Distributie Hymer 2.8idTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
peter101
Berichten: 238
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 22:29
Locatie: Apeldoorn

Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door peter101 »

Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Helaas door de gevreesde ziekte camper moeten verkopen, maar blijf het forum volgen, omdat ik mijn dochters camper mag gebruiken.
pietnaam



Bericht door pietnaam »

Als je een brug hebt geen probleem toch :lol:
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ik ben benieuwd, moet het bij mijn eigen idTD ook nog doen.
Helaas past de camper niet op de brug :(
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
peter101
Berichten: 238
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 22:29
Locatie: Apeldoorn

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door peter101 »

peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Is gelukt, paste niet op de vrachtwagenbrug(oprijbanen te stijl) dus op de werkvloer 3 uur werk op het gemakkie en de motor loop weer als te voren.
Peter
Helaas door de gevreesde ziekte camper moeten verkopen, maar blijf het forum volgen, omdat ik mijn dochters camper mag gebruiken.
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door Luc & Chris »

peter101 schreef:
peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Is gelukt, paste niet op de vrachtwagenbrug(oprijbanen te stijl) dus op de werkvloer 3 uur werk op het gemakkie en de motor loop weer als te voren.
Peter
Zonder enige ervaring?

Ik ben nog druk bezig met te zoeken naar een camper, maar zie mezelf daar toch niet aan te beginnen zonder ervaring. Overigens kan ik wel over het nodige materiaal en putten beschikken, ik werk als planner bij een touringcarbedrijf.
steef-1946
Berichten: 102
Lid geworden op: di 07 okt 2008, 20:35
Locatie: Hedel



Bericht door steef-1946 »

Hallo Peter 101.

Had niet anders van je verwacht, als leeraar automonteur

dan is een riempje en een loop en spanrol van een ducato

maar even tikken, maar voorlopig ben je er weer 4 jaar

of 90.000km van af wens je weer mooie en veilige km toe.


Groet Steef.
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door hymertje644g »

peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Leuk om te lezen dat het allemaal gelukt is, maar wat moeten wij hiermee?
Als je nou een beschrijving zou geven met daarbij (detail-)foto's van de werksituaties dan heeft een andere forumlezer er ook wat aan!
Nu lees ik iets van "kijk eens wat deze topicstarter allemaal kan"
Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb en dat de werkbeschrijving en de foto's volgen. In dat geval mijn welgemeende excuses en complimenten voor de geboden mogelijkheid ons "doehetzelf" :oops: :roll: :wink: niveau op te krikken
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Peter,
Hymertje was mij juist voor, :oops: ik denk er zo ook over:
een beschrijving zou geven met daarbij (detail-)foto's van de werksituaties
mvg
Pierre
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door eef van baal »

peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
heb het net laten doen in de garage, 2 riemen en de spanrollen, 1½ uur werk 278 euro.

o ja het gaat hier over een fiatducato idtd van 2000
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

De vraag is of je er zelf aan of wilt of durft beginnen.

Ik heb een database waar een uitgebreide beschrijving in staat hoe het één en ander te de- en te monteren. Met de afbeelding van de merktekens enz.

Ik sleutel genoeg aan m'n busje, maar van de distributieriem blijf ik toch liever af en laat het aan de garage over. :wink:

Gates heeft er trouwens ook wat documentatie van:
http://www.gatessingapore.com/europe/fi ... ARAGES.pdf
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
steef-1946
Berichten: 102
Lid geworden op: di 07 okt 2008, 20:35
Locatie: Hedel



Bericht door steef-1946 »

Javanes, je heb gelijk, als je de werking van een motor niet weet,

ondanks dat je in het bezit bent bv auto data

kan je beter zelf geen distributiriem vevangen mocht hij een tand


verkeerd staan dan breng je er meer schade aan toe, als dat je


er aan verdiend.

Groet Steef.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Steef,

Het gekke is dat niet bang ben om te sleutelen aan dat ding.
Als ik dat niet zou doen dan denk ik dat ik mijn kampeerauto maar moet laten staan.

In de kast liggen genoeg handboeken van Olyslagers, Olving en wat exemplaren van Revue Techniek omdat ik zo ongeveer aan elke auto heb gesleuteld waarin ik heb gereden.
Waar is de tijd dat ik de ontsteking van m'n VW kever nog met een proeflampje afstelde.(het boek van de kever is trouwens het enige wat ik ooit heb weggegeven) Nu liggen een mooie stroboscooplamp en een contacthoekmeter werkeloos in m'n garage.

Maar aan het vervangen van een distributieriem bij mijn auto's heb ik me nooit gewaagd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de '70 jaren ook weinig nadacht over het preventief vervangen van een riem. En het is gek genoeg ook nooit fout gegaan.
In theorie (en wellicht ook in de praktijk) is het geen probleem om de tandwielen enz. te blokkeren, maar als ik lees hoe vaak het zelfs bij een vakgarage nog fout gaat.
Ik heb het zelf met een eigen auto ook meegemaakt bij een vakgarage.

Daarom denk ik waarschijnlijk laat de garage het maar doen.
En als ik die kosten voor het vervangen van de riem, bij een universele garage, dan uitsmeer over de jaren dat hij mee kan dan valt dat ook wel weer mee. :wink:

Ik haal de voordeeltjes dan wel ergens anders vandaan
Ik heb b.v een paar weken geleden de radiateur van de Ducato vervangen.
De prijs voor het onderdeel was ongeveer €110,- (inclusief BTW en verzendkosten).
Even een halve dag sleutelen wat waarschijnlijk wat langer is dan in de garage en hij zit er in. (bumper moet eraf, condensor van de airco moet los, enz)
Ik ben benieuwd wat dat vernieuwen moet kosten bij een vakgarage.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
peter101
Berichten: 238
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 22:29
Locatie: Apeldoorn

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door peter101 »

hymertje644g schreef:
peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Leuk om te lezen dat het allemaal gelukt is, maar wat moeten wij hiermee?
Als je nou een beschrijving zou geven met daarbij (detail-)foto's van de werksituaties dan heeft een andere forumlezer er ook wat aan!
Nu lees ik iets van "kijk eens wat deze topicstarter allemaal kan"
Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb en dat de werkbeschrijving en de foto's volgen. In dat geval mijn welgemeende excuses en complimenten voor de geboden mogelijkheid ons "doehetzelf" :oops: :roll: :wink: niveau op te krikken
Helaas door de gevreesde ziekte camper moeten verkopen, maar blijf het forum volgen, omdat ik mijn dochters camper mag gebruiken.
Gebruikersavatar
peter101
Berichten: 238
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 22:29
Locatie: Apeldoorn

Re: Distributie Hymer 2.8idTD



Bericht door peter101 »

peter101 schreef:
hymertje644g schreef:
peter101 schreef:Ga morgen mijn distributie vervangen, doe het zelf omdat de prijzen op het Forum er niet om liegen.
Heb de complete set gekocht riem + beide rollen voor 108 euro.
Laat na de klus wel weten hoe het afgelopen is.
Peter
Leuk om te lezen dat het allemaal gelukt is, maar wat moeten wij hiermee?
Als je nou een beschrijving zou geven met daarbij (detail-)foto's van de werksituaties dan heeft een andere forumlezer er ook wat aan!
Nu lees ik iets van "kijk eens wat deze topicstarter allemaal kan"
Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb en dat de werkbeschrijving en de foto's volgen. In dat geval mijn welgemeende excuses en complimenten voor de geboden mogelijkheid ons "doehetzelf" :oops: :roll: :wink: niveau op te krikken
Sorry voor de dubbele reactie maar er ging iets fout met de verbinding dus geen tektst meegezonden.
Opnieuw dus ik wilde foto's maken maar bij het wegzetten van het gedemonteerde li-voorwiel viel deze om op de camera, helaas kon die er niet tegen. Ik gebruik een werkplaatshandboek voor bv de aanhaalmomenten verder maak ik bij een goe lopende motor zelf even merktekens met type-ex en zet deze bij montage indien nodig weer gelijk.
Wel moet ik aangeven deze klussen vaak te doen(geef er zelfs les in) en dan is het geen probleem.
Wel waarschuuw ik er voor om deze klus niet te doen als je niet thuis bemnt in de techniek ga dan naar de garage of een bevriende monteur!!!
Peter
Helaas door de gevreesde ziekte camper moeten verkopen, maar blijf het forum volgen, omdat ik mijn dochters camper mag gebruiken.
Plaats reactie