gewicht herverdeling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:

gewicht herverdeling



Bericht door nirmal »

Afbeelding

waar het om gaat: ik heb een peugeot J5 met een burstner opbouw uit 1990. De camper rijdt op benzine en LPG. Ik heb een 90 liter LPG tank en die zit helemaal achterin de camper vlak achter de achterbumper, dus echt aan het eind. Nou weet ik niet al te veel van natuurkunde maar zo'n zwaar geval, helemaal aan het eind van de camper, ver voorbij de achteras levert volgens mij een onevenredige zwaarte of extra druk of de achteras.

nou wil ik die achterkant wat meer de lucht in hebben en de as wat minder belasten. nou dacht ik dat te bereiken door die enorme gastank te laten verplaatsen naar een positie tussen de voor en achterwielen in, dus in het midden zodat het gewicht ook meer verdeeld wordt.

Talking sense of is het onzin....

gr

Rob
Laatst gewijzigd door nirmal op ma 10 jan 2011, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Hallo Nirmal,

Wat je denkt klopt helemaal, een zware tank op ongeveer 1,25meter achter de achteras levert een 3,5 a 4 maal grote asdruk op als dat het ding weegt. Hem tussen de voor en achteras te plaatsen is een veel beterre verdeling.

suxses ermee

grt van hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Zoals je op de foto ook ziet is de normale gaskast mooi boven de as geplaatst. Vast ook niet voor niets.
Gebruikersavatar
Ad&Joke
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:42
Locatie: West Brabant



Bericht door Ad&Joke »

vanHooltje schreef:Hallo Nirmal,

Wat je denkt klopt helemaal, een zware tank op ongeveer 1,25meter achter de achteras levert een 3,5 a 4 maal grote asdruk op als dat het ding weegt. Hem tussen de voor en achteras te plaatsen is een veel beterre verdeling.

suxses ermee

grt van hooltje

Aan de hand van de foto kun je inschatten dat de afstand van de LPG-tank (direct achter de bumper) ongeveer de helft is van de wielbasis.
Dat betekent een extra belasting op de achteras van 1,5 x het gewicht van de tank. (en niet 3,5 tot 4 x)
In het algemeen is het de achteras die het zwaarste wordt belast. Voor een evenredigere verdeling van het totaalgewicht zou je daarom de tank zover mogelijk naar voren moeten plaatsen. Logischerwijs vangt elk van de assen de helft van het gewicht op als de tank precies midden tussen voor- en achteras geplaatst wordt.

gr.
Ad
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:



Bericht door nirmal »

he luitjes,

Heel erg bedankt voor jullie respons. Hoeveel maal dat gewicht wordt of hoeveel onevenredig het gewicht wordt door die plaatsing achterin, als ik de tank naar voren ga verplaatsen heb ik in ieder geval een betere verdeling van dat gewicht. Fijn dat mijn redenatie klopt en ik ga dit zeker in april laten uitvoeren want in mijn ogen is er voldoende ruimte zo'n 1,5 meter vóór de achteras.

En ik ben dan heel benieuwd of dat inderdaad ook de kont wat meer omhoog laat gaan als dat gewicht daar weg is... :-)

groetjes

Rob

(kan niet wachten tot die winter voorbij is en ik de camper weer uit de stalling kan halen....)
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
Gebruikersavatar
Ad&Joke
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:42
Locatie: West Brabant



Bericht door Ad&Joke »

Rob,

Met een paar aannames voor de afmetingen van je camper en het gewicht van de gevulde LPG-tank zou je door de verplaatsing zoals je aangeeft, de achteras met ongeveer 65 kg minder belasten. Dit gewicht komt er bij de belasting van de vooras natuurlijk bij.

Mijn aannames zijn:
lengte camper 6,4 meter, wielbasis 3,4 m., gewicht 80% gevulde tank 70 kg. Afstand middelpunt van de tank in de huidige situatie 1,7 m achter de achteras, in de nieuwe situatie 1,5 m voor de achteras


groet,

Ad
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Bovendien is het voor de grip, met name bergie op, handiger om wat minder druk op de achteras en wat meer druk op de vooras te hebben.
Ik ben op steilere hellingen al enkele voorwielspinnende camper tegen gekomen die veel druk op hun achteras hadden (bijv. scooter of fietsen)
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
hansfiets
Berichten: 683
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:45
Locatie: den haag

voorwilspin



Bericht door hansfiets »

Hymertje 64 hoe glad was het toen je die voorwielspinnerde camper tegen kwam vreemd verhaal??? Mvr gr Hans Welp
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: voorwilspin



Bericht door Hoofdnoorman »

hansfiets schreef:Hymertje 64 hoe glad was het toen je die voorwielspinnerde camper tegen kwam vreemd verhaal??? Mvr gr Hans Welp
Oh ja?????

Nou, ik kan het nog even iets sterker vertellen hoor! Ik heb het, welliswaar met regen, reeds op een niet al te grote klim meegemaakt.
En als dan de weg zo smal is dat je niet kan laveren om gang te maken, praat je wel anders.
En dan nog wat, ik heb geen belading achterop. Zelfs met die opgeplakte witte strepen op de weg, zebrapad of zo, slippen soms mijn wielen er onder door. En ik heb kwaliteit banden.

Maar even zonder gekheid Hans, als je het wegdek, het weer en de eventuele kwaliteit van de banden niet mee hebt, dan komen de spinnende wielen wel degelijk vaker voor en dan vaker helling op.

Maar, Hymertje had zich iets anders moeten uitdrukken. Het doorslippen is niet het gevolg van een zwaar belastte achteras, maar van een te licht belastte vooras.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:



Bericht door nirmal »

Die spinnende voorwielen heb ik ook reeds gehad, we hadden vorig jaar in de bergen rond het meer van Annecy de euvele moed om een 15% berg te nemen... dat ging even goed maar na een haarspeldbocht waar ik de snelheid er helemaal uit moest halen kwam ik nagenoeg stil te staan en toen was het spinnen geblazen en ik moest weer de berg af want ik kon geen grip meer te pakken krijgen en kon dus alleen nog maar terug. En het was zomer, redelijk schone weg maar onvoldoende druk dus onvoldoende grip.

Nou was die 15 % ook wel wat heldhaftig voor een 2 liter benzine geval...

Maar ook op vlakke gedeelte wil dat spinnen voorkomen als ik teveel gas geef en dan is het niet vanwege een te krachtige motor :-) dus ik ken het zeker wel...

Nirmal


[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRDVVITP.jpg[/img]
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Via de kennisbank en mijn artikel daar over bandendruk berekenen, staat in het derde bericht mijn grote serieuse bandendruk en aslastenspel, waarmee je die gewichtsverschuivingen vrij nauwkeurig kunt berekenen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland

Re: voorwilspin



Bericht door hymertje644g »

Hoofdnoorman schreef:
hansfiets schreef:Hymertje 64 hoe glad was het toen je die voorwielspinnerde camper tegen kwam vreemd verhaal??? Mvr gr Hans Welp
Oh ja?????

Nou, ik kan het nog even iets sterker vertellen hoor! Ik heb het, welliswaar met regen, reeds op een niet al te grote klim meegemaakt.
En als dan de weg zo smal is dat je niet kan laveren om gang te maken, praat je wel anders.
En dan nog wat, ik heb geen belading achterop. Zelfs met die opgeplakte witte strepen op de weg, zebrapad of zo, slippen soms mijn wielen er onder door. En ik heb kwaliteit banden.

Maar even zonder gekheid Hans, als je het wegdek, het weer en de eventuele kwaliteit van de banden niet mee hebt, dan komen de spinnende wielen wel degelijk vaker voor en dan vaker helling op.

Maar, Hymertje had zich iets anders moeten uitdrukken. Het doorslippen is niet het gevolg van een zwaar belastte achteras, maar van een te licht belastte vooras.
Het doorslippen van de voorwielen komt inderdaad door een te licht belast vooras, maar dat is dan wel mede het gevolg van een te zwaar belast achteras. Hierdoor gaat de achtekant als het warre hangen, met name bij een lange oversteek achter de as. Bij wat steilere hellingen is de druk op de voorwielen dan relatief nog minder en ontstaat sneller wielsoin. En inderdaad is dit het geval bij het nemen van (haarspeld-) bochten; je moet dan vaak terugschakelen en (extra) gas geven. Bij natte wegen is dit nog meer het geval.
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:



Bericht door nirmal »

[quote="Jadatis"]Via de kennisbank en mijn artikel daar over bandendruk berekenen, staat in het derde bericht mijn grote serieuse bandendruk en aslastenspel, waarmee je die gewichtsverschuivingen vrij nauwkeurig kunt berekenen.[/quote]


kennisbank? artikel? ........ linkje maken?
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer



Bericht door Hoofdnoorman »

De kennisbank van Jadatis is erg fraai. Met name de in te vullen Exel file.
Ik heb hem gezien maar heb even geen link.

Wel vind ik persoonlijk dat het voor iemand zonder kennis te moeilijk is. Jadatis heeft wellicht, net als ik, een zéér gedegen achtergrond in werktuigbouw en/of betavakken. Daardoor is het, in ieder geval voor mij, moeilijk om op begrijpelijke taal iets uit te leggen.

Toch wil ik het nog een keertje proberen. Hiervoor wil ik graag wat wollige voorbeelden gebruiken:

Neem een vork, mes of lepel en probeer hem te ballanceren op je vinger.
Pak een schaal, bord of een ander voorwerp en probeer hem te ballanceren op je vingertop. Dit lukt vrijwel iedereen. Het punt van balans noemen we maar even het "Zwaartepunt". Het vermogen om dat zwaartepunt te benaderen zit in bijna ieder mens. Maar ook is dit zwaartepunt voor eenvoudige voorwerpen te berekenen.
Veel mensen hebben wel eens met een steekwagen gewerkt. Ook hier heeft men geen uitleg nodig over hoeveel de steekwagen achterover gekiept moet worden om het volledige gewicht boven de as te brengen.

Maar nu komt het! Het zwaartepunt van een camper ligt ergens tussen de assen en op een hoogte (ergens tussen vloer en dak), en, tot slot, ook nog even in de breedte. Die breedte vergeten we maar even.
Statisch, dwz een stilstaande camper, is er een verdeling van het gewicht over voor en achteras.
Bij een helling, omhoog, krijg je dus het effect van de steekwagen. De druk op de vooras wordt minder. Hetzelfde bij snelheid. Als er meer oppervalkte boven het zwaartepunt tegenwind heeft, zal ook de druk op de voorwielen afnemen. Dit is een dynamische verandering.

Uit het voorbeeld geldt; Druk op vooras kan afnemen bij bv tegenwind/snelheid, of bij een helling omhoog. Bij een voorwielaangedreven camper kan het dus erg goed voorkomen dat de wielen doorslippen.

Iedere camper is dus anders. Het doorslipmoment van wielen kan dus ook verschillen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie