Ruitenwisser interval relais Fiat Ducato 2.5D (1997)
Ruitenwisser interval relais Fiat Ducato 2.5D (1997)
Als ik de ruitenwissers van onze Hymer B574-1997 op interval zet gaat het eerst een klein stukje en pas maakt pas na de tweede tijdseenheid een volledige slag. Lijkt me dat het interval relais niet goed meer werkt en de motor te kort inschakelt voordat het interne kontakt in de motor het overneemt. Wie weet waar ik dit relais kan vinden? Kun je het uit elkaar halen of moet het gewoon vervangen worden?
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
-
- Berichten: 588
- Lid geworden op: di 19 feb 2008, 12:10
- Locatie: Gelderland
Mijn kampeerauto heeft dezelfde kwaal.
Volgens mij is de gebruikte wissermotor niet van Fiat.
Het interval relais zit met en paar andere relais in het midden onder de voorruit als je de motorkap open doet.
Rechts zit een wissel (maak/breek) relais wat ook door het interval relais, wat er naast zit, wordt bediend.
Als ik dat relais er namelijk uithaal dan doet de ruitenwisser het niet meer.
Ik weet niet of een ander relais het probleem zal oplossen.Ik stoor me er niet meer zoveel aan.
Volgens mij is de gebruikte wissermotor niet van Fiat.
Het interval relais zit met en paar andere relais in het midden onder de voorruit als je de motorkap open doet.
Rechts zit een wissel (maak/breek) relais wat ook door het interval relais, wat er naast zit, wordt bediend.
Als ik dat relais er namelijk uithaal dan doet de ruitenwisser het niet meer.
Ik weet niet of een ander relais het probleem zal oplossen.Ik stoor me er niet meer zoveel aan.
nu,ik heb geen interval,als ik m aanzet geeft ie een zetje maar geen zwaai.Na een uurtje rijden was de ruitenwissermoter heet!Ik heb alle wisserarmen ingespoten met wd40 en vrijgemaakt..zekering is goed.
Greetings Ronny
Greetings Ronny
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Reparatie gelukt!!!
Het was inderdaad een versleten condensator. Hier een beschrijving, als je kunt solderen (of iemand kent die het kan) is het heel simpel.
Zoals hierboven beschreven bevind het interval relais zich in het midden van het motor compartiment net onder de voorruit.
Het gaat om de zwarte, het grootste relais. Dit kun je naar boven uit zijn aansluiting trekken. Op de bovenkant staat de tekst:
''Wisch-Wasch-Interv-Steuern"
Met een kleine schroevendraaier kun je aan de onderzijde het relais open wippen. Je ziet dan een printplaat + natuurlijk het relais zelf
Er zitten 2 condensatoren in. Een van 22uF en een van 47uF. Die van 47uF bepaald de tijd dat de wisser motor aangestuurd wordt. Ik heb hem aangegeven met de blauwe pijl. Deze was bij mij defect. Ik heb hem vervangen door een 47uF 25V type, het was een 50V type maar alles werkt natuurlijk op 12V. Levensduur zou eigenlijk langer moeten zijn als een condensator maar op een deel van zijn maximale voedingsspanning wordt gebruikt maar er zal wel een probleem met dit Philips component zijn aangezien deze storing meer voorkomt.
Bij met monteren ging het nog even fout omdat de 2 weerstanden tegen elkaar gekomen waren. Dat gebeurt heel makkelijk als ze een beetje naar elkaar toe buigen en omdat ik eerst getest had zonder het relais weer in elkaar te zetten ging het mis toen het uit de aansluiting trok. De motor blijft dan continue lopen op de interval stand en als je de wissers uitzet stoppen ze onmiddellijk en gaan niet naar de rust stand terug.
Bij de rode pijl kunnen de weerstanden sluiting maken
Hoop dat deze oplossing ook bij jullie werkt. Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen dan wil ik de vervanging best doen als je even langskomt met het relais. Stuur maar een PB.
Het hele relais vervangen werkt natuurlijk ook en nog simpeler maar vast een stuk duurder.
Het was inderdaad een versleten condensator. Hier een beschrijving, als je kunt solderen (of iemand kent die het kan) is het heel simpel.
Zoals hierboven beschreven bevind het interval relais zich in het midden van het motor compartiment net onder de voorruit.
Het gaat om de zwarte, het grootste relais. Dit kun je naar boven uit zijn aansluiting trekken. Op de bovenkant staat de tekst:
''Wisch-Wasch-Interv-Steuern"
Met een kleine schroevendraaier kun je aan de onderzijde het relais open wippen. Je ziet dan een printplaat + natuurlijk het relais zelf
Er zitten 2 condensatoren in. Een van 22uF en een van 47uF. Die van 47uF bepaald de tijd dat de wisser motor aangestuurd wordt. Ik heb hem aangegeven met de blauwe pijl. Deze was bij mij defect. Ik heb hem vervangen door een 47uF 25V type, het was een 50V type maar alles werkt natuurlijk op 12V. Levensduur zou eigenlijk langer moeten zijn als een condensator maar op een deel van zijn maximale voedingsspanning wordt gebruikt maar er zal wel een probleem met dit Philips component zijn aangezien deze storing meer voorkomt.
Bij met monteren ging het nog even fout omdat de 2 weerstanden tegen elkaar gekomen waren. Dat gebeurt heel makkelijk als ze een beetje naar elkaar toe buigen en omdat ik eerst getest had zonder het relais weer in elkaar te zetten ging het mis toen het uit de aansluiting trok. De motor blijft dan continue lopen op de interval stand en als je de wissers uitzet stoppen ze onmiddellijk en gaan niet naar de rust stand terug.
Bij de rode pijl kunnen de weerstanden sluiting maken
Hoop dat deze oplossing ook bij jullie werkt. Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen dan wil ik de vervanging best doen als je even langskomt met het relais. Stuur maar een PB.
Het hele relais vervangen werkt natuurlijk ook en nog simpeler maar vast een stuk duurder.
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
oppenlievemarc schreef:En proficiat met de goeie uitleg.
Heb je misschien ook een uitleg waarom bij het afzetten van de interval stand de ruitenwisser soms niet naar zijn ruststand gaat maar plots blijft stil staan?
dat had ik ook toen de weerstanden sluiting maakten. Het relais was dan constant aangetrokken en onderbreekt dan blijkbaar de interne schakelaar in de motor die ervoor moet zorgen dat de wissers alleen in de ruststand stoppen. Kan zijn:
Vast geplakt relais door vonkvorming
Defecte transitor die relais aanstuurt
Defect interne schakelaar in de wisser motor
Je zou het relais open kunnen maken en kijken of het vast geplakt zit. Zoniet dan terugplaatsen zonder kapje en kijken of het direct aangetrokken wordt. Zo ja dan is het de transistor, zo niet dan verdenk ik de wisser motor.
suc6
Marc
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
Ook ik heb het gevonden:het euvel lag bij het asje van het wissermotortje!Ik heb de wisserarmen van het motortje geschroefd (sleuteltje 13)..Die draaide,nu het asje bekeken en die hoort gekarteld te wezen,schoongemaakt en de armen weer stevig terug gemonteerd.Hij deed het!Moet een sterk motortje zijn om de armen te kunnen bewegen.. Armpje vast gezet op asje met Loctite 638.greetings Ronny
.
.
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
- galamacamper
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 11 dec 2007, 7:54
- Locatie: Surwold
Interval ruitenwissersnelheid werkte bij onze Hymer ducato B524 van het bouwjaar 2000 ook niet meer.
Het relay-merk is WERHLE.
Het is nogal een probleem om een nieuw relay te bemachtigen, dus ook maar eens hobbyen.
Opengewerkt zitten er wat modernere elektr. elementen in ,als hier op de foto, maar de wachttijd van de wiscyclus wordt nog steeds door dezelfde condensator mede bepaald.
Deze 47uF condensator vervangen en het werkt weer als nieuw.
Kosten: een paar dubbeltjes voor de condensator en de complimenten voor de soldeerder.
Het relay-merk is WERHLE.
Het is nogal een probleem om een nieuw relay te bemachtigen, dus ook maar eens hobbyen.
Opengewerkt zitten er wat modernere elektr. elementen in ,als hier op de foto, maar de wachttijd van de wiscyclus wordt nog steeds door dezelfde condensator mede bepaald.
Deze 47uF condensator vervangen en het werkt weer als nieuw.
Kosten: een paar dubbeltjes voor de condensator en de complimenten voor de soldeerder.