accu stinkt help!!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
autostar 422
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 10:13

accu stinkt help!!



Bericht door autostar 422 »

pas eigenaar van een camper flink gepoetst maar bleef een rotte eierengeur inzitten, gezocht naar een eventueel gaslek, niks gevonden nu denken we dat het om de accu gaat, met draaiende motor voltage gemeten 14 V is dit normaal of is ie toch overleden?
wie kan me helpen
geuze
Berichten: 1637
Lid geworden op: ma 11 sep 2006, 22:07



Bericht door geuze »

dit is normaal maar hij kan toch stuk zijn b.v een cel die stuk is beste in belaste toestand meten met stilstaande motor
succes
pluk de dag voor je het weet is het over
autostar 422
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 10:13



Bericht door autostar 422 »

ja eruit gehaald is idd stuk, te weinig water is gaan koken jammer!!
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist



Bericht door c.westerman »

Kijk even of er niets overgelopen is. Accuzuur is funest voor je accubak. Heel goed spoelen met schoon water. Grt Casper
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Autostar, overigens welkom op dit forum.
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)

Re: accu stinkt help!!



Bericht door familie Woefkes »

autostar 422 schreef:pas eigenaar van een camper flink gepoetst maar bleef een rotte eierengeur inzitten, gezocht naar een eventueel gaslek, niks gevonden nu denken we dat het om de accu gaat, met draaiende motor voltage gemeten 14 V is dit normaal of is ie toch overleden?
wie kan me helpen
Rotte eierengeur is CS2; waarschijnlijk door overlopend accuzuur dat ergens iets aangepast heeft onder de accu.
14V is normaal; maar meet ook eens zonder draaiende motor: zakt hij dan langzaam onder de 12,7 V dan mag je de uitvaart regelen.
Leo
Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Waarschijnlijk kapotte spanningsregelaar of dynamo, waardoor de accu tijdens het rijden (hogere toerental van de motor) overladen wordt en dan gaat koken. Vandaar overlopen en rotte eierengeur. Kortom, dynamo en spanningsregelaar door (laten) meten om te kijken of het daaraan ligt. Heb zoiets dergelijks al eens een keer met een personenauto gehad, vandaar mijn tip.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Ook ik denk aan koken/lekkage van de (huishoud-) accu.
Als dit het geval blijkt te zijn: spoelen met heel veel water.
Een kapotte spanningsregelaar herken je ook aan een te hoge laadspanning op de accu (>14,4 volt.)
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal



Bericht door hans51 »

Hoi autostar 422

Kijk eens of de ontluchting van jou hh accu wel naar buiten is afgevoerd met een slangetje .
Bij het laden van accu's komt namelijk het zogenaamde knalgas (H2 + O2)
vrij dat heel sterk naar rotte eieren ruikt, dit is zeer explosief en dus ook net zo brandbaar als propaan/lpg.
Indien deze afvoer niet in orde is en de accu in een gesloten ruimte (garage of bagageklep) staat is het van GROOT belang voor je eigen veiligheid dat dit in orde gemaakt wordt.
Het is heel simpel op te lossen door een gaatje in de bodem te boren en het ontluchtingsslangetje hierdoor naar buiten te steken beetje kit eromheen en je bent van de stank en het explosie gevaar af.

suc6 ermee :!:

groet hans
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

een aantal reacties verwijderd en aangepast in dit topic.
Het gaat hier over een kapotte accu, niet over een gebruikersnaam.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Synapsis



Bericht door Synapsis »

hans51 schreef:Hoi autostar 422

Kijk eens of de ontluchting van jou hh accu wel naar buiten is afgevoerd met een slangetje .
Bij het laden van accu's komt namelijk het zogenaamde knalgas (H2 + O2)
vrij dat heel sterk naar rotte eieren ruikt, dit is zeer explosief en dus ook net zo brandbaar als propaan/lpg.
Indien deze afvoer niet in orde is en de accu in een gesloten ruimte (garage of bagageklep) staat is het van GROOT belang voor je eigen veiligheid dat dit in orde gemaakt wordt.
Het is heel simpel op te lossen door een gaatje in de bodem te boren en het ontluchtingsslangetje hierdoor naar buiten te steken beetje kit eromheen en je bent van de stank en het explosie gevaar af.

suc6 ermee :!:

groet hans
Knalgas (H2) ruik je niet !! Rotte eier lucht word veroorzaakt door H2S (Di-waterstof sulfide, ook bekend als Zwavelwaterstof))

Het gevaar van H2S zit hem eerder in het giftige karakter van dit gas dan in het brandbare. Als je het ruikt is het eigenlijk nog heet veiligst, zodra de concentraties hoger worden word het reukvermogen minder en gaat het gevaar omhoog.
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Afgelopen week sprak ik met een gerenomeerd accuproducent en die stelde het volgende. Als je rotte eierengeur ruikt is 9 van de 10 keer de accu aan het overlijden. Tenzij je het water heel hoog bij hebt bijgevuld toen de accu leeg was en toen bent gaan laden. Hioerdoor loopt de accu over en krijg je de geur ook. Maar dit moet dan duidelijk te zien zijn bovenop je accu.
Groeten Abe
Afbeelding
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:



Bericht door TechGraphix »

Accuzuur laat zich, overigens, neutraliseren met een oplossing van soda of, minder agressief, zeepsop..
Met name die tweede is in een camper toch wel te maken (al is het de dure shampoo van moeders de vrouw :twisted: )

Kees
Afbeelding
Grenzeloos
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 0:12
Locatie: Utrecht

accu



Bericht door Grenzeloos »

Hallo,

Zoals hier boven al geopperd was, is het denk ik je dynamo.
Die laat je accu niet meer op zoals het bedoeld is. Ook ik heb hetzelfde met mijn personenwagen gehad. Dat gaf een enorme stank. Nieuwe dynamo, en accu, weg probleem. (en een paar honderd euro) :cry:

Groet Peter.
Plaats reactie