Stinken van de vuilwatertank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Frankia 820
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 nov 2008, 21:54
Locatie: Emmerich

Stinken van de vuilwatertank



Bericht door Frankia 820 »

Goedenmiddag

Hallo allemaal ik heb een Frankia camper uit 1998 en als we rijden is er niets te ruiken van de vuil watertank maaaaaaaar als ik de vuilwatertank geleegd heb nou dan ruik je gelijk de lucht door de camper en niet even maar dat blijft de gehele reis hangen ik denk zelf dat het apperaat in de buizen van de vuilwatertank niet meer snel dicht gaat zodat de lucht er gewoon doorheen kan

Moet ik nou de buizen laten vervangen of kunnen ze ook de ontsluiters vervangen

Mvg
hvanschaik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 9:00



Bericht door hvanschaik »

Hallo, een vuilwatertank zal nooit echt lekker ruiken, maar dit lijkt me overdreven. Mijn eerste idee zou zijn om uit te vinden hoe de stank precies de camper binnenkomt. Een openstaande afvoer van douche of keukenblok kan al een oorzaak zijn (ik heb de afvoeren in ieder geval altijd afgesloten met de bijbehorende dopjes), maar het is best mogelijk dat er ergens een lekkage zit. Daarna zou ik de tank maar eens goed schoonmaken; hiervoor heeft de campershop goede middelen beschikbaar en na zo'n schoonmaakbeurt ruik je de tank geruime tijd niet meer.
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)



Bericht door familie Woefkes »

In de meeste campers zit geen siffon (stankafsluiter) op de afvoerleidingen; de lekkere geurtjes uit de vuilwatertank hebben dus vrij spel vooral als daarin wat restjes liggen te gisten.
Ik gooi nu en dan een bleekwatertablet in de gootsteen, en dat helpt reuze.
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

even een idee:

volgens mij werkt de roze of de blauwe vloeistof die je in de toilet gooit ook?
volgens mij moet dat werken, of niet?

jan vds
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Ik denk dat er wel stankafsluiters gemonteerd zijn. Als dat niet het geval is dan zou de stank altijd aan wezig zijn.
Ik denk dat tijdens het legen van de tank deze stankafsluiters leeg gezogen worden. Dat zou betekenen dat er onvoldoende beluchting op de tank zit.
Als je na het legen van de tank even wat water in de wasbak laat lopen worden de stankafsluiters weer gevuld en is het probleem ook opgelost.

Wim
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel



Bericht door Frank »

Ik sluit me helemaal aan bij dit laatste antwoord. Dit probleem hadden we bij onze vorige camper ook, oplossing was inderdaad het terug opvullen van de stankafsluitertjes.

Greetz Frank
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland



Bericht door DHM »

Ik had ook altijd hetzelfde probleem, de oorzaak is een soort algmicroben die oneidig kunnen leven op de wand van de afvaltank omdat die altijd nat blijft en deze stank veroorzaken.
De oplossing is altijd in de winterstalling de grote schroefdop onderin de tank losdraaien en laten luchten. (minimaal 6 weken)
Als de tank droog is sterven de algen vanzelf en heb je er 1 jaar geen last meer van stank zonder steeds met middeltjes in de weer te gaan.
Nu in het seizoen zou ik nog 1 keer een loog kopen verkrijgbaar bij de kampeerhandel. Zie maar eens het helpt echt.

m.vr.gr Diederik
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Door het schudden van de camper tijdens het rijden willen de stankafsluiters weleens leeg lopen en dan heb je die stank. Iets tegen de stank toevoegen via de afvoer helpt vaak goed. Er is o.a.spul in 123 in de handel wat perfect werkt
Frankia 820
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 nov 2008, 21:54
Locatie: Emmerich



Bericht door Frankia 820 »

Hallo

Nou ik gaat het eens proberen met een tank reiniger en dopjes in de afvoer te stoppen want een lekker luchtje is het niet wat er uit komt het is geen lekkage van slangetjes want anders zouden we het steeds hebben en dat is het niet
Ik ga het eens proberen mensen bedankt he

Gr Frankia
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Goede middag,
de stankafsluiters van onze Voyageur-490 bestonden uit
verticale rubberen afdekplaatjes aan de binnenkant van de vuilwater-tank, bij het lozen ontstond er onderdruk en werden zij gedeeltelijk in de afvoer gezogen, wat stank veroorzaakte.
Heb aan de bovenkant van de vuilwtertank een gat geboord van 12mm, onderdruk opgelost, verder heb ik met vier haakse plastiek bochtjes (bouwmarkt), welke ietsje pietsje kleiner waren dan de afvoerslangen een syfon gemaakt en die juist voor de vuilwatertank in de afvoerslangen geplaatst.
NOOIT meer stank gehad, omdat door dat gat van 12mm niets meer leeggezogen werd en die zelfgemaakte syfon is langer dan een normale, dus bevat meer (afsluit)water.
groetjes
Pierre :idea:
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

EN dan heb je meteen ook een " overloop " voor als de vulwatertank vol is ... komt de viezigheid niet terug tot in de spoelbak.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Lalonde,
dat is mij nog nooit overkomen en mag geen enkele Camperaar overkomen, .... omdat je het zover nooit mag laten komen, .... lozen/water innemen zodra het mogelijk is, ook al ben je nog maar half vol, ,,,, verder heb ik een vuilwatertank van 110 liter met verklikkers van 1/4 en 1/2 en 3/4 vol, terwijl vanaf 95% vol een diode blijft knipperen!!!
Je bent dan niet goed bezig als je hierop niet reageert, zelfs 10 weken in Noorwegen, waar de voorzieningen wat minder zijn, dan in bv. Frankrijk, heeft nooit problemen opgeleverd.
mvg
Pierre :idea:
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Ik gooi eens per week, wanneer de tank halfvol is een kopje biotex door de afvoer, speciaal wanneer we een lange rit maken.

's avonds legen en dan totaal geen stank :D
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Er is gewoon tank reiniger te koop voor de vuilwatertank. Je kunt dat bij het vuilwater kiepen en dan gaat het allemaal weer een beetje beter ruiken.
Er zitten in de camper geen sifons zoals al gezegd en de luchten van een warme vuilwatertank zijn niet om vrolijk van te worden. De stoppen op de afvoer is dan ook een aanrader. Verder af en toe die tankreiniger erin dan moet het lukken.
Plaats reactie