Word er moedeloos van...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
sienna
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:16
Locatie: Nijmegen

Word er moedeloos van...



Bericht door sienna »

Ik weet er is al meer hierover geschreven. De motorlekkage van de
ducatos type x250. Zo ook onze buscamper van 2007.
Afgelopen zomer gaf de dynamo de geest. Dit kwam door de constante water op de dynamo.
Toen in sept. wilde de versnelling niet meer schakelen. Door constant water op schakelmechanisme op de versnellingsbak loopt het vast. Is toen gedemonteerd en weer ingevet door de dealer.
Vanmorgen wilde de auto niet meer starten dus anwb erbij. Deze kreeg het niet voor elkaar. Waarschijnlijk door vocht en vorst is de distributieriem versprongen.
Maandag wordt de camper door de dealer opgehaald. Ik word moedeloos van deze fiat....
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam



Bericht door Jan Hester »

Ik zal er helemaal gek van worden. Voor mij een reden geen Fiat te nemen, alhoewel je er haast niet omheen kunt. Hoop dat ze het weer herstellen voor je.
Jan Hester Amsterdam
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Tja is wel balen een dergelijke constructie fout.
Duidelijk een geval van niet lang genoeg testen en een model te snel op de markt brengen.
Zijn de nieuwere modellen al aangepast?
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Wat een rampspoed!
Worden deze reparaties uitgevoerd voor rekening van Fia of met een coulanceregeling??
Heb je het kenteken hier http://fiatcamper.com/check.php al eens ingevoerd???

Groeten,
MariusHRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Lijkt meer een probleem van het water/vocht dan van de auto.

Oplossing is vrij duidelijk. :idea:
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Zijn dit niet gevolgen vant het bekende probleem van het lekwater via de motorkap van dit type??

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel

Re: Word er moedeloos van...



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

sienna schreef:Ik weet er is al meer hierover geschreven. De motorlekkage van de
ducatos type x250.
Sienna bedoelt waarschijnlijk de waterlekkage

zie ook http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=3&t=3833

Stuur ook een Persoonlijk bericht naar Umpie30, hij kan kijken naar evt. modificaties en schrijven vanuit Fiat.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Die bedoelde ik ook......

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
sienna
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:16
Locatie: Nijmegen



Bericht door sienna »

De bus heb ik vorig jaar uit duitsland ingevoerd. De fiat/iveco dealer heeft het nagekeken en het blijkt dat er in duitsland de modificaties al zijn doorgevoerd.(ze kunnen dat zien als de auto in onderhoud is geweest bij een dealer in duitsland).Ik wacht even op de uitslag maar vrees motorschade.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Ook dan is er reden uit te zoeken of die schade te relateren is aan die (mogelijk niet tijdig) verholpen lekkage!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:



Bericht door Digiwalker »

Ontzettend veel medeleven van mijn kant. Dit heb ik ook meegemaakt afgelopen januari.

Lekkage van de afdichting langs de voorruit is de hoofd oorzaak. Hier heeft Fiat een schuimplastic tochtstripje gebruik om het water wat van de voorruit druipt in de goot te krijgen.

Echter als het heeft gevroren en dooiwater druipt over het motorblok loopt het ook over de aandrukrol van de distributie. Gevolg IJs tussen riem een aandrukrol. GEVOLG: 1x starten en de riem verspringt een aantal tanden.

Ga je dan gaat rijden slaan de zuigers tegen de kleppen. GEVOLG :
In het gunstige geval breken de tuimelaars af. (nieuwer type 250)
In het slechtste geval slaan ook de klepstelen krom. Dit kost je de kop(cylindrkop).

Totaalschade bij mij € 3500.00 en geen coulance van Fiat.

Ook de dynamo was na 55000 km versleten door water.

Er zijn een 7 tal modificaties door te voeren:
1e : ruit afkitten met een ruitenkit.
2e : Afvoergoot naden afkitten
3e: Afvoergoot gaten goed schoon houden en eventueel door steken met een rager. Ook links en rechts van de ruitenwissers.
4e: Beschermkap op cylinderkop plaatsen
5e: Luchtinlaatrubber tussen motorkap en koker invetten met vaseline
6e; Afvoerslang aanbrengen in luchtinlaatkoker net na het rubber. Deze tot in wielkast laten lopen.
7e: Rubber flap aanbrengen op steun in het midden van de motorcompartiment waarop een sensor is gemonteerd.

Voorts kijken of er in de ruimte tussen de nokkenassen aan de rechterzijde van het motorblok een gaatje zit waardoor het water wat tussen de nokkenassen blijft staan goed weg kan lopen. Meestal is door Fiat een gelige waslaag aangebracht tussen de nokkenassen om roestvoming van de injectoren tegen te gaan. Hierbij wordt dus ook de waterafvoer geblokkeerd. GEVOLG : Injectoren roesten vast
Ook de gloeipluggen hebben hier last van.

Na dit weinig opbeurende verslag veel sterkte gewenst.

Groet
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Eureka
Berichten: 129
Lid geworden op: do 08 apr 2010, 10:56



Bericht door Eureka »

Hoy,

misschien een domme vraag maar hebben alle Fiat modellen daar last van, binnenkort krijgen wij onze nieuwe camper Fiat bj.2010 geleverd met een rood logo. Er rijden zoveel van dit model Fiat bussen rond, bouwbedrijven, koeriers enz.enz. . Hebben die dan allemaal dit probleem of geldt het alleen voor een bepaald type ?

Groet Eur(ek)a. :roll:
Laatst gewijzigd door Eureka op za 04 dec 2010, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Eur(ek)a, één van de mooiste uitvindingen is de camper!
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen



Bericht door Bendia »

waar jullie zeker bij dit model dus de x250 met blauw logo moeten opletten is de ruitenwisserarm kant bestuurder , daar blijft het water instaan en de arm van de ruitenwisser staat non stop in het water , dus roest vorming met op vrij korte termijn ook daar problemen . Nog een bijkomend probleem bij sommige is aan de deuren de instapbakken daar kan het zijn dat er opspatend water blijft zitten onder deze bakken omdat langs onder de afdekdoppen niet goed afsluiten :idea:
sienna
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:16
Locatie: Nijmegen



Bericht door sienna »

De distributieriem was inderdaad versprongen.De motor heeft ook schade
opgelopen.Hoeveel wordt nu bekeken.Er wordt ook geprobeerd een coulance regeling aan te vragen.Het is ook erg dom van me om te starten
als het gevroren heeft :D
Plaats reactie