Diesel starten bij koud weer?
startprobleem
jaren geleden gebruikten wij SPUITBUS MET DAMPSTART
beetje in luchtfilter spuiten en lopen die kar
weet niet of dit nog te koop is
gevaren met 8 cil. Bolnes 2 takt spoelzuiger diesel , hier moest ik voor het starten lonten met fosforkop in draaien
Hanno
beetje in luchtfilter spuiten en lopen die kar
weet niet of dit nog te koop is
gevaren met 8 cil. Bolnes 2 takt spoelzuiger diesel , hier moest ik voor het starten lonten met fosforkop in draaien
Hanno
Dampstart doe je volgens mij niet veel mee. Dat is meer een product om vocht te verdrijven. Je spuit daar de verdeelkap en bougiekabels mee in.
Ik denk dat je Start Pilot bedoelt.
En dat bestaat nog steeds. Daar start je inderdaad een diesel mee zonder voor te gloeien. Als je wel voorgloeit heb je kans dat de motor tijdens het voorgloeien zelfs probeert te gaan draaien.
Vorig jaar nog een auto van de buren mee aan de praat gekregen die niet wou voorgloeien.
En in de "goeie oude tijd" lonten in de scheepsmotor van het visbootje, aanslingeren, de kleppenlichters weer omzetten en varen maar.
Ik denk dat je Start Pilot bedoelt.
En dat bestaat nog steeds. Daar start je inderdaad een diesel mee zonder voor te gloeien. Als je wel voorgloeit heb je kans dat de motor tijdens het voorgloeien zelfs probeert te gaan draaien.
Vorig jaar nog een auto van de buren mee aan de praat gekregen die niet wou voorgloeien.
En in de "goeie oude tijd" lonten in de scheepsmotor van het visbootje, aanslingeren, de kleppenlichters weer omzetten en varen maar.
Hanno,
Ik veronderstel dat die motor een zg voorverwarming heeft en dat er een spiraaltje op het dashboard aangeeft wanneer je mag starten.
Jaren geleden hebben ze mij geleerd dat bij winterkoude dat voorverwarmen beter twee (of meer) maal na elkaar doet zonder tussenin te starten. Pas daarna starten want dan is de ruimte die voorverwarmd moet worden op een betere temepratuur.
Succes
BP 2
Ik veronderstel dat die motor een zg voorverwarming heeft en dat er een spiraaltje op het dashboard aangeeft wanneer je mag starten.
Jaren geleden hebben ze mij geleerd dat bij winterkoude dat voorverwarmen beter twee (of meer) maal na elkaar doet zonder tussenin te starten. Pas daarna starten want dan is de ruimte die voorverwarmd moet worden op een betere temepratuur.
Succes
BP 2
M`n eerste post in het nieuwe jaar: De beste wensen voor 2010 !
Op de 30e wilde ik nog wat boodschappen doen met de bus, en probeerde eerst maar
`normaal`, dus zonder hulpmiddelen te starten. Twee stevige pogingen van c.a. 20 sec.
gedaan, zonder resultaat.
Dus gelijk maar de voeding erop dacht ik. Na c.a. 5 a 10 minuten te hebben gewacht, een
nieuwe startpoging gedaan. Huh? Is het 30 graden midden in de zomer ?
In een halve seconde draaide de motor. Nou, daarvoor was het uitrollen van de kabel, en
het gesleep met de voeding hoogstwaarschijnlijk niet nodig geweest.
Die voeding doet wel max 40 Ampere, maar dat beetje startenergie wat ik in die halve
seconde heb verbruikt, zat nog ruimschoots in de accu. (105 Ah)
Als ik een eigen oprit had, dan had ik allang een contactdoos aan de muur gemonteerd.
Dan kun je met een snoertje van 2 meter ipv 25 de boel aansluiten
Stukken gemakkelijker.
Groeten!
Eddie
Op de 30e wilde ik nog wat boodschappen doen met de bus, en probeerde eerst maar
`normaal`, dus zonder hulpmiddelen te starten. Twee stevige pogingen van c.a. 20 sec.
gedaan, zonder resultaat.
Dus gelijk maar de voeding erop dacht ik. Na c.a. 5 a 10 minuten te hebben gewacht, een
nieuwe startpoging gedaan. Huh? Is het 30 graden midden in de zomer ?
In een halve seconde draaide de motor. Nou, daarvoor was het uitrollen van de kabel, en
het gesleep met de voeding hoogstwaarschijnlijk niet nodig geweest.
Die voeding doet wel max 40 Ampere, maar dat beetje startenergie wat ik in die halve
seconde heb verbruikt, zat nog ruimschoots in de accu. (105 Ah)
Als ik een eigen oprit had, dan had ik allang een contactdoos aan de muur gemonteerd.
Dan kun je met een snoertje van 2 meter ipv 25 de boel aansluiten
Stukken gemakkelijker.
Groeten!
Eddie
-
- Berichten: 4920
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31
Veel moeilijke gedachtes in dit topic..
a)Heb je al gekeken of je verstuivers inspuiten?
Want geen pssst--> geen boem.
Dit omdat je nergens schrijft over waanzinnige rookontwikkeling wanneer ie eindelijk wél start..
Dus niet DENKEN dat je inspuiting hebt omdat je diesel ruikt, maar je moet het WETEN.
Ff een hd-leiding loshalen.
b)Wanneer je inspuiting hebt: Gezien je laatste post zou ik dan eens een andere accu proberen.
Kan best zijn dat je huidige accu onbelast een mooie spanning afgeeft, maar geheel door zijn knieën gaat wanneer er gestart wordt.
En als je motor te langzaam in de rondte draait, dan doettie ut never nooit nie he..
Denk simpel, want dat is een dieselmotor ook.
En met deze stichtelijke gedachte doe ik iedereen de beste wensen voor 2010,
Leo.
a)Heb je al gekeken of je verstuivers inspuiten?
Want geen pssst--> geen boem.
Dit omdat je nergens schrijft over waanzinnige rookontwikkeling wanneer ie eindelijk wél start..
Dus niet DENKEN dat je inspuiting hebt omdat je diesel ruikt, maar je moet het WETEN.
Ff een hd-leiding loshalen.
b)Wanneer je inspuiting hebt: Gezien je laatste post zou ik dan eens een andere accu proberen.
Kan best zijn dat je huidige accu onbelast een mooie spanning afgeeft, maar geheel door zijn knieën gaat wanneer er gestart wordt.
En als je motor te langzaam in de rondte draait, dan doettie ut never nooit nie he..
Denk simpel, want dat is een dieselmotor ook.
En met deze stichtelijke gedachte doe ik iedereen de beste wensen voor 2010,
Leo.
Hoi Leo,
de accu mag ik uitsluiten, want die is slechts c.a. 1 1/2 jaar oud, en 105 ipv origineel 70 Ah.
De bedoeling van de voeding is om de accu op peil te houden, na/tijdens het veelvuldig
starten.
De lichamelijke gesteldheid beperkt mij erg in het sleutelen.
Maar het kan zijn, dat dit de laatste winter is geweest voor bussie. APK is al vaak erg moeilijk
vanwege roestig chassis. Dus moet er maar eens iets anders komen.
Ik kijk al regelmatig op ebay, met een z.g. `abonnement`
Maar nog niets geschikts tegengekomen.
En sommigen (velen) spreken van een laadruimtehoogte van bijv 2m70 of meer, en een
laadruimtelengte van 5m95 voor een Mercedes bus.
Neen, het gaat niet om een touringcar, maar een gewone bestelbus...
Nouja, als ik dan zoiets zou hebben gekocht, en blijkt te klein te zijn: Helaas, ik neem `m niet,
wegens onjuiste opgave van maten.
Mag `ie `m nog een keer proberen te verkopen.
Zometeen blijkt `ie 1m30 hoog te zijn. Kan ik er niet eens in met m`n 1m70.
Groeten,
Eddie
de accu mag ik uitsluiten, want die is slechts c.a. 1 1/2 jaar oud, en 105 ipv origineel 70 Ah.
De bedoeling van de voeding is om de accu op peil te houden, na/tijdens het veelvuldig
starten.
De lichamelijke gesteldheid beperkt mij erg in het sleutelen.
Maar het kan zijn, dat dit de laatste winter is geweest voor bussie. APK is al vaak erg moeilijk
vanwege roestig chassis. Dus moet er maar eens iets anders komen.
Ik kijk al regelmatig op ebay, met een z.g. `abonnement`
Maar nog niets geschikts tegengekomen.
En sommigen (velen) spreken van een laadruimtehoogte van bijv 2m70 of meer, en een
laadruimtelengte van 5m95 voor een Mercedes bus.
Neen, het gaat niet om een touringcar, maar een gewone bestelbus...
Nouja, als ik dan zoiets zou hebben gekocht, en blijkt te klein te zijn: Helaas, ik neem `m niet,
wegens onjuiste opgave van maten.
Mag `ie `m nog een keer proberen te verkopen.
Zometeen blijkt `ie 1m30 hoog te zijn. Kan ik er niet eens in met m`n 1m70.
Groeten,
Eddie
-
- Berichten: 4920
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31
Hoi Eddie,Eddie2 schreef:de accu mag ik uitsluiten, want die is slechts c.a. 1 1/2 jaar oud, en 105 ipv origineel 70 Ah.
dat is dus een aanname die je niet zeker WEET.
En van (foute) aannames komen de grootste mislukkingen.
Maar als ik het goed begrijp gaat die bus de laan uit, dus waarom zou je jezelf nog druk maken.
Succes bij je zoektocht.
Mvg, Leo.
In zekere zin gaat ELK voertuig (ooit) de laan uit
Maar de accu is echt (nog) wel goed, anders had ik dat al lang gemerkt.
Ik zit m`n accus meestal al te snel weer op te laden, zodat een recorder die ik hier heb,
de accus zit te roosteren !!! (Laadschakeling deugd gewoon niet, want dit mag niet gebeuren,
want 70 graden C is veel te heet voor een stel NiMh accus)
Maar als ze eerst echt helemaal leeg zijn, gaat het (toevallig?) wel goed. Maar je kunt niet op
stap gaan met half lege accus natuurlijk. Maar ook daarvoor ben ik al iets nieuws aan `t maken.
En betreffende `nog zorgen maken`: `t Is ook slechts iets van 5 startprobleempjes per jaar...
Hoevaak is `t in NL nu ZO koud, dat je startproblemen hebt ?
"NOOIT" zeggen nu velen.... HAHAHA ! ( Omdat bij hen de motor altijd aanslaat )
Groeten,
Eddie
Edit: Het is ook wel een avontuurtje zo, dat starten. Ik krijg `m in elk geval aan de praat,
al duurt het soms een paar uren. En heel soms is het dan te laat, en zijn de winkels al
weer gesloten...
Maar de accu is echt (nog) wel goed, anders had ik dat al lang gemerkt.
Ik zit m`n accus meestal al te snel weer op te laden, zodat een recorder die ik hier heb,
de accus zit te roosteren !!! (Laadschakeling deugd gewoon niet, want dit mag niet gebeuren,
want 70 graden C is veel te heet voor een stel NiMh accus)
Maar als ze eerst echt helemaal leeg zijn, gaat het (toevallig?) wel goed. Maar je kunt niet op
stap gaan met half lege accus natuurlijk. Maar ook daarvoor ben ik al iets nieuws aan `t maken.
En betreffende `nog zorgen maken`: `t Is ook slechts iets van 5 startprobleempjes per jaar...
Hoevaak is `t in NL nu ZO koud, dat je startproblemen hebt ?
"NOOIT" zeggen nu velen.... HAHAHA ! ( Omdat bij hen de motor altijd aanslaat )
Groeten,
Eddie
Edit: Het is ook wel een avontuurtje zo, dat starten. Ik krijg `m in elk geval aan de praat,
al duurt het soms een paar uren. En heel soms is het dan te laat, en zijn de winkels al
weer gesloten...
- Jan De Wind
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 21:44
- Locatie: Achterhoek
bij de automaterialen zaak per doos van 12 stuks +_1 euro per stuk voor remmenreiniger.
startpilot ik denk 12 euro per bus.
jos
startpilot ik denk 12 euro per bus.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything