Vermogen 2.8idTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re:



Bericht door alpineovi »

broekies schreef:Ik ben bij het revisie bedrijf geweest en ze hebben de pompinstelling een kwart tot een halve slag INGEDRAAID.
Naast de borgmoer met gele lak, zit er volgens mij ook nog een klemmetje op de stelas. (zie foto)
Deze voorkomt ook dat je de schroef rijker kan verdraaien.
Een aanrader dus om de brandstofpomp goed in te laten stellen als je denkt te weinig vermogen te hebben. Misschien is dit je probleem ook wel.
Wat bedoel je met dat klemmetje? Moet je dat verwijderen om aan de regeling te kunnen draaien?
Ik heb dezelfde motor en heb ook heel weinig uitstoot bij de diesel test dus vemoed dat die van mij ook wel wat rijker mag! :P
Dus eens proberen met ze een kwartje in te draaien! :thumbup: Dus indraaien is met de klok mee hé! Gewoon even om zeker te zijn! :lol:
broekies
Berichten: 164
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 7:22
Locatie: Warmond

Re: Vermogen 2.8idTd



Bericht door broekies »

Dat klemmetje moet voorkomen dat de schroef kan verdraaien. Maar er was wel wat ruimte en met een schroevendraaier kun je er wel doorheen draaien. Niet te veel indraaien, beter steeds een stukje meer.
Inderdaad met de klok mee. Succes
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Toon »

Is dat niet dezelfde schroef als bij een 2,5TDI
Als dat zo is de schroef eruit draaien
Een ietsibietsie van de schroef afslijpen
Terug erin draaien
De warme motor stationair 100 toeren hoger afstellen
En dan heb je ongeveer 13 PK meer
En dat merk je vooral onderin
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door alpineovi »

Wat noem je een beetje afslijpen Toon?
1 mm of meer?
Moet je het aantal toeren dat je ze er hebt uitgedraaid tellen of moet je ze er helemaal indraaien en dan een toer en een half terug?

Had de vraag ook gesteld in een ander topic dus praten jullie over hetzelfde?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 1&start=14
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Toon »

Bij mijn vorige camper is gedaan in venray bij een dieseltuning
Het was nog niet eens een mm
De pen er gehel uitdraaien
Daarna als je geen toerenteller hebt op gehoor wat meer stationair afstellen
Daar deden ze het ook gewoon op gehoor
Het verschil was echt wel te merken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door alpineovi »

Duidelijk dat Marinus op het ander topic het over iets helemaal anders heeft om het vermogen/koppel te verhogen maar een zeer duidelijke en logische uitleg! :thumbup:
Ben juist eens gaan kijken naar die schroef Toon en ik heb er de plastieke bescherming afgewrongen en zie nu een kontermoer van 13 mm waar ik zo niet onmiddellijk aan geraak.
Ik zal er als het stopt met regenen even de darmen v/d turbo moeten afhalen om er beter aan te kunnen.

Dus die pen moet er uit dat snap ik maar hoe ver draai je ze er dan terug in? Ik vermoed dat je moet tellen hoe ver ze er in zat en ze ook terug zo ver er moet indraaien? Hij zal na deze ingreep dus eerst lager draaien als ik goed kan volgen dus moet je het stationaair toerental bijregelen met de regelmoer v/d gasklep.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door javanes »

Toon schrijft ook dat dit afslijpen is gedaan door een dieseltuner.
De vraag is of zelf gaan experimenteren met het afslijpen van de stelschroef verstandig is.

De stelschroef wat indraaien kan niet zoveel kwaad, maar of dat met het afslijpen van de stelschroef ook zo is, is misschien een ander verhaal.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Toon »

ik zou zelf zo iets nooit doen
het kost een paar tientjes om het te laten doen
maar dan wordt het ook door vakmensen en verantwoord gedaan
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Marinus »

Bij een 2.8 i.d.TD kun je op een paar manieren het vermogen (meer brandstof inspuiten) verhogen.

1e methode met de brandstofinstelschroef.
Hiermee verstel je de brandstofhoeveelheid over het gehele toerengebied van de motor.
Bij deze verstelling moet je meestal ook het stationaire toerental opnieuw instellen, tevens gebruik je ook mer brandstof als je dit niet nodig hebt.

2e methode met de LDA instelling.
De LDA zit boven op de brandstofpomp. Dit is een systeem waarmee bij een hogere turbodruk meer brandstof wordt ingespoten.
Dit is ook hetgeen je wilt, alleen meer brandstof als er meer vermogen nodig is.
Deze verstelling beïnvloed niet het stationaire toerental.

In de LDA zit een diafragma (membraam) waaraan een stift met regelconus is bevestigd.
Onder deze membraam zit een veer voor de tegendruk.

Als de turbodruk toeneemt wordt de membraam tegen de veer in ingedrukt en gaat de regelconus omlaag.
Hierdoor wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof verhoogd.

Wat kun je nu verstellen?
1e onder de veer zit een instelring waarmee je de veerdruk kunt verlagen. Bij een lagere veerdruk gaat de conus eerder omlaag en wordt er bij een lagere druk al meer brandstof ingespoten.
2e de regelconus zit een beetje excentrisch aan de stif en membraam.
Door de membraam (diafragma) een beetje te verdraaien kun je de hoeveelheid ingespoten brandstof beïnvloeden.
(mits al niet op maximaal is ingesteld)
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 780
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door linus »

ik heb ook een 2,8idtd geloof ik (een N&B Arto uit 2000) met een leeg gewicht van over de drie ton en heb eerlijk gezegd het gevoel een heleboel vermogen over te hebben en zou dus eerder geneigd zijn deze schroef terug te draaien. Onder alle omstandigheden gaat ie voor mijn gevoel als een speer, misschien komt het omdat ik van een lamme Peugeot J5 kom, maar met nog meer vermogen denk ik echt dat het een racecamper gaat worden :lol: Ik denk dat ik de vorige eigenaar nog eens navraag of alles nog origineel is (de man is monteur en het zou ook kunnen dat hij al aan iets heeft gedraaid...als het zo is dan vul ik dat hier nog aan).
Linus
alpineovi
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 dec 2009, 13:30
Locatie: België

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door alpineovi »

Hé Linus!
Ik heb dezelfde maar zelfs volledig geladen om op vakantie te vertrekken weegt hij nog geen 3 T dus ook ik vindt dat hij al zeer goed gaat.
Op de autokeuring heb ik echter gemerkt dat hij wel heel arm staat dus ik vermoed dat ik hem nog wel iets meer vermogen kan en mag geven! :wink:

Het systeem van Marinus is duidelijk het beste dus dat ga ik dan ook eens proberen! :thumbup:
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Toon »

Een N B van nog geen 3 ton
Wat voor type is het dan
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Kroppie »

waarschijnlijk het goedkoopste type :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Vermogen 2.8idTD



Bericht door Marinus »

Hieronder een uitleg van de LDA regeling.
De LDA (=LadeDruckAnreicherung) is een regeling op de brandstofpomp van motoren met een turbo.
Deze regeling zit onder ander op de 2.8 i.d.TD.
Dit is een mechanische regeling, die inmiddels opgevolgd is door elektronische regelingen.

Afbeelding

In bovenstaande figuur is de LDA afgebeeld.
Het hart van de LDA is een diafragma (2) met stift (5) en regelconus (6).
Onder invloed van de turbodruk wordt het diafragma tegen de druk van veer (3) omlaag geduwd.
Als de conus omlaag gaat kan de regelstift (9) verder naar rechts bewegen.
Hierdoor kantelt de groene arm rechtsom en wordt er meer brandstof ingespoten.
Deze LDA-regeling is op een paar manieren te beïnvloeden, zie hieronder.

Afbeelding

In de bovenste figuur is de invloed van de stand van het diafragma weergegeven.
Doordat de regelconus excentrisch aan de regelstift zit kan door verdraaien van het diafragma de ingespoten hoeveelheid versteld worden.
Stel dat de conus zover mogelijk naar links staat (pos 0 graden van het diafragma) dan wordt de aanzuiglucht minimaal van extra brandstof voorzien.
Als het diafragma 90 (of 270) graden gedraaid wordt krijgt men een nominaal rijker mengsel
Als het diafragma 180 graden wordt gedraaid krijgt men het maximaal rijker mengsel.

In de onderste figuur is de invloed van de veerdruk weergegeven.
Bij een nominale veerdruk vindt de verhoging van het inspuitvolume evenredig plaats met de verhoging van de turbodruk.
Als de veerduk verhoogd wordt zal het maximale inspuitvolume niet gehaald worden.
Als de veerduk verlaagd wordt zal het maximale inspuitvolume al gehaald worden voordat de volledige turbodruk is bereikt.

Let op: als de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt verhoogd zal ook de verbrandings- en uitlaatgastemperatuur hoger worden.
Dit kan een nadelige invloed hebben op onder andere de bedrijfstemperatuur van de turbo.
Meer ingespoten brandstof geeft meer kans op roeten.
Meer ingespoten brandstof geeft meer motorvermogen maar kan daardoor de slijtage nadelig beïnvloeden (bijvoorbeeld krachten op de 5e versnelling)

Advies: als je gaat stellen aan de brandstofpomp noteer dan altijd de uitgansgpositie van alle stelinrichtingen.
Zodoende kan men altijd weer terug naar het begin (toen alles nog goed werkte)
Plaats reactie