Roetfilter Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

KlarienWim schreef:ik lees hier tot mijn verbazing dat de roetdeeltjes verbrand worden en vervolgens in de motorolie terecht komen, dit zal dan weer in de vorm van koolstof zijn want koolstof op zich brandt niet zo bestdus hier zal dan weer een aanzienlijke hoeveelheid diesel voor nodig zijn, notabene ook nog eens in de uitlaatslag waar de verbranding erg slecht zal zijn gezien het tekort aan zuurstof met andere woorden,?... het middel is erger dan de kwaal, het komt dus toch weer in het milieu terecht met nog wat extra roet, dit kan toch niet de bedoeling zijn van een milieumaatregel
De roet (Koolstof) wordt verbrand in het filter en wordt dan omgezet in co2. Co2 gaat via de uitlaat naar buiten. Dit werkt alleen als het filter flink heet gestookt wordt. Daarom wordt tijdens het regenereren extra brandstof aan de uitlaatgassen toegevoegd voordat deze gassen in het roetfilter komen. In het eerste deel van het roetfilter is een katalysator geplaatst, waar de brandstof verbrand met als gevolg een verhoging van de temperatuur tot de voor regeneratie benodigde waarde.
Het toevoegen van brandstof aan de uitlaatgassen kan o.a. door een extra inspuiting gedurende de uitlaatslag. De brandstof verbrand dan niet meer in de motor maar pas in het katalysatordeel van het roetfilter. Een deel van de gedurende de uitlaatslag ingespoten brandstof slaat neer op de cilinderwand en komt daardoor in de olie waardoor de oliekwaliteit afneemt.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Gebruikersavatar
alberthoving
Berichten: 210
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 13:01
Locatie: Nuenen



Bericht door alberthoving »

Zijn er nog meer mensen met een nieuwe Ducato multijet 160 (3 liter motor) met roetfilter (DPF) die al een keer hun olie hebben moeten verversen binnen het normale onderhoudsschema? Fiat schijnt wat problemen met deze motor te hebben, en heeft blijkbaar het olie wisselen (244 Euro) uit het normale onderhoud (30.000 km) gehaald. Olie wisselen kan alleen bij een officiele professionele Fiat dealer i.v.m reset van de boordcomputer.
Alle ervaringen zijn welkom, vooral de kilometerstand.

groeten,

Albert
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

alberthoving schreef:Wij hebben ook een nieuwe Fiat Ducato 250 met 3.0 multijet en DPF (Diesel Particle Filter), en hadden deze zomer hetzelfde probleem: knipperend olielampje, dat volgens het boekje betekende zo snel mogelijk olieverversen. Kilometerstand was slechts 9000km. Na een halve dag zoeken, en van Fiat garage naar Fiat garage gestuurd te zijn, eindelijk een Iveco/Fiat garage gevonden die ons direct wilde helpen. Omdat zij het niet vertrouwden (bij deze km stand) hebben ze eerst wat tests aan de sensors etc. gedaan. Uiteindelijk toch de olie ververst en de boordcomputer gereset. Kosten 200 Euro voor 2 uur werk en olie plus filter. Je moet inderdaad naar een garage met geschikte apparatuur. Wij rijden net als TS best stevig en ook met hogere toerentallen met de camper, en het roetfilterlampje heb ik dan ook nog nooit aan zien gaan (behalve bij het op contact zetten)
Toevallig kwam ik bij de Fiat handleidingen (zie ander topic) ook de volgende aanvulling voor de Ducato 250 met DPF tegen: http://www.fiat-service.nl/instructiebo ... 20Fiat.pdf
Hierin staat dat de motorolie + filter elke 30.000km vervangen moet worden (40.000km bij de Ducato 250 zonder DPF).
Mijn klacht (met rekening) loopt al bij de importeur/dealer van de camper met het verzoek dit op te nemen met Fiat.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Albert
waar zie jij hier staan dat elke 30.000 olie en filter vervangen moet worden?
de olie moet in elk geval na 2 jaar vervangen worden dat staat er
bij dat schema tje onderaan staat namelijk nix aangevinkt bij 30-60-90 dkm
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

alberthoving schreef:Zijn er nog meer mensen met een nieuwe Ducato multijet 160 (3 liter motor) met roetfilter (DPF) die al een keer hun olie hebben moeten verversen binnen het normale onderhoudsschema? Fiat schijnt wat problemen met deze motor te hebben, en heeft blijkbaar het olie wisselen (244 Euro) uit het normale onderhoud (30.000 km) gehaald. Olie wisselen kan alleen bij een officiele professionele Fiat dealer i.v.m reset van de boordcomputer.
Alle ervaringen zijn welkom, vooral de kilometerstand.

groeten,

Albert
nogmaals er is geen normaal onderhoudsschema wat betreft de olie verversing deze loopt buiten het onderhjoudsschema om


als je in je eigen link aangegeven pdf boekje leest zie je dat de olie in elk geval om de 2 jaar ververst moet worden en op het moment dat het oliedruklampje blijft branden en dan binnen 500 km



wel even een flink advies...........................doe dit ook ivm vervallen garantie want als blijkt dat je wel te lang mee hebt doorgereden vervalt je garantie als er motorisch iets gebeurt en dit is uit te lezen hoe veel kilometers de auto heeft doorgereden met brandend olie lampje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
frits004
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 22:01



Bericht door frits004 »

alberthoving schreef:Zijn er nog meer mensen met een nieuwe Ducato multijet 160 (3 liter motor) met roetfilter (DPF) die al een keer hun olie hebben moeten verversen binnen het normale onderhoudsschema? Fiat schijnt wat problemen met deze motor te hebben, en heeft blijkbaar het olie wisselen (244 Euro) uit het normale onderhoud (30.000 km) gehaald. Olie wisselen kan alleen bij een officiele professionele Fiat dealer i.v.m reset van de boordcomputer.
Alle ervaringen zijn welkom, vooral de kilometerstand.

groeten,
Albert
In bezit van 3.0 Multijet 160 PK incl DPF. afgeleverd aan LMC in 10-2008, 1e ingebruikneming 07-2009. Bij km stand 8781, 03-2010, olie + filter laten verversen ivm signalering 'oliekwaliteit onvoldoende' . Kosten (duitse) Fiat Professional garage Eur. 152. Na paar uur bij km stand 8923 signalering 'motor na laten kijken'. Bij (duitse) Iveco dealer nagekeken en gereset. Kosten: geen, garantie. Km stand nu, 09-2010: 13.000.
paruyma
Berichten: 1195
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 10:16



Bericht door paruyma »

Hi,

Hier een uit leg http://nl.wikipedia.org/wiki/EGR .

Grts
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel



Bericht door umpie30 »

http://www.amt.nl/Nieuws/Zuinige-roetfi ... eratie.htm


hier staat een mooi stuk van hoe het genereren in zn werk gaat
Gebruikersavatar
alberthoving
Berichten: 210
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 13:01
Locatie: Nuenen



Bericht door alberthoving »

Ook in Duitsland doen zich dezelfde problemen met de Ducato met DPF voor.
http://www.ducatoforum-wohnmobile.de/fo ... 7fd7bb2d09 en
http://www.ducatoforum-wohnmobile.de/fo ... stID=76755
Opvallend is dat niet iedereen problemen met het olie verversen heeft. Hoewel Fiat zich er steeds met een algemeen verhaal van afmaakt (stadsritjes, etc) lijkt het er toch op dat het ook wel eens een defect van de gebruikte onderdelen of een storing in het motormanagement systeem kan zijn.
We blijven zoeken en vragen richting Fiat en camperdealer.

Albert
CAREL
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 jun 2007, 8:42
Locatie: Lelystad

Camper met Fiat 130 Multijet+ROETFILTER BRANDSTOFVERBRUIK



Bericht door CAREL »

We rijden nu een jaar met een nieuwe , compacte Dethleffs camperbus motor Fiat 130 met fabriekswege ingebouwd roetf filter. De wagen rijdt fantastisch we hebben 3 lange tochten Portugal Spanje enz. gemaakt. Het brandstofverbruik valt tegen. De dealer stelt dat dit wordt veroorzaakt door het roetfilter en de prijs is voor een schoner milieu, dus minder roet maar meer CO2?.
\We rijden op de snelweg regelmatig met een kruisnelheid van ca 120 km/uur en de motor wordt warm genoeg om het filter schoon te houden. De Fiat specialist kan niet meten hoe vaak, en of het inspuiten van de extra brandstof wel goed werkt! Fiat zwijgt in alle talen, en stuurt naar kastje muur, slechte service, wie heeft dezelfde ervaring??

Aanvulling:,
Om goed te kunnen meten heb ik als referentie de uitstekende test van dit nieuwe type Fiat motoren die o.a. door de ANWB is gepubliceerd(echter ZONDER filter) gevolgd. Ik heb die test, over een afstnd van ca 200 km 2 x herhaald, rijdend op cruise control met gelijke belading als de ANWB test en dubbele retourrit opdezelfde snelweg, zodat rijstijl en condities nauwelijks invloed hadden.
Aangezien camper leveranciers zich het er makkelijk vanaf maken door je naar de Fiat specialist te verwijzen (die heeft weinig zin in dat soort problemen, hij heeft niets aan de wagen verdiend en krijgt maar een geringe vergoeding voor de arbeidsuren) is het mogelijk zinvol dit gezamenlijk als een klacht onder te brengen.
Het verwisselen van de olie op ca 1/3 van de aangegeven periode is uiteraard ook niet acceptabel. Een camper rijdt qua thermische belasting van de motor doorgaans veel gunstiger.

groeten carel
Laatst gewijzigd door CAREL op zo 21 nov 2010, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

ik heb geen ervaring met een roetfilter
wel met een fiat die 120 rijdt
nou die zuipt nog meer als ik :lol: :lol:
hou hem eens onder de honderd
zul je zien dat hij aanmerkelijk zuiniger wordt
bijna alle diesels die boven de 100 gaan beginnen niet te drinken maar te zuipen
vergeet niet dat hij continu aan zijn max laadvermogen zit
dus zoek het probleem niet in de roetfilter maar in je rechter voetje
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Toon ik ben het zeker met e eens wat betreft topsnelheid maar het is en blijft een feit dat auto's met en zonder roetfilter (zelfde motor en auto) een verschil in brandstof verbruik opleveren.
Met roetfilter is het verbruik gewoon weg hoger.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

dat is door de jaren heen ook al regelmatig bevestigd dat de roetfilter extra verbruikt
maar 120 rijden met een zwaar beladen auto en dan klagen dat hij zoveel gebruikt
BRRRRR
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
deurenman
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 21:35

Re: Roetfilter Fiat Ducato



Bericht door deurenman »

ik lees dit forum nu pas , maar ik heb ook stees problemen met het roetfilter van mijn bus
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re:



Bericht door pwhooftman »

paruyma schreef:
wo 29 sep 2010, 20:35
Hi,

Hier een uit leg http://nl.wikipedia.org/wiki/EGR .

Grts
Dit gaat niet over de DPF (roetfilter) maar over de EGR. overigens ook een bron van storingen.
Plaats reactie