Ruitenwisser interval relais Fiat Ducato 2.5D (1997)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Ruitenwisser interval relais Fiat Ducato 2.5D (1997)



Bericht door taste »

Als ik de ruitenwissers van onze Hymer B574-1997 op interval zet gaat het eerst een klein stukje en pas maakt pas na de tweede tijdseenheid een volledige slag. Lijkt me dat het interval relais niet goed meer werkt en de motor te kort inschakelt voordat het interne kontakt in de motor het overneemt. Wie weet waar ik dit relais kan vinden? Kun je het uit elkaar halen of moet het gewoon vervangen worden?
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
Hans Regeling
Berichten: 588
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 12:10
Locatie: Gelderland



Bericht door Hans Regeling »

Wij hebben het zelfde probleem, ik wacht dus de reacties met spanning even af.
hymer B644G
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Mijn kampeerauto heeft dezelfde kwaal.

Volgens mij is de gebruikte wissermotor niet van Fiat.
Het interval relais zit met en paar andere relais in het midden onder de voorruit als je de motorkap open doet.
Rechts zit een wissel (maak/breek) relais wat ook door het interval relais, wat er naast zit, wordt bediend.
Als ik dat relais er namelijk uithaal dan doet de ruitenwisser het niet meer.

Ik weet niet of een ander relais het probleem zal oplossen.Ik stoor me er niet meer zoveel aan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronny B
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 23:35
Locatie: Axel(zeeuws-vlaanderen)



Bericht door Ronny B »

nu,ik heb geen interval,als ik m aanzet geeft ie een zetje maar geen zwaai.Na een uurtje rijden was de ruitenwissermoter heet!Ik heb alle wisserarmen ingespoten met wd40 en vrijgemaakt..zekering is goed. :?
Greetings Ronny
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Anthoma
Berichten: 2437
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 19:50
Locatie: Beek en Donk



Bericht door Anthoma »

Ook onze ducato van 1996 heeft van die kuren .
Ook ik wacht op de oplossing .

Groeten van Jan en Annie
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:



Bericht door taste »

Ik zal het relais er eens uithalen en kijken of ik er iets aan kan meten. Verwacht een verdroogde condensator komt misschien zo vaak voor omdat het er in de zon erg warm wordt. Heb morgen wat tijd dus ik houd jullie op de hoogte.
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:



Bericht door taste »

Reparatie gelukt!!!
Het was inderdaad een versleten condensator. Hier een beschrijving, als je kunt solderen (of iemand kent die het kan) is het heel simpel.

Zoals hierboven beschreven bevind het interval relais zich in het midden van het motor compartiment net onder de voorruit.

Afbeelding

Het gaat om de zwarte, het grootste relais. Dit kun je naar boven uit zijn aansluiting trekken. Op de bovenkant staat de tekst:
''Wisch-Wasch-Interv-Steuern"


Afbeelding

Met een kleine schroevendraaier kun je aan de onderzijde het relais open wippen. Je ziet dan een printplaat + natuurlijk het relais zelf

Afbeelding

Er zitten 2 condensatoren in. Een van 22uF en een van 47uF. Die van 47uF bepaald de tijd dat de wisser motor aangestuurd wordt. Ik heb hem aangegeven met de blauwe pijl. Deze was bij mij defect. Ik heb hem vervangen door een 47uF 25V type, het was een 50V type maar alles werkt natuurlijk op 12V. Levensduur zou eigenlijk langer moeten zijn als een condensator maar op een deel van zijn maximale voedingsspanning wordt gebruikt maar er zal wel een probleem met dit Philips component zijn aangezien deze storing meer voorkomt.

Bij met monteren ging het nog even fout omdat de 2 weerstanden tegen elkaar gekomen waren. Dat gebeurt heel makkelijk als ze een beetje naar elkaar toe buigen en omdat ik eerst getest had zonder het relais weer in elkaar te zetten ging het mis toen het uit de aansluiting trok. De motor blijft dan continue lopen op de interval stand en als je de wissers uitzet stoppen ze onmiddellijk en gaan niet naar de rust stand terug.

Afbeelding
Bij de rode pijl kunnen de weerstanden sluiting maken

Hoop dat deze oplossing ook bij jullie werkt. Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom wonen dan wil ik de vervanging best doen als je even langskomt met het relais. Stuur maar een PB.

Het hele relais vervangen werkt natuurlijk ook en nog simpeler maar vast een stuk duurder.
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
Anthoma
Berichten: 2437
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 19:50
Locatie: Beek en Donk



Bericht door Anthoma »

Bedankt voor deze uitleg . Ik ga ook eens zoeken .

----------------------------------------------------

Groeten van Jan en Annie
lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21



Bericht door lievemarc »

En proficiat met de goeie uitleg.

Heb je misschien ook een uitleg waarom bij het afzetten van de interval stand de ruitenwisser soms niet naar zijn ruststand gaat maar plots blijft stil staan?
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:



Bericht door taste »

lievemarc schreef:En proficiat met de goeie uitleg.

Heb je misschien ook een uitleg waarom bij het afzetten van de interval stand de ruitenwisser soms niet naar zijn ruststand gaat maar plots blijft stil staan?
oppen

dat had ik ook toen de weerstanden sluiting maakten. Het relais was dan constant aangetrokken en onderbreekt dan blijkbaar de interne schakelaar in de motor die ervoor moet zorgen dat de wissers alleen in de ruststand stoppen. Kan zijn:

Vast geplakt relais door vonkvorming
Defecte transitor die relais aanstuurt
Defect interne schakelaar in de wisser motor

Je zou het relais open kunnen maken en kijken of het vast geplakt zit. Zoniet dan terugplaatsen zonder kapje en kijken of het direct aangetrokken wordt. Zo ja dan is het de transistor, zo niet dan verdenk ik de wisser motor.

suc6

Marc
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
Gebruikersavatar
Ronny B
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 23:35
Locatie: Axel(zeeuws-vlaanderen)



Bericht door Ronny B »

Ook ik heb het gevonden:het euvel lag bij het asje van het wissermotortje!Ik heb de wisserarmen van het motortje geschroefd (sleuteltje 13)..Die draaide,nu het asje bekeken en die hoort gekarteld te wezen,schoongemaakt en de armen weer stevig terug gemonteerd.Hij deed het!Moet een sterk motortje zijn om de armen te kunnen bewegen.. :D Armpje vast gezet op asje met Loctite 638.greetings Ronny
Afbeelding
Afbeelding.
Go,with the flow
Eerst:Pilote R390 op Peugeot J5 1991
Nu: Challenger Mageo 107 op Fiat Ducato 130mjt 2008
Gebruikersavatar
galamacamper
Berichten: 18
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 7:54
Locatie: Surwold



Bericht door galamacamper »

Interval ruitenwissersnelheid werkte bij onze Hymer ducato B524 van het bouwjaar 2000 ook niet meer.
Het relay-merk is WERHLE.
Het is nogal een probleem om een nieuw relay te bemachtigen, dus ook maar eens hobbyen.
Opengewerkt zitten er wat modernere elektr. elementen in ,als hier op de foto, maar de wachttijd van de wiscyclus wordt nog steeds door dezelfde condensator mede bepaald.
Deze 47uF condensator vervangen en het werkt weer als nieuw.
Kosten: een paar dubbeltjes voor de condensator en de complimenten voor de soldeerder.
taste
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 21:36
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:



Bericht door taste »

galamacamper schreef:I
Deze 47uF condensator vervangen en het werkt weer als nieuw.
Kosten: een paar dubbeltjes voor de condensator en de complimenten voor de soldeerder.
Hartstikke mooi, en leuk dat je het hier even vermeld :)

Groet,

Marc
Een verzameling fouten noemen we ervaring!
besteman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jun 2010, 20:00



Bericht door besteman »

Op onze peugeot J5 Hymer 1992 waar zit het blokje nou op de J5 Hymer 1992 zit de interval op ruitenwismotor ? Is zo,n blokje ook nog nieuw te bekomen ?????

Wie weet het antwoord

gr Best
Plaats reactie