Remproblemen Hymer T654 SL / Fiat Ducato 2.3 M-Jet (2008)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DickIna
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 15:35

Remproblemen Hymer T654 SL / Fiat Ducato 2.3 M-Jet (2008)



Bericht door DickIna »

wij hebben een Hymer camper met fiat onderstel bouwjaar 2008 en voor het 2e jaar hebben wij een problemen met de remmen. Eerste x in Noorwegen, bij een aantal bergen met een afdaling van 8 tot 10% De remmen begonnen te ruiken en de handrem functioneerde niet meer. We zijn gestopt. Je brande je handen aan de voorvelgen. Met een steen voor het voor wiel hebben we een uur gestaan, tot we verder durfden. Zo snel mogelijk kontrole bij de dealer, wat bijgesteld maar verder werd er niets gevonden. Wij dachten dat het probleem opgelost was, maar dit jaar in Griekenland weer het zelfde. Daar hebben we terplaatse een fiat dealer bezocht maar ook zij konden niets speciaal vinden.

Wie kent dit probleem of heeft er ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Fakro
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 04 mei 2005, 6:49
Locatie: Hoogeveen Drenthe

Warmlopen



Bericht door Fakro »

Hallo

Hoe lang en hoe vaak staat je voet op het rempeldaal?
En in welke versnelling ga je naar beneden?
Dat moet altijd dezelfde zijn of één lager dan je omhoog gegaan bent.

Fakro
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Zit het niet in het feit dat je niet goed de berg afgaat?
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron

O ja, en natuurlijk welkom op het forum, bijna vergeten.
Laatst gewijzigd door Ronmekel op zo 25 jul 2010, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Warmlopen



Bericht door Ronmekel »

Fakro schreef:Hallo

Hoe lang en hoe vaak staat je voet op het rempeldaal?
En in welke versnelling ga je naar beneden?
Dat moet altijd dezelfde zijn of één lager dan je omhoog gegaan bent.

Fakro
Fakro, wel leuk maar kan alleen als de hoek van stijging het zelfde is als de hoek van daling, en dat komt maar zelden voor.
Een berg is nooit aan twee kanten hetzelfde.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Zit het niet in het feit dat je niet goed de berg afgaat?
In noorwegen geen last gehad, en dat komt door de juiste versnelling te kiezen (low gear) en vervolgens geen gas en als het toerental te hoog oploopt kort maar zeer krachtig remmen, dan ging de snelheid van 60 naar 40 en krijgen de remmen tijd om door de snelheid weer te koelen.
Met de voet constant op de rem is vragen om problemen zoals brand, kromme schijven en weet ik allemaal niet.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Net een topic over geweest:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8419997

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist



Bericht door c.westerman »

De oorzaak is waarschijnlijk te hard naar beneden. In een lage versnelling naar beneden op de motor en zo nu en dan als hij uitloopt stevig remmen. Als je remmen oververhit raken heb je op een gegeven moment helemaal geen remmen meer en daar wil je niet aan denken. Als zoals bij jullie de remmen te heet geweest zijn is dit meestal nog wel te zien (voering/blokken verglaasd of verkleurde schijven). Grt Casper
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Je ziet het continue op de wegen, remlichten. Terwijl het vaak helemaal niet nodig is, hup, meteen de voet op het rempedaal i.p.v. de voet van het gaspedaal en de wagen laten afremmen op de motor.

Het is duidelijk dat je de schijven roodgloeiend hebt gemaakt door al remmend de berg af te rijden. Ga zo door en je eindigt een keer in een ravijn! Zoek altijd de juiste versnelling om af te dalen. Laat de motor als rem fungeren, waarbij je af en toe stevig bij remt als het te snel gaat. Tenzij je camper een motorrem of retarder heeft zul je langzaam naar beneden moeten. Opletten dat de motor niet te veel toeren gaat maken.
Niet makkelijk dan bergen rijden? Klopt, maar prima te doen al je maar geen haast hebt.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist



Bericht door c.westerman »

Helemaal met Maxer eens
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
LUC.DELTA
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 nov 2010, 17:23
Locatie: NIJLEN



Bericht door LUC.DELTA »

heb hetzelfde probleem, kan bij 15% naar beneden mijn BURSTNER van
07/2010 met 7000 km niet in tweede versnelling houden moet veel te snel bijremmen met oververhitting van de remmen tot gevolg
fiat 2300 /130 PK euro 5 niet geschikt voor voertuigen van meer 3500KG garage erkend het probleem
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Is simpel, dan afdalen in eerste versnelling.
Je wilt de spullen toch heel houden? Dan niet te snel afdalen. :wink:
Gebruikersavatar
DICK.R
Berichten: 190
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 15:29
Locatie: t FEAN SURHUISTERVEEN



Bericht door DICK.R »

LUC.DELTA schreef:heb hetzelfde probleem, kan bij 15% naar beneden mijn BURSTNER van
07/2010 met 7000 km niet in tweede versnelling houden moet veel te snel bijremmen met oververhitting van de remmen tot gevolg
fiat 2300 /130 PK euro 5 niet geschikt voor voertuigen van meer 3500KG garage erkend het probleem
Als ik dit zo lees
Dan denk ik vaak zou hij niet te veel overbeladen zijn
Volgende vraag hoe lang rijden ze in een camper van 3,5 ton of zwaarder
Wij camperen 25 jaar in de bergen ,en ik hoor veel onderweg
En dan hoor ik vaak we zijn net begonnen met een camper
En je moet 3,5 ton anders rijden dan een gewone auto
van 1,2 ton
De camper drukt meer door (komt van dat gewicht)
En ja dan de turbo die blaast je wel in de 3 versnelling omhoog
Maar je zult de zelfde weg meestal in zijn 2 versnelling naar beneden moeten
Verder rem krachtig en kort als het moet ,en laat nooit de voet op het rempedaal rusten

Hou controle op je camper door een versnelling lager te gaan rijden

gr dick
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Zoals al eerder gemeld is, een lagere versnelling kiezen, desnoods de eerste!

Ik weet het... het is frustrerend voor de auto's achterje als je in de eerste versn. berg af gaat maar soms zijn ze ook blij, namelijk als er onder aan de berg snelheidscontrole gehouden wordt!
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Vroeger was het met vrachtauto's hetzelfde probleem, een motorrem die "flubberde" maar wat in je uitlaat maar vertraagde nauwelijks.

Dat is opgelost door de komst van de retarder, nog even wachten en dan komt dit apparaat ook op de camper :wink:

Voor diegene die niet weten wat voor apparaat dit is: even simplistisch :wink: het is een soort van electromotor waar je aandrijfas doorheen loopt, door er stroom op te zetten ontstaat er een magnetisch veld die dus de aandrijfas als het ware tegen probeert te houden.

Dit veroorzaakt veel minder warmte dan gewoon remmen.

Weet niet of het op een voorwiel aangedreven Fiat product past?

Ik heb het al eens eerder gezegt, Campers zijn eigenlijk een soort van "miskraam" geen bestelbus en lang geen truck :shock:

Die bouwers proberen met zo weinig mogelijk kosten die "dingen" in elkaar te flanzen :twisted:.

"handig" onderstel er onder en klaar :shock:

Heeft ook weer alles met prijs en verkoopbaarheid van product te maken, ook dankzij onze "onvolprezen" BPM :evil:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Plaats reactie