Remproblemen Hymer T654 SL / Fiat Ducato 2.3 M-Jet (2008)
Remproblemen Hymer T654 SL / Fiat Ducato 2.3 M-Jet (2008)
wij hebben een Hymer camper met fiat onderstel bouwjaar 2008 en voor het 2e jaar hebben wij een problemen met de remmen. Eerste x in Noorwegen, bij een aantal bergen met een afdaling van 8 tot 10% De remmen begonnen te ruiken en de handrem functioneerde niet meer. We zijn gestopt. Je brande je handen aan de voorvelgen. Met een steen voor het voor wiel hebben we een uur gestaan, tot we verder durfden. Zo snel mogelijk kontrole bij de dealer, wat bijgesteld maar verder werd er niets gevonden. Wij dachten dat het probleem opgelost was, maar dit jaar in Griekenland weer het zelfde. Daar hebben we terplaatse een fiat dealer bezocht maar ook zij konden niets speciaal vinden.
Wie kent dit probleem of heeft er ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Wie kent dit probleem of heeft er ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Zit het niet in het feit dat je niet goed de berg afgaat?
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron
O ja, en natuurlijk welkom op het forum, bijna vergeten.
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron
O ja, en natuurlijk welkom op het forum, bijna vergeten.
Laatst gewijzigd door Ronmekel op zo 25 jul 2010, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Re: Warmlopen
Fakro, wel leuk maar kan alleen als de hoek van stijging het zelfde is als de hoek van daling, en dat komt maar zelden voor.Fakro schreef:Hallo
Hoe lang en hoe vaak staat je voet op het rempeldaal?
En in welke versnelling ga je naar beneden?
Dat moet altijd dezelfde zijn of één lager dan je omhoog gegaan bent.
Fakro
Een berg is nooit aan twee kanten hetzelfde.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Zit het niet in het feit dat je niet goed de berg afgaat?
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
-
- Berichten: 9939
- Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
- Locatie: Wolsztyn PL
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
De oorzaak is waarschijnlijk te hard naar beneden. In een lage versnelling naar beneden op de motor en zo nu en dan als hij uitloopt stevig remmen. Als je remmen oververhit raken heb je op een gegeven moment helemaal geen remmen meer en daar wil je niet aan denken. Als zoals bij jullie de remmen te heet geweest zijn is dit meestal nog wel te zien (voering/blokken verglaasd of verkleurde schijven). Grt Casper
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Je ziet het continue op de wegen, remlichten. Terwijl het vaak helemaal niet nodig is, hup, meteen de voet op het rempedaal i.p.v. de voet van het gaspedaal en de wagen laten afremmen op de motor.
Het is duidelijk dat je de schijven roodgloeiend hebt gemaakt door al remmend de berg af te rijden. Ga zo door en je eindigt een keer in een ravijn! Zoek altijd de juiste versnelling om af te dalen. Laat de motor als rem fungeren, waarbij je af en toe stevig bij remt als het te snel gaat. Tenzij je camper een motorrem of retarder heeft zul je langzaam naar beneden moeten. Opletten dat de motor niet te veel toeren gaat maken.
Niet makkelijk dan bergen rijden? Klopt, maar prima te doen al je maar geen haast hebt.
Het is duidelijk dat je de schijven roodgloeiend hebt gemaakt door al remmend de berg af te rijden. Ga zo door en je eindigt een keer in een ravijn! Zoek altijd de juiste versnelling om af te dalen. Laat de motor als rem fungeren, waarbij je af en toe stevig bij remt als het te snel gaat. Tenzij je camper een motorrem of retarder heeft zul je langzaam naar beneden moeten. Opletten dat de motor niet te veel toeren gaat maken.
Niet makkelijk dan bergen rijden? Klopt, maar prima te doen al je maar geen haast hebt.
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Als ik dit zo leesLUC.DELTA schreef:heb hetzelfde probleem, kan bij 15% naar beneden mijn BURSTNER van
07/2010 met 7000 km niet in tweede versnelling houden moet veel te snel bijremmen met oververhitting van de remmen tot gevolg
fiat 2300 /130 PK euro 5 niet geschikt voor voertuigen van meer 3500KG garage erkend het probleem
Dan denk ik vaak zou hij niet te veel overbeladen zijn
Volgende vraag hoe lang rijden ze in een camper van 3,5 ton of zwaarder
Wij camperen 25 jaar in de bergen ,en ik hoor veel onderweg
En dan hoor ik vaak we zijn net begonnen met een camper
En je moet 3,5 ton anders rijden dan een gewone auto
van 1,2 ton
De camper drukt meer door (komt van dat gewicht)
En ja dan de turbo die blaast je wel in de 3 versnelling omhoog
Maar je zult de zelfde weg meestal in zijn 2 versnelling naar beneden moeten
Verder rem krachtig en kort als het moet ,en laat nooit de voet op het rempedaal rusten
Hou controle op je camper door een versnelling lager te gaan rijden
gr dick
-
- Berichten: 9939
- Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
- Locatie: Wolsztyn PL
Vroeger was het met vrachtauto's hetzelfde probleem, een motorrem die "flubberde" maar wat in je uitlaat maar vertraagde nauwelijks.
Dat is opgelost door de komst van de retarder, nog even wachten en dan komt dit apparaat ook op de camper
Voor diegene die niet weten wat voor apparaat dit is: even simplistisch het is een soort van electromotor waar je aandrijfas doorheen loopt, door er stroom op te zetten ontstaat er een magnetisch veld die dus de aandrijfas als het ware tegen probeert te houden.
Dit veroorzaakt veel minder warmte dan gewoon remmen.
Weet niet of het op een voorwiel aangedreven Fiat product past?
Ik heb het al eens eerder gezegt, Campers zijn eigenlijk een soort van "miskraam" geen bestelbus en lang geen truck
Die bouwers proberen met zo weinig mogelijk kosten die "dingen" in elkaar te flanzen .
"handig" onderstel er onder en klaar
Heeft ook weer alles met prijs en verkoopbaarheid van product te maken, ook dankzij onze "onvolprezen" BPM
Groet,
Sieb
Dat is opgelost door de komst van de retarder, nog even wachten en dan komt dit apparaat ook op de camper
Voor diegene die niet weten wat voor apparaat dit is: even simplistisch het is een soort van electromotor waar je aandrijfas doorheen loopt, door er stroom op te zetten ontstaat er een magnetisch veld die dus de aandrijfas als het ware tegen probeert te houden.
Dit veroorzaakt veel minder warmte dan gewoon remmen.
Weet niet of het op een voorwiel aangedreven Fiat product past?
Ik heb het al eens eerder gezegt, Campers zijn eigenlijk een soort van "miskraam" geen bestelbus en lang geen truck
Die bouwers proberen met zo weinig mogelijk kosten die "dingen" in elkaar te flanzen .
"handig" onderstel er onder en klaar
Heeft ook weer alles met prijs en verkoopbaarheid van product te maken, ook dankzij onze "onvolprezen" BPM
Groet,
Sieb
Groet,
Sieb
Every mile with a smile
Sieb
Every mile with a smile