Hulp nodig: Fiat Ducato 2.5TDi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door umpie30 »

Fout 3.2 kan niet die komt niet voor op de lijst
3.6 fout luchtmassa meter
4.2 fout toerentalsensor
5.3fout hoeveelheid uitlaatgas naar inlaatspruitstuk
Zo nou heb je je antwoorden
En nu nog even uitpuzzelen wat er mis is
Succes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Kroppie »

Umpie, :thumbup: , netjes zo.

tja als je niet naar een garage wil , en het zelf allemaal wilt doen, dan moet je het zelf ook maar doen, dan denk je dat je zelf voldoende kennis hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Marinus »

Mogelijk reparatie HIER ?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Bob Diesel »

De bakker deelt broodjes uit :thumbup:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Kroppie »

alleen het beleg even zelf verzorgen :-B :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door umpie30 »

En nu niet meer klagen dat je geen technische info krijgt.
Wil je meer info dat kan voor 83,80€ ex btw per uur
(Maar dan krijg je geen vieze handen daar doe ik het ook nog voor je voor ) 😀
Borreke
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 10:41

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Borreke »

Hartelijk dank voor alle reacties en tips, in het bijzonder voor de reactie van Umpie30 :thumbup:
Zo krijg ik als beginnend camper-hobbyist een goed gevoel bij het nut of doel van het forum, elkaar helpen door het delen van kennis en ervaring.
Een foto plaatsen heeft nu geen nut, er is visueel niets aan gebreken te zien.
Zoals ik al eerder gemeld had is het voor mij op dit moment, door o.a. aanschaf van deze camper, niet financieel haalbaar om naar een garage te gaan, vandaar dat ik nu zo blij ben met informatie van Umpie30. Ik woon hier immers op een "eiland" en had al naar verschillende bedrijven gebeld en gemaild, ook net over de grens in België, maar niemand kon mij de juiste technische gegevens verschaffen van dit type ECU. Volgens mij ben ik wel handig in techniek, én experimenteren. Ik heb vroeger nog in een LPG-inbouwgarage gewerkt en ook als elektromonteur. Ik hou jullie op de hoogte.. :wink:
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door umpie30 »

Ecu van dit type is het laatste wat kapot gaat. Meeste problemen zitten in de inspuitmomentsensor ( verstuiver met draad)
Toerentalsensor
En de luchtmassa meter.
En de egr vacuumaansturing
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb een jaar of 4 geleden van mijn 1993er 290 een 230 gemaakt middels levering van de betreffende onderdelen van het welbekende bedrijf in Kampen. Echter zonder al die elektronische poespas en nog met mijn kabel bediend gaspedaal. Bijzonder fijn rijden nu en duidelijk meer vermogen om een prettige kruissnelheid op de Duitse autobahnhellingen aan te kunnen houden. Groet Eric
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door travelscout »

Wellicht kun je hier iets mee.
Weliswaar van een Citroen XM, maar ook een Bosch VP36 MSA11....
http://www.citrotech.se/data/pdf/xm/man ... 6-00-9.pdf
Paul.
Borreke
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 10:41

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Borreke »

Ik heb gisteren weer even aan de camper kunnen werken.. Door jullie tips ben ik wat gerichter gaan zoeken. Ik heb de LMM (Bosch) opengemaakt en schoongemaakt. Het printplaatje iets verschoven zodat de loper van de potentiometer niet meer in oude groefjes loopt. Wat me opviel na het bekijken van Youtube-filmpjes is dat mijn LMM geen metalen beugel/ brug (met draaicontact) heeft vanaf de connector naar de loper. Bij deze LMM is het van hardplastic zonder draaicontact, maar met een flexibel draadje aan de loper. Dit draadje zit vast met een klemmetje aan het uiteinde van het plastic beugeltje. Wss zit er iets ingegoten in dit beugeltje.. Een weerstand? Ik meet iets hoog-Ohmig, in de vele kiloOhms... Is dit normaal??? Daarom heb ik aan de loper een extra flexibel draadje gesoldeerd en door het deksel naar buiten gebracht zodat ik rechtstreeks kan meten op de loper óf doorverbinden met de stekker, dus het (hoog-Ohmig) plastic beugeltje overbruggen. Bij stationair is de spanning op de loper ongeveer 0,9 V en bij overbrugging ongeveer 2,5 V. Ik weet niet wat de normale spanning moet zijn, maar ik merk geen verschil bij een stationair draaiende motor. Motor mss in ‘noodloop’, ook al brandt het lampje in het dashboard niet?? Als de motor stottert/ hikt dan springt de spanning heel even naar 1,3 V. Dus de motor hapt dan zeer kort naar extra lucht.. Daarna heb ik de luchtslang aan het inlaatspruitstuk losgemaakt, maar de motor durft dan nog steeds te stotteren/ hikken terwijl de LMM in rust is. Als ik dan gas geef reageert de motor traag, maar dat lijkt mij logisch.. Ook met mijn vinger in de opening gevoeld, ter hoogte van de EGR-klep en koudestart-injector, en daar voelde ik soms ineens warmere lucht, wss via de EGR. Er staat dan soms ook vacuüm op de EGR-pot. Het stotteren/ hikken lijkt mij te komen door een fout meetsignaal, omdat bij een losgekoppelde naaldsensor (het lampje brandt, dus in noodloop?) de motor niet stottert/ hikt. Ik zit daarom toch te denken aan een soms overslaande naaldsensor, door mogelijke vervuiling/ aanslag binnenin die verstuiver. Maar dan vraag ik me ook af waarom die andere foutcodes? Is de verstuiver met naalddetectie eventueel ook te reinigen met pure injector-reiniger, eventueel door de retour aansluiting?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door travelscout »

Het is gebruikelijk bij moderne auto´s met een ECU, om voortdurend, te controleren of alle electrische verbindingen aanwezig zijn. Geen verbinding = betreffende storingslamp aan. Vaak door monteurs geinterpreteerd als defect onderdeel.
Of die ECU bij jou dat ook doet, weet ik niet zeker.

Met dergelijk uurtarieven (100euro/uur) voor een auto die alweer meer dan 20 jaar oud is, zou ik zelf ook heel wat gaan uitproberen. Maar daarbij grotendeels de aanwijzingen van umpie volgen.
Beginnen met de eenvoudigste:

Bedrading diversen:
Probeer de storing op te roepen door allerlei bedrading en connectoren een beetje te bewegen.

De EGR:
Controleer eens of het genoemde vacuumslangetje wel goed afsluit.
Door zelf lichte onderdruk te creeren (er aan zuigen) of zet er niet meer dan een 0.5Bar(!!) aan overdruk op en controleer met een soppie of er ergens luchtbelletjes ontstaan.
Indien geen lekkages, leg dan de uitlaatgasrecirculatie naar de luchtinlaat helemaal stil.
Simpel weg, door in een verbindingspijp een blindplaatje te monteren ter hoogte van een pakking.

Toerental sensor:
Vervangen door een goed werkende of koop gewoon een nieuwe, zo duur zijn ze niet (25 euro?).

LMM (vooral vanwege het stoppen met stotteren):
https://www.youtube.com/watch?v=a6eaOd3ihiE
Deze kost nieuw rond de 50 euro: gewoon vervangen dus.

De inspuitmomentsensor (de verstuiver met draad).
Demonteer deze verstuiver en breng hem naar een verstuiverspecialist om te laten controleren.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Bosch service werkplaatsen.
Maar kost ook wel wat. Ga er persoonlijk langs, leg eerst e.e.a. uit en vraag eens naar de kosten.
Paul.
Borreke
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 10:41

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door Borreke »

Ja idd Travelscout, bij zo’n oude Ducato probeer ik het eerst zelf. Als deze me teveel problemen gaat geven en geld gaat kosten dan ruim ik hem liever op..
Omschrijving van het stotteren: Tijdens het stotteren/ hikken van de motor lijkt het wel of er ergens in de motor kortstondig (puls) een “overdrukventiel” open gaat, omdat er dan telkens uit de uitlaat een walmpje komt. Dit stotteren gebeurt stationair en tijdens het rijden.
Als de motor in ‘noodloop’ is (lampje op het dashboard brandt) dan stottert die niet. Motor heeft dan wel weinig vermogen.
De bedradingen heb ik inmiddels gecontroleerd/ doorgemeten vanaf de sensoren e.d. tot aan de grote connector van de ECU.
Oók de temperatuursensoren gemeten van dieseltemperatuur in brandstofpomp, inlaattemperatuur in de LMM en de koelvloeistoftemperatuur
Het LMM (Bosch) van mijn Ducato kost nieuw zo'n 500 euro. Is van het type zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Z-QlPtsjh7g
De EGR lijkt met te werken. Ik voel met mijn vinger voor de uitgang van de klep soms warmere lucht, en er is dan soms ook vacuüm op het potje. Afstoppen met een plaatje kan ik nog proberen. Maar ik vraag me dan wel af of dit de voorgeprogrammeerde instelling van de ECU i.c.m. de LMM niet beïnvloedt? Als bij normale werking de EGR open gaat dan weet de ECU dat er minder lucht door de LMM zal gaan.
De toerentalsensor heb ik al vervangen, en merk geen verschil. Als ik deze loskoppel dan gaat wel het lampje op het dashboard branden. Hoeveel pulsen per omwenteling deze aan het vliegwiel meet weet ik niet. Ik denk dat deze werkt zoals een ABS-sensor? Mss moet ik eens controleren of het aantal pulsen per omwenteling wel klopt, door vervuiling/roest of “slingerend” vliegwiel?
De verstuivers heb ik al laten controleren en werken allen “mooi” rond de 230 bar. De naalddetectie (elektrische sensor) konden ze daar niet testen. Het kan mss zijn dat de naald te weinig beweging/ slag heeft in de detectiespoel door mogelijke opgehoopte vervuiling, zodat er een te zwak signaal naar de ECU gaat. Dus soms een bewegingsdetectie mist. Langs/door dit detectiespoeltje binnenin de verstuiver gaat de diesel-retour. Maar hoe kan ik het juist dáár in die verstuiver reinigen? Met pure injectorreiniger via de retouraansluiting, of eventueel heel de verstuiver (mét elektrisch gedeelte) laten weken in injectorreiniger?
Ook zit ik nog te denken aan de distributieriem. Wat doet zo’n motor als deze bijvoorbeeld een tandje of twee tandjes is versprongen? Ik heb ergens gelezen dat de toerentalsensor en de naaldsensor elkaar “controleren”. Als er teveel afwijking in timing (graden) tussen deze sensoren is zou de ECU in storing gaan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hulp nodig: Ducato 2.5TDi



Bericht door travelscout »

"De verstuivers heb ik al laten controleren en werken allen “mooi” rond de 230 bar. "

Dat lijkt me erg sterk, bij een direkt ingespoten diesel.
Deze werken met drukken die vaak rond de 1500Bar liggen.
Deze waarden horen wellicht bij een indirekt ingespoten diesel.

Die LMM schijnt inderdaad een bijzonder soort te zijn.
Misschien eens rond kijken op een sloperij met bedrijfsbussen.
Hier een crossreferentie lijst, misschien eens even googlen.
http://www.vehiclepartsdatabase.com/veh ... 0281002087

En inderdaad lijkt het me zinnig de afstelling van de distributieriem eens te controleren.
Kost alleen moeite.

De kukassensor werkt op basis van een magnetisch veld.
Haal er een losse magneet langs en je meet: aan/uit.
Paul.
Plaats reactie