Truma e1800

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05

Truma e1800



Bericht door Loekie »

Wie kan mij verder helpen...

Ik ben in het bezit van een truma verwarming maar zodra ik deze op verwarmen zet gaat gelijk het rode ledje branden. Op de stand ventilator doet hij het goed, zowel op volle als op halve kracht.

Ik heb het geprobeerd met 30mB en met 50mB bij beide gaat meteen het rode ledje branden, het groene brandt overigens ook.

Ik heb de kachel uit elkaar gehaald en heb geen bijzonderheden opgemerkt van vuiligheid of breuken.

De ontsteking los geprobeerd en deze doet het ook.

Ik hoop dat er mensen op dit forum zijn die mij verder kunnen helpen of weten waat ik met mijn kachel naartoe kan, ik zou ook graag technische tekeningen van de kachel willen hebben. Doe gebruiksaanwijzing heb ik al.

Bij voorbaat dank,
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:



Bericht door de hoekies »

Kijk hier eens voor de tekening : http://www.sarkacaravan.fi/_files/20227.jpg
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05



Bericht door Loekie »

Bedankt voor de snelle reactie, deze tekening had ik nog niet.
Meer info is zeer welkom.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Hallo Loekie,

Kijk eens naar de stekkers op de electra kasje van de kachel.
Kan corosie op zitten, met een slecht contact.

Ik begrijp dat de kachel op warmte stand nix doet en direct op storing gaat.
Dit kan wijzen op een slecht contact met de printplaat.

Grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05



Bericht door Loekie »

Dat is een goeie tip, de contacten zien er goed uit maar heb ze even met contactspray ingespoten. Nu even laten drogen en zo even proberen.

Groet Loekie.
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05



Bericht door Loekie »

Stekkers weer aangesloten maar nog steeds niets.....

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de kachel de gasdruk ziet? Als er te weinig druk is gaat het rode ledje branden, ik denk dat er genoeg druk is maar denkt de kachel dat ook????

Hoe kom ik daar achter?
KarelP
Berichten: 97
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 10:44
Locatie: Made



Bericht door KarelP »

Hallo Loeki,

Is je inlaat- en uitlaat kanaal wel vrij?
Geen water of iets dergelijks erin?
Elke suggestie is er een, toch?

Groet en succes,
Karel
Vrijheid is Zalig, maar duurt altijd te kort.
KarelP
Berichten: 97
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 10:44
Locatie: Made



Bericht door KarelP »

Hallo Loeki,

Wat ik net ook nog bedenk is de volgende oorzaak van je storing.

Waar staat je gastank? Hoeveel gas en welke soort zit erin?
Wat is de omgevings temperatuur?
Een mogelijkheid is n.l. dat er door gasverbruik bij lage temperatuur het propaan gedeelte (meestal wordt een mengsel Butaan/Propaan gebruikt) is opgebruikt en er alleen maar Butaan overblijft.
Bij omgevings temperaturen rond het vriespunt verdampt Butaan NIET meer. Dus krijg je dan een storingsmelding met rrod lampje.

Wie weet!

Groeten Karel
Vrijheid is Zalig, maar duurt altijd te kort.
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05



Bericht door Loekie »

Ik heb de kachel uit gebouwd in de garage liggen, de in- en uitgang zijn vrij. Het is koud in de garage maar ook weer niet rond het vriespunt.
Het is inderdaad een propaan/butaan mengsel en de fles is meer als de helft leeg.

Wat ik me afvraag is, zou de kachel in storing komen als de fles leeg is en de temp is afgesteld op de laagste stand (5 graden) of zou hij pas in storing vallen als de kachel wil ontbranden???
Het feit is dat het rode ledje gelijk gaat branden zodra je de stand verwarmen inschakeld.

In ieder geval is het probleem nog niet opgelost dus verdere sugesties zijn meer dan welkom.

Groet Loekie.
Gebruikersavatar
LE PONTHOMME
Berichten: 112
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 22:15
Locatie: BUDEL



Bericht door LE PONTHOMME »

Mijn E 2400 heeft hetzelfde probleem als de E 1800 van Loekie.
Ook ik heb de kachel uitgebouwd en de boven beschreven controles uitgeoefend en ook bij mij blijft de storing. Ze gaven mij ook de tip dat de spanning zeker boven de 12volt moet zijn, anders valt hij ook op storing. Hoop dat er iemand met de oplossing komt.

Groet Jo
2001.Opbouw Le Ponthomme 1 Peugeot Boxer 2.5 D : http://myalbum.com/album/N9DWVyrDBJ3W
2005.Opbouw Le Ponthomme 2 Mercedes Sprinter 316 : http://www.mijnalbum.nl/Album=4KAMRNOR

Hymer MLT 580
BMW R1100GS
XT 500 1981
Zundapp 1968 (klotestoter)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

staat je gaskraan in de camper wel open
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Ik heb ook een E 1800 Truma gas onderbouw. Wanneer er een spannings probleem is, gaat de rode led knipperen. Dat doet hij als de spanning onder de 10V komt. Bij gas storingen, brand de rode led continu. Er zitten 2 zekeringen in het electronica module en een temperatuur smeltzekering in de uitgang van de kachel. Als ik de kachel aanzet met kraan dicht, dan duurt het 10 tellen alvorens de rode led aangaat. De groene brand altijd, ook als de spanning onder de 10 volt komt. Als de rode led meteen bij aanzetten gaat branden, dan zit het in de elctronica. ( Zekeringen)
Gebruikersavatar
LE PONTHOMME
Berichten: 112
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 22:15
Locatie: BUDEL



Bericht door LE PONTHOMME »

Bij mijn kachel gaat het rode ledje meteen aan, terwijl de 2 zekeringen goed zijn.
Ook geprobeerd met andere gasfles en reduceer, ook dat is niet de oorzaak.

Heb een paar weken geleden contact gehad met De Wit in Schijndel. Die vertelde mij dat ze officieel service dealer van truma zijn geworden en binnenkort een test apparaat binnen krijgen.

Dan kunnen ze de kachel en printplaat testen terwijl je wacht.

Groet Jo.
2001.Opbouw Le Ponthomme 1 Peugeot Boxer 2.5 D : http://myalbum.com/album/N9DWVyrDBJ3W
2005.Opbouw Le Ponthomme 2 Mercedes Sprinter 316 : http://www.mijnalbum.nl/Album=4KAMRNOR

Hymer MLT 580
BMW R1100GS
XT 500 1981
Zundapp 1968 (klotestoter)
Loekie
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 23:05



Bericht door Loekie »

Bij mijn is het net zo, zodra de schakelaar op verwarmen gezet wordt brandt het rode ledje. De zekeringen zijn goed en ik heb de kachel aangesloten op een voeding van 13.8 volt.

Ook geprobeerd met een 30- en een 50mB reduceer, maakt geen verschil.

Dat testapperaat is een goede tip, heb ik in ieder geval zekerheid over de printplaat. Al hoop ik nietr dat dat de oorzaak is, heb al gehoord dat die lastig te vinden zijn en erg duur.

Bedankt voor de reacties en mochten jullie meer weten hoor ik het graag.

Groet Loekie.
Plaats reactie