Motorvermogen!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
beloe
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 5:47
Locatie: venlo
Contacteer:



Bericht door beloe »

Transitje schreef:Heb je de boel no laten nakijken en heeft het iets opgeleverd?
Mijn Transit heeft dezelfde motor, weegt leeg zo'n 1900 KG en de stroomlijn zal behoorlijk beter zijn, en dat levert heel aanvaardbare snelheden en verbruikscijfers op, ook omhoog gaat best goed.
Je schrijft dat de auto van 1996 is, is hij toen omgebouwd want gezien de grille van de wagen is het een model van voor 1995.
Een heerlijk rijdende auto trouwens.
Ach ja je hebt gelijk de auto is van 1994.
Ik heb de dieselpomp laten bijstellen en leverde iets meer vermogen op hij haalt nu 100 km/h
Afbeelding
Ford Transit Riviera 461 1994
Voorheen 2.5 diesel nu 2.5 TDI
beloe
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 5:47
Locatie: venlo
Contacteer:



Bericht door beloe »

kareltje cola schreef:Dag Beloe,
Is moeilijk vanop afstand een juiste diagnose te stellen.
Kan 1 of meerdere oorzaken hebben.
Enkele zijn in dit topic al aangehaald.
Normaal moet je met een 2.5 d redelijk een bergje op kunnen.
Snelheidsduivels zijn het zeker niet,en bergop zal eer regelmatig terug geschakeld moeten worden.
Enkele mogelijkheden,
Moter heeft niet voldoende vermogen (dieselpomp,slijtage,timing,compressie,injecteurs,.....)
Versnellingsbak of achteras is van een verkeerde overbrengingsverhouding.
Eerst een deftige proefrit met de camper laten rijden door iemand die voldoende kennis heeft.
Topsnelheid is ook te laag.
Bij topsnelheid,maakt de moter dan veel toeren of draait deze rustig z'n gangetje?
groetjes karel
Als ik topsnelheid rij dan maakt de auto inderdaad veel toeren.
De auto trekt gretig op en schakeld goed maar bij een snelheid van ca. 70 in de 4 is de fut er al uit.
Vanaf dan gaat het accelereren een stuk trager tot max.100 km/h
Maar ik ben bezig met een andere motor van 120 pk turbo!!!
Als deze nog goed is dan wil ik die inbouwen.
Het is alleen de vraag waar ik dat kan doen.
Als iemand de ruimte en mogelijkheden heeft in de regio Venlo zou dat wel handig zijn.
Afbeelding
Ford Transit Riviera 461 1994
Voorheen 2.5 diesel nu 2.5 TDI
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen



Bericht door JV »

Intussen weet ik al dat er camperaars zijn die in de 5e met 120 bergop rijden, nooit terug hoeven te schakelen, fluitend met hun ducato de bergen opgaan en er huilend vanaf komen...........

Groet, Jaap.
Burstner t605.
beloe
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 5:47
Locatie: venlo
Contacteer:



Bericht door beloe »

JV schreef:Intussen weet ik al dat er camperaars zijn die in de 5e met 120 bergop rijden, nooit terug hoeven te schakelen, fluitend met hun ducato de bergen opgaan en er huilend vanaf komen...........

Groet, Jaap.
Hallo
Ik snap bovenstaande niet helemaal!!!
Afbeelding
Ford Transit Riviera 461 1994
Voorheen 2.5 diesel nu 2.5 TDI
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)



Bericht door wingman01 »

Jaap bedoeld dat je wel met een kogelgang de berg op kunt knallen , maar dat er toch heeeeeeeeeeeeel rustig weer vanaf moet.
jij wil een 120 pk motor inbouwen , hoe simpel denk je dat dat is, de complete aandrijflijn moet aangepast worden , de remmen ook, wat te denken van het komplete kostenplaatje,
dan beter inruilen en een sterkere kopen.
ik heb ook een 75 pk camper. op top 115 kmh.
op tijd terugschakelen en op een normale manier de bultjes omhoog.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen



Bericht door JV »

Ik bedoel ook dat je alle verhalen die de rond doen over hoe snel men wel bergop kan, moet nemen met een flinke hap zout.
Je ziet het al in deze topic. Er wordt wel een beetje overdreven. Voorheen hadden we een Hymer met ducato 80 pk 2.5 D. 3400 kilo. Daarmee konden we soms 115 halen, maar dan wel zonder veel wind op de kop. Bergop moesten we noodgedwongen op de strook voor langzaam verkeer gaan rijden. Het ging dan soms met 50 of minder en soms in z'n 2 bergop. In de bergen ging het gewoon mee met een slakkengang in twee of drie. Die er langs wilde liet ik gaan door uit te wijken als dan kon. Nooit heb ik aggressie gezien bij de inhalende bestuurers. We kwamen overal aan en steeds weer thuis. Ik denk dat je niet te veel zorgen moet maken over de snelheid waarmee je omhoog gaat. Het gaat er om dat je op reis bent en geniet van wat je doet en ziet. Je storen aan het vermogen van je camper kan echter je plezier bederven en dat wil je niet.

Groet, Jaap.
Laatst gewijzigd door JV op do 24 feb 2011, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Burstner t605.
nirmal
Berichten: 29
Lid geworden op: za 27 mar 2010, 6:52
Locatie: Oss
Contacteer:



Bericht door nirmal »

Ik rij een peugeot J5 uit 1990, 2 liter op gas en benzine. Er zit een bürstner opbouw op. Al met al best een zwaar geval en vrij weinig vermogen. De top ligt rond de 100, soms 110 maar dan heb je het echt gehad. Vorig jaar hebben we bij het meer van Annecy een bergje genomen van 15% en dat ging goed totdat we bij de zoveelste bocht de snelheid er uit hadden en hij het niet meer trok. Voornamelijk doordat de voorwielen begonnen te spinnen en ik geen grip meer kon maken door een te zware achterkant, voor die berg dan... onverhoopt moesten terug weer de berg af met loei hete remmen dus we moesten af en toe gewoon maar stoppen want motorbremsen met een benzinemotor wil niet zo best als er zo'n gewicht achter duwt. Al met al trekt deze camper in de bergen vrij slecht, ik moet al snel terug van vijf naar vier en drie, soms zelfs in z'n twee en dan gaat het met 30/40 kmpu de berg op. tja, het is niet anders en het blijft lastig, ik voel me altijd wat bezwaard als mensen op mij moeten wachten, dat zal ook wel zo blijven. Als ik dat anders wil moet ik een camper met een zwaardere motor aanschaffen zodat dat bergwerk wat soepeler gaat... maar ja, rijden in een wat oudere kleine camper is ook wel weer erg leuk en dat het allemaal niet zo snel gaat voor mij ook wel weer goed om uberhaubt te onthaasten en meer te genieten van wat er allemaal te zien is onderweg..... als ik blazen wil pak ik de motor of mijn personenenauto wel...

nirmal
laten we het vooral niet over anderen hebben maar over hoe jij met anderen omgaat....
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)



Bericht door wingman01 »

Nirmal.
Maar dat ,,onthaasten,, is toch juist wat de bedoeling is van vakantie!!!!
ik was vroeger ook altijd ,,op de vlucht,, als vrachtwagenchauffeur, 500 pk was nog niet genoeg, maar tijdens vakantie trok ik altijd aan de handrem en moest ik tegen mezelf zeggen dat het allemaal niet hoefde omdat ik ,,met vakantie,, was,
75 pk is in deze moderne camperwereld helemaal niks, maar dat zal jou wat boeien, mij in ieder geval helemaal niks, als ze me willen inhalen dan doen ze dat maar mooi.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
beloe
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 5:47
Locatie: venlo
Contacteer:

Re: Motorvermogen!



Bericht door beloe »

Hallo
Ondertussen is er een oplossing!
Er zit een 110 PK Turbomotor in met electronische brandstofpomp.
Het is een wereld van verschil.Ik heb afgelopen week proefgedraaid op de nederlandse wegen .
Ik kan nu overal in de 5 op de autobaan blijven rijden en gaat zonder terug te vallen een brug op :bow: .
Er is wel een hoop werk aan geweest en heb een complete donorauto gekocht en bijna alles over moeten zetten
Zoals versnellingsbak,uitlaat,stuurkolom,dashboard,pedalenblok vanwege electronisch gaspedaal,diverse kabels voor achterverlichting,ruitesproeiertankje,heb nu ook voorstoelen met armleuningen.
Ik moet alleen nog de tankmeter nakijken en de temp meter die doen het niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ford Transit Riviera 461 1994
Voorheen 2.5 diesel nu 2.5 TDI
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorvermogen!



Bericht door de Jonckheer »

Kijk, het is even werk maar dan heb je ook wat! De oudere campers zijn allemaal eigenlijk ondergemotoriseerd en dat heb je mooi opgelost. Mijn complimenten voor `a job well done!` :cheers:
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Re: Motorvermogen!



Bericht door de Guust »

Jip ook jij ben goe bezig, Top gedaan
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Motorvermogen!



Bericht door herbybg »

Toch laten weten aan je verzekering dat "sleutelwerk", zo blijf je in geval van een ongeval verzekerd!
Eigenlijk ook op de keuring moeten ze het ook weten...
Ik bol VW-T4 2.4D, geen turbo met 137 k/u max... in de bergen bekende verhaal.
Ik heb nu de tandwielen(andere verhouding) van de 5de laten veranderen, toerental is met 1000rpm verminderd bij 120/u, en dus rustiger en minder verbruik...
Als ik in Fr langs franse zijde in Arangnouet (Bielsa spaanse kant) naar boven wil is het in 1e of 2de( ca 30/u)... en roken maar...
Dus een turbo zou het zeker sneller en vlotter doen....
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Motorvermogen!



Bericht door javanes »

herbybg schreef:Toch laten weten aan je verzekering dat "sleutelwerk", zo blijf je in geval van een ongeval verzekerd!
Eigenlijk ook op de keuring moeten ze het ook weten...
Hier in Nederland moet het kenteken door de RDW worden aangepast, :wink:
Waarschijnlijk moet er door de nodige aanpassingen ook nog een keuring plaatsvinden
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorvermogen!



Bericht door de Jonckheer »

javanes schreef:
herbybg schreef:Toch laten weten aan je verzekering dat "sleutelwerk", zo blijf je in geval van een ongeval verzekerd!
Eigenlijk ook op de keuring moeten ze het ook weten...
Hier in Nederland moet het kenteken door de RDW worden aangepast, :wink:
Waarschijnlijk moet er door de nodige aanpassingen ook nog een keuring plaatsvinden
Welnee, hij rijdt niet sneller hij heeft alleen meer trekkracht en het blijft een 4 cilinder. Een auto opvoeren hoef je niet op te geven. Als je een moderne diesel laat chiptunen ren je toch ook niet naar de rdw? En je bent ook voor de verzekering geen groter risico, eerder het tegenovergestelde.
Plaats reactie