Hieronder een uitleg van de LDA regeling.
De LDA (=LadeDruckAnreicherung) is een regeling op de brandstofpomp van motoren met een turbo.
Deze regeling zit onder ander op de 2.8 i.d.TD.
Dit is een mechanische regeling, die inmiddels opgevolgd is door elektronische regelingen.
In bovenstaande figuur is de LDA afgebeeld.
Het hart van de LDA is een diafragma (2) met stift (5) en regelconus (6).
Onder invloed van de turbodruk wordt het diafragma tegen de druk van veer (3) omlaag geduwd.
Als de conus omlaag gaat kan de regelstift (9) verder naar rechts bewegen.
Hierdoor kantelt de groene arm rechtsom en wordt er meer brandstof ingespoten.
Deze LDA-regeling is op een paar manieren te beïnvloeden, zie hieronder.
In de bovenste figuur is de invloed van de stand van het diafragma weergegeven.
Doordat de regelconus excentrisch aan de regelstift zit kan door verdraaien van het diafragma de ingespoten hoeveelheid versteld worden.
Stel dat de conus zover mogelijk naar links staat (pos 0 graden van het diafragma) dan wordt de aanzuiglucht minimaal van extra brandstof voorzien.
Als het diafragma 90 (of 270) graden gedraaid wordt krijgt men een nominaal rijker mengsel
Als het diafragma 180 graden wordt gedraaid krijgt men het maximaal rijker mengsel.
In de onderste figuur is de invloed van de veerdruk weergegeven.
Bij een nominale veerdruk vindt de verhoging van het inspuitvolume evenredig plaats met de verhoging van de turbodruk.
Als de veerduk verhoogd wordt zal het maximale inspuitvolume niet gehaald worden.
Als de veerduk verlaagd wordt zal het maximale inspuitvolume al gehaald worden voordat de volledige turbodruk is bereikt.
Let op: als de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt verhoogd zal ook de verbrandings- en uitlaatgastemperatuur hoger worden.
Dit kan een nadelige invloed hebben op onder andere de bedrijfstemperatuur van de turbo.
Meer ingespoten brandstof geeft meer kans op roeten.
Meer ingespoten brandstof geeft meer motorvermogen maar kan daardoor de slijtage nadelig beïnvloeden (bijvoorbeeld krachten op de 5e versnelling)
Advies: als je gaat stellen aan de brandstofpomp noteer dan altijd de uitgansgpositie van alle stelinrichtingen.
Zodoende kan men altijd weer terug naar het begin (toen alles nog goed werkte)