warm draaien /onderhoud
warm draaien /onderhoud
Ik weet dat je de motor in de winter niet even moet laten draaien i.v.m
condens enz .
Misschien een open deur maar als ik aan het klussen ben in de camper en ik laat de motor 1 of 2 uur draaien dan is de boel toch aardig op temperatuur lijkt me .
dan is er toch geen condens enz meer in de motor aanwezig .
kan ik gelijk de boel binnen verwarmen en dat is we lekker tijdens het klussen .
wel of niet doen en waarom .
Weet iemand een bedrijf in de buurt van Apeldoorn voor onderhoud/apk.
ik heb niet zoveel zin om weer naar Br in Almelo te rijden .Waar ik overigens zeer tevreden over ben .
Of toch naar de Ford dealer in Apeldoorn Wie heeft ervaring ?
Prachtig dit forum ik heb al heel veel gelezen en dus geleerd .
Bedankt allemaal .
Groet,
John uut Apeldoorn .
condens enz .
Misschien een open deur maar als ik aan het klussen ben in de camper en ik laat de motor 1 of 2 uur draaien dan is de boel toch aardig op temperatuur lijkt me .
dan is er toch geen condens enz meer in de motor aanwezig .
kan ik gelijk de boel binnen verwarmen en dat is we lekker tijdens het klussen .
wel of niet doen en waarom .
Weet iemand een bedrijf in de buurt van Apeldoorn voor onderhoud/apk.
ik heb niet zoveel zin om weer naar Br in Almelo te rijden .Waar ik overigens zeer tevreden over ben .
Of toch naar de Ford dealer in Apeldoorn Wie heeft ervaring ?
Prachtig dit forum ik heb al heel veel gelezen en dus geleerd .
Bedankt allemaal .
Groet,
John uut Apeldoorn .
Warmdraaien kan je het beste doen door rond te rijden en veel te schakelen (vooruit en achteruit).
Kijk maar eens in de zomer hoe snel de temp oploopt bij het parkeren in een rottig plekkie.
Dan alles lekker opwarmen, kachel open etc.
Motor uit en vette lappen in de uitlaat en camper goed doorluchten ...
Kijk maar eens in de zomer hoe snel de temp oploopt bij het parkeren in een rottig plekkie.
Dan alles lekker opwarmen, kachel open etc.
Motor uit en vette lappen in de uitlaat en camper goed doorluchten ...
Re: warm draaien /onderhoud
En zo komt maar weer eens aan het licht wie hier de lucht verpesten, we waren al een tijdje op zoek.Hymer572 schreef:Ik weet dat je de motor in de winter niet even moet laten draaien i.v.m
condens enz .
wel of niet doen en waarom .
Weet iemand een bedrijf in de buurt van Apeldoorn voor onderhoud/apk.
ik heb niet zoveel zin om weer naar Br in Almelo te rijden .Waar ik overigens zeer tevreden over ben .
Of toch naar de Ford dealer in Apeldoorn Wie heeft ervaring ?
Groet,
John uut Apeldoorn .
Groeten
Klaas
Klaas
Warm draaien houdt niet in dat de motor alleen warm wordt van de verbranding van de brandstof.
Een kwart van de energie uit die brandstof gaat verloren aan wrijvingsverliezen.
Het benodigd vermogen om de motor stationair te laten lopen is beperkt. Wrijvingsverlies dus ook.
Het zijn juist de verliezen die zorgen voor een warme motor. Een warme motor zul je dus enkel bereiken wanneer er mee wordt gereden en waar kracht van wordt gevraagd.
Hiermee zal tevens duidelijk zijn dat het stationair laten draaien van de motor in de winter tijdens het voorruit krabben geen tot nauwelijks zin heeft. Het opwarmen van een motor gebeurt het beste door er gelijk de snelweg mee op te gaan.
(let wel, dat is dus niet gelijk aan het volgas kapot trappen van een koude motor. De grootste vijand van een koude motor is hoge toeren en dat is wat anders dan het belasten bij lagere toeren.)
Een kwart van de energie uit die brandstof gaat verloren aan wrijvingsverliezen.
Het benodigd vermogen om de motor stationair te laten lopen is beperkt. Wrijvingsverlies dus ook.
Het zijn juist de verliezen die zorgen voor een warme motor. Een warme motor zul je dus enkel bereiken wanneer er mee wordt gereden en waar kracht van wordt gevraagd.
Hiermee zal tevens duidelijk zijn dat het stationair laten draaien van de motor in de winter tijdens het voorruit krabben geen tot nauwelijks zin heeft. Het opwarmen van een motor gebeurt het beste door er gelijk de snelweg mee op te gaan.
(let wel, dat is dus niet gelijk aan het volgas kapot trappen van een koude motor. De grootste vijand van een koude motor is hoge toeren en dat is wat anders dan het belasten bij lagere toeren.)
En als je m dan toch stilstaand laat draaien.
Laat hem dan wat meer toeren draaien, dat vindt ie een stuk lekkerder.
Ongeveer 1500 is dan mooi.
Zelf doe ik in zo'n geval het eerste wat ik kan vinden tussen het gaspedaal, houtje of een cola-fles oid.
Laat hem dan wat meer toeren draaien, dat vindt ie een stuk lekkerder.
Ongeveer 1500 is dan mooi.
Zelf doe ik in zo'n geval het eerste wat ik kan vinden tussen het gaspedaal, houtje of een cola-fles oid.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !