dit zijn allemaal voorbeelden die ik in de praktijk heb meegemaakt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Even de zaak afronden: het ging hier om de vraag of er verschil was in olie: NEE, zolang de specificaties gelijk zijn is er geen enkel probleem.

Alle mogelijke "indianen" verhalen ten spijt is dat echt zo......als er water in olie komt waardoor schade kan ontstaan maakt dat niks uit of dat nou met olie gebeurt van 2 euro de liter gekocht bij de bouwmarkt, of dat het om olie gaat van 30 euro de liter gekocht bij de deskundige die diezelfde olie voor de helft of minder heeft ingekocht.

Het grappige is dat je altijd die ene keer dat het fout is gegaan als voorbeeld te zien krijgt. Hoeveel auto's/campers/bestelauto's rijden er rond? een paar miljoen?? Iedereen kent vast wel die ene auto die stuk is gegaan omdat er goedkope olie inzat, maar de werkelijke reden zal men nooit achterhalen....en dat is in 99,99% van de geval NIET de olie

30000 of meer met de zelfde olie?? Geen enkel punt, welk het filter op tijd vervangen.....en een olie analyze voor vervanging?? Weet je wel wat dat kost, nee nieuw olie er in das veel goedkoper.....wedden dat 95% van de olie zo weggaat terwijl de specificaties nog goed zijn ??
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15



Bericht door Boulange »

Ik was zelf ook altijd van mening dat als de specificaties kloppen kan het er in.
Volgens de specificaties kon lidl olie in m'n oldtimer.
Die lidl olie heb ik al 2x verbrand gehad.
Daarna overgestapt op Miller 20w50 (oke andere viscositeit) en de olie is niet meer verbrandt.
Bij m'n Toledo maakt de turbo "lawaai" de eerste paar keer gas geven als ik van de snelweg af kwam.
met een ander merk olie was dat ook over.

als je een motorblok uit elkaar haalt zie je trouwens meteen of er ververst is of niet.
Ik geloof meteen dat het erg lang aan kan met niet verversen, alleen denk ik wel dat je er meer een wegwerpartikel van maak.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Boulangé schreef:Ik was zelf ook altijd van mening dat als de specificaties kloppen kan het er in.
Volgens de specificaties kon lidl olie in m'n oldtimer.
Die lidl olie heb ik al 2x verbrand gehad.
Daarna overgestapt op Miller 20w50 (oke andere viscositeit) en de olie is niet meer verbrandt.
Bij m'n Toledo maakt de turbo "lawaai" de eerste paar keer gas geven als ik van de snelweg af kwam.
met een ander merk olie was dat ook over.

als je een motorblok uit elkaar haalt zie je trouwens meteen of er ververst is of niet.
Ik geloof meteen dat het erg lang aan kan met niet verversen, alleen denk ik wel dat je er meer een wegwerpartikel van maak.

Duidelijk, maar andere olie er in zegt niks over "het slecht/slechter zijn" van de verbrande olie....die betere olie die je nu gebruikt kan als basis dezelfde specs hebben, met als extra meer of andere toevoegingen

Wat was trouwens de reden van dat verbranden?? heb je dat nagekeken?
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15



Bericht door Boulange »

Synapsis schreef:
Boulangé schreef:Ik was zelf ook altijd van mening dat als de specificaties kloppen kan het er in.
Volgens de specificaties kon lidl olie in m'n oldtimer.
Die lidl olie heb ik al 2x verbrand gehad.
Daarna overgestapt op Miller 20w50 (oke andere viscositeit) en de olie is niet meer verbrandt.
Bij m'n Toledo maakt de turbo "lawaai" de eerste paar keer gas geven als ik van de snelweg af kwam.
met een ander merk olie was dat ook over.

als je een motorblok uit elkaar haalt zie je trouwens meteen of er ververst is of niet.
Ik geloof meteen dat het erg lang aan kan met niet verversen, alleen denk ik wel dat je er meer een wegwerpartikel van maak.

Duidelijk, maar andere olie er in zegt niks over "het slecht/slechter zijn" van de verbrande olie....die betere olie die je nu gebruikt kan als basis dezelfde specs hebben, met als extra meer of andere toevoegingen

Wat was trouwens de reden van dat verbranden?? heb je dat nagekeken?
Idd.

De koeling van deze auto's (reliant robin) mankeert vaak wat, waarschijnlijk ook bij die.
Verstoppingen in het motorblok en een radiateur die na 30 jaar meestal ook niet best meer is.
Dat icm een blokkie wat weinig rijwind krijgt en opgesloten zit is voldoende.
Die problemen behoren gelukkig wel tot het verleden hier.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

olie



Bericht door verkerk »

Synapsis schreef:Als klepstoters "oppompen" zoals jij dat noemt ligt dat aan slechte stoters niet aan de olie. Dunnere olie toepassen is een lapmiddel, wat gelijk aan geeft waar het werkelijk probleem ligt...aan de stoters dus, want dunne olie lekt gewoon weg ...

Wat heeft de druk op de pistonpen nou te maken met een pompverstuiver?? Pomp verstuivers werken net als gewoon verstuivers als het op de druk aankomt....maar net als met gewone verstuivers veroorzaken slechte inspuitbeelden neven schade, maar dat heeft weer niks met de smering te maken te maken

8 ton op een zuiger van een VW diesel?? dat betekend dat er verbrandingsdrukken voor komen van meer dan 100 bar.....zelfs race diesels halen dat bij lange na niet.....wat voor een koppel moet die motor dan wel niet hebben :)


later heeft de fabrikant ook een andere olie geadviseerd.
pomp verstuiver is aan gehaald om het type motor aan te geven die echt om zeep gaan bij verkeerde olie.
op de piston pen word de grens smering anders te snel bereikt en overschreden.
de afschuif belasting op het kleine pistonpen lager is enorm.
als ik u was zou ik mij er iets meer inverdiepen in de soorten belasting en olie soorten waarom en hoe.
anders zou het voor ons niet nodig zijn om zoveel soorten in huis te hebben.
transmissie olie zit volgens u natuurlijk ook geen verschil in.
VRIJHEID
Synapsis

Re: olie



Bericht door Synapsis »

verkerk schreef:
Synapsis schreef:Als klepstoters "oppompen" zoals jij dat noemt ligt dat aan slechte stoters niet aan de olie. Dunnere olie toepassen is een lapmiddel, wat gelijk aan geeft waar het werkelijk probleem ligt...aan de stoters dus, want dunne olie lekt gewoon weg ...

Wat heeft de druk op de pistonpen nou te maken met een pompverstuiver?? Pomp verstuivers werken net als gewoon verstuivers als het op de druk aankomt....maar net als met gewone verstuivers veroorzaken slechte inspuitbeelden neven schade, maar dat heeft weer niks met de smering te maken te maken

8 ton op een zuiger van een VW diesel?? dat betekend dat er verbrandingsdrukken voor komen van meer dan 100 bar.....zelfs race diesels halen dat bij lange na niet.....wat voor een koppel moet die motor dan wel niet hebben :)


later heeft de fabrikant ook een andere olie geadviseerd.
pomp verstuiver is aan gehaald om het type motor aan te geven die echt om zeep gaan bij verkeerde olie.
op de piston pen word de grens smering anders te snel bereikt en overschreden.
de afschuif belasting op het kleine pistonpen lager is enorm.
als ik u was zou ik mij er iets meer inverdiepen in de soorten belasting en olie soorten waarom en hoe.
anders zou het voor ons niet nodig zijn om zoveel soorten in huis te hebben.
transmissie olie zit volgens u natuurlijk ook geen verschil in.
Whaha....afschuifbelasting op een pistonpen?? En dan moet IK me gaan verdiepen in bepaalde belastingen....krachten van 8 ton op een zuiger zijn niet mijn uitspraken he....

Pompverstuivers zijn slechts één type van vele soorten inspuitpompen he, ze hebben slechts een en ander gecombineerd met alle voor en nadelen van dit systeem.....een van de nadelen was de slechte(re) doseerbaarheid waardoor VW en alle andere VAG merken er vanaf gestapt zijn, mede omat dit type motor vrij lawaaierig was...en de techniek inmiddels betere opties had..

Er was bij de VW motoren met dit type pomp meer aan de hand, en die waren echt niet op te lossen door het toepassen van andere olie.

Trouwens ik heb nergens gezegd dat er GEEN verschil in olie zou zitten, zolang de specificaties gelijk zijn voldoet de olie aan bepaalde minimum eisen, en elke fabrikant kan daar wat extraas mee doen, maar dat doet NIKS af aan de in de specs vastgelegde eisen...

Kijk om een tipje van de sluier op te lichten: ik heb in het verleden iets gedaan met diesels (van groot tot klein) en ook iets met smeerolie op onderzoeks niveau... das meer dan een monteur in een garage....

Wees maar blij dat die specificaties er tegenwoordig zijn, dat scheelt een hoop gedoe, je kunt gelukkig bijv gewoon Kroon olie kopen, die langs de weg niet verkrijgbaar is. Maar dankzij de vastgelegde specs kun je vrijwel iedere olie door elkaar gebruiken die aan de specs voldoet..

Overigens: wel eens opgevalllen dat Kroon dezelfde kleuren heeft als een ander bekende smeerolie en brandstofleverancier ?? Drie keer raden waar Kroon de olie van betrekt
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Synapsis schreef:Er is op dit moment maar EEN probleem met smeerolie in gebruiksdiesels zoals personen auto's en campers wat aandacht nodig heeft
Omdat niemand het vraagt doe ik het maar, want ik ben wel nieuwsgierig.
WAT is dan het probleem??
Groeten Abe
Afbeelding
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Wim, Kirsten en Binck schreef: Wat een onzin verhaal.
Toch wel weer jammer, zonder zelf een 'echte' menig te hebben het topic aan te vullen met zo'n 'startzin'.

Uit meerdere test en controles is gebleken dat benzine en olie en bv ook tomatenpuree door dezelfde tankers de haven binnen gevaren worden.

Dat producten aan een bepaalde normeringen moeten voldoen en als ze aan deze voldoen, je dus ook gewoon de goedkoopste kan nemen.
Dat was ook de vraag van de topic starter en het antwoord is dus, er is geen verschil.

Het enige wat ik me kan voorstellen, immers het komt in dezelfde tanker binnen, maar wordt waarschijnlijk 'tijdelijk' ergens anders opgeslagen, dat is dan het enige verschil.
Als je een 'echte' andere mening heb, hoor ik die graag.
Ghia schreef:Sommige motoren barsten van de interne foutjes, immers je kunt ook gewoon een goede motor bouwen.
Wim, Kirsten en Binck schreef: Fabrikant zijn genoodzaakt om door de strengere milieueisen de motor aan te passen.
Genoodzaakt!!!
Dat is een keuze, denk je nu werkelijk dat men tegenwoordig geen goede motoren kan/mag bouwen.
Het is wel goedkoper.
Een goed voorbeeld is het Bsludge verhaal van bv de Saab 900.
Een constructiefout in de turbo en carterventilatie die de de boel intern vervuilde door de olie te kraken cq. te verbranden.
Saab had zelfs bij één type 11 veranderingen moeten doorvoeren voordat ze de fout ondekt hadden.
Waarom zelf alles testen als de 'klant' het ook voor je kan doen.

De specificaties van de olie en de verversingsinterval te verhogen, bleek uiteraard goedkoper dan overal nieuwe motoren te monteren.
Wim, Kirsten en Binck schreef: Ik heb dagelijks te maken met stuk gelopen motoren, turbo's ed , door gebruik van olie met de verkeerde specificaties of te laat verversing termijn.
Laat we het in iedere geval over een ding eens zijn, gebruik olie met de juiste specificaties.
Helemaal mee eens en aangezien al dat spul maar door een paar fabrikanten gemaakt worden en de specificaties duidelijk aangeven over welke kwaliteitbereik we het hebben, kun je dus voor nog geen tientje lekker 4 liter olie halen bij de Action.

Nog even voor de duidelijkheid, de Action verkoopt niet de olie voor de opgefokte turbootjes ed.
De grotere winkels gaan tot volsynthetisch 5W40, daar kan al meer dan de helft van het wagenpark prima mee rijden ... ;-)
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Abe schreef:
Synapsis schreef:Er is op dit moment maar EEN probleem met smeerolie in gebruiksdiesels zoals personen auto's en campers wat aandacht nodig heeft
Omdat niemand het vraagt doe ik het maar, want ik ben wel nieuwsgierig.
WAT is dan het probleem??
Dat is heel simpel: er zijn aanwijzingen dat BEPAALDE biodiesel soorten bij toevoeging aan regeuliere diesel ondermeer verzeping van de smeerolie KAN veroorzaken. Verzeping leidt tot verminderde smeereigenschappen. Bio diesel heeft een veel hoger kookpunt, dus zal ook niet verdampen bij warme motoren hetgeen "gewone" diesel wel doet, want ook dat kan in de smeerolie komen

Zelfs de ADAC heeft hier op gewezen om je, om schade te voorkomen, goed aan de voorgeschreven verversingstermijn te houden, liever zelfs korter. Als ik het me goed herinner heeft er o.a. in het blad Promobil ergens in 2009 een artikel over gestaan.

En om gelijk weer de criticasters tevreden te houden: DIT heeft niets te maken met goedkope of dure smeerolie...dit is algemeen
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: olie



Bericht door @3 »

Synapsis schreef:Trouwens ik heb nergens gezegd dat er GEEN verschil in olie zou zitten, zolang de specificaties gelijk zijn voldoet de olie aan bepaalde minimum eisen, en elke fabrikant kan daar wat extraas mee doen, maar dat doet NIKS af aan de in de specs vastgelegde eisen...
Juist, en dat is nou juist het (prijs)verschil tussen Aldi olie en Dealerolie.

Aan de (minimale) kwaliteit ligt het dus niet maar wel hoe lang je er mee kunt doen. En niet zelden blijkt dat goedkoop duurkoop is.
En daar kom je, als het over olie gaat, helaas vaak te laat achter. :wink:
Synapsis

Re: olie



Bericht door Synapsis »

@3 schreef:
Synapsis schreef:Trouwens ik heb nergens gezegd dat er GEEN verschil in olie zou zitten, zolang de specificaties gelijk zijn voldoet de olie aan bepaalde minimum eisen, en elke fabrikant kan daar wat extraas mee doen, maar dat doet NIKS af aan de in de specs vastgelegde eisen...
Juist, en dat is nou juist het (prijs)verschil tussen Aldi olie en Dealerolie.

Aan de (minimale) kwaliteit ligt het dus niet maar wel hoe lang je er mee kunt doen. En niet zelden blijkt dat goedkoop duurkoop is.
En daar kom je, als het over olie gaat, helaas vaak te laat achter. :wink:
En ook hier staat nergens dat je langer met de olie moet doen.....tenslotte was de vraag of er verschil in olie zat......NEE dus als het om de specs gaat......zolang mensen zich braaf aan de termijn van verversen houden is er dus voor jan met de pet niks aan de hand.....en dat doen de meeste camperaars toch altijd niet waar??
Plaats reactie