Onderbouw gastank: roest!
Onderbouw gastank: roest!
In 2004 heb ik onder de Navigator (Mercedes Sprinter 208D) een 21L dampgastank gebouwd. Vandaag wat onderhoud verricht aan de onderzijde van de Sprinter en onaangenaam verrast toen ik wat roestplekken zag op de dampgastank.
Deze 'even' losgehaald (ca. 1,5 uur werk, camper staat op blokken) en is nader bekeken. We hebben in die ca. 7 jaar zo'n 25000 kilometer gereden, voornamelijk in voorjaar en zomer. De staat van de tank valt me toch tegen. Voornamelijk op de lasnaden is er sprake van roest.
Aan de slag dus maar: schoonmaken, ontroesten, ontvetten en in de menie gezet. Morgen weer een laag rood er op en dat zou de tank weer een jaar of 7 mee moeten kunnen. De tank is overigens uit 1999 volgens de ponsgegevens. Volgens mij wordt bij een gewone APK niet naar de tank gekeken. Bij een TUV keuring overigens wel, dan worden ook de leidingen afgeperst om eventuele lekkages op te sporen.
Groet - Peter
Deze 'even' losgehaald (ca. 1,5 uur werk, camper staat op blokken) en is nader bekeken. We hebben in die ca. 7 jaar zo'n 25000 kilometer gereden, voornamelijk in voorjaar en zomer. De staat van de tank valt me toch tegen. Voornamelijk op de lasnaden is er sprake van roest.
Aan de slag dus maar: schoonmaken, ontroesten, ontvetten en in de menie gezet. Morgen weer een laag rood er op en dat zou de tank weer een jaar of 7 mee moeten kunnen. De tank is overigens uit 1999 volgens de ponsgegevens. Volgens mij wordt bij een gewone APK niet naar de tank gekeken. Bij een TUV keuring overigens wel, dan worden ook de leidingen afgeperst om eventuele lekkages op te sporen.
Groet - Peter
Forum verlaten.
Re: Onderbouw gastank: Roest!
En is die in 2009 opnieuw gekeurd bij het stoomwezen??Navigator schreef: De tank is overigens uit 1999 volgens de ponsgegevens. Volgens mij wordt bij een gewone APK niet naar de tank gekeken.
Goeie opmerking, Jacques. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb gelezen dat de tank gekeurd kan worden bij Giessen en Van Bellen in Oud-Beijerland, je bent de tank dan wel 2 weken kwijt en er wordt een nieuw ventiel opgezet. Nog maar even wachten met terug monteren dus!
Maandag eerst is ff bellen.
Groet - Peter
Maandag eerst is ff bellen.
Groet - Peter
Forum verlaten.
- Peter LMC
- Berichten: 10155
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Onderbouw gastank: Roest!
Ben je verplicht om de tank na 10 jaar weer opnieuw te laten keuren?javanes schreef:En is die in 2009 opnieuw gekeurd bij het stoomwezen??Navigator schreef: De tank is overigens uit 1999 volgens de ponsgegevens. Volgens mij wordt bij een gewone APK niet naar de tank gekeken.
Ik ben hier al eens naar aan het zoeken geweest maar ik heb niets kunnen vinden hierover.
Ik weet niet waar Peter woont maar hier is de tank in een dag gekeurd.
O, nu zie ik het. Ter Aar. Best nog een stukje rijden naar Viersen.
http://www.wynen-gas.de/pages/d/home.ht ... e64ec0f74a
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 31 jul 2010, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Ik schrijf af en toe een artikel voor de NKC en het lijkt me aardig om wat duidelijkheid te krijgen over de keuring van deze tanks en daar een artikeltje over te maken. Ik hou jullie hier op de hoogte.
De site van het Stoomwezen geeft geen informatie omdat deze deels "under construction" is.
Peter
De site van het Stoomwezen geeft geen informatie omdat deze deels "under construction" is.
Peter
Forum verlaten.
Mijn opmerking over herkeuring was ook meer als vraag bedoeld dan als waarschuwend vingertje.
Een gewone gasfles en staande lpg danpgastank moeten ook elke 10 jaar worden herkeurd.
Maar wellicht gelden die regels niet voor een onderbouw lpg tank.
Een brandstof lpg tank uit uit auto mag, volgens mij, als hij ouder is dan 10 jaar officieel ook niet in een andere auto worden overgebouwd.
Toch nog even gesnuffeld op het Internet en kwam dit topic tegen.
Daar staat ook het nodige van Kees2; ook bekend op dit forum:
http://campercafe.eu/viewtopic.php?f=9&t=583
Er is dus duidelijk verschil tussen de APK en de regels van het stoomwezen.
Een gewone gasfles en staande lpg danpgastank moeten ook elke 10 jaar worden herkeurd.
Maar wellicht gelden die regels niet voor een onderbouw lpg tank.
Een brandstof lpg tank uit uit auto mag, volgens mij, als hij ouder is dan 10 jaar officieel ook niet in een andere auto worden overgebouwd.
Toch nog even gesnuffeld op het Internet en kwam dit topic tegen.
Daar staat ook het nodige van Kees2; ook bekend op dit forum:
http://campercafe.eu/viewtopic.php?f=9&t=583
Er is dus duidelijk verschil tussen de APK en de regels van het stoomwezen.
Sorry hoor, maar dit soort ongegronde opmerkingen wordt ik wel beu.
Zijn er nog steeds mensen die die hele grote onzin geloven!!
Je laat je tank onder de auto toch ook niet regelmatig testen.
Een LPG tank heeft nog een lagere druk dan een racefietsband, heeft een tankwand dikker dan die van welke benzine/ of dieseltank dan ook.
Zelf al staat de auto in de fik, willen ze al bijna niet exploderen.
Een LPG heeft twee bewezen nadelen;
- hij is zwaarder dan een benzine-/dieseltank
- hij vermindert de kreukelzone op de plek waar ie zit
Verder voor de rest alleen maar voordelen ....
Zijn er nog steeds mensen die die hele grote onzin geloven!!
Je laat je tank onder de auto toch ook niet regelmatig testen.
Een LPG tank heeft nog een lagere druk dan een racefietsband, heeft een tankwand dikker dan die van welke benzine/ of dieseltank dan ook.
Zelf al staat de auto in de fik, willen ze al bijna niet exploderen.
Een LPG heeft twee bewezen nadelen;
- hij is zwaarder dan een benzine-/dieseltank
- hij vermindert de kreukelzone op de plek waar ie zit
Verder voor de rest alleen maar voordelen ....
Hoi Navigator,
Voor het stoomwezen heeft de wettelijke keuring van dergelijke tanks een geldigheid voor een periode van 10 jaar.
Als er met een oudere tank iets gebeurd zal dit direct gevolgen hebben bij uitkering door een verzekeringsmaatschappij.
Bij de wettelijk verplichte keuring zal de tank over het algemeen zonder problemen een nieuw keurmerk voor 10 jaar krijgen.
Als er geen of weinig beschadigingen, roest, etc. aan de tank zijn zal de veiligheid niet direct in gevaar komen. Er kunnen echter altijd onzichtbare gebreken aanwezig zijn.
Dus waarom de veiligheid in gevaar brengen?of je niet aan de wettelijke regels houden die er gemaakt zijn voor de veiligheid van ons allen (BEHALVE Ghia Wat een lulverhaal zeg dit slaat werkelijk nergens op )
Laat die tank elke 10 jaar keuren.en je hebt je rug altijd vrij.
Veiligheid gaat voor kosten
Zomerse groet hans
Voor het stoomwezen heeft de wettelijke keuring van dergelijke tanks een geldigheid voor een periode van 10 jaar.
Als er met een oudere tank iets gebeurd zal dit direct gevolgen hebben bij uitkering door een verzekeringsmaatschappij.
Bij de wettelijk verplichte keuring zal de tank over het algemeen zonder problemen een nieuw keurmerk voor 10 jaar krijgen.
Als er geen of weinig beschadigingen, roest, etc. aan de tank zijn zal de veiligheid niet direct in gevaar komen. Er kunnen echter altijd onzichtbare gebreken aanwezig zijn.
Dus waarom de veiligheid in gevaar brengen?of je niet aan de wettelijke regels houden die er gemaakt zijn voor de veiligheid van ons allen (BEHALVE Ghia Wat een lulverhaal zeg dit slaat werkelijk nergens op )
Laat die tank elke 10 jaar keuren.en je hebt je rug altijd vrij.
Veiligheid gaat voor kosten
Zomerse groet hans
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Want we reizen tot we sterven
Als je goed had gelezen dat had je begrepen dat mijn verhaal over een auto ging.
Daar hoeft zo'n tank niet om de 10 jaar gekeurd te worden.
Dat dit met campers evt. anders is omdat zij zelfs officieel hun tanks niet eens mogen vullen bij een tankstation!! (behalve als ze op LPG rijden).
Dus als jij je aan de wettelijke eisen wil houden mag jij hier niet eens LPG tanken!!
LPG tanks zijn niet gevaarlijker dan andere brandstoftanks, daar ging het om.
Dus even dimmen met je grote mond, knulletje ...
Daar hoeft zo'n tank niet om de 10 jaar gekeurd te worden.
Dat dit met campers evt. anders is omdat zij zelfs officieel hun tanks niet eens mogen vullen bij een tankstation!! (behalve als ze op LPG rijden).
Dus als jij je aan de wettelijke eisen wil houden mag jij hier niet eens LPG tanken!!
LPG tanks zijn niet gevaarlijker dan andere brandstoftanks, daar ging het om.
Dus even dimmen met je grote mond, knulletje ...
In principe hoort een LPG tank (voor brandstof) volgens mij ook om de 10 jaar door het Stoomwezen te worden gekeurd. Dat geldt volgens mij voor elk drukvat.
Die tankjes achterop een vorkheftruc moeten ook worden gekeurd
Daar komt dan waarschijnlijk ook het voorschrift vandaan dat een lpg tank van 10 jaar en ouder niet mag worden overgebouwd in een andere auto.
Zal dan waarschijnlijk wel mogen als de tank wordt herkeurd
Dat een lpg tank van je auto niet wordt gekeurd door het Stoomwezen is wat anders. De tanks van mijn auto's zijn dat overigens in het verleden ook nooit.
Er staat trouwens, net als bij gasflessen enz, ook een datum op de tank van een lpg brandstofinstallatie
Voor de APK wordt een tank die ouder is dan 10 jaar overigens niet afgekeurd
Die tankjes achterop een vorkheftruc moeten ook worden gekeurd
Daar komt dan waarschijnlijk ook het voorschrift vandaan dat een lpg tank van 10 jaar en ouder niet mag worden overgebouwd in een andere auto.
Zal dan waarschijnlijk wel mogen als de tank wordt herkeurd
Dat een lpg tank van je auto niet wordt gekeurd door het Stoomwezen is wat anders. De tanks van mijn auto's zijn dat overigens in het verleden ook nooit.
Er staat trouwens, net als bij gasflessen enz, ook een datum op de tank van een lpg brandstofinstallatie
Voor de APK wordt een tank die ouder is dan 10 jaar overigens niet afgekeurd